Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
nevysvětlil by mi někdo co znamená Nm ( točivý moment)? četl jsem to z googlu ale nepochopil.
Nevysvětlil by mi to někdo polopaticky co to číslo znamená? Čím je vyšší tím vyšší má vozidlo výkon?
Předem moc děkuji
Dobrý den, dejme tomu, že v technických parametrech motoru najdete následující hodnoty: 3.0 V6, 150 kW při 5000 ot., 320 Nm při 3000 ot. Pokud aplikujete výše uvedený vztah na maximální výkon, zjistíte, že v 5000 otáčkách má točivý moment 286 Nm. Rovněž můžete zjistit, že výkon motoru v 3000 ot. činí 100 kW. Může se tedy zdát zbytečné uvádět točivý moment, když je to prakticky jen jiné vyjádření výkonu. Důvodem, proč se uvádí jak nejvyšší výkon, tak nejvyšší točivý moment, je lepší popsání charakteristiky motoru: maximální výkon uvádí, do jakých otáček má smysl motor točit, maximální točivý moment pak uvádí, v jakých otáčkách je motor nejefektivnější, kde má nejvíce síly.
Velkou chybou, které se mnozí dopouštějí, je uvádění hodnot maximálního výkonu a točivého momentu bez otáček, v nichž jich dosahují. Bez nich totiž nemají tyto údaje patřičnou vypovídající hodnotu. Pokud někdo řekne, že má motor s výkonem 100 kW, může jít o motor 1.4 s výkonem 100 kW v 7000 ot., ale také dvoulitr s tímtéž výkonem v 5500 otáčkách. Pokaždé jsou to ale rozdílné motory s jinou charakteristikou, pružností apod. První motor má evidentně nižší točivý moment, protože stejného výkonu dosahuje jen s použitím vyšších otáček, naopak dvoulitr se pro stejnou dynamiku nemusí tolik vytáčet. A je nasnadě, že styl jízdy bude s oběma motory odlišný.
Pro tazatele: Točivý moment (také kroutící moment) je síla působící otáčivě na nějaké páce (pákou může byt např. poloměr kola) . Tedy síla 1 N na páce (poloměru kola 1 m je točivý moment 1 Nm (Nevtonmeter). Cca 10 Nevtonů = 1 kilopond. Co to číslo znamená: Pokud je uváděn krouticí - točivý moment motoru 320 Nm = 32 kpm , znamená to , že na uvažovaném poloměru setrvačníku motoru 1 m, působí otáčivá síla 320 N (32 kp) . Pokud páka (poloměr setrvačníku ) je např. poloviční , 50 cm , tak bychom zjistili otáčivou sílu na tomto polovičním poloměru setrvačníku 2 x větší sílu = 640 N = 64 kp .Čím je setrvačník motoru menšího průměru získáme na jeho odvodu větší sílu .Samozřejmě u téhož motoru .
Doufám , že v tomto komplikovaném názoru jsem se nedopustil zásadní chyby . miro
doplněno 30.04.12 20:52:K tomu momentovému klíči. Hodláme-li utáhnout daný šroubový spoj stejným momentem (Nm) a požijeme-li klíč s kratší pákou , musíme vždy vynaložit větší sílu.A to tolikrát větší , kolikrát je páka kratší.
Jen tak na okraj. Točivý moment se užívá i při utahování šroubů, kdy se měří síla, kterou je šroub dotažen (aby se nepřetahoval třeba u hlavy motoru, šteftů výfuku,apod...)
Jen tak na jeste vetsi okraj. Tomu se rika utahovaci moment, ne tocivy. Taky se udava v Nm.
A udava tedy silu v N, kterou je potreba vyvinout na klic, ktery by mel paku dlouhou 1m.
Pro tazatele: Točivý moment (také kroutící moment) je síla působící otáčivě na nějaké páce (pákou může byt např. poloměr kola) . Tedy síla 1 N na páce (poloměru kola 1 m je točivý moment 1 Nm (Nevtonmeter). Cca 10 Nevtonů = 1 kilopond. Co to číslo znamená: Pokud je uváděn krouticí - točivý moment motoru 320 Nm = 32 kpm , znamená to , že na uvažovaném poloměru setrvačníku motoru 1 m, působí otáčivá síla 320 N (32 kp) . Pokud páka (poloměr setrvačníku ) je např. poloviční , 50 cm , tak bychom zjistili otáčivou sílu na tomto polovičním poloměru setrvačníku 2 x větší sílu = 640 N = 64 kp .Čím je setrvačník motoru menšího průměru získáme na jeho odvodu větší sílu .Samozřejmě u téhož motoru .Kroutící moment motoru je závislý na jeho výkonu a otáčkách. Kroutící moment je vyšší pokud je vyšší výkon a nižší otáčky. miro
Ttak jsem to vložil dvakrát. :D
doplněno 29.04.12 19:04:
Máte pravdu, výpočet nevychází .
