Autobaterie 45Ah - nabíjet jak dlouho?

Od: Datum: 11.02.12 18:01 odpovědí: 22 změna: 27.01.15 20:30

dobrý den, mám bezúdržbovou autobaterii Bosch 45Ah/400A a chtěl bych ji nabít na nabíječce která má na štítku 5Ah effekt / 3,5Ah aritm

co to zanmená to efekt a aritm, dá se nějak zjistit z těchto údajů jak dlouho ji nabít? stačí do rána? nebo raději více hodin?

děkuji


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 11.02.12 18:12

To asi nebude 5Ah, ale 5A (ampér - dobíjecí proud). Dá se to spočítat podle vzorce. Nabíjí se tak dlouho, dokud v ní nezačne šumět (plynuje). Ty proudy se dají přepínat? Nabíječka není automatická, že?

doplněno 11.02.12 18:17:

http://www.airguns.cz/aku.php dosadte do vzorce kapacitu 45000mAh a proud 5000mA

Ohodnoceno: 0x
 
Od: skeptik*
Datum: 11.02.12 18:35

1 A, je jednotka elektrického proudu a vyjadřuje rychlost toku náboje v čase. Tedy dQ/dt, a 1 A je tedy 1 C/s (jeden coulomb za sekundu).

1 Ah je odvozená jednotka elektrického náboje a 1 Ah = 1 A krát 3600 s = 3600 C, což si lze představit jako hodinový průtok elektrického proudu 1 A.

45 Ah, zde značí maximální možný náboj, na který lze baterii nabít a představit si to lze, že pokud budete hodinu prohánět touto baterii proud o hodnotě 45 A, pak ji vybijete. 27.5 A pak dvě hodiny a tak dále...
400 A je proud, který při -17 °C dokáže baterie minimálně 30 sekund dodávat aniž by kleslo její napětí pod 7.2 V.
U té nabíječky, to nejsou ampérhodiny, ale ampéry. Aritmetická hodnota proudu (zde 3.5 A) je podle evropské normy uváděná, ale vás zajímá ta efektivní, kterou získáte vynásobením aritmetické číslem odmocnina ze dvou (zde 5 A). Čas získáte tím, že vydělíte nábojovou kapacitu baterie, efektivní hodnotou proudu nabíječky.

(45 Ah)/(5 A) = 9 h. To znamená, že to bude trvat 9 hodin, tedy to znamená, že byste si měl koupit rychlejší nabíječku (více Ampérů). Ale zeptejte se předtím prodejce, protože příliš vysoký proud by mohl poškodit baterii.

doplněno 11.02.12 19:43:

Jinak jsem zapomněl uvést, že těch 9 hodin je pro ideální bezztrátovou nabíječku. Ono také záleží na tom jakou má účinnost nabíječka. Takže byste neměl zapomenout ještě výsledek vynásobit číslem (p/100 + 1), kde p je počet procent energie, která se ztratí při nabíjení ve formě Joulova tepla. Pro nabíječku s účinností 80 procent, je tato ztráta 20 procent. Tedy ((45 Ah)/(5 h))*(20/100 + 1) = 10.8 h. Čím vyšší ztráta, tím delší nabíjení.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 11.02.12 19:23
avatar

Tak dobrou odpověď jsem dlouho nečetl. Bezúdržbovou baterii nabíjet tak dlouho, až začne plynule šumět. To se snad dělalo za éry asfaltových baterií. Běžná baterie je plně nabita, když její klidové napětí na svorkách je 12,66V. Moderní elektronické nabíječky po nabití automaticky nabíjení přeruší, u dalších se rozsvítí kontrolka nebo jsou vybaveny ampérmetrem a nabíjení je ukončeno když je ručička na nule. Délka nabití je závislá na stupni vybití.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: ok®
Datum: 11.02.12 19:26

nabíječka je nějaká NONAME z OBI, ale to myslím nevadí, nebo se mýlím?

Datum: 11.02.12 19:27
avatar

Jednodušší je hlídat napětí při nabíjení. Během nabíjení mít na svorky baterie připojený voltmetr, jak dosáhne napětí 14,4V, tak ji odpojit. Po odpojení by po pár hodinách měla mít již zmíněných cca 12,6V

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 11.02.12 19:47
avatar

Ještě lepší je sledovat dobíjecí proud.Při úplném dobití klesne na nulu.

JABRAKA

doplněno 11.02.12 19:52:

Většinou dáváme dobít baterku,která ná ještě třetinu kapacity.U 45 Ah úplně vybitá baterie při 4,5 A nabíjecího proudu by se nabíjela na plnou kapacitu 10 hodin.Takže baterku v provozu bych nabíjel asi 7 hodin.

JB

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 11.02.12 20:20
avatar

To ano, ale nabíječka musí dávat přesně těch 14,4V, abyste při dosažení 14,4V měl nulový proud

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 11.02.12 20:01

Mám bezúdržbovku Banner a nabíječku automatickou. Jede až do 14,2V (při tom baterie spíš lechce bublá než hlasitě šumí, to jsem se špatně vyjádřil). Pak jí nabíječka automaticky odpojuje a udržuje (sníží proud na 20mA).

Ohodnoceno: 0x
 
Od: ok®
Datum: 11.02.12 20:06

no na tom ukazateli se při spuštění ukazuje nějakých 5 A a jakmile se asi už dobije tak ukazuje něco málo na 0 A

to je správně?

