Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Olej - Felicia 1.6

Od: mikihans® odpovědí: 39 změna:
avatar mikihans

Zdravím, na plese jsem vyhrál 4 litry motorového oleje Paramo Trysk SUPER TURBO M7ADSIV 15W-40. Píše se:

"Celoroční motorový olej typu "mixed fleet". Je mimořádně vhodný jak pro mazání moderních benzinových a naftových motorů osobních automobilů, tak i pro vysoce přeplňované motory nákladních automobilů."

A tak se ptám, jestli taková olej můžu bez obav použít i do Felicie, jesti to nějak uškodí. Dle mého uvažování by ten olej měl být "lepší", když je do moderních motorů, takže "starší" felicii by uškodit nijak neměl, spíš bude mít lepší vlastnosti než "obyčejný". Ale možná se pletu. Jak to tedy je?

 

 

39 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

ahasver4*
hodnocení

2x

Neuděláte chybu,když ho použijete..:)Taky by se mi taková výhra hodila...:)

 

hodnocení

2x
avatar dabel

de o to co v tý feldě máš nalitýho pokud tam máš náký 10w40 či 5w40 tak bych to tam nelil

hodnocení

mám tam taky 15W-40, ale stejně ho plánuji komplet měnit. když už jsem vyhrál, tak bych ho ale rád použil. Ještě se chci zaptat, jak je to s minerálními a syntetickými oleji? Čím se vlastně liší? A můžou se míchat?

gumidek*

Jen pokud by jsi měl v motoru 15W-40, tak ani při kompletní výměně by se neměl lít 10W-40 (vždy trochu zůstane na stěnách). Dělá se to jen při GO motoru, kdy je motor vyčištěn od starého oleje. Opačně to jde i bez GO, ale ty máš stejně 15W-40 a budeš tam zase dávat 15W-40, takže vpoho ho tam dej.

10W-40 už je polosyntetika a v případě nalití do prázdného motoru, kde byl 15W-40 minerál, tak ta polosyntetika začne motor čistit a těmi úsadami po minerálu ucpe mazací kanály (záleží, jak často se olej měnil). Proto se to dá nalít, jen po GO, kdy je čistý.

hodnocení

Díky, takže jestli jsem to dobře pochopil, tak 15W-40 je prostě minerální vždycky a tedy když tam dám zase jakýkoliv 15W-40, tak se nemusím ničeho obávat.

doplněno 12.02.12 17:35:

Ne, tak to je asi blbost, protože jsem našel i 15W-40 syntetické... Ale jak zjistím, jestli je ten který zrovna mám doma syntetický nebo minerální? Na obalu to nikde nevidím

gumidek*

Minerál se dá vyčíst s označení M7ADSIV a M7ADX. Značí to první znak. To AD znamená aditivovaný.

skoda.panda.cz/...

jdukolem

to mikihans

důležitá je výkonnostní třída,o ostatní se nemusíš zajímat.Vzdělat se můžeš třeba zde

www.znackoveoleje/...

www.oleje-pema.cz/...

Ale to je jedno i sintetický obsahuje složku minerálního! Nevím proč řešíte syntetiku či minerál a neřešíte jiné kvalifikace oleje,teda mimo viskózní kvalifikaci! Např pro můj motor výrobce stanovil tyto podmínky :

Viskózní třída : 5W40;10W40 a 10W50,další norma je API : SG/SH a nakonec norma ACEA : A2.96/A3.96 G4-G5

Pokud je auto staré a má větší spotřebu oilu tak se můlže změnit viskózní třída místo třeba 10W40 použít 15W40!

cyril*

Tak to já zase někde četl, že nejhorší smrt je z vyděšení! ;)

ahasver4*

Základně se automobilové oleje dělí podle složení, resp. technologie výroby na minerální a syntetické. Toto dělení mělo pro běžné motoristy praktický zásadní význam v minulosti, zhruba v polovině minulého století, kdy výroba syntetických maziv byla v počátcích a technologie jejich výroby nedovolovala minerální a syntetické oleje míchat, neboť by došlo k destabilizaci oleje, srážení a zpěnění jejich směsi při zatížení. Nástup syntetických olejů znamenal obrovský kvalitativní skok ve výkonových vlastnostech a požadované vysoké viskozitě motorových olejů. Postupem doby byla technologie výroby syntetických automobilových olejů (na rozdíl od průmyslových olejů) upravena tak, že dnes je míchání obou typů automobilových olejů možné. Vznikly tak tzv. polosyntetické automobilové oleje, jejichž minerální báze je zušlechtěna různým procentem syntetických komponent.

