Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jízda autem - základy

Od: social* odpovědí: 44 změna:

Dobrý den. Před endávnem jsem začala dělat autoškolu. Dneska jsem měla druhou dvouhodinovku jízd. Bohužel si ale za volantem stále připadám jako idiot, poněvadž si pořád nejsem ničím jistá. Chtěla bych poprosit o radu nějakého zkušenějšího řidiče, který by mi zodpověděl pár otázek. Jedná se ale o úplně běžné věci. Takže za:
1) Kdy projíždět zatáčkou s vyšlápnutou a kdy nevyšlápnutou spojkou?
2) Vadí autu hodně, když např. při couvání, nebo parkování je mírně sešlápnutá spojka a do toho přidávám plyn?
3) Když jedu třeba z kopce a chci auto brzdit motorem, podřadím. Spojku mám pouštět plynule pomalu, nebo ji prostě naráz pustit? Při rychlém puštění spojky auto celkem skočí, připlynulém pomalém pouštění není cukání cítit.
4) Trpí spojka při vyšlápnutí a zároveň přidávání plynu hodně? Např. při těch výjezdech apod.
Jsou to všechno laické otázky, ale snad mi to alespoň trochu pomůže necítit se za volantem jako naprostý idiot.
Díky moc.

 

 

44 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

lada1*
hodnocení

0x

1. zatáčku projíždím vždycky tak, aby pískaly mírně gumy. Před zatáčkou vyšlápnu spojku tehdy, když auto jede moc rychle a potřebuju aby trochu zpomalilo. V zatáčce jakmile vidím, že ji vyberu a nevylítnu, tak spojku pustím a přidám plyn.

2. Nevadí, od toho ta spojka je :)

3. Brždění motorem je potřeba akorát na náledí nebo kluzké silnici, jinak to akorát zbytečně žere benzín. Takže když to neklouže je lepší vyřadit a brzdit brzdou. Slyšel sem ale, že u úplně nových aut to neplatí, těm to prý řídí nějakým záhadným způsobem počítač, takže uzavře benzín a nežere to ani když brzdíš motorem.. Taky se tam nemůže vypínat motor z kopce, což jsem zjistil na vlastní kůži, protože pak špatně fungujou brzdy..

To ale nevím jestli je to pravda, to ať mě doplní někdo kdo má úplně nové auto.

A spojka se vždycky pouští pomalu, když tam máš zařazenou rