Nejste přihlášen/a.
Chtěl bych se zeptat na srovnání co je lepší?
Trambus je o 5 tun lehčí než tatra. Šířku kol a počet náhonů má stejnou. Tatra, když je plně naložená, prý zapadne snáz a hůř se vytahuje. Přesto, že jsem si myslel opak, potvrdili to dva lidé. Co myslíte?
Nechci se po přečtení předešlých příspěvků moc pouštět do diskuse, protože některý jsou opravdu nesmysly, jen by mě zajímalo kolik z vás řídilo náklaďáky který tu uvádíte. Můj názor je ten že převážná většina jsou jen teoretici. Pánové kteří na vojně dělali řidiče ví...
Přesně tak... véeska jede a jede a tatra za ní si sedne na "bachor". Pak nepomůže ani náhon všech kol ani druhá tatra, jistota je ochotný tankista...
Tohle mám za sebou, na vojně utopená Tatra až po korbu., koukal jen předek. Ochotnej tankista s 55 byk na místě, nastal problém jak Tatru uvázat k tanku. Lana od Tatry praskaly jako nitě a tankový lano nebylo kam uchytit. Nakonec se to podařilo za trubku, ale ne za oko, nýbrž jen za lano a oko fungovalo jako zarážka. Problém nastal po vytažení. Šteft ohnutej do pravýho úhle a vyrazit nešel, musel se na dílně upálit autogenem, aby chudák tankista dostal zpátky svoje tankový lano. Takže jsme s tím strávili tehdá celý odpoledne.
Tatra má možný náhon na všechna kola v běžném modelu,ted tři osy .Trambus jen zadní ,tedy jedna . Ano,když Tatra beznadějně zapadne, vytahuje se hůř jak trambus i díky již zmíněným faktům.
Ve skutečně těžkém terénu stačí,když Tatře zapadne jedno kolo a už má problémy.Tatra nemá pevné nápravy jako to je např. u Pragy V3S,proto je náchylnější na zapadnutí.Jinak na průchodnost terénem byly za nejlepší považovány Tatry 805.
Trambus dosáhne o něco málo větší rychlost nežli T 138 atd.
Tatra má co dělat aby ujel prázná na mokré trávě, díky tomu že má kola do V. Jinak Vétřesky byli nejlepší terénní vozy. Americký Hummer má skoro stejnou nápravu co se mechaniky týká jako V3S.
.Mají diferenciály, naháněné kardany od převodovky. Diferáky mají uzávěrku, ovládanou mechanicky z místa řidiče a umožňující zamezení prokluzu kol na jedné straně a tudíž můžeme automobil vyprostit. Moment z diferáku se vede poloosou do kolové redukce, která má převod ,,do pomala" Umožňuje zvětšení momentu a zvýšení průjezné výšky vozidla( kolo je vyosené na nápravě směrem dolů.). Odtud se moment vede na náboje kol na kterých jsou kola.
Hummer má kyvné polonápravy, kdežto V3S mé pevné osy, to je dost podstatný rozdíl na to abyste napsal, že mají stejnou nápravu...
tesyk, proto jsem psal skoro. Podstatný je ten převod v kole, tím pádem je osa výš nežli střed kola. Zajistí vyšší brodivost!
Pro průchodnost terénem kromě výše uvedených parametrů vozidla je důležité , má-li vozidlo dvoumontážní nebo jednomontážní zadní pneumatiky (viz výše uvedené foto). Dvoumonážní totiž musí při průjezdu prorážet dvě stopy - přední kola a další , jedno zadní kolo dvoumontáže , na rozdíl od jednomontáže , která vytváří v terénu prakticky jednu stopu a to předními koly a zadní kola projíždění již po projeté koleji. Největší překážkou průchodnosti , je totiž jak vysokou překážku , vytvoří kola před sebou při průjezdu terénem , jak hluboko se zaboří. Dvoumontáž vytváří prakticky před koly dvě překážky. Důležitým faktorem je též šíře pneumatik , aby byl jednotkový tlak na terén co nejmenší , což znamená menší zaboření kol, do terénu. Za tímto účelem se v těžko prostupném terénu používá i podhuštění pneumatik. Zcela určitě nesrovnatelně lepší terénní vlastnosti má tedy Tatra. Ještě se domnívám , že Trambus je nesprávné pojmenování vozidla. Správně by bylo např. Škoda 706 a pod. Trambus je jen označení typu karoserie , kterou mohou mít různá vozidla . Pozdravuji motoristy. miro
doplněno 19.08.11 08:49:Tak že i Tatra na obrázku , má karoserii typu Trambus
doplněno 19.08.11 09:07:V současnosti se u terénních vozidel používá více náprav za sebou npř. T 813 ,než jednonápravová vozidla a ještě s vícemontážkou. O problémech průjezdnoti terénem se zde již celkem rozsáhle diskutovalo - viz valivé tření - odpor kola proti pohybu.
Miro, nechci se pouštět do polemiky, pouze prosím o vysvětlení:
a) Největší překážkou průchodnosti , je totiž jak vysokou překážku , vytvoří kola před sebou při průjezdu terénem , jak hluboko se zaboří. Dvoumontáž vytváří prakticky před koly dvě překážky. Z toho logicky vyplývá, že čím větší (širší) překážka je před koly, tím hůře - tedy ideální by byl co nejmenší počet co nejužších kol a tím menší překážka před koly.
b) Důležitým faktorem je též šíře pneumatik , aby byl jednotkový tlak na terén co nejmenší , což znamená menší zaboření kol, do terénu. Z toho logicky vyplývá, že čím menší je styčná plocha kola menší (užší), tím hůře - tedy ideální by byl co největší počet co nejširších kol a tím menší měrný tlak.
Co je tedy lepší?
Jinak trambus je opravdu typ karoserie, název se pro "sedmsetšestky" vžil podobně jako třeba "stejšn" pro Škodu1202...
P. "hop"pokus o vysvětlení mého názoru:
a) Tam jste se asi překlepl. Ideální by bylo co nejvícenejužších kol řazených za sebou , nikoli vedle sebe. Opak nevyplývá z mé předešlé úvahy. Pokusme si představit , že prakticky tuto funkci - velkého množství kol řezených za sebou v jedné stopě vozidla , představuje pás pásového vozidla . Je li pás stejně široký jako použitá pneumatika , vytváří před sebou menší překážku (méně se zaboří do terénu) vlivem menšího jednotkového tlaku na terén , obdobně jako velké množství stejně širokých pneu. řazených za sebou.Tím jsou nepochybně lepší vlastnosti pro průchod terénem. Stejný počet pneumatik montované vedle sebe , by sice měli stejný jednotkový tlak na terén , stejně velké zaboření , ale na daleko větší šířce stopy. Znatelně horší průchodnost.b) S Vaší dedukcí celkem souhlasím : Skutečně ideální je co největší počet co nejširší pneumatiky , ale zase je důležité zda je budeme řadit vedle sebe a nebo zasebou , obdobně jak uvádím v bodu "a"o užších pneumatikách.
Pro hlubší pochopení je k dispozici výpočet valivého odporu zde viz. Wikipedie. cs.wikipedia.org/...
lidi,jestli to nevíte,tak tatra nezná bratra.mám ojete nějaké kilometry s matesem i s tatrou a tatra v terenu je nepřekonatelná,zvládá opravdu neskutečné věci,ale kdo nezná míru a přežene to nebo prostě jen neumí a v díře zazmatkuje,tak pak zapadne a tahají ho buldozery.navíc musíte brát v potaz zatíženi na nápravu,tatra má 3 a více náprav,mates 2, takže tatra opravdu vede
V tomto souboji vyhrává Tatra, ale Vejda je vejda...
A hlavně, většina problémů bývá mezi volantem a sedačkou...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.