Zkopírovaný...:)

stein

Polosynteticky neznamena, ze jde o smichany mineralni a synteticky olej. Polosyntetika nema s mineralm pranic spolecneho! Jde pouze o jiny postup syntezi nez u syntetickeho oleje! Pri vyrobe v oleji zustane neco malo puvodnich slozek.

Stein -nemáš pravdu i plně syntetický obsahuje určitý podím minerálního.

 

e250td*
hodnocení

0x

Ano,můžeš ho bez obav použít ,ale nejlépe v létě. Nyní je nejvhodnější lehkoběžný 10W-40 norma například VW-505 00.

hodnocení

Nejezdím tolik, abych vyměňoval olej 2x do roka. Vyměňovat budu až povolí mrazy, ale i tak mi 15W-40 stačil celou zimu a nebyl problém.

e250td- nemáš pravdu,pro naše klimatické podmínky je olej viskózní klasifikace 15W40 dostatečný.

 

hodnocení

avatar mikihans

gumidek® děkuji za odpovědi, zas jsem o něco chytřejší :)

cyril® tvoji reakci jsem absolitně nepochopil :D *sok*

Mám taky 1.6 a zeptám se trošku mimo otázku..Jaké množství oleje je mezi min. a max na měrce?

dobrak*

To je opravdu velmi těžká otázka...mám min ,vezmu 1l oleje a doleju do max ...kouknu na petku proti světlu a odhadnu,kolik jsem dolil :) Jinak u každého auta a modelu různé množství.

Asi záleží ma motoru.Od 0,5l až po litr.

 

hodnocení

0x

O víkendu se chystám sám na výměnu oleje u feldy 1.6 (Total Quartz 7000),je to náročná procedura,lze to provést třeba i na parkovišti,nebo je nutné auto zvednout? Olejový filtr se pravděpodobně demontuje z mot. prostoru.Je potřeba k tomu nějaký klíč,nebo se jen vyšroubuje?

des*

Na olej je potřeba velký lavor,stará deka a klíč 22.Někdy je tam imbus 12.Zpředu vlezte pod auto,vanu poznáte.Na filtr je potřeba filtrklíč,nebo veliký hasák.Jak se namontuje,je na filtru napsáno.

gumidek*

Filtr se dá povolit i rukama (chce to sílu). Je potřeba si odmastit lihem ruce a tech benzínem obal filtru, ať v rukách neklouže a pak to jde. Nový filtr se dotahuje jen a jen rukama, aby se nepoškodilo jeho těsnění, které se ještě před montáží potírá čerstvým olejem, aby si sedlo. Na vypouštěcí šroub je potřeba klíč 22 (nejlépe ořech a vratidlo nebo ráčna) a vždy se pod šroub dává nové těsnění (nejlépe hliníkové). Při dotahování šroubu se dává pozor na tržení, jinak je potřeba k vůli tomu měnit celou vanu.

doplněno 01.05.12 14:32:

oprava: na stržení

Jak dlouho mohu skladovat olej, co se týče použitelnosti/spolehlivosti?

solenza*

Klidně 5 let. Většina olejů má dobu použitelnosti vyznačenou na obalu. A oleje se skladují v suchu, při nekolísavé nejlépe pokojové teplotě.

doplněno 02.05.12 19:38:

To ale platí pro nový olej. Pro olej, který se dal do motoru, tak pro ten platí obecná trvanlivost 1 rok, protože při kontaktu s nespáleným palivem a kyslíkem oxiduje a ztrácí mazací schopnosti.

doplněno 02.05.12 19:40:

Jj, jak píše Gumidek, olej na vzduchu oxiduje. Takže dlouhé skladování je možné pouze u originálního neporušeného obalu. Na olejích třeba z Parama je použitelnost 5 let od data plnění.

gumidek*

Dle data na obalu (nesmí být otevřen) nebo já ho skladuji max 1 rok (to, co mi vždy zbyde po výměně). V motoru, tudíž na vzduchu vydrží jen 1 rok a pak zestárne (degraduje) a je černý.

