Předělaní elektriky na trakturku asi 1203

Od: Datum: 16.03.12 19:33 odpovědí: 15 změna: 04.01.15 22:01

dobrý den, mam dotaz mam trakturek asi 1203 ma dynamo a nedobíji, jsou stím potíže chtěl bych ho předělat na alternator co je k tomu potřeba a jak to zapojit aby to šlapalo. pokud možno nakres atd. stací to nastartovat a rozsvítit světla vysvětlete to po lopatě moc děkuji


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: des*
Datum: 16.03.12 19:38

Jděte do autošrotu,zakupte alternátor s regulátorem a zapojení je hračka.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 16.03.12 20:08

Alternátor sežeňte nejlépe na Felicii nebo Favorita. U Favorita jsou tři typy řemenic (klínová 70mm,klínová 60mm,plochý řemen drážková), tak si vyberete asi tu klínovou. Narozdíl od Š120 je napěťový regulátor součást alternátoru a není zvlášť.

Nejprve musíte nějak kutilsky alternátor upevnit na stávající motor. Podmínkou jsou řemenice v ose a dodržení směru otáčení (aby se netočil obráceně), které je vyznačeno na alternátoru na větráku šipkou. Kostra alternátoru je mínus a svorka se šroubkem M6 a izolační podložkou s pertinaxu je +.

To + zapojíte na + akumulátoru (a uchycením alternátoru k motoru vlastně propojíte - s baterii). Alternátor se nikdy nesmí točit samotný naprázdno. Musí vždy být spojen s akumulátorem nebo spotřebiči.

Pak je tam jeden vývod na kontrolku, přes který se zároveň budí vinutí rotoru (jinak nefunguje¨a nedobíjí). Vyvede se drátem na žárovičku přesně 12V/1,2W a zní to vede dále na + akumulátoru. Při připojení na +, se s rotoru stane magnet a alternátor se tím vlastně zapne. Pokud se s ním netočí, tak vybije baterii. Až se roztočí, kontrolka zhasne a alt dobíjí. Nikdy se nepřipojuje buzení natvrdo, vždy jen přes tu žárovičku. Vyjímkou je jen prvotní silné nabuzení (v případě, že nechce dobíjet, na krátkou chvíli bez žárovky napřímo).

doplněno 16.03.12 20:10:

Ten traktůrek musí mít s alternátorem i akumulátor aspoň 44Ah. Akumulátor musí mít mínus na kostru vozu a zároveň i na blok motoru.

doplněno 16.03.12 20:11:

zdroj zapojeni je skodavirt

Ohodnoceno: 3x
 
Datum: 16.03.12 21:09
avatar

Měl bych takové drobné doplňující dotazy:

1.Co se stane v případě nedodržení směru otáčení alternátoru?

2. Proč se nikdy nesmí točit samotný naprázdno?

3. Za jak dlouho vybije netočící se alternátor baterii?

4. Proč musí být aku aspoň 44Ah?

Děkuji.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 16.03.12 21:26
avatar

1. kvůli chlazení, alternátor ozubenou "vrtuli", která ho vzduchem chladí, při točení na opačnou stranu by nebyl ofukován

2. protože bez zatížení se v cívkách indukuje vysoké napětí a mohlo by odpálit diody

A mám takový nepěkný pocit, že místo toho, abys někdy radil, tak máš jen samé otázky navíc...

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 16.03.12 21:37
avatar

Pocity jsou jistě zajímavé, ale pokud je toto poradna, tak si rád nechám vysvětlit něco, čemu sám nerozumím nebo kde nám jiný názor. Jinak odpověď 1 je sice pochopitelná, ale v případě traktůrku vcelku nepodstatná vzhledem k minimálnímu zatížení.

Odpověď 2 je poněkud mimo a to proto, že je dobré číst a chápat řádně celé zadání a zbytečně nedomýšlet něco, co nebylo uvedeno. ;)

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 16.03.12 21:45

Pokud tam bylo původně dynamo, tak akumulátor nemusel být vůbec použit a v případě alternátoru nemusí zátěž ze spotřebičů v zapalování stačit.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 16.03.12 21:42

1. Výrobce určil směr, pro který byl navrhnut. Vím, že je to třífázový generátor střídavého proudu, takže je to jedno,ale...

Hlavní problém: Větrák alternátoru nebude do něj foukat, ale bude sát a uhlíkový prach (vodivý) se nepotáhne s komutátoru ven, ale půjde obráceně přes všechna vinutí a může udělat mezizávitové sktraty v případě poškození smaltu na vinutí a usazení v daném místě prachem uhlíku. Navíc sáním nemusí tak dobře chladit vinutí jako foukáním (vím, zdá se, že je to totéž, ale jsou tam různé součásti, které růuzně topí a je dobré najít efektivní směr vzduchu, jak navrhnul výrobce a to od vinutí,přes komutátor a diodový blok a ne obráceně)

Uhlíky mají trochu vůli ve stranovém pohybu v uložení na regulátoru a u staršího alternátoru jsou zvyklé doléhat na jednu stranu a podle toho se i opotřebovává měděný komutátor. V případě otočení chodu se opřou při točení o druhou stranu, na které nikdy nebyli a mohou zvýšit opotřebení komutátoru a sebe o trochu rychleji, dokud si opět nesednou (opotřebením).

