Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Drnčení felicia při volnoběhu

Od: rocky* odpovědí: 20 změna:

Zdravím všechny a moc Vás prosím o radu, pokud někdo budete věvět řešení nebo jste to už někdo měl. Mám felicii r.v.95 1,3 50kw. Poslední měsíc mi hrozně drnčí motor při zařazeném neutrálu, když stojím. Když přidám otáčky, vymizí. Dělá to zvuk, jako bych zabíral spojkou a hned jí zase prošlapával. Jako by prala pračka :) Kamarád říkal, že je to svíčkou, že se nedostává benzín do válců a tak to brní. Ale snížený výkon jsem nezaznamenal. Dnes jsem si všimnul, že je to pouze při odběru elektřiny. Když mám zaplé mlhovky a světla atd. je to slyšet, ale jakmile vše vypnu, přestane to. Neporadíte mi někdo prosím? Moc děkuju všem!

 

 

20 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

gumidek*
hodnocení

2x

Když lechce sešlápnete spojku nebo na neutrálu položíte ruku na řadící páku, přenáší se ty drnčící vybrace? To by znamenalo unavené nebo už utržené silentbloky zavěšení motoru (na pumpě a na převodovce + reakční na převodovce dole k nápravnici). Zkontrolujte všechny tři. Pokud to dělá při zátěži elektriky (mlhovky,výhřev okna,ventilátor,dálková světla,rádio,apod...), tak by klidně mohl něco dělat alternátor (spíše bude šustit ložisko, pokud je na alternátoru v háji). Pokud obě varianty vyloučíte, mohla by to dělat spojka. Na tři válce by jste ten úbytek výkonu poznal i když je to jen BMM. Ty svíčky si vyšroubujte a zkontrolujte (pak nejlépe vymít v tech benzínu a kartáčkem očistit). Kdy se kontrolovala a seřizovala vůle ventilů?

doplněno 13.01.12 22:00:

U BMM jsou ještě kabely a mechanický rozdělovač, tak to klasicky projděte (ohmetrem kabely a vyčistit víčko a palec rozdělovače - přitom i optická kontrola, jestli někde není něco upálené nebo ulomené).

Základní předstih je vpořádku? Není už moc vytahaný rozvodový řetěz (pak rozhazuje předstih v rámci možností a ŘJ to furt opravuje).

doplněno 13.01.12 22:09:

Kolik má motor otáček na volnoběh? Mění se ty otáčky (dolů) při zadrnčení?

Doufám, že místo otáčkoměru nemáte ty mega analogové hodiny :D.

rocky*
hodnocení

Když sešlápnu spojku, dělá to i nadále. Napadlo mě, že by to mohlo být od alternátoru. Je možné, že se díky špatně nastavenému alternátoru špatně dobíjí beterka, která slábne a slábne a proto to nestíhá při zapnutých spotřebičích? Kdy se dělala vůle ventilů bohužel nevím, protože mám auto čtvrt roku a za mě jsem to ještě nedělal:( Děkuju za odpověď!

gumidek*

Alternátor u Favoritů a Felicií (55A a 70A) se neseřizují (není co). Kontroluje se jen napětí, jestli budí rotor a stav uhlíků na napěťovém regulátoru (je zezadu víka alternátoru na dva M4 šroubky na plochý šroubovák a vede od něj jeden bílý káblík).

Baterii musíte dobíjet mimo auto na nabíječce doma?

Každý alternátor, pokud se elektricky spotřebiči zatíží, funguje jako brzda a spomaluje motor (ten ho ale utáhne, stoupne jen nepatrně spotřeba a mohou lechce klesnout otáčky a tam zůstat, dokud se některé spotřebiče nevypnou).

Nastavit můžete jen správné napnutí řemenu a skontrolovat souosost řemenic (všechny ve stejné rovině bez vybočení). Při velkém napnutí se namáhají ložiska vodní pumpy a alternátoru, tak pozor na to. Při malém napnutí řemen prokluzuje, řemenice se oleští a ohřejí a řemen kvičí a může prasknou, tak na to taky pozor.

