Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

K čemu slouží setrvačník?

Od: mikinr odpovědí: 15 změna:

Dobrý den,

co je to setrvačník a hlavně k čemu v autě slouží? Je umístěn mezi motorem a spojkou u auta?

Vysvětlí mi to někdo? díky

 

 

15 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

2x

Setrvačník slouží ke kumulaci energie.

mikinr
hodnocení

A ke tu energii setrvačník ukládá? Nebo jak to funguje přesněji?

hop®

Setrvačníku dodáme energii a tím jej roztočíme, má tedy kinetickou energii, kterou může opět vracet, čímž se jeho otáčky zpomalují.

des*

Setrvačník u motoru slouží k překonání protitlaku u fáze stlačování směsi před zapálením.Je v něm zabudovaná spojka.

 

buss
hodnocení

0x

A co kdyby se tak do vyhledávače zadal setrvačník? Ve škole to je ve fyzice.

 

cepagis*
hodnocení

0x

Hodně zjednodušeně řečeno, principem spalovacího motoru, ať je již dvoudobý nebo čtyřdobý, je pohánění pístem, který se většinou pohybuje nahoru-dolů (japonská auta to mají i jinak). No a z toho plyne, že energii dodá píst pouze v tom pohybu, kdy je prostor válce výbuchem rozpínán, zbývající doby, dolní a horní úvrať a stlačování směsi vlastně motor práci nekoná, naopak potřebuje práci dodat. A k tomu slouží ten setrvačník. Ve skutečnosti je to ještě trošku složitější (u víceválcových motorů jdou písty "proti sobě"), ale pro názornost to snad stačí.

Ta cepagisova odpověď je poměrně zavádějící. Já bych to jednoduše napsal tak, že setrvačník u spalovacího motoru auta slouží hlavně k zrovnoměrnění chodu motoru, přičemž čím méně válců motor má, tím má setrvačník větší význam. Bývá umístěn na konci klikové hřídele, pokud má auto manuální řazení, bývá v něm umístěna spojka. A většinou bývá po obvodě opatřen ozubeným věncem, sloužícím pro zasunutí pastorku starteru, tedy ke startování motoru.

cepagis*

A v čem je zavádějící? Tazatel se ptal, jak to funguje, to jsem myslím názorně vysvětlil. Samozřejmě, čím víc válců, tím má, opět zjednodušeně řečeno setrvačník "menší význam", ale na to jsem upozornil:) Takže ještě jednou, laicky řečeno: setrvačník slouží k tomu, aby se kliková hřídel točila konstantními otáčkami bez ohledu na to, v které fázi se nachází píst, resp. písty jednotlivých válců.

Pracovní cyklus spalovacího motoru je čtyřdobý a nebo dvoudobý.To znamená , že za dvě- dvoudobý motor za jednu otáčku musí vykonat celý pracovní cyklu. ( to je nasát , stlačit ,vyhořet(výbuch) a vyfouknout spálené plyny) , což vyžaduje 4 zdvihy pístu u dvoudobého motoru 2 zdvihy.Jen jedna doba (jeden zdvih pístu) pracovního cyklu je pracovní(výbuch). Setrvačník tedy slouží k tomu aby motor překonal (nepřestal se otáčet) zdvihy pístu při sání , stlačení a výfuku.Setrvačník při pracovním cyklu (výbuchu) získá energii , kterou poté použije jak uvedeno. Kromě toho setrvačník přispívá k plynulosti chodu motoru bez výraznějších rázů při výbuchu.O využití setrvačníku pro spojku a ozubený věnec pro startér bylo zde hovořeno .miro

Já bych ještě doplnil, že k docílení měkkého záběru motoru a k dokonalému odstranění nerovnoměrného točivého momentu se používají u lepších vozů tzv. dvouhmotové setrvačníky. Obě hmoty takového setrvačníku jsou spojeny pružným systémem. Na těchto vozech by se však neměli učit jezdit začátečníci, protože tento "dvouhmoťák" jejich pokusy o rozjezd velmi trpí :)) A stojí i přes 10 000 Kč!

ar*

" nahoru-dolů (japonská auta to mají i jinak)" Tak to bych tak netvrdil, Japonci nevyrábějí jen Mazdu RX ...

doplněno 06.07.11 23:22:

Nemluvě o boxeru, to mělo hodně aut a dokonce i Moto a ne jen Subaru Forester

doplněno 06.07.11 23:45:

Ne jen Japonci dělali Vankel. V určitm období ho zkoušeli i jiní, např. NSU dokonce byl i v moto BMW.

Od letošního roku na Vanklu s Mazdou spolupracuje VW.

cepagis*

Proto jsem tam dal to "i jinak" - ale Wankel se vzhledem k nevýhodám (spotřeba, emise) skutečně moc neuchytil. A hlavně, jak bych na tom vysvětlil ten setrvačník?:D:D:D

cepagis*

ARe, já se nehádám, jen je procento aut, nebo chceš-li motorek vybavených Wankelem zanedbatelné. Ale především to absolutně nesouvisí s otázkou funkce setrvačníku, která se na klasickém motoru s "lineárním" pístem vysvětluje lépe:-D

ar*

Cepagisi, já jsem taky nezpochybňoval tvoje vysvětlení setrvačníku, ale pokud se tazatel ptal na jeho funkci, je jasné , že je v tomto lajk (to nemyslím nikterak zle) a mohl by nabýt dojmu že u japonskýchn vozů je tomu jinak. Pokud bys jen napsal, že u rotačního motoru Vankel je to jiné tak bych neměl proč "reagovat". Já to nemysle zle ani vůči tobě, jen jsem to doplnil. Pokud se ti ta forma nelibila nebo se tě nějak dotkla tak se ti omlouvám.

cepagis*

ARe, už to vidím, skutečně mohla nastat chybná interpretace, to je moje "provozní slepota":) I já se omlouvám:)

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]