2. Při točení naprázdno (hlavně do vysokých otáček) mohou vzniknout krátkodobé napěťové špičky, které zničí diodový můstek usměrňovače. Stejně tak se nesmí zapojit i spínaný zdroj naprázdno (mají tam jako ochranu umělou zátěž). Alternátor ochranu nemá. Při spojení se spotřebičem (akumulátor,světla,...) špička nevzniká. Stačí se podívat na voltampérovou charakteristiku cívky a diody. U alternátorů Felicie70A je tam jako částečná ochrana kondenzátor v paraelním zapojení se zenerovou diodou (bílá kostička zezadu víka na vnější straně altu).

3. To se Vám asi zdá jako největší blbost,co?:) Myslel jsem to tak, pokud je zapnuté buzení trvale. Pokud si to někdo zapojí samodomo + na +, - na - a buzení přes žárovku natvrdo na +, tak při netočícím alternátoru se bude akumulátor vybíjet přes rotor buzení. Rotor je v tuto chvíli jako magnet a spotřebič (je to cívka stejně jako elektrická kamna) a bude hřát a žrát. Proto se buzení zapojuje až po zapnutí klíčku. Takto to bylo myšleno, jinak při odpojeném buzení se akumulátor nevibije. Přes diodový blok tímto směrem proud neteče a tak se nevybije.

4. Platí pro alternátory 55 a 70A. Ty dodávají do vybité baterie silný proud bez regulace. Ten nevadí větším bateriím. Alternátor reguluje jen napětí na stabilní hodnotu nezávisle na otáčkách. Pokud by ten velký proud (teď nevím kolik) tekl do menších baterií (menších kapacit), tak je brzo zničí. Je to jako nabíjet malou baterii 12V (4,5Ah) autonabíječkou s pevným dodávaným proudem 9A. Samozdřejmě proud se mění v závislosti na stavu nabití baterie, až přestane úplně téct (napětí baterie bude stejné jako napětí na nabíječce), ale baterie se nabíjí desetinou její kapacity a překročení jí sníží životnost a přitom navíc i dost šumí (plynuje).

Pokud má traktor startér, tak je to nutné minimum těch 44ah už k vůli němu.

Díky za dotazy :)

Ohodnoceno: 1x
 
Od: radreznik
Datum: 04.01.15 16:48

Moc děkuji za jednoduchý navod. moc mě to pomohlo, při řešení tohoto problemu.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 04.01.15 22:01
Ohodnoceno: 0x
 
Od: antitalen
Datum: 16.03.12 22:31

prosim vas to schema je dobre ale nemužu jej přečíst kde co je? civku poznam bateriji zapalovaní. asi to budu muset natahat znovu kompl.elektr. je tak děkuji a dobrou noc

Datum: 16.03.12 22:38

Je to jen příklad. Jedná se o bezkontaktní zapalování s Favorita. A je to ještě upravené o to jedno relé,které sepne buzení po otočení klíčkem. Chtělo by to Vaše schéma. Klidně Vám to do něj dokreslím. Ono opravdu stačí dát + na +,- na- a dodělat tu kontrolku. Stačí si kliknout na obrázek pravým tlačítkem myši a dát uložit cíl jako. Pak si to zvětšit a popisky se dají číst.*placni*

doplněno 16.03.12 22:41:

Při zvětšení nic moc, takže je tam:

Akumulátor a startér,relé a svíčky,rozdělovač,alternátor a cívka,ETZ zapalovací jednotka,spínačka a žárovka dobíjení

doplněno 16.03.12 22:48:

stačí jen doplnit toto:

Ohodnoceno: 2x
 
Od: antitalen
Datum: 16.03.12 23:57

aha tak nevím proč tam je baterie když ji dynamo nepotřebuje, to nechapu co by to mohlo bejt když ne dynamo ale myslím že je to dynamo ma na obalu 2 draty .proč by tam daval tu bateriji nevíte zejtra to skouknu přesněji děkuji

Od: nu*
Datum: 17.03.12 07:56

No a jak se startuje ten traktůrek? Má to šlapadla nebo startovací páku? Nebo starter který nepotřebuje baterii?

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.03.12 09:32

Dejte sem foto a uvidíme :)

doplněno 17.03.12 20:46:

Vyndejte ho, a dejte tam ten alternátor a zapojte ho s novou kontrolkou tak, jak jsem psal výše. Už na tom nic není k vysvětlování. ;)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: antitaln
Datum: 17.03.12 19:04

je to dynamo je napojene na magneto pos.skřín a zapolovaní přez kontrolku .

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.