Řezaní polystyrenu XPS

Od: Datum: 02.10.12 21:14 odpovědí: 9 změna: 07.10.12 11:56

Dobrý den,

mám k dispozici cca 25 desek XPS Austrotherm tl. 10 cm. Chtěl bych je seřezat na tl. 8 cm. Jak to lze nejlépe udělat?

Děkuji za rady


avatar
Upozornění
Tato otázka je 4 roky bez odpovědi a proto byla uzavřena.
Máte-li podobnou otázku, a nenašli jste vhodnou odpověď, založte novou otázku.
Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 02.10.12 21:38
 
avatar

Řezačkou polystrenu. Buď se prodávají, nebo se dá jednoduše vyrobit doma z nějakého zdroje proudu a odporového drátu. (Ten se zahřeje a polystyren nakrájí jak máslo.) Pohledejte na internetu někde jsem návod na výrobu viděl.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 02.10.12 21:38
 
avatar

Odporovým drátem,

já to tak dělám, jde to pomaleji jak EPS, ale jde to.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 02.10.12 21:44
 

Děkuji oběma za odpovědi. Na elektro jsem úplný lempl a z elektřiny mám strach Co lze použít jako trafo pro tu řezačku? Kupovat se mi to nechce.

Datum: 02.10.12 21:49
 
avatar

Měl by jít použít zdroj z počítače (někde v bazaru či na smetišti jich je) se dají použít, jde z nich maximálně 12V a dávají slušný proud. Ovšem záleží také na odporovém drátu. Měl by mít dostatečný odpor (nebo k němu přidat výkonový rezistor) aby procházející proud nepřekročil maxima zdroje. On má pojistku, takže se nezničí ale vypne.

 
Od: miroŽ
Datum: 07.10.12 09:18
 

Já používám jako zdroj nabíječku akumulátorů. Přeji úspěch-miro

doplněno 07.10.12 09:22:

A odporový drát ze starého spirálového vařiče , případně ze starého reostatu-ten byvá silnější. Problém je jen, doregulovat napájecí proud tak , aby řezací odporový drát měl správnou teplotu a současně se příliš nežhavil.

 
Datum: 03.10.12 05:28
 
avatar

Patřím do generace, která má zkušenosti s písmeny na hesla , hvězdami a srpy s kladivem, vyřezanými z polystyrenu. Dost jsem ich na zakázky vyřezal, dost jsem jich řezal už i vymyšlenějšími fintami než podle šablonky po jednom kuse. Ovšem řezání na plocho... Podělím se s mými zkušenostmi.

Mezi dvě desky upevněné na stojáka na stole jsem v horizontální rovině napínal odporový drát v patřičné výšce. Nejvíce se mi osvědčila nějaká neopletená struna na kytaru, matně vzpomínám že to mělo být na Gibson. Ale zkoušel jsem více různách drátů, třeba i neodporových. Je ovšem pravda, že každý drát má svůj odpor...Používal jsem trafo s více přepínatelnými odbočkami na primáru i sekundáru, nějaký starý krám bůhví z čeho.

Při zkoušce na malém kusu materiálu to šlo jakž takž. Ale při řezání třeba širšího kusu, neřeknu zrovna těch běžných 50 cm, ale i polovičního, se vyskytly různé situace.

Když byl drát málo teplý, materiál se topil pomalu a počas řezání drát rychle ochladil . Když jsem přidal proud, drát se více ohřál, na volných krajích někdy až do červena. Teplem se kov roztahuje, takže najednou byl drát volnější, nenapnutý, a začal se vlastní vahou prohýbat. Rovina řezu se změnila na křivku řezu, řezal jsem oblouky... při následném větším šponování drátu nesměl být drát dlouho mimo materiálu, protože se rozžhavil a přetrhl. Když červený vjel do materiálu, bylo třeba opatrně tlačit, při větším tlaku se opět přetrhl, a když v tom polystyrenu vychladl, přilepil se, byl problém ho vytáhnout. Pokud se posun při více teplém drátu zpomalil, případně dokonce zastavil, okolí drátu se topilo dále a vznikaly nepěkné prohlubně...

Po mnoha pokusech a nedobrých zkušenostech jsem s s tím přestal...vyzkoušejte sami..

Ovšem rád bych se dozvěděl konkrétní technologii a zkušenosti z praxe od kolegů, kteří již přispěli výše a kterým se dařilo více, než mně. Jeden se učí stále...

doplněno 07.10.12 07:33:

děkuji milane za upřesnění...

jak píši, Jeden se učí stále...

 
Datum: 03.10.12 07:47
 
avatar

Chtěl bych upozornit, že pan Pálenka chce řezat XPS , to je jiné nežli EPS.

Jde to. mám to vyzkoušené. V elektru si koupíte odporový drát, seženete nabíječku na auto.

Buď si uděláte přípravek, nebo jen mezi dvy hřebíky, podle toho kolik je třeba dělat řezů. Na XPS musí být větší teplota, nežli EPS.

 
Datum: 03.10.12 07:52
 

Já jsem si pomohl protahovačkou na dřevo, jde to nádherně.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 07.10.12 11:56
 

už jste mě předběh,taky jsem to protáh*placni*

 

 

 

 

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright Š 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.