Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Může ABS zabrzdit na fleku?

Od: cobrak* odpovědí: 31 změna:

Dobrý den,

s kamarádem jsme se bavili, jestli je možné s autem, které je vybaveno ABS, zastavit na místě zablokováním kol. V autoškole národa mám pocit, že říkali, že se dá ABS zdolat tím, že se pedál prošlápne až uplně na podlahu. Hodně vídám auta, o kterých si myslím, že mají ABS (Fabie atd.) a na přechodu jim tam vletí chodec a oni smykem zabrzdí. Jak se celá věc má? Nemůže mi někdo vysvětlit, jak technicky funguje, že se ABS dá prošlápnout a tím se obejde? Děkuju moc za odpovědi!

 

 

31 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

1x
avatar jenyk
Na fleku se nedá zastavit žádným způsobem. Vždy tam bude nějaká brzdná dráha. A v životě jsem neslyšel, že by šlo ABS vyřadit prošlápnutím pedálu. To bude nesmysl. A taky jsem ještě neviděl auto s ABS jet na brzdách smykem. Jen při minimální rychlosti už ABS nefunguje.

 

hodnocení

1x
avatar clayman

potřeboval jsem na dálnici zabrzdit ze 140 na cca 80 km/hod na velmi krátské vzdálenosti (řidič z pravého pruhu mi prostě vjel do levého, zřejmě mrtvý úhel, kdy ho předjížděla kolona a mě jako posledního neviděl) a dá se říct, že snížení rychlosti jsem dosáhnul snad ve vteřině. Panické brždění nebo jak tu někdo nazval funguje skvěle, až tak že pás manželce pohmoždil břicho, pneumatiky zakvičely a přesto bylo znát, že je ABS na chvilku pustilo, i když jsem měl pedál až na podlaze.

ABS zafunguje až v okamžiku, kdy se kolo neotáčí, ale je tam prodleva, tzn, že třeba půl vteřiny dochází ke smyku a pak ho zase nechá kousek otočit... pokud je rychlost tak nízká, že v té půlvteřině dojde z zastavení auta už nejde poznat, že to ABS pustilo... auto stojí a zdá se, že brzdlo smykem - to bude pro vás pravděpodobně vysvětlení.

tr

Zdarvím, moderní ABS systémy mají tohle vyhodnocování situace, záleží jak rychle nastane tlak v soustavě, pak je to již v režii, řídících jednotek ABS.

Podobná věc je i u omezovačů, nastavíte třeba 60 km/h, a normální sešlápnutím pedálu plynu se nic nestane, ale pokud sešlápnete narychlo až na podlahu, omezovač se zruší a umožní tzv. nouzové zrychlení vozidla. Ovšem, systému je spousta a každý se může chovat jinak.

 

pepino82*
hodnocení

1x

abs scela zablokovat nejde elektrohydraulické / elektropneumatické řídící ventily a řídicí jednotka vyhodnuceje rychlost otáčení kol a ven tily při brždění pouští prušavaně tlak do brzdviz když v zimě zaprzí na plno kope vas pedal do nohy

hujer123*

jakmile začne působit ABS, řídí jej elektronika, která bere v potaz polohu a rychlost sešlápnutí pedálu. Takže můžete prošlápnout do podlahy třeba díru, ale ABS zt činnosti nevyřadíte.

Právě naopak. Pro vozidla s ABS se doporučuje při nouzovém brždění stoupnout na pedál maximální silou a nepovolit, dokud se situace nějak nevyřeší, ať už uhnutím, zastavením, případně v nejhorším i nárazem.

Lidé dělají základní chybu, že při brždění sešlápnou pedál až začne fungovat ABS a dál už jej nestlačují.

Výrobci to řeší opět elektronicky různými asistenty, které když vyhodnotí nouzové brždění podle rychlosti sešlápnutí pedálu a dalších okolností a za řidiče brždění převezmou do doby než uvolní pedál.

Takže k primární otázce - prošlápnutím se správně fungující ABS u správně fungujících brzd vyřadit nedá.

Tak tak.Ovšem může být na autě závada (vadná čidla) a pak ABS nefunguje!

solenza*

V takovém případě by se měla rozsvítit červená kontrolka ABS. Brzdy pak fungují, jako by ABS v autě nebylo.

erikch*

jen tak trochu k fyzice-platí pro všechny a bez vyjímky-můžete mít na autě ABS VII.generace,EPS,TCS a x dalších asistentů,ale čidla reagují právě na "zablokování"-prostě ,byt minimální,čas se kola(o) seknou a třeba na ledu je to v tu chvíli problém...Bohužel tuhle realitu vídám každoročně u nás v Krkonoších-naivně si spousta lidí myslí,že ABS je všemocné-není a nikdy ani být nemůže...! To ale zjistí až někde v pangejtu(v těch lepších případech)Je to trochu složitější(kinetika,setrvačnost ,adheze atd.)-prostě auto drží na silnici 4 úsečky dlouhé pár cm(šíře pneu)-nic víc...

blackflamesiczi*

abs je na dve veci, zatim se me pokusilo 2x zabit a od te doby si na nej davam bacha , hlavne na sterku kdy me odmitlo zablokovat kola a ja se sunul pod kamion a vzdycky skodovka (asi je ta nenavist vzajemná*smich*)

doplněno 14.03.12 23:04:

jinak podle me si tazatel plete piskani pneu se smykem

Jo někdy svítí,ale ne červená ale oranžová a někdy ne,ale ABS nejde.

