Nejste přihlášen/a.
Dobrý večer, mám starého Favorita, baterie tu je 44 Ah, mohu použít 55 Ah? Abych něco nezlikvydoval, děkuji Bizon
Samozřejmě můžete použít. Čím má baterie větší kapacitu, tím lépe. Poškození rozhodně nehrozí, jde jen o velikost schránky aby baterie vlezla.
Přesně tak, na závadu to rozhodně není.
doplněno 30.10.11 19:47:Nechte si překontrolovat dobijení baterie.
Dobře, tak to zaměřím, ještě mám poddotaz také s baterií společný.. Jezdím přes týden s autem málo, jen doslovně 3 km ráno a 3 zpátky + nákupy, auto na dojíždění a odtud pramenící obava, co se s baterkou může stát, protože ji mnoho nenabiju, řekněme tak jednou v týdnu pojedu těch 30 - 40 km, ale to asi nestačí.. Co s tím? Děkuji Bizon
Při krátkých jízdách skrzeva svícení bych se obával, že se aku nedobije, zvl. v zimě,. Takovou mám zkušenost. Ostatně stačí ji dát na nabíječku ... Větší kapacita je větší jistota. Uvádí se, že při - 20°C už má kapacitu jen cca 25 %. Plně nabitý aku by měl mít aspoň 12.7 V Pro dlouhou životnost by se neměl vybíjet pod 90 % kapacity. Vybitý na půl kapacity zamrzá při - 15°C.
Baterie tam samozdřejmě vleze. Dobré by bylo sehnat i alternátor z Felicie 70A a nahradit ho tou stávající 55kou (stačí jen přehodit řemenice golou 21). Můžete klidně baterii použít i větší, ale jste omezen tou motážni patkou u spodku držáku baterie co Favorit má. Víc jak 55Ah baterii bych do Favorita s 55A alternátorem nedával. Větší baterii bude tento alternátor déle dobíjet.
Ještě dodám, že nesmí být moc vysoká, aby kontakty nezkratovaly o kapotu. U 55Ah baterie to nehrozí a uděláte touto koupí nejlépe. Poznáte v zimě.
Dobře, ale já se ve vozech nevyznám, připouštím, že Favorit není nic složitého, ale.. Tu baterii samozřejmě vyměním, jen ten alternátor a nějake řemeny měnit nedokážu..
I tak budete spokojen. 55Ah už je znát. Jen je potřeba kontrolovat napětí (v klidu na baterii 12,6 - 12,8V). 55ti apérový alternátor někdy u Favoritů na krátkých trasách nestíhal. Zejména u modelů s karburátorem rok výroby 89 - 91. To byla použita větší řemenice (70mm klínová) a málo točila alternátorem na volnoběh. Pak se r.v. 92 - 93 začala dávat o 10mm menší řemenice a ta problémy nedělala. Do konce výroby Favoritů se vstřikováním se dával plochý řemen a drážková řemenice a tam už vůbec problémy nebyly.
Pozná se to i tak, že při startu je potřeba přidat plyn, aby zhasla kontrolka dobíjení.
Pokud máte karburátor, tak ovšem startujte jak se má. Sešlápnout pedál plynu na podlahu,uvolnit a už nešlapat plyn a pak se spojkou startovat. Otáčky by měli být ze začátku 2000 (což udělá sytič) a pak klesají, jak se motor ohřeje. Pokud jste takto nikdy nestartoval a řešíte to baterií, tak si moc nepomůžete.
U vstřikování (fav 1993 - 1994) startujte jen se spojkou bez plynu.
Jinak ve všech řadách Favoritů uděláte 55Ah baterií jen dobře, tak ať Vám to startuje
No tohle mě teď trochu rozkývalo.. Přiznám se, že nejsem odborník na auto.. Nicméně Favorit je z roku 1993 a při otočení klíčků to má snahu nastartovat, ale nelze to a při následném pokusu už vůbec, poněvač to je bez šťávy.. Pak to pustím z kopečka a zařadím, motor naběhne.. Když pojedu těch dvacet km. tak další den naskočí dobře, ale když jedu jen ty tři km tak ráno se tomu nechce, ale někdy ano. To že je baterka v háji, to je, ale je prý jen dva roky stará.. Baterka je ještě s dolíváním článků, jsou dolité.. Bizon
Překvapím, že i v roce 1993 se dělaly v karburátorové verzi (jen ze začátku tohoto roku, pak nastoupilo BMM jednobodové vstřikováni Bosch). Pokud otevřete kapotu a uvidíte filtrbox (takový černý plast kulatého nebo oválného tvaru), tak podle něj se dá na první pohled poznat, zda máte karburátor nebo stříkačku (BMM). Koukněte sem a dejte vědět co máte.
Pokud je to karburátor, tak z nevětší pravděpodobností je problém se startem i v něm (obohacovač,špinavý,neseřízený,svíčky,zapalování,..apod) řešení problémů najdete i na www.skodafavorit.cz
Pokud je to BMM, tak stačí napíchnout na diagnostiku a už budete vědět. Jinak i ta baterka je problém. Sice říkáte 2 roky, ale pokud to moc nedobíjí, tak odejde dříve. Se slabou baterkou to i ze začátku dává špatnou jiskru na svíčkách.
Jen doléváním baterii neoživíte. Chtělo by to i nabíječku pokud moc nechcete řešit to dobíjení v autě a občas externě dobíjet doma.
Každopádně pokud po výměně baterie bude vše OK nějaký čas, dejte si pozor na to dobíjení. Pokud špatně dobíjí, brzy Vám odejde i nová baterie a to by byla škoda. Baterie odejde vždy špatnou údržbou. Jak často jezdíte? Pokud Favoritem jezdíte jednou za týden a ještě málo km, tak by to chtělo dobíjet na nabíječce občas doma. Sledujte to napětí 12,8V. Baterii v klidu může vybíjet i centrální zamykání, hodiny v autě, alarm. To se pak špatně startuje...
Pokud se jezdí denně, tak není problém. Nejlépe kupte bezúdržbovou baterii (která se nedolévá).
Doléváním jen ředíte elektrolyt a snižujete jí kapacitu (př.: z 44Ah jen 35,...atd.). Pokud nedoléváte do údržbové baterie se zátkami, tak je článek na suchu a odejde. Takže nejlépe tu bezúdržbovou.
A doporučuji Banner. U Opel Astra F vydržela 9 let a stále tam je.
A na závěr jsem si vzpoměl na rádio. Řešil jsem s kolegou jeden problém u jeho Favorita, že mu rádio Sencor bralo v klidu 126mA a to sačí 2dny a měl by problém startovat. Není to také Váš případ? Chtělo by to odpojit jednu svorku od akumulátoru a změřit ten klidový proud. Měl by být do cca 40mA max. Ideální je 0mA jako u Škoda 120.
Vžádném případě neodpojovat akumulátor za chodu motoru! Alternátor se odlehčí a přebudí a zničí si diodový můstek! Pak můžete kupovat nový, třeba ten 70A do Felicie. :D
Já vůbec nejsem odborník, takže takové fundované rady, jaké tu čtu, dát nemohu, ale zmíním se o jednom-nevím, zda ta zmínka k něčemu bude: existují (prý) i solární dobíječky; na nabíjení to není, ale může to být natrvlo a mohlo by to třeba aspoň udržovat to záklední nabití. Je to zmínka poměrně málo podrobná, ale třeba k tomu něco poví někdo jiný.
Ano, solární nabíječky jsou, ale jen na to udržování baterie v kondici (a záleží hlavně na slunci). Proud, co v klidu teče z baterie do centrálu, alarmu a rádia (popř i hodin), tak solární nabíječka pokryje. Většinou je solární nabíječka opatřena 12V konektorem do zapalovače, jako má třeba i nabíječka navigace nebo mobilu. Jen je nutné, aby po vytažení klíčku bylo v konektoru napětí.
