Přednost při otáčení

Od: Datum: 07.12.12 07:47 odpovědí: 16 změna: 07.12.12 13:04

Chtěl bych se s vámi poradit o niže uvedené situaci, nejsem si úplně přesně jistý jáký je výklad pravidel... Vzhledem k tomu, že při této situaci na sebe s protějším řidičem vždy koukáme a čekáme kdo pojede první (ať už jedu z jakékoliv strany), tak asi nejsem jediný kdo si touto situací není jistý Dvouproudová silnice je sice hlavní, ale otáčející se vozidlo opisuje větší "oblouk" (do levého pruhu to otaáčející se vozidlo nezlomí) a řidič z vedljší odbočuje v pravo. Pak je možná i situace, kdy je v pruhu A plynulý provoz, nebo kolona a druhý pruh je volný, vozidlo z vedlejší může obočit bez ohledu na otáčející se vozidlo... (ve skutečnosti otáčející se vozidlo pruh neblokuje - špatně nakreslené). Díky za rady...



avatar
Upozornění
Tato otázka je 4 roky bez odpovědi a proto byla uzavřena.
Máte-li podobnou otázku, a nenašli jste vhodnou odpověď, založte novou otázku.
Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: laybor*
Datum: 07.12.12 07:51
 

Ten spodní má přednost - a otáčet se na čtyřproudovce?

 
Od: laybor*
Datum: 07.12.12 08:11
 

Doplnit se nemůžu a nikdo neodpovídá - V KŘIŽOVATCE JE OTÁČENÍ ZAKÁZÁNO.

 
Od: laybor*
Datum: 07.12.12 11:29
 

Řidič se nesmí otáčet na nepřehledných a JINAK NEBEZPEČNÝCH MÍSTECH - § 24 odst 4 a - toto je dost nebezpečné místo .

 
Datum: 07.12.12 08:19
 
avatar

1. Vozidlo odbočující vpravo dává přednost vozidlu na hlavní silnici. I když to vozidlo otáčí, je stále na hlavní... a pokud to není křižovatka s řízeným provozem, tak se na ní může otáčet.

Toto je teoretický případ, v praxi většinou je na vedlejší značka Dej přednost... zvláště, když ústí do dvou a více proudové cesty.

2. Vodič na vedlejší je povinný dát přednost vozidlům jedoucím po hlavní, byť v jiném jízdním pruhu. I když je jeden jízdní pruh volný...

tak nás to učili. Třeba dodržet znění definice přednosti :

dát přednost v jízdě znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy,
doplněno 07.12.12 08:29:
§ 22 Jízda křižovatkou
(1)Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!" musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím po hlavní pozemní komunikaci.
Pokud není označená či rozlišená DZ, platí přednost vozidel přijíždějících zprava... teda i v tomto případě!
§ 24 Otáčení a couvání
(4)Řidič nesmí otáčet a couvat
b) na křižovatce s řízeným provozem a v její těsné blízkosti, atd
takže otáčet se může, má přednost...
a někdo by se měl naučit pravidla...
doplněno 07.12.12 08:37:

pánové, paragrafy mnou citované jsou z Zákon o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů

Aktuální znění aktualizováno 27.11.2012) http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361


Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 07.12.12 08:31
 
avatar

Ja si myslim ze tady je to uplne bezpredmetne. Je to krizovatka a tam plati zakaz otaceni.

 
Datum: 07.12.12 08:39
 

Neplati a nikdy neplatil, nesmi se opravdu otacet jenom na svetelne krizovatce.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: loko88
Datum: 07.12.12 08:43
 

Tak otáčet se určitě smí viz §24

(4) Řidič nesmí otáčet a couvat

a) na nepřehledných nebo jinak nebezpečných místech, například v nepřehledné zatáčce a v její těsné blízkosti, před nepřehledným vrcholem stoupání pozemní komunikace, na něm a za ním,

b) na křižovatce s řízeným provozem a v její těsné blízkosti,

c) na přechodu pro chodce,

d) na přejezdu pro cyklisty,

e) na železničním přejezdu a v jeho těsné blízkosti,

f) v tunelu a v jeho těsné blízkosti,

g) na pozemní komunikaci s jednosměrným provozem; smí však couvat, jestliže je to nezbytně nutné, například k zajetí do řady stojících vozidel nebo vyjetí z ní.

Takže vše ostatní smí... Ale ta přednost mi stejně není jasná...

To co tu cituje hejkal o jizdě křižovatkou je jasné, ale nejsem si úplně jist, zda to řeší i otáčení na hlavní do proti směru... Protože jak jsem říkal, když dojde na častou sitauci kdy bude vozidlo na hlavní zablokováno kolonou, a vozidlo z vedlejší bude moc odpočit do pravého volného pruhu, tak nesmí a musí čekat až projede otáčející se vozidlo? Tzn. až se uvolní celá kolona?

Datum: 07.12.12 08:44
 
avatar

Kde jste tenhle nesmysl vzal? V praxi je jen málo míst mimo křižovatku, kde by se dalo otočit.

doplněno 07.12.12 08:46:

(odpověď je pro Majsterjoa)

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 07.12.12 09:48
 
avatar

Najel bych si při otáčení víc do křižovatky, až k tomu protějšímu dělícímu pásu, takže bych pak k tomu na vedlejší přijížděl zleva stejně jako ti ostatní, co přijíždějí po hlavní zleva. Ale i tak myslím, že i v této situaci jste stále jeden na hlavní a druhý na vedlejší, a tím je dané, kdo má přednost.