 

hop®
hodnocení

1x
avatar hop

O prošlápnutí ABS jsem zatím neslyšel.

Jinak ABS (jako ostatní podobné inteligentní technické vynálezy v autě) je dobré pro neřidiče (nechci říkat pro debily), umožňuje zatáčet, i když stojíme na brzdě. Na suchém asfaltu brzdnou dráhu pouze znatelně prodlouží...

blackflamesiczi*

dnes uz neridis auto ale kalkulacku *smich* ja nedavno vsechny blbosti vyskubal u explorera ven a mam klid

hope:

na suchém asfaltu brzdnou dráhu ABS neprodlouží, to je vidět že si nepochopil princip *smich**haha*. ABS se používá asi 100 let na letadlech pro "debily" piloty, protože neumějí brzdit:D

doplněno 15.03.12 08:55:

Na suchém asfaltu nemá moc důvodů ABS pracovat a pokud ano tak zase nedojde k ničemu jinému, než ke zkrácení brzdné dráhy ;)

sjdbhk

Má pravdu, ABS prodlouží brzdnou dráhu i na suchým asfaltu v přímým směru. Kolo se zablokuje, ABS ubere brzdový tlak, kolo se znova roztočí, brzdový tlak stoupne, kolo se zablokuje atd. a ty okamžiky odbrždění znamenají prodloužení brzdné dráhy. Na sněhu to prodlužuje brzdnou dráhu určitě o 10% a nejhorší je mazlavá břečka, tam auto bez ABS brzdí výrazně líp (stojící kolo prohrábne břečku až na asfalt a sune se po asfaltu, ABS zastavení kola nedovolí a jede to po tom másle = prodloužení brzdný dráhy tak o 30%, kdo nevěří tak ať si to zkusí na stejným autě s ABS a pak bez něj)

Bez komentáře ...*smich*:D*haha*

doplněno 15.03.12 12:33:

Jasně a ty letadla to mají kvůli čemu? Aby se jim líp zatáčelo? Zvlášť když to řízené přední kolo nemá brzdy *smich*:D Tak to bude asi jenom kvůli prodloužení brzdné dráhy :D

fcgvjbk

Letadla to maj kvůli tomu aby kola nešly do smyku a letadlo se neroztočilo do hodin, stejně to je v autech - většina lidí neumí prudce brzdit a zároveň udržet kontrolu nad autem, ABS to řeší, ale za za cenu prodloužení brzdný dráhy.

Na suchým asfaltu zastavit kola a nechat to tak sunout až do zastavení - ano brzdná dráha je delší než s ABS, ale takhle brzdit je oslovina.

Na sněhu mám vyzkoušený, že s ABS je brzdná dráha o dost delší než bez něj - sice můžu řídit, ale furt to jede dál. Bez ABS je auto nestabilní a má snahu někam se točit, ale brzdí to líp. = ABS je lepší pro normální lidi kteří neovládají auto ve smyku, bez ABS je to jen pro ty co smyk korigovat umí. S ABS to na sněhu nejlíp brzdí na hranici aktivace ABS + k tomu nechat zařazeno a nevyšlapovat spojku. (Pedál sešlápnout naplno jsem zkoušel a výsledek byl horší). Ale záleží i na autě, každý si musí vyzkoušet co je nejlepší pro to v čem jede...

PS: umim přesně a rychle dávkovat sílu na pedál a poznám i který kolo se blokuje (většinou začne jedno ze zadních kol), brzdim na hranici blokování kol, někdy je lepší jedno nebo obě zadni nechat zablokovaný a přední nechat na hranici blokování, někdy hlavně na tý břečce nebo štěrku je nejlepší zastavit všechny kola a chvíli sáňkovat, pak ubrat brzdy zkorigovat směr a zase sáňkovat. PPS: I přes to co jsem napsal se nepovažuju za mistra a mám se furt co učit, a to mám najeto hodně a brzdění (hlavně v zimě) cvičim co nejvíc to jde, samozřejmě pokud za sebou nemám auto ;)

hujer123*

Největší brzdný účinek má kolo, když se otáčí cca o 15 % pomaleji, než by odpovídalo skutečné rychlosti. Z toho vyplývá, že stojící kolo má brzdící učinek menší, než otáčející se kolo. To je objektivně změřeno, žádný dohad. To je jedno plus pro ABS na suchu.

Při zablokovaném kole se zvyšuje telota styčné plochy, guma se začne přehřvat a drolit. Uvolněné žástice gumy pak fungují podobně jako kuličky v ložisku. To u ABS nenastává, další plus u ABS.

Nouzové brždění na vozovce, která má rozdílné vlastosti vlevo a v pravo - u krajnice písek, v zimě námraza, po dešti střed vyschne dříve. Při nouzovém bržděni je ABS schopno toto eliminovat..

Už jsem to tu psal, ale brdící účinek ABS nenastává v okamžiku, kdy začne "Kopat" Největšího brzdného účinku se dosáhne sešlápnutím a držením "Až u podlahy" To platí i na sněhu a ledu. Většina lidí se lekne vybrace pedálu a dál nestlačuje, ale to je chyba.

Tohle si někdy zkuste a pak porovnávejte brzdění s a bez ABS.

Mám už něco odježděno a řídit a brzdit auto bez ABS mi nedělá problém, k novinkám v konstrukci vozů jsem dost konzervativní a skeptický, ale ABS a Airbag je technické řešení, před kterým smekám.

erikch*

hujer123-dovolím si oponovat-začnu airbagy-do kolika km/h myslí,že je airbag účinný...?! Přesně do 62 km/h (pročpak se asi dělají crash testy do my.této rychlosti?!),švagr dělá v Takatta Petri-což je jejich výrobce pro celouz řadu automobilek,takže má vcelku přesné info-pak už je to o štěstí a o tom,kolik mám před sebou a kolem sebe materiálu( s 3.0 V6 Safranem z auta vylezu při něhodě při 80 km/h po svých,narozdíl při stejné nehodě třeba s Fabií)...A ABS-myslím,že stačí jeden jediný argument-pročpak třeba není ABS u aut v seriálů WRC...?! Z jednoho prostého důvodu-protože snižuje účinnost brzd... Je to ,zjednodušeně řečeno,"pomocník pro nezkušené řidiče",kteří nezvládají intenzivně brzdit a zároven auto ovládat...V krizových situacích spousta lidí není pánem situace,ale pánem je fyzika...,jak už jsem zde nedávno zminoval-vidím to u nás v Krkonoších v zimní sezoně v podstatě denně-spousta llidí bohužel až naivně spoléhá na všelijaké asistenty(ABS nevyjímaje) a pak se nestačí divit-naštěstí to vesměš končí závějí,pangejtem apod...

blackflamesiczi*

kdyz je to abs tak dokonale proc kdyz jezdim z offem v terenu tak s abs jsem nezabrzdil a spadl z meze a bez abs tam jedu rychleji a zabrzdim bez problemu

cyril*

Důvod bych hledal spíše v ovládání než v ABS.

blackflamesiczi*

pokud dupnu na brzdu a abs nedokaze na louce z kopce ani zpomalit tak je urcite chyba v ovladani , kdyz tam jezdim bez abs kazdej vikend. Podobne zastavte s abs na sterku

U těchto (ať již F1,nebo WRC ) to nepotřebují,Jednak jsou to zkušení řidiči a jednak potřebují dávkovat brzdný účinek dle svých potřeb a ne dla ABS.

laso69

No zabrzdit na fleku je možné třeba o silnou zeď, ale zbude z tebe flek.*hi*

hop®

Bmbx: je mnoho zastánců různých, většinou radikálně protichůdných názorů na tento problém. Obě strany argumentují vědeckými výzkumy, statistikami i osobními zkušenostmi. Nechci se hádat a netoužím ani po školení, že nemám pravdu, proto se už k tomuto tématu nebudu vyjadřovat - můj názor jsem již napsal...

Bingo.Je dokázáno že na ledu,mokru nebo sněhu zkracuje a na suchu prodlouží!

Jinak by to nedávalo smysl a nemontovalo by se.

 

 

martinhajek*
hodnocení

0x
ABS se prošlápnout pravděpodobně nedá, vyžadovalo by to enormní sílu na pedál brzdy. Ještě jsem se tedy rozhodně nesetkal s vozem, kde by něco takového bylo možné.
Zaflekování na místě má u mnoha aut na svědomí tzv. systém panického brždění, který zvýší účinnost posilovače brzd při rychlém sešlápnutí pedálu. Mají ho všechny vozy koncernu VW, tedy i Fábie.

 

e250td*
hodnocení

0x

Napřed bych doporučil prostudovat toto ... cs.wikipedia.org/... Z mé praxe,jezdím hodně na brzdy .Kvalitní ABS smykem brzdí zcela vyjímečně! A ten pokles pedálu je logický,viz wiki.

 

hodnocení

0x
avatar miramira

já myslím, že to možné není. Při intenzívním brždění se pedál brzdy zvedá takovou silou (ABS) že to prostě nejde zablokovat.

 

buss
hodnocení

0x

Jaká je to jednoka délky FLEK? Rozum zdravý říká, že je to idiocie. Reakční doba řidiče, náběh brzd a samotné brzdění. Pokud by řidiči byli bdělí a ostražití, tak nemohou nikoho přejet.
www.klubridicuvol/...

No, flek je dlouhej odcamcaď po camcaď.

 

jirkamatapat*
hodnocení

0x

Auto s ABS na fleku zastavit může. Jen ten flek musí být dostatečně dlouhý.

doplněno 15.03.12 20:59:

Nebo musí být za tím flekem dostatečně silná zeď.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]