Ale za ty prachy bych si sehnal alternátor z Felicie na vrakáči ve slušném stavu. Mě stál cca 500Kč a musel jsem si ho vymontovat sám. Jen jsem odšrouboval z něj regulátor napětí, abych si ověřil, jak je sjetý komutátor a uhlíky - jestli od uhlíků není vyjetá kolejnička v komutátoru a uhlík by pak při otáčkách odskakovaly a špatně by alt. dobíjel.
Pokud se jedná o Fav 1993, tak by teoreticky měl mít řemenici jako BMM Felicie 5 drážek na plochý řemen, takže odpadá výměna řemenic a jen se alternátor vymění kus zas kus (ve spod dlouhý šroub klíče 16 a 17 a nahoře krátký klíč 13).
Dobrý den, všem vám moc děkuji, autobaterie byla opravdu vybitá nevhodným způsobem jízdy, krátké vzdálenosti, startování s puštěnými světly, větrákem.. Nicméně, dle změření je kapacita staré baterky nízká i po nabití, takže jsem zakoupil novou baterii padesát pětku a umístil nový alternátor z Felicie. Teď bych vás poprosil, mohu-li takto abych nezakládal další vlákna, rozhodl jsem se pro tažné zařízení.. To, že musím jít poté na technickou kontrolu? vím, ale jak s montáží a je nutné nové? Děkuji Bizon
Co jsem slyšel tak si můsíte namontovat určené a atestované TZ ale musíte stím na technickou kde vám to přkontrolují a vystavěj nějakj doklak, stím dokladem na dopravní úřad a tam vám to zapíší do techničáku.
Tuhle blbost jsem udělal (a nebyl jsem sám) u staršího karburátorového Favorita.Osobně už bych to neudělal. Dej tam raději 44 Ah a hlavně neměň alternátor za altík z Feldy. Časově dlouho se v něm indukuje potřebné napětí (i proud) A V MALÝCH OTÁČKÁCH mi to nedobíjelo! Tím mi odešla za necelé dva roky baterka 55 Ah a stejně jsem musel dát zpět alternátor i baterku originál hodnoty! Má to i co dočinění s otáčkami motoru. V autopotřebách v Litoměřicích mi tvrdil, že se jeden čas dávaly do Favo i ty 55 Ah baterie. Vzhledem k popojíždění po 3 kilometrech denně bych volil 44 Ah bez přemýšlení! Tedˇmám doma altík na Feldu navíc
Co to je za nesmysl "časově dlouho se indukuje..."? Navíc zde padlo, že je potřeba vymenit řemenici, aby to v malých otáčkách dobíjelo.
olinbla: Zdřejmě jste udělal něco špatně. Navíc tazatel má Favorita 1993 a jsou tam řemenice na plochý řemen! Tam už je alternátor spřevodovaný na vyžší otáčky a tudíž odpadá i ta výměna řemenic. U karburátorových Fáček jak jsem psal do konce roku 1991 se musí dát klínová řemenice o 10mm menší a tu najdete jen ve Favoritu 1992! :D Alternátor též musí být ve 100% stavu a ty na vrakovištích moc nejsou. Já jsem bral z Felicie bourané a ta měla 106 000km, takže pohoda. Zkontrolovat vždy opotřebení uhlíků v regulátoru (musí být stejně dlouhé - sjeté) a komutátor nesmí mít od nich vyjeté koleje. Jinak alt. nebrat.
Sám to mám takto zapojené Alt. 70A a baterie 55AH a mám Favo 1990. A jede jak má. Takže vše domyslet a dotáhnou do konce a nejlépe tomu rozumět. Více o tom psát už nebudu olinbla
Musím podpořit BMBX,je nesmysl spojovat dobíjení s řemenicí a otáčkami.Regulátor alternátoru nastaví buzení rotoru ztak,aby napětí statoru bylo opět požadovaných 14,5V.Jen u různých typú alternátoru je možné i různé proudové maximum .Prostě jednoznačně je výhodné použít baterii s vyšší kapacitou.
JABRAKA
bmbx:
Navíc zde padlo, že je potřeba vymenit řemenici, aby to v malých otáčkách dobíjelo.
jabraka:
Musím podpořit BMBX,je nesmysl spojovat dobíjení s řemenicí a otáčkami.
Podpořit bmbx? Nic proti, ale vždyť mu protiřečíte, pokud jsem to pochopil... Já mu jednoznačně dávám zapravdu, protože alternátor začíná dobíjet v určitých minimálních otáčkách. Ty se nastaví řemenicí. Vždyť u Favorita do konce 1991 se po nastartování musely lechce zvíšit otáčky plynovým pedálem, aby kontrolka dobíjení zhasla a až potom se alternátor nabudil.
Samozdřejmě po nabuzení se napětí nemění, ať jsou otáčky 1000,2000, nebo 6000. Ale pokud se alternátor zase na volnoběhu z nedostatku otáček odbudí, přestane dobíjet! Má to vyzkoušené.
Gumídku,auto je konstruováno tak,aby se i při malých otáčkách především vybudil rotor a s ním i statorový proud.Pokud si někdo různými předělávkami tento optimální stav rozhasí,jeho chyba,ale není to standartní situace o níž se bavíme.
JB
Každé auto má své mouchy, a první Fáva měli problém dobíjet jen na volnoběhy (kontrolka sice nesvítila,ale napětí se světli kleslo pod 13V). Funguje to tak, že na žárovku kontrolky jde + od baterie a + od alternátoru (pokud se točí), pokud stojí tak - a žárovka svítí. Pokud dobíjí málo, na žárovku jde s altu 13V a od baterie 12,5 a 0,5V žárovku nerozsvítí, tudíž poruchu dobíjení neodhalí. Zároveň se rotor budí přes tu žárovku.
AZNP Škoda to vyřešila v.r. 1992 menší řemenicí a pak v.r. 1993 jiným řemenem a jinými řemenicemi.
88 - 91 zelená řemenice 70mm, 92 černá řemenice (obě pro klínový řemen)
93 - 95 vícedrážková řemenice na plochý řemen
Pokud tedy dáme alternátor s Felicie, musíme zachovat jeho otáčky na volnoběh a to nejlépe systémem řemenic a řemenu z Felicie. Ale kdo k vůli tomu vymění vodní pumpu k vůli řemenici a řemenici na motoru? Sice to je nejlepší, protože drážková řemenice na altu je ještě menší 50mm, ale jednoduší je namontovat tu řemenici z 1992 Fáva. V tom je celá ta věda.
Jinak máte pravdu, že auta jsou navrhována tak, aby to vše bylo v cajku a 55Ah akumulátor je jen pozitivum a žádný problém.
Napsal jste: " Zároveň se rotor budí přes tu žárovku."
Nezpůsobí v tom zmatek, když jsem vyměnil klasickou žárovku za LED diodu?
Děkuji, Martin Tlustý, mjtlusty@gmail.com
Pokud je Favorit vyroben od r.v. 93 - 94 (a Pick up 95), tak jsem si všiml, že na desce plošných spojů je paraelně zapojen výkonový rezistor (odpor) na žárovku poruchy dobíjení. Není tam vždy. Pokud by tam byl, tak by teoreticky LED vadit neměla. Ovšem žárovka má potřebný odběr a LED ho nemá, proto se rotor nemusí nabudit. Koukněte, jestli ho tam máte. Je to velký zelený váleček asi 39ohm TESLA u té žárovky.
Pokud se rotor budí poznáte i voltmetrem. Po nastartování a případném prošlápnutí plynu k vůli nabuzení stoupne napětí po celém autě. Při 1000ot už musí budit a napětí by mělo být správně více jak 13.8V u Fa.
Moc děkuji za odpověď!
Zítra se podívám.
Po roce od výměny všech žárovek za LED mi teď přestal dobíjet alternátor.
Nevím, jestli to může souviset. Jestli -kdyby to vadilo- by se to neprojevilo dřív.
Pokud by ho ta LED moc odbudila, tak se stává, že už se mu nechce a musí se nabudit natvrdo. Dělá se to tak, že se + Akumulátoru a na alternátoru ten vývod D+ (od regulátrou) spojí natvrdo a nastartuje motor, pak se nechá 20 sekun běžet při 2000 ot./min (dělejte to na zahřátém motoru, ať ho netrápíte) a pak motor chcípněte a vše dejte do původního stavu. Pak se bude krásně budit.
D+ myslím na alternátoru a ne ten bílý drát, co tam vede (prostě to dáte na ten kontakt u toho hliníkového víka). Nejlépe si vyrobíte nebo někde seženete konektor Faston 6.3 s izolovanou krytkou a vyrobíte si takovou pomůcku.
Pozor na skraty (nejsou zde pojistky a drát by se Vám přiškaviř k ruce nebo k víku alternátoru a mohl by i zničit diodový můstek, tak opatrně)
doplněno 13.01.12 22:59:Ještě zkontrolujte uhlíky na napěťovém regulátoru. Je na zadním víku chycen dvěma šroubky M4 na plochý šroubovák a vede z něj ten bílý drát zakončený Fastonem. Po vytáhnutí uhlíky musí být oba stejně sjeté a minimální vzdálenost od toho plastového těla by měla být 4mm (pak už ty pružinky pod uhlíky málo tlačí na komutátor a při vysokých otáčkách od něj oskakují a přerušují buzení rotoru - žárovka to někdy neukáže, to by musely být sjeté moc). Nový uhlí (měřen jako takový) je dlouhý 9,5mm a od toho bílého těla regulátoru trčí asi 6,5mm. Pokud bude sjetý jeden krátký a druhý dlouhý, je oválný (elypsovitý) komutátor a musí se vyměnit rotor, nebo se komutátor sjede na soustruhu. Jinak nové uhlíky opět zničí.
Díky!
Koupil jsem dnes nový alternátor 70A. Nechci riskovat, že mu ublížím. Myslím, že spolu s ním vyměním i LED kontrolku dobíjení za klasickou žárovičku. A nic tím nezkazím. Pak teprve zkusím nastartovat. -?
Tu 70tku dáváte do čeho? Do Favorita (jaký ročník) nebo Felicie? Výměnou LED za původní žárovku rozhodně nic nezkazíte. Nový alternátor se normálně poprvé nabudí tou žárovkou. To jen starší to potřebuje místo žárovky napřímo (natvrdo).
Moc si cením Vaší asistence. Nemohu dostat přímý email? - jste poklad.
70A alternátor dávám do Formana z r.1993, kde mám ale nově motor z Felicie z r.2001.
Ten měl vstřikování, místo kterého jsem ale dal svůj karburátor s LPG (protože v TP mám karburátor...).
Alternátor u nového motoru nebyl, tak jsem použil původní, na který jsem dal novou drážkovanou řemenici.
Teď se ten starý alternátor ale úplně podělal, tak jsem koupil nový.
Tak to lépe jste udělat nemohl, gratuluji. Motory se vstřikováním jsou v lepších stavech díky ŘJ a absenci klepání. Drážkové řemenice jsou už na tomto motoru správně spřevodované (u starších Fa se pro 70A musí spřevodovat jako u Fa 92 s klínovou řemenicí, jak jsem psal, proto jsem se ještě jednou ptal). Mimo to oproti 55A alternátoru musí 70A alternátor dostávat o 1000 otáček více, aby měl výkon už na volnoběhu a dobře dobíjel (budil tak rotor lépe od volnoběhu) větší baterie, což u správně spřevodovaných řemenicí je.
70A je u karbecu jenom nadstadartní výhoda (k vůli 55A baterii a předním mlhovkám a případně přídavným dálkovým světlům).
Díky registraci mám i vnitřní poštu, takže: jar.sku@seznam.cz ,ale nejspolehlivější a i přínosem pro ostatní to bude zde.
Takže fakt děkuji.
Ještě poslední mini-otázka:
Ta originální žárovička by snad měla mít 1,2W.
Není lepší dát silnější - třeba 2W, když ji tam vlastně dám kvůli tomu proudu pro alternátor?
Martin Tlustý, mjtlusty@gmail.com.
2W žárovka produkuje oproti 1,2W více tepla a pokud v kontrolce svítí déle (třeba na obrysovky nebo tlumená), může lechce kolem sebe natavit plast (už jsem to viděl).
Navíc dobíjení (buzení) je počítáno na žárovku 1,2W (i u Felicie), takže bych tam dal tu, co tam patří.
Ten odpor, co se tam pak dával od r.v. 94 je TESLA TR235 82R/J a je 1mm nad spoji k vůli odvodu tepla (pájen ze strany spojů)
Já ho tam nemám. Mám ho na náhradní přístrojovce . Navíc to při delším stání a otočeném klíčku (rozsvícené kontrolky dobíjení a mazání) ten odpor topí, ale u Fa karburátorů by se stejně nemělo dlouho stát s vypnutým motorem a rozsvícenými kontrolkami, protože v tu chvíly je i napájen karburátor a na něm je u sytiče elektrický ohřev bimetalu (ten se může přehřát a pak jsou potíže se spuštěním studeného motoru, kdy je v tu chvíli sitič nastaven na motor horký). Ohřev se při dlouhém puštění může i zničit (při normálním spuštění motoru to víko sytiče chladí protékající voda s okruhu)
.
Ještě Vám vložím sem foto, jak ten odpor vypadá. Tahle přístrojovka 94 má i odpory 27 ohm pro stlumení jasu žárovek na ohřev okna a zadní mlhovky a palivoměr má elektronický s nějakým itegrovaným obvodem a díky tomu tolik při projetí zatáčkou nelítá ručička palivoměru.
doplněno 14.01.12 00:41:obrázek
Moc a moc děkuji a přeji DOBROU NOC!
Vše je jasné, dám tam místo LED kontrolky dobíjení žárovku 1,2W a pak teprve nový alternátor.
Abych také přispěl k původnímu tématu této diskuze:
Od doby, kdy jsem si v r.1973 dal do Š1203 2x větší baterii z náklaďáku, používám celý život větší baterie.
Vždy to bylo jen k užitku - zvláště v zimě. Vždy jsem lépe startoval než jiní a baterie netrpěla.
I zimní startování dělala "levou zadní". ()
Dobrý den, toho se nemusíte v nejmenším bát! Je to měsíc co sem si do Octavie koupil novou baterii a tu starou, stále funkční, jsem dal do favorita(BMM 40kW - tj. s řídící jednotkou) je to 74 Ah, je fakt že se tam jen tak tak vešla, ale je to vážně super a nestane se, že by byl problém se startováním
mohu jen doporučit...btw jednou sem měl ve škodovce 120 baterku z traktoru 180Ah a nestalo se vůbec nic
Však proč ne, pokud se vlezou :D. U Favority 55A a Felicie 60A (jejich alternátory) zvládají dobíjet i takto velké baterie, jenom jim to déle trvá, až je nabijí na max.
Jen se musí správně budit. Přes tu žárovku (kontrolku) musí vést dostatečný proud přes uhlíky napěťového regulátoru na vinutí rotoru.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.