Datum: 11.02.12 20:10

Ano, do nabité baterie přestává téct proud. Napětí nabíječky a nabité baterie je stejný.

doplněno 11.02.12 20:11:

Přesně jak napsal Jabraka, na ampérmetru sledujete stav.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: jdukolem
Datum: 11.02.12 20:22

Ano, do nabité baterie přestává téct proud - netvrdil bych to tak 100%,záleží.jaké napětí a proud nabíječka poskytuje.Dříve se uvádělo,že baterie se považuje za nabitou,pokud se po dobu 2 hodin nezvyšuje napětí a hustota elektrolytu-.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 11.02.12 20:25

souhlas, třeba stará baterie se už na 100% nabít nepovede a dosáhne jen na 13,8V, apod...

Pak u pevné nabíječky proud na 0A neklesne.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: petapeta*
Datum: 11.02.12 20:27

U 12V bezúdržbové olověné baterie, nabíjené běžným způsobem, lze odhadnout stav nabití pomocí změření napětí na pólech během nabíjení. Hodnoty lze interpretovat takto: 14,4V = 90 až 95% nabito, 14,6 až 14,7V = 100% nabito.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: ok®
Datum: 12.02.12 08:45

v noci jsem nabíječku zapojil a ráno ukazoval na ukazateli dobíjení 0A tak jsem to už vypnul, takže cca 8hodin se nabíjela

Datum: 14.12.14 19:22

Já mám Vartu Blue 44A (1,5 roku starou)a i když při nabíjení (cca 8h nabíječkou 6A) to v ní přímo vře,nikdy se mi ji nepodaří nabít víc jak na 12,6 - 12,7V. Tady se píše něco o 14V.Jak je to možné?

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 15.12.14 01:20

14V je v době toho vření, kdy jer nabíječka připojena a po cca půl hodině odpojení a ponechání baterie v klidu (odstátí) se napětí poklesem ustálí na 12,8V cca.

Při nastartovaném motoru je v autě na baterce taky 14V (jinak by do ní žádný proud netekl a nedobila by se)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: miro®
Datum: 15.12.14 10:15

Důležitější je při nabíjení sledovat znaky plně nabitého akumulátoru, bez ohledu na jeho stupeň nabití před nabíjením a jeho kapacity. Skutečností je také, že starší akumulátor již nelze plně nabít ne jeho jmenovitou kapacitu. Proto je dobré také znát svůj akumulátor. Spolehlivým údajem je hustota elektrolytu plně nabitého akumulátoru, měřená hustoměrem.

Doporučený postup při nabíjení olověných (kyselinových) akumulátorů.

1.Při zahájení nabíjení nastavit nabíjecí proud v A , na 0,1 jeho kapacity v Ah.(např.akumulátor o kapacitě 54 Ah, nastavit 5,4 A nabíjecího proudu)

2.Nabíjet až do plynování akumulátoru.Teplota akumulátoru nesmí překročit 40°C

3.Po počátku plynování, ubrat proud cca na polovinu původního nastavení a sledovat napětí na dobíjeném akumulátoru. Nestoupne-li toto napětí pro dvou hodinách dalšího měření je akumulátor vzhledem ke svému stáři a stavu, plně nabit.

4.Hustota elektrolytu měřená podle zásad viz bod 3. (pokud jsou články přístupně pro její měření) je spolehlivějším ukazatelem stavu akumulátoru a jeho stupně nabití.

Chytré nabíječky kontrolují stav nabíjení podle bodu 3. případně bodu 2. a podle toho regulují - ukončují, nabíjení.

-miro

Ohodnoceno: 0x
 
Od: baterrka
Datum: 27.01.15 10:56

Prosím Vás mám dotaz, nemůžu nastartovat, baterku jsem včera večer dal nabíjet ale když svítila od začátku na 100% tak jsem ji dal jen 2 hoďky na oživení a nyní ráno mi po měření dává 12,3V myslíte, že je to málo nebo je problém jinde?

Díky

Ohodnoceno: 0x
 

 

Od: miro®
Datum: 27.01.15 13:42

Myslím, že by to mohlo být dostatečné, pokud jste napětí měřil při zatížení akumulátoru. Zapnout pokud možno všechny spotřebiče (minimálně světla) a při tom měřit. Pak by měření mohlo mít, nejakou informační hodnotu pro posouzení stavu akumulátoru. -miro

Ohodnoceno: 0x
 
Od: sos®
Datum: 27.01.15 14:00

Nabíjet tak dloujho,dokud si bere proud sama. Nabíjecí prod postupně klesá z 5 až na necelý 1 A a nějaké štítky a měření jsou jen pro orientaci. pokud má baterka kapacitu 45 ampérhodin , pak se nebíjí,pokud je téměř vybitá, minimálně oněch 45 hodin.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: baterrka
Datum: 27.01.15 18:03

opravdu to mám měřit pří zátěži? Měřil jsem to odpojené...a nastartované nebo ne? Děkuji

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 27.01.15 20:30
avatar

Záleží co chceš měřit. Jestli napětí baterie naprázdno, napětí baterie při zátěži nebo palubní napětí (kontrolu dobíjení).

V klidu by nabitá baterie určitě neměla mít míň než 12,6V. Během startování nesmí klesnout napětí pod 9,5V a při běhu motoru by mělo být napětí vyšší než 14V i při zapnutých světlech.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.