Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Předek na Favoritu mlátí

Od: otasek odpovědí: 20 změna:

Dobrý den, chtěl bych se zeptat, co by mohlo způsobovat mlácení na Favoritu r.v. 92. Dělá to tedy samozřejmě jen přes díry, vyměnil jsem tedy čepy řízení, které už byly vymleté, celkem to pomohlo, ale pořád to ještě není ono. Co by to tedy mohlo být? Díky

 

 

20 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

gumidek*
hodnocení

2x

Zdravím, zavěšení přední nápravy je typu MCPherson. Ve spodu jsou trojúhelníková ramena zakončená čepem, ve kterém je usazena těhlice (hlava kola). Ten čep je jak starý? Pak ta ramena jsou uložena v gumových silentblocích. Je tam na rameni váleček vepředu (umožňuje kolu pohyb nahoru a dolu) a pak je tam takový tunel s gumy, což je zadní uložení ramene a při rozjezdech a brzdění tlačí rameno přest tuhle gumu do podlahy karoserie (je přes něj objímka s plechu). Dsalší příčinou mohou být tlumiče a jejich dorazy. Poslední věc je řízení. Řízení je hřebenové zakončené axiálními táhly a ta jsou zakončena čepy. Axiální táhla mají v tělě převodky řízení takové plastové pouzdro a to je vychozené přímo zdrojem hluku (takové cvaknutí-bouchnutí).

Diagnostika je následující:

Čepy ramene a řízení se testují tak, že se vyheveruje kolo a cloumá se jím na 12 a 6 hodině (poloha jako u ručičkových hodin). To je čep ramene, ten dolní a musí být bez vůle. Někdy se tato vůle objeví, i když je čep dobrý, a pak je ta vůle tedy na horním uložení tlumiče. Stači k sobě a od sebe zacloumat s pružinou tlumiče a je vůle cítit v ruce.

Čepy řízení se testují tak, že se cloumá s kolem v opět luftě na heveru na 9 a 3 hodině (volant bude lehce taky zatáčet při testu, ale přesto by mohla vůle být cítit, pokud je.

Pak se otestuje vůle v řízení ze sedadla řidiče (kola obě na zemi bez heveru). Na dvouramený volant se položí prsty od každé ruky a volantem se jakoby rychle zaplave do stran (zatočí doleva a hned dopprava a rychle kmitat - houpat)

Tato vůle je na svěrných šroubech na volantové hřídely a ta jde od zadu volantu a ž k pedálům, kde je další svěrný šroub

Silentbloky v ramenou se testují tak, že kola jsou na zemi,dají se vždy do jednoho, nebo druhého rejdu, zatáhne se ručka, dá se neutrál a nohou se opře o hranu pneumatiky (o vzorech běhounu vzorkem boty) a kolo se kopem nohy jakoby snaží zatlačit dozadu. U vadného silentbloku kolo jakoby popojede vůči karoserii (nápravě) dozadu a to je závada (záleží i jak moc, protože něco je normální.

Tlumiče se testují tak, že se opřete o každý roh auta (jednotloivé tlumiče) a auto stlačíte celou svou vahou dolů a opět uvolníte (nejlépe přiložit ruce a pořádně zhoupnout (podobně jako při masáži srdce). Správný tlumič udělá to, že při stlačení půjde dolů a při uvolnění vyjede opět nahoru a tam hned zůstane. Špatný tlumič se při tomto pohybu chová tak, že při uvolnění jde nahoru, pak kouisek dolů a pak zase nahoru (zakmitá).

Na přední nápravě je to u Favorita lehce normální, protože je tam motor a na zadních to bude tvrdší a bez zhoupnutí, protože je zadek lehoučký.

Hlavně bezpečnost a kvalitní díly. Vyhnout se číně obloukem (Vika,AQ). Skušenost s čepy TRW je taková, že se po půl roze úplně rozsypou gumové manžety, jinak jsou čepy a brzdyn TRW kvalitní a sám je mám. Manžetky doporučuji na čepy Rubena CZ (mají ve znaku hrošíka a číslo s lomítkem).

Ufff... *dril*

doplněno 20.04.12 08:40:

Zase jsem někde překlepnul, ještě jsem neměl kafe ... :)

doplněno 20.04.12 08:56:


otasek
hodnocení

Dobrý den, děkuji, ještě se chci zeptat, všiml jsem si, že pružina na jednom tlumiči je prasklá, rozhodol jsem se tlumič sundat a pružinu vyměnit. Když jsem začal povolovat centrální matici tlumiče, začal jsem mít strach, že přužiny vystřelí, bylo by to možné?

gumidek*

Ano, to poslední, co vživotě uvidíte, je ta pružina v ksichtu. Je to velmi nebezpečné a dělá se to pomocí stahováků, kdy se ta pružina napřed stáhne a až pak se povolí ta centrální matice.

Jak se to nemá dělat *smich* :



Hlavně to bez toho stahováku nedáte zpět, takže sehnat nebo vyrobit.

http://www.autoboxy.com/stahovak-pruzin-tlumicu-automobilu-yato-yt-0605/d-126440/

Jinak je potřeba koupit v autodílech i nový šroub svěrný do těhlice pro tlumič a novou samojistící matici + nové matice na horní uložení M8 taky samojistící.

A když už je to venku, tak se většinou mění to gumové uložení, co je v horní misce, popř i ta velká prachovka nohavice a doraz s PU pěny. Zas Rubena CZ, jinak to nemá cenu. ;)

doplněno 20.04.12 13:46:

A taky je dobré měnit ložisko v horním uložení SKF. Je to pak pohoda zatáčet a parkovat. Volant půjde lehce a na posilovač si ani nevzpomenete.

doplněno 20.04.12 13:55:

Uchycení:

P.S.: pokud je požadavek do toho Favorita co nejméně vrážet peněz, tak aspoň ty samojistící matice jsou nutnost dávat vždy nové! Jsou na jedno použití a pak už nejistí, nebo jistí málo a chovají se jako obyčejné matice, které se samy provozem na nápravě uvolní.

Předek na Favoritu mlátí
otasek
hodnocení

Aha, tak děkuji :D
Tak jsem se byl trochu projet, předtím jsem tedy vyměnil jede čep ramene, v motorvém prostoru jsem dotáhl středovou matici na tlumičích a hned to přestalo celkem mlátit. Ale pořád občas dostanu mírné vibrace do volantu, velice krátké, hlavně při velmi malých nerovnostech, jako např. dávaj nyní takové ty černé pásky na silnici na zalepení prasklin v silnici, nebo i např. při spojích v asfaltu. S kolem jsem zkoušel škubat, kolo drší fest, nikde žádné mlácení, akorát poloosa se trošku pohybuje ve své ose, i když jse v náboji dotažena na max. Díky

gumidek*

Pohyb poloosy v ose ke kloubům mám taky a je to normální. Tripoid (kloub) je nasazen na tisícihran poloosy a zajištěn proti vysunutí takovou segerovou pojistkou (ale jen takový prstýnek holé c s 1mm pružného drátu). Takže ta vůle je na tisícihranu.

Vibrace do volantu s nerovností dělají vůle v řízení (převodka,spoje svěrných šroubů - tisícihrany,čepy)

 

hodnocení

0x
avatar magdon

Tlumiče, silentbloky, ramena...

 

otasek
hodnocení

Zdravím, jsem tu opět se stejným problémem. Vyměnil jsem ramena (né za nové, ale v dobrém stavu, s novými silentbloky), dal jsem nové čepy a předek stále mlátí. Tlumiče jsou v háji, takže i ty an to mají trochu vliv, ale toto mi přijde, jako když je někde něco povoleného. Co by to mohlo být? Dělá to přes díry a jiné nerovnosti na vozovce, jsou to rány, škubání, která se přenáší i do volantu. Na co se mám podívat? Mohla by být povolena nápravnice, či tak něco? Děkuji.

gumidekneprihlasen

Jak jsou na tom čepy řízení (ty co tahají za těhlici)? Pokud by sis lehnul pod auto a zezhora dolu rukou zalomcoval za táhlo řízení nahoru a dolu u té gumové harmoniky, dělá to ten klepavý zvuk? Pak by to bylo pouzdro v řízení a je nejlepší vyměnit řízení celé za řízení s Felicie (cena cca 2000 originál, ale čepy TRW nemají kvalitní manžetky).

Tlumiče mají přednost, protože pokud jsou vyskákané, tak brzo zničí všechny silentbloky a čepy na nápravě.

Je potřeba nové uložení tlumiče (rubena), ložisko do uložení,atd... jen pružinu si můžeš nechat starou, pokud je dobrá a není prasklá nebo rezavá.

otasek
hodnocení

Čepy jsem dával komplet nové zhruba před 3 týdny, zatím se zdají byt v pořádku. Pod auto se momentálně nedostanu, zejtro ho vezmu někam na ramu a zkusím zahejbat s řidicí tyčí a celkově omrknout tu nápravu. Co jiné by to ještě mohlo být? Někde něco volného?

gumidekneprihlasen

Pokud se vymačká ta guma, která je schovaná v horním uložení tlumičů a ty misky vylezou více ven nahoru, tak při skočení kola o nerovnost skočí i ta miska o opěru horního uložení a to dělá onen zvuk. Taky to může dělat to axiální táhlo na řízení, takže projít vše.

 

otasek
hodnocení

Tak nakonec to vypadá na řízení :/ Byl jsem s autem na rampě a když jsem chytil řídící tyč, tu na pravo, u pravého před. kola a zahýbal s ní, bylo slyšet slabé mlácení. To asi není v pořádku, že? Co s tím? Děkuji.

gumidekneprihlasen2

Na pravé straně má Favorit hřeben řízení uložen v takovém plastovém pouzdře trojúhelníkového tvaru. Problém je, že matice jsou jištěny plechovou podložkou, která se zaklepne o hranu matice jako pojistka proti povolení. Ta podložka se už skoro nedá sehnat. Někdo sice říká, že se dá použít znovu, ale abych se bál, že se mi jízdou matice preci jen povolí a kolo ve vysoké rychlosti zatočí, tak to fakt neriskuji a raději jsem se tehdy kouknul po novém řízení za 2t s Felicie, které je shodné a už je nerozebíratelné a pevnější (má pevnější táhla).

Tady je návod na repasi řízení u 120cy, která to má stejné (skoro, ale to pouzdro má stejné).

skoda.panda.cz/...

Pokud to tedy nedělá čep na konci táhla, ale to pouzdro to bývá.

otasek
hodnocení

Myslíte toto pouzdro? e-nahradnidily.cz/...
Bohužel na řízení z Felicia momentálně nemám peníze, takže ho budu muset buďto opravit, enbo sehnat starší z Favorita.
To pouzdro mám tedy koupit nové a vyměnit?

gumidek3

Ano, to je ono. Je nejprve potřeba odmontovat celé táhlo i s kloubem s hřebenu. Na hřebenu je ještě závitová redukce a vše je jištěno zaklepnutím okraje do drážky. To zaklepnutí se vyklepne podebrání malým plochým šroubováčkem a uhozením do něj kladívkem. To pouzdro je na schématu označeno 3 a Favorit má jen jedno na pravé straně.

Předek na Favoritu mlátí #2
otasek
hodnocení

Dobrá díky. Mohlo by to uvolnění řídící tyče být ještě něčím jiným, kromě toho pouzdra?

gumidek5

Pokud to mlátí při pohybu táhla nahoru a dolu, tak snad jedině čep nebo silentbloky řízení 42,43 ,ale to by se hýbalo řízení komplet. Pokud to klepe při cukání,kmitání volantem nalevo a napravo, tak to stále dělá to futro nebo vychozené zuby hřebenu.

Začal bych tím futrem, které to bude určtě, pokud je na pravém táhlu vůle. A samozdřejmě se to mení na vymontovaném řízení s auta. Vytlačí se stahovákem čepy s těhlice, pak se povolí 13 klíčem 4x šrouby na dvou objímkách, co drží řízení k nápravnici a nakonec se povolí svěrný šroub u pedálů na podlaze, co drží tisícihran na volantovou tyč řízení.

To povolení tisícihranu se vlastně nejlépe dělá jako první, protože pak už celé řízení plave a vytáne se podběhem celé dostrany.

 

otasek
hodnocení

A budu dávat řízení zpátky, je teba nastavovat volant do něaké polohy?

gumidek6

Ano. Volant jsem u sebe musel otočit doprava, aby se mi dole dobře dostávalo na hlavu šroubu na tom tisícihranu u pedálů na podlaze. Pak jsem ho povolil a řízení vytáhl.

Na táhlech jsem čepy nešrouboval a tak jsem měl stejnou vzálenost po celou dobu montáže, když jsem ještě tehdy u starého řízení měnil jen manžety (ty dlouhé harmoniky). Hlavní bylo nesundávat volant s volantové hřídele (jen ten tisícihran vespodu u převodky řízení. Pak jsem to nějak nasadil a prvním projetím zjistil, kam volant chce natočit.

Pak jsem povolil spodní šrouby, co drží volantovou hřídel ke skeletu vozu (sloupek řízení) a tisicihran u podlahy kousek přesadil a zase vše smontoval a projel. Takto jsem to udělal asi 6x, až jsem to trefil.

Sice by někdo mohl říct, že je nejsnadnější přesadit jen volant na tisícihranu a bylo by to na poprvé, ale já si nechtěl hnout polohou, kde na volantu zapadá zámek řízení. Ta moje poloha je, že pravé rameno volantu mi při otočení doprava kouká mezi nohy. V této poloze zapadne kolík ze spínačky do hřídele volantu a volant zamkne.

Takže buď složitější metodou, jako jsem to dělal já a neporušil jsem si originální polohu uzamčení volantu a nebo je Vám ta poloha jedno a ve finále si přesadíte jen volant, aby byl rovně.

Rozhodně si nedokážu představit, že bych to futro měnil na autě. ;)

otasek
hodnocení

Mohl byste mi prosím ještě napsat číslo té podložky podle obrázku co jste vkládal výše? Děkuji.

gumidek7

Je součástí táhla 28 v tom kloubu. Tyhle táhla jsou Feliciové a nedají se rozebrat. Favoritové ano, jako u starší škody:

amd-autodily.cz/...

Ty uši se ohnou zaklepnutím o hranu matice a tím se matice zajistí proti povolení.

Po rozebrání kloubu je tam červená pánvička a bílé futro (bavím se stále o dílu 28)

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]