Nejste přihlášen/a.
Možná to je debilní otázka, ale teď jsem koukal na zprávy a napadla mě otázka, jak se mění přetrženej kabel vysokého napětí? Nebo při těch vychřicích když na to padne strom, tak se to nepřetrhne ale jenom to spadne? No je to blbost, ale celkem by mě to zajímalo. Hlavně když se ten kabel přetrhne
Díky
Jaro,
Samozřejmě je nutno proud vypnout a pak nastoupí speciální četa,která vyleze na stožáry a přetržený vodič(doslova kabel)Spojí.Pokud je poškozen,musí se i vyměnit.V případě,kdy vodič se zohýbá nevratně.
JABRAKA
No a to je to, co mě zajímá. Jak ho spojí A jinak co se týče toho vypnutí, dávali v televizi dokument, jak opravovali vysoké napětí pod proudem v "železném" obleku z helikoptéry...
V práci u otce přetržené měděné vedení o průměru cca 10mm svařovali( pájeli) klasickým autogénem + měděným drátem.
Ano, dokonce nekde je tu nutne provadet vymenu pod napetim. Ale ono to nema moc co udelat.
Jsou na to specialni svorky, z jedne strany, z druhe strany. Zase to nejakou dobu vydrzi. A protoze to vetsinou delaji na zemi, musi to byt vypnuto!
Tak já taky přemýšlel nad svorkama ale to jsem zavrhnul. Jak je vidět asi špatně Díky všem za názory...
Není problém to dělat i pod napětím, a to díky tomu, že se pracovník napojí přes plošinu na stejný potenciál. Sapozřejmě musí mít i patřiční ochranný oblek. Nedávno jsem o tom četl pěkný článek v časopise ElektroTrh. Je zdarma a archív je dostupný zde: www.elektrotrh.cz/...
Jo z vrtulníku, to je docela sranda - ta není uzemněná! Napětí je vždy proti nějakému bodu, většinou proti zemi. Vrtulník v letu má proti zemi téměř nekonečný odpor. Ty železné obleky jsou proto, aby rozdíl napětí třeba mezi nohou a rukou člověka nepřesáhl bezpečnou mez.
Jinak opravovat přetržený kabel "pod proudem" je v podstatě nesmysl, kabel je "pod napětím", ale žádný proud tam neteče, nemá kam, když ten přetržený kabel končí "ve vzduchu". Nejvetší problém je ten konec kabelu pod napětím připojit na ten druhý konec, kde čeká mraky spotřebičů na ten proud, to pak občas docela jiskří. Ale na to už odborní elektrikáři mívají propojovací kabely, kterými nejdříve provizorně propojí elektrický obvod, aby pak mohli udělat opravu...
hop:
vrtulník sice není uzemněný, ale už je to velký kus materiálu. Dokud se nepropojí s vedením, aby byl zaručen stejný potenciál tak to mezi vrtulníkem a vedením pod napětím pěkně srší.
Bmbx: nebudu se pouštět na tenký led, ale třeba stožár vedení VN je také pěkný kus železa, a od drátů je oddělen pouze izolátorem, který také nelze měřit na kilometry (ani metry), a mimoto je uzemněn. Kde tedy nabere vrtulník takový rozdíl napěťových potencionálů, aby sršelo?
hop:
nevím co do toho pleteš stožár jako velký kus železa, tam je to jedno stožár je docela dobře uzemněný . Vrtulník je kus kovu v luftě a elektrostatickou indukcí se na něm indukuje napětí opačné než je v tom okamžiku na drátě.
Na netu lze najít video jak elektrikáři opravují VN kabely na nepřístupných stožárech a před vysazením z vrtulníku srovnává potenciály propojkou - než tu propojku zahákne na VN kabel, tak začne krásně sršet - je na to detailní záběr. Pokud bych to našel, poskytnu milérád odkaz.
doplněno 05.01.12 01:21:Zde je odkaz na video jak to z helikoptéry srší:
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.