Daly by se nejak vyjadrit ty pondy nebo newtony na kilogramy? Treba kdyz na metrovou paku zavěsím zavazi 50kg. Jakej vyvinu moment v Nm?
50 kilopondmetrů (kpm) = 50 x 9,81 = 490,5 Nm (nevtonmetrů). Při čemž 9,81 je konstanta gravitačního (tíhového) zrychlení země v m x s2 . Na páce podle Vašeho příkladu , působí kroutící moment 490,5 Nm.
Pro jednotku síly se používá výraz kilopond (kp) a odvozené jednotky
Pro jednotku hmotnosti se používá výraz kilogram (kg) a odvozené jednotky.
Pokud bych chtěl porovnat rozdíly mezi těmito jednotkami , tak : kg je udáván jako hmotnost přesně definované vody o objemu 1 dm3 .
Kilopond je definován na základě zemské gravitace (přitažlivosti) - proto 1 kp je 9,81 N . Je to prakticky 1 kg hmotnosti.
To kromě jiného řeší , že v podmínkách jiného gravitačního zrychlení jsou reálněji posuzovány např. pevnostní vlastnosti materiálů. Např. na Měsíci je 6x menší gravitační zrychlení , tedy 6x menší namáhání . miro
mě by to také zajímalo, takže je tento údaj pro "normálmího " řidiče vůbec důležitý?
když má třeba auto Dacia Logan točivý moment 220nM znamená vlastně co?
Ve chvili, kdy uz to auto mas, tak uz je Te, jako normalnimu ridici, ten udaj k nicemu.
V jakych otackach auto nejlepe tahnes mas vyzkousene., stejne jako treba kolik utahnes za sebou na vleku.
Zadna cisla si pamatovat nemusis, pac je nikdy k nicemu nevyuzijes.
no tak spíš je duležitý pro toho, kdo ten motor nezná.. ukáže ti, kde je motor nejefektivnější... u nafty to bývá kolem 2 tis.. což jsou běžné otáčky... u benzínu přes 3 tis... což nejsou běžné otáčky... takže už jde vidět ten rozdíl.. od toho se odvíjí i spotřeba atd.samotné číslo ti toho asi moc neřekne
Jak již bylo řečeno výše, je důležíté uvádět i příslušné otáčky, bez nich jsou ty údaje úplně zbytečné a zkreslující. Třeba právě ten Logan - naftový 1.5 má toč. moment(Nm / ot/min) 220/1750 a benzínový1.6 148/3750. Na první pohlet má diesel vyšší číslo, ale po zpřevodování, abychom dosáhli stejných otáček na kolách a tedy i rychlostí vozu (od toho přece máme v autě převodovku), je evidentní, že více tažné síly má ten benzín, byť motor musíme udržovat ve vyšších otáčkách.
A na úplný okraj :
Točivý moment je v přepočtu velikosti síly v Newtonech (N), na páce - rameni dlouhém 1 metr (m). Tedy točivý moment 1 Newtonmetr (Nm) je síla 1 Newtonu na páce (tou může být i poloměr otáčejícího se kola), dlouhé 1 metr. Síla 1 kilopondu ( nesprávně 1 kg ) = přibližně 10 Newtonů, přesně 9,80665 N. Je-li síla 1 kP(kilopond) schopna uzdvihnout zátěž na rameni dlouhém 1 metr , byla vykonána práce-energie 1 kPm =10 Nm (9,8 Nm). Vykonáme-li tuto práci za 1sec., byl vykonán výkon 1 kPm/sec. = 10W (přesněji 9,8 W). Výkon 1 kW = 101,9 kPm/sec. Z toho laicky vyplývá, že výkon 1 kW znamená, že na páce 1 m, za každou vteřinu, musí být k dispozici síla cca 100kP ( přesněji 101,9 kP). Každých 10 Nm/sec ( 1 kPn/sec) předsatavuje výkon cca 10W.
Je to trošku zamotané.Dopustil-li jsem se chyby, omlouvá se, případně prosím o opravu, nebo o doplnění.
Hezký nadcházející víkend . -miro
doplněno 07.02.14 11:16:A ještě jedno doplnění je zajímavé: Chceme-li zvyšovat výkon, máme kromě dalších technických opatření , dvě možnosti, :
1. zvýšit kroutící moment = zvýšit sílu působící na rameni
2. Zvýšit otáčky = zkrátit čas pro pohyb síly na rameni.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.