Zítra vše projděte, co jsem psal a pak dejte vědět. Nejlepší by bylo, pokud to dělá jen při zapnutých spotřebičích (odpadá tím spojka, rozdělovač,kabely,svíčky,předstih) zapojit voltmetr (stačí levný digitál) a sledovat napětí a otáčky motoru.

Pokud klesne hodně napětí a pokud někde jsou velké přechodové odpory na kostru, tak se to na volnoběhu projevit může. Drnčení, jako zatažená ruční brzda a pokus o rozjezd bez plynu (spojka přitom jakoby neustále v záběru) a motor se celý klepe a otáčky kolem 500 - 600ot/min.

doplněno 13.01.12 22:37:

Musíte hlavně měřit a pak teprve měnit věci (je to levnější a najdete pravou závadu). Nebo kupte Alternátor Magneton (čína se nevyplatí) za 2500 a pak to třeba bude něčím jiným, třeba korunovou záležitostí.

Proto to napětí napřed změřte na vypnutém motoru, na motoru na volnoběhu a nakonec při zapnutých světlech, výhřevu okna, předních a zadních mlhovek,ventilátoru topení a stěračů (odehnete je od okna a necháte běžet v luftě).

Pak mi tady napište tři naměřená napětí a můžeme se bavit dále. *palec*

 

kjanik112*
hodnocení

0x

Kolego Gumidku, vážím si Tvých vědomostí, ale nějak se mi nezdá, že by slabý proud měl vliv na zapalování-chod motoru.Měl jsem Škodu 1202 a sotva svítila kontrolka, startér ani nereagoval. Nasadil jsem ruční kliku, trhl-a motor bez potíží naskočil, i při minimálním proudu. Zapalování spotřebuje minimum proudu. A to měl motor dynamo, které dává proud od vyšších otáček, než alternátor, rozhodně nic nedalo od ruční kliky.

gumidek*

To s tou klikou určitě má něco do sebe (kouzlo) *hi*. Alternátor, aby vyráběl proud, potřebuje budit svůj rotor stále napětím na něm (aby z něj byl magnet). Dynamo má místo rotoru magnet a buzení tudíž nemá. Klika točí motorem i dynamem, proto to chytlo.

U vedu příklad, proč se do Favoritů standartně dávala autobaterie 44Ah a pak do Felicií 55Ah (a stejné to bylo s alternátory u Fa 55A a u Fe 70A a u dieslové Fe 90A). Od Favoritů 93 přišlo vstřikování a řídící jednotka, takže současně se zapalováním přibyl odběr. Ač mám Favorita s karburátorem, tak si myslím, že řídící jednotka je na pokles napětí nejháklivější a u vstřikování je důležitá pro přípravu směsi a na zapalování musí zbýt něco pro jiskru.

Jde i o napětí (výsledkem je výkon). Tazateli to dělá jen při zátěži, kdy je odebírán větší proud. Alternátor se může zatížit tak, že napětí klesne k 10V (zároveň ho to přibrzdí a přibrzdí po řemenicích i motor) a starší baterie může strácet napětí rychleji.

Je to jako u nabíječky baterií (naprázdo dává furt 14V a alternátor také). Pokud se na něj pověsí vybitá baterie, tak jako u nabíječky se sleduje stav nabití voltmetrem, tak i na alternátoru je zezačátku jen 12V a při zatížení klesápod 12V.

Ale tazatel si na stav baterie nestěžuje, tak se zatím jen ptám a zkouším najít řešení.;)

cyril*

S tím magnetem v dynamu, to je nějaká legrace?

gumidek*

Ne, v dynamech je skutečně permanentní magnet a cívka. :D

Ta otázka je myšlena z legrace?

doplněno 14.01.12 01:02:

Cyrile a kdyby jste nevěděl, proč některá dynama vyrábí stejnosměrné napětí a ne střídavé, tak je to díky komutátoru, kdy při každých 180° jedné sady namotaného vinutí na kotvě a sadě plíšků komutátoru dojde k přepólování v druhé půl otáčce.

