Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak zkontrolovat teplotu motoru?

Od: uko odpovědí: 15 změna:

Prosím poraďte.

Jak prověřit teplotu motoru? Teploměr reaguje, zastaví se na polovině stupnice což je normální, ale pokud auto stojí už ručička nestoupá. Kolem víčka začne malinko prskat voda, ale ventilátor nesepne. Je divné aby ukazoval blbě teploměr i blbě spínal větrák, ale je mi to nějak podezřelé.

 

 

15 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

0x
avatar jenyk

Proč by měla ručička při stání stoupat? Mě se ručička zastaví na polovině stupnice a už se nehne at jezdím kamkoliv a jakkoliv.

uko
hodnocení

No jo, ale po delším stání by měl sepnout ventilátor a když nesepne, tak by měla stoupnout teplota ne?

Asi takhle. Proč stát delší dobu se spuštěným motorem? Ventilátor sepne když stoupne teplota, když nestoupne není potřeba spínat ventilátor. Proč by měla při delším stání stoupat teplota?

erikch*

jenyk ,asi takhle-u víceméně všech aut funguje tzv.náporové chlazení-no a když není "nápor",tak se nestíhá chladit...Jednoduše z praxe-popojíždění v kolonách ve městě(na silnicích při nehodách,uzávěrách apod.)-proto by teplota měla stoupat,a proto má každé kapalinou chlazené auto saharu s ventilátorem(ry)...

1jara*

Ventilátor má spínač na chladiči, teploměr na motoru. Tak že když stojíte s vyplým motorem tak se horká voda do chladiče nedostane tím pádem větrák nesepne. Pokud vám jde tlak dz víčka expanzky jsou dvě možnosti: buď netěsní nebo je prasklé těsnění pod hlavou. Což by se kapalina zbarvila nebo by se ztrácela.

uko
hodnocení

Měl jsem na mysli stojící auto se spuštěným motorem. Voda malinko prská a syčí i po vypnutém motoru, tak to by spíš vypadalo na netěsnící víčko. Kdyby bylo prasklé těsnění pod hlavou, to by se projevilo taky v oleji, nebo ne?

ar*

Né vždy musí jít olej do vody nebo voda do oleje. Záleží kde je těsnění pod hlavou poškozené, pokud je tedy poškozené. To se pozná i tak , že jdou bubliny do expančky (popřípadě do chladiče). Pokud voda prské pod víčkem je špatné těsnění, jinak přebytečná voda nebo tlak odteče přetlakem na víčku, nikdy ne pod víčkem. Nevím co je to přesně za auto ,ale ne všechny auta mají "spínač" sahary na chladiči, jsou i auta které je mají na hlavě motoru, některé na hadici k chladiči. Pokud auto necháte stát dloho na místě se spuštěným motorem, časem by měla sahara sepnout, problém je v tom , že čas kdy sahara sepne je různý. U aut s velkým chladičem to opravdu trvá dlouho než sahara sepne (většinou diesel).

Takže bych nejrve odzkoušel jestli motor sahary točí (spojit na přímo). Pokud bude vše OK tak teplota se nechá změřit třeba některými multimetry. Teplota by měla být cca 87-93 stupňů. Pokud není je vadný termostat a propouští dřív. Ten se taky nechá proměřit, kdy otevírá. Bohužel se musí vyndat a doma v nádobě ohřát vodu a sledovat při jaké teplotě otevře.

uko
hodnocení

Saharu jsem prověřil je v pořádku, spínaná je odporovým čidlem v hlavě přes řídíci jednotku, to čidlo je zdvojené, druhá část jde přímo na logometrický ukazatel teploty, víčko není originál - tak to bude ten zádrhel...

 

uko
hodnocení

Ještě bych se chtěl zeptat, u starých aut kde nebyla expanzní nádoba, nebyl chladící systém přetlakován?

ar*

Uko, u starších vozů bez expančky to fungovalo naprosto stejně jako u dnešních aut. Bylo tam taky přetlakové víčko. Například Š 100 která neměla expančku má úplně stejné víčko jako Š 120 která už expančku má. Chladící systém nemohl být přetlakován, přebytečný tlak a voda odešly pod víčkem pryč přepadem.

tr

Zdravím, třeba Citroen AX má přetlakovou nádobu integrovanou jako součást chladiče, je na něm víčko.

 

uko
hodnocení

Tak to vypadá že celý problém je způsoben tím neoriginálním víčkem, přetlakový ventil je na poloviční tlak než má být :(

 

uko
hodnocení

Proč jsou vlastně různé tlaky přetlakových ventilů na víčku? Je to snad proto, aby se udržel větší tlak vody a zvýšil se bod varu vody? Není mi jasné, proč když mám teplotu v normálu, tak mi někdy voda bublá? V servisním manuálu jsem třeba zjistil, že pokud auto pomalu jede tak k sepnutí sahary dochází až při teplotě 110st C, to mi příjde dost pozdě. Teď mám originál víčko a to má dvojnásobný tlak, tak mám obavy když ho tám dám, jestli mi nevystřelí nějaká hadice, nebo něco nerupne...

erikch*

víčka,resp.ventily jsou různé podle typu motorizace-čím větší motor tím nepřímo úměrně větší tlak-je větší chladič,celkově okruh je "delší" a víc kapaliny(a tím i výkonější pumpa)...Je pravdou,že bod varu vody stoupá s jejím tlakem-ale klasika většina tepl.čidel(bimetal)spíná už tak na těch 100 st.Celsia...A hadice apod.jsou dimenzovány na mnohem větší tlaky-takže stále bude ventil víčka expanzky "nejslabším" místem okruhu...,tak jak to má být

uko

Zde je expanzka až za tím ventilem.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]