Úplně "zichr" řešení je odbočit do té vedlejší a tam se otočit.

 
Od: loko88
Datum: 07.12.12 10:04
 

Souhlasím, ale já bohužel většinou vyjíždím z té vedlejší Jezdím touto křižovatkou denně a z 90% ten na hlavní stojí a pouští mě... a jak jsem zvyklej tak tam vjíždím a někdy (v těch 10% případů) si tu přednost začnou "vynucovat". A si fakt nejsm jistý, že to je tak jednoduché jak popisuje Hejkal...

Od: asd*
Datum: 07.12.12 11:09
 

Pokud je to křižovatka bez značek, tak má přednost ten spodní, auta by jely v pořadí 1. spodní, 2. A, 3. otáčející.

Pokud jsou značky hlavní vodorovně a zdola vedlejší, tak pojedou v pořadí 1. A, 2. ten co se otáčí, 3. zdola. Ten zdola musí dát přednost vozidlům jedoucím po hlavní v obou směrech, to je i ten co se otáčí, = na to vynucování přednosti pozor, pokud do vás žďuchne tak máte problém ;)

Otáčet se v křižovatce smí. Otáčet se nesmí jen na světelně řízené křižovatce.

 
Datum: 07.12.12 11:47
 
avatar

více uživatelů tu píše ne zcela přesné informace o řízené křižovatce...

§ 2
Vymezení základních pojmů

y)křižovatka s řízeným provozem je křižovatka, na které je provoz řízen světelnými, případně i doprovodnýmiakustickými signály nebo příslušníkem policie ve stejnokroji (dále jen "policista"), příslušníkem Vojenské policie ve stejnokroji (dále jen "vojenský policista") nebo usměrňován strážníkem obecní policie,

když se otočíš na křižovatce se semafory, většinou ti to projde... když na křižovatce, kterou řídí policajt, většinou máš problém, když si tě všimne...

tak bacha

doplněno 07.12.12 11:57:

souhlasím s hm®, je to nestandartní situace, a jak už píšu v prvním příspěvku, takovéto křižovatky se běžně osazují dopravními značkami. Potom není problém situaci řešit, pokud řidiči ovládají buď ustanovení Zákona o provozu, nebo pravidla slušnosti a ohleduplnosti... stačí dodržet pravidlo o dání přednosti tak, aby ten s předností nemusel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy...

 

 

Od: asd*
Datum: 07.12.12 13:04
 

jj, opravuji "otáčet se nesmí na řízené křižovatce"

 
Od: hm®
Datum: 07.12.12 11:48
 
avatar

Asi budu poněkud odlišný od ostaních, ale já bych tuto situaci považoval za velmi nestandardní a byl bych hodně opatrný. Spíš bych se přiklonil k tomu, že přednost má ten z vedlejší, i když to možná (nechce se mi teď hledat) nemá oporu v zákonu. Proč? Protože když přijíždí zprava auto po hlavní a bliká vlevo, NIKDY NIKOHO nenapadne, že se bude otáčet. Všichni budou předpokládat, že jen odbočuje, a proto klidně z vedlejší doprava na tu hlavní vjedou. Navíc (zde to tedy není ten případ) kdyby "nahoru" vedla taky silnice (vedlejší), pak by otáčející se auto bylo vzhledem k nám dole na vedlejší v podstatě v pozici protijedoucího auta odbočujícího vlevo a to nám přednost dává; že se auto otáčí, to by ani řidič přijíždějící zdola nemusel vědět, když přijede o chvilku později a otáčející auto už čeká a dává přednost autům zleva (ve smyslu obrázku) na hlavní.

Takže závěr: Já být tím otáčejícím se, tak dávám velký pozor a měl bych tendenci toho z vedlejší pustit (protože prostě dělám neočekávatelné psí kusy). A být tím na vedlejší a vidět, že někdo šaškuje v křižovatce, tak dávám velký pozor, aby mě nenabral a jeho pokynu, ať jedu, bych s opatrností poslechnul.

A nakonec, jestli čekat na otáčejícího, který pouští protijedoucí po hlavní a já mám volný pruh? Nečekat. Dát přednost znamená počínat si tak ... (je to v zákonu). Takže mým vjetím bych v tuto chvíli rozhodně jeho přednost (jestli ji vůbec má) neporušil.

 
Datum: 07.12.12 11:57
 
avatar

Protože se auto na hlavní tváří že odbočuje, jako ten odbočující vpravo z vedlejší bych si ho vůbec nevšímal a jel, pokud bych měl z levé strany volno.

Pokud bych byl otáčejícím se vozidlem, počkal bych až auto z vedlejší odjede a teprve potom se otočil.

 
Od: buss®
Datum: 07.12.12 12:37
 

Myslím si, že zákon to řeší vcelku jasně.. otáčející se je pořád na hlavní! Podobné, jedete po kruhovém objezdu, dáváte znamení vpravo ale neodbočíte, z vedlejší vjede, střet...

 

 

 

 

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.