Na usměrňovacích můstcích (další možnost) by docházelo ke ztrátě a dynamo by bylo dražší. Přestalo se u aut používat, protože sběrací uhlíky s komutátoru mohou odebírat omezené množství proudu. Tehdy to na světla a zapalování stačilo bohatě.

cyril*

Nejspíš jsem se špatně vyjádřil, tedy ještě jednou a snad lépe: Dotaz na legraci se týká přesně této věty, cituji "Dynamo má místo rotoru magnet a buzení tudíž nemá"? Jako motorista - amatér se rád přiučím něčemu novému.

doplněno 14.01.12 14:54:

Rád uvítám i odkaz na nějaké dynamo vyrábějící jiné než stejnosměrné napětí. Děkuji.

gumidek*

Jsou to základy elektřiny a magnetismu (pokud jste chodil do školy). Permanetní magnet má J a S pól. Při přiblížení k cívce se vní (na ní) naindukuje napětí. Aby se vní indukovalo dlouhodobě, musí docházet ke změnám (magnet se musí točit nebo posouvat). Při přiblížení jednoho pólu teče cívkou proud jedním směrem a při přiblížení opačného pólu teče proud druhým směrem (ve škole nás to učily jako pravidlo pravé ruky, kdy prsty ukazují tok proud v drátu a palec stanu vychýlení drátu při průchodu proudu v mag. poli - poučka nějakého vědce - už nevím,ale mohu dohledat). Pokud se magnet u cívky otáčí (mění tak póly, doufám, že chápete smysl), na cívce se tvoří střídavé napětí. Podobné to je jako u transformátoru, kde místo magnetu tvoří střídavé mag. pole druhá cívka. Aby to fungovalo, musí vždy docházet k nějaké změně v mag. poli (impuls, rotace magnetu).

Vzniká tak střídavé napětí (pokud magnet otáčí póly - otáčí se celý) - jako příkladem je dynamo u jízdního kola (pokud nevěříte, tak si to zkuste, budete překvapen - vyrábí střídavé, pokud se neusměrnuje mechanicky komutátorem).

****Dotaz na legraci se týká přesně této věty, cituji "Dynamo má místo rotoru magnet a buzení tudíž nemá"?****

Je to jen slovíčkaření (nejsem češtinář, ale zkusím to popsat lépe). To buzení provádí (trvale) právě onen permanentní magnet, který je součástí rotoru dynama. Funguje to i opačně, kdy rotor je cívka a stator je magnet. (Příkladem jsou motory, které mohou fungovat i jako dynama). Zkuste třeba motorek serva s tiskárny. Dejte na něj led a při otáčení uvidíte svícení (jak jednoduché).

U alternátoru je rotor cívka a vklidu a při otáčení se tam neidukuje nic. S cívky rotoru se musí stát magnet a toho se docílý puštěním do cívky rotoru stejnosměrné napětí (kotva vytvoří S a J póly). Děje se tak přes uhlíky a komutátor (ten má tvar dvou kroužků, aby při točení neobracel smysl toku proudu a neměnil polaritu - nepracoval jako mechanický usměrňovač).

Alternátor má díky tomu větší výkon (odběr proudu se bere ze statoru - přenos není přes uhlíky - tudíž bez ztrát). Jako největší výhoda je regulace napětí pomocí napěťového regulátoru, který stabilizuje napětí na rotoru v závislosti na jeho otáčkách.

Takže díky tomu se ve vysokých otáčkách napětí na alternátoru nezvyšuje. U dynama nic takového není. Pokud jedete na kole s dynamem, tak pokud jedete pomalu svítíte málo a pokud rychle, tak zase svítíte moc.

U alternátoru máte stále (u auta) 14V a napětí může klesat jen při zátěži a při nedostatečném buzení u nizkých otáček. Když vám motor někdy začne klepat na 500ot./min, tak začíná i alternnátor ztrácet výkon a nedostatečné buzení rozsvítí kontrolku poruchy dobíjení.