No nevim, dneska jsem si obhlédl prostor pod autem a to že bych mohl olej vyměnit i na parkovišti (viz podobný dotaz na tomto fóru), to se mi nezdá,vždyť k tomu výpustnému šroubu zepředu ani nedosáhnu,takže si spíše budu muset najít nějakou rampičku.

gumidek*

Hlavně by mělo být auto vodorovně, aby vytekl všechen olej a nezůstal někde v rozích vany. Jednou o prázdninách, jsem na vesnici koukal na chlapa, který k vůli tomu vlezl doma do kanálu (odpadního) a manželka mu to tam dostrkala ručně.*smich*

Je Mogul Extreme 10W-40 dobrej olej?

doplněno 03.05.12 20:19:

Ono je to teď těžký,pokud si chcete vyměnit olej sami.Dneska jsem zkusil 2 rampy v mém bydlišti,ale bohužel obě dvě uzamčené malou závorkou na jedné kolejnici. Bez zvednutého auta to opravdu nejde,sotva pod auto dostanu nějaký lavor.

gumidek*

Na vypouštění oleje se prodává 5-6litrový lavorek se zobáčkem o výšce 15mm. Aspoň by bylo dobré předními koly kolmo najet na obrubník nebo na nějaké podložky (rampy,betonové dlaždice,cihly,...). Vždycky se dá něco vymyslet. Nebo vyheverovat jednu stranu, podepřít panenkou, nebo komínkem s cihel,apod,... a to samé u druhé strany. Prahy nesmí ležet spodním švem o plochou podložku. Nejsou na tu zátěž stavěny a deformují se.

doplněno 03.05.12 22:14:

oprava: lavorek je vysoký 150mm

díky, ale o příspěvek výše píšete,že je nutné,aby auto bylo vodorovně a teď,že se může předek zvednout.Nevím přesně, jak je výpustný šroub umístěn,pokud by byl trochu výš směrem dozadu,tak to zvednutí by bylo účelné.Ale i tak díky za rady!*pivo*

tomasek*

Nebojte se toho, není to nic složitého. Olej jsem už měnil 2x, taky jsem měl napoprvé trochu "strach", ale není se čeho bát. Auto z jedné strany vyheverujte, raději podlože nějakým polenem (nebo rezervou) a vlezte zepředu pod auto. Pod šroub u vany dejte nádobu na olej (vytečou tak 4 litry) a pomalu uvolňujte šroub. Připravte se na to, že to možná začne vytékat trochu divoce :). Někdy je lepší šroub po počátečním uvolnění vyšroubovat co nejrychleji a klidně i nechat spadnou do nádoby, aby olej rovnou vytékal přímo dolů do nádoby. Doporučuju vzít si rukavice (gumové, igelitové). Olej nechte vytékat. Záleží na tom, z jaké strany jste auto vyheveroval a jaký je tvar olejové vany - když olej přestane vytékat, ještě auto vyheverujte dolů (aby byla vana ve vodorovné poloze) - pravděpodobně ještě něco málo vyteče. Je také zajímavé, že když na vanu (už prázdnou) dáte šroub a necháte to tak do druhého dne, tak po uvolnění šroubu druhý den ještě vyteče celkem dost oleje (za těch několik hodiny vyteče i ta část, která byla ve vyšších místech než je vana a ta část byla předtím na stěnách mazacího systému... Když vyteče všechno, vraťte šroub a utáhněte. Podložka se doporučuje vyměňovat, ale záleží na stavu... Výměnou nic nepokazíte, ale pozor, abyste tam dal tu samou podložku (podložky nejsou u všech aut stejné). Poté vyměňte filtr. Jsou na to takové kleště (různé druhy) - dají se sehnat tak od 70 Kč výše. Ale pokud je nemáte a rukama starý filtr uvolnit nejde, můžete vzít šroubovák, filtr propíchnout naskrz (bude z něj poté trochu oleje vytékat) a takhle starý filtr uvolníte.U nového filtru potřete těsnění trochou nového oleje a filtr našroubujte. Teď už zbývá dolít nový olej. Po nějaké chvíli zkontrolujte množství oleje a případně dolijte. Určitě potom zkontrolujte množství oleje po první jízdě... Jo a ještě poslední věc, která mě napadá. Olej je dobré měnit, když odněkud přijedete, resp. když je olej teplý - snáze potom vytéká ven...

gumidek*

U 1.6ky jsi nejsem jistý, tak proto píši raději na vodorovné ploše. Jinak všechny 1.3 Škoda mají šroub vzadu a trochu nahoru (viz obr), takže při zvednutí jen přední nápravy se nic neděje, ba naopak to lépe teče.

doplněno 04.05.12 13:34:

Olej se mění horký, aby lépe splavoval nečistoty a úsady z vany. A rukama mi vždy šel, pokud jsem si je odmastil i s filtrem. Napřed se vůbec nehne, tak jen o 1mm a nic a pak se utrhne a jde. A to jsem elektronik, takže žádné maga svaly nemám. *hi*

doplněno 04.05.12 13:35:

oprava: obr z levé strany

Olej - Felicia 1.6

 

hodnocení

0x

Tak hotovo,nakonec mi známý půjčil dřevěné nájezdy a v pohodě jsem olej vyměnil. Filtr šel z mot. prostoru dobře rukou. Ale zjistil jsem jinou nepříjemnou věc. Po vychl. motoru jsem si vyměnil i svíčky a jedna z nich byla od oleje. Nejsem odborník,ale mé mínění je, že jde o nefunkční pístní kroužky,nic jiného to snad být ani nemůže. Tohle snad vyřeší jen generálka motoru,což vyjde určitě na nějakých 15-20 tisíc!

U t ak staré feldy bych toto neřešil a pokud ano ,tak bych do onoho válce stříkačkou nalil trochu petroleje a nechal tak 24 hodin,pak normálně svíci a natočit .Petrák ty kruhy uvolní!

Pístní kroužky na tvoji feldu stojí u autokelly cca1700kč,k tomu šrouby hlavy cca 500,- těsnění pod palici šacuji do tisíce,nwn jak má rozvody,zda řemen nebo řetěz,pokud řemen tak ještě +-800kč a jsme na +-5000kč ,samozřejmě práci samodomo a ne servis pak možná i více jak dvacet tisíc!

gumidek*

Ta svíčka může být i málo dotažená (pozor na přetažení a stržení závitu v hlavě!). Hlavně, jestli od oleje není elektroda. Závity svíčky a okraj nevadí. Taky ten olej mohl stéci opačným směrem. Třeba z víka ventilů po venkovní straně a kroužky mohou být OK.

 

Uvidíme, zkusím tam nalít Motor Cleaner, s tím snad nic nezkazím,ne?

gumidek*

Pokud do benzínu, tak ne (nic nezkazíte). Spíš to nebude mít žádný efekt, nebo velmi slabí. Do olejů bych už žádná vylepšující aditiva nepřidával. Nebudou se snášet s těmi, co už tam dal výrobce oleje a výsledkem bude nízká životnost oleje a špatné mazání. Jinak svíčky se vyšroubovávají jen s vychladlého motoru, jinak hrozí zničení závitu (při povolení svíčky u studeného motoru). Nejlépe se čistí acetonem (to platí i pro klapku) a kartáčkem na zuby (ocelový udělá vrypy a rychle se tam usadí karbon).

Svíčky jsem samozřejmě,jak jsem napsal, měnil cca po 3 hodinách jízdy.

Na fóru zabývající se touto problematikou,jsem se dočetl o 3 stejných případech s první (zleva) svíčkou.Je tam rada,že to chce vyměnit spínař(čidlo) tlaku oleje a mělo by být po problému,tak zkusím ještě tohle řešení.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]