Více na google.com nebo wiki:

cs.wikipedia.org/... Zde je vidět na obrázku rotor dynama s komutátorem, který mechanicky usměrňuje a dynamo tak vyrobý stejnosměrný proud

amd-autodily.cz/... Zde je zase rotor alternátoru, kde komutátor tvoří dva kroužky - díky tomu při točení polarita kotvy zůstává při rotaci stejná (jako u magnetu v dynamu)

Takže tak ...

cyril*

Když už se pracně prokousáváte články na netu, je dobré dojít až na konec a třeba se dozvíte i jiné pozoruhodnosti jako např.:

" Zdroj proudu na jízdním kole, označovaný obvykle jako dynamo, je ve skutečnosti malý alternátor s mnohapólovým permanentním magnetem v rotoru a cívkami ve statoru."

Ani samotný začátek není k zahození. Je tam totiž uvedeno, že dynamo je zařízení pro výrobu "stejnosměrného"proudu. ;)

gumidek*

" Zdroj proudu na jízdním kole, označovaný obvykle jako dynamo, je ve skutečnosti malý alternátor s mnohapólovým permanentním magnetem v rotoru a cívkami ve statoru."Což je princip dynama s permanentním magnetem.

Takže co s toho plyne? To, že jsem měl pravdu, že se takto generuje střídavé napětí. Proč má asi alternátor diodový můstek pro usměrnění tohoto střídavého proudu? Protože u automobilů je střídavé k ničemu. V elektrárnách naopak k užitku pro další transformaci na trafách. A na jízdním kole je to jedno (pro žárovky jde střídavé).

Nejde o články, ale o vlastní rozum pokud jste technik a chápete princip. Na cívce nikdy nemůže vznikat stejnosměrné napětí! To tam můžete maximálně dodávat, aby se s cívky stal magnet (princip buzení rotoru alternátoru).

Usměrnění se provádí komutátorem (ani nevím, jestli víte co to je a jaké jsou typy) nebo polovodiči (diodami).

********Je tam totiž uvedeno, že dynamo je zařízení pro výrobu "stejnosměrného"proudu******

Zase slovíčkaření. Pokud technicky rozebereme generátor, který tvoří rotor s magnetů a stator s cívek - výsledkem bude generované střídavé napětí (první varianta) nebo doplněno o diodový usměrňovač (stejnosměrné napětí).

Pokud bude tvořen stator magnety a rotor cívkou, tak nastává problém na rotující cívku připojit vodiče. Proto se vynalezl komutátor a kartáčky (uhlíky). Pokud bude komutátor tvořen dvěma prstínky a při otáčení cívky tudíž bude polarita v každé otáčce zachováná (polohy rotoru), tak se bude generovat střídavé napětí. Pokud bude komutátor tvořen dvěma plíšky (na jednu cívku v rotoru) viz obrázek dynama na wiki (jeho rotoru - je tam plíšků více díky více cívkám na kotvě k vůli výkonu), tak při každé půl otáčce na danou cívku dojde k otočení polarity a tím se vykompenzuje změna otočení polarit magnetu (jak se kolem nich točí cívka, samozdřejmě magnet se nemění - je permanentní) a tím dochází k usměrnění (mechanický usměrňovač)

Jestli je lepší rotor s magnetů nebo stator je volba pro užití jako generátor,motor,pro malé nebo velké proudy)

Teď už snad chápete princip elektřiny a magnetismu u tohoto. Já uznávám jen chybu v omylu druhu dynama u aut (je tam dynamo derivační s buzením). Hlavně se zamyslet nad principem a ne nad daným názven a wiki. Ještě jednou podotku, že nikdy se v cívce netvoří stejnosměrný proud. (musel by být v impulzech a to není totéž)

doplněno 15.01.12 03:17:

Rozhodně ze mě nedělejte vola. Já si hodně zkusil praxí a i vlastní generátor jsem si jako kluk stavěl. Nejlépe pochopíte princip v reálu a ne v knížkách (tam se tomu dá jen správný název). ;)

des*

Gumi-vola děláš ze sebe sám-Alternátor vyrábí střídavý proud, dynamo stejnosměrný.
Obojí zapojení je stejné. Alternátor má v sobě zabudované usměrňovací diody. Dynamo je nepotřebuje.

A PŘES TO NEJEDE VLAK.

gumidek*

Desi, proč dynamo vyrábí stejnosměrný proud? Vlastními slovy na to skus odpovědět. Díky ;)

P.S.: Rád bych se k něčemu dostal, když už je to takto načaté.

doplněno 15.01.12 04:20:

Pořád je řeč o dynamu s permanentním magnetem, derivační nemyslím.

 

 

kjanik112*
hodnocení

0x

Dík za vysvětlení-uznale klepu na rameno!

gumidek*

Klidně i bodík, už jsem zaregistrován *hi*.

Dneska už se u Felicií a Favoritů mění díl za díl a nic se neřeší. Servisy na to nemájí chuť a drahocený čas. Pak dají pálku za nový díl a hotovo. Mě to baví a když se v mototechná prodávají do alternátorů a podobně samostatné díly, tak proč je levně a kvalitně znovu neopravit, že? Jen vypátrat příčinu(y).

A když jsem slyšel, že se začnou za pár let dělat auta jako spotřební zboží a při nehodách se rovnou nahradí novými, tak je mi z toho nějak blbě (to bude kvalita)... Prý budou řídící jednotky a podobně v deformačních zónách karoserie a tím se při nárazu předraží oprava, takže se koupí auto nové...

des*

Gumi-tady si přečti jak vypadá a funguje dynamo,abys nepsal lidem bláboly o "permanentním"magnetu,jak tě upozornil nenásilně cyril. lazo.czechian.net/...

gumidek*

Odkaz mi nejde desi. Rád bych si informace o dynamech doplnil :)

doplněno 14.01.12 15:57:

Pokud zadáte do wiki dynamo, tak jako první typ dynama v textu vyjede to s permanetním magnetem.


  1. dynamo s permanentním magnetem

  2. dynamo s cizím buzením - typicky v průmyslové výrobě elektrického proudu. Budící proud zajišťovalo jiné menší dynamo

  3. derivační dynamo (budící vinutí zapojeno paralelně se zátěží) - vhodné pro malé proudové odběry

  4. sériové dynamo (budící vinutí zapojeno sériově se zátěží)

  5. kompaundní dynamo - kombinace derivačního a sériového dynama. Jednalo se o běžný typ v dopravě a u strojů, kde je velmi proměnlivá zátěž. Sériové vinutí statoru zajišťuje dostatečné buzení při malé impedanci zátěže, derivační vinutí při velké impedanci.


Takže blábol to asi nebude (navíc pár dynam jsem rozebral). Kdyžtak mi rozeberte odpověď a přesně řekněte, co je blábol. Rád se opravím. Nejsem neomylný *hi*, ale myslím, že jsem v obraze.

des*

Jde mi perfektně.klepni na něj a je to tam,pokud ne tak si ho zkopíruj,ale určitě funguje.

gumidek*

Jo, už funguje.

Takže jsem došel k závěru, že jsem popisoval dynamo s permanetním magnetem a vy jste měli namysli dynamo derivační, které se používalo u aut. Tak to se omlouvám. Já ho už v autě nezažil, byl jsem ještě na houbách *dril*

des*

S těmi hobami to beru,ale bylo by lépe si odpověď rozmyslet a nehádat se,ona ta dynama se u aut ,ještě používají,docela běžně.Naopak kdo si vzpomene ,že za cara klacka ,se honily dynama třeba nafťákem pro celou vesnici.A že dynamo s prm.magnetem je u starých mopedů(magneto)než vývoj zavedl integráče.Ale nechci polemizovat.To že tazateli dělá kumprštyky alternátor je jasné,Půjčil bych si od kámoše funkční a vyzkoušel to.Obyčejně má málo kw a je na něm navěšených moc spotřebičů jak je v tomto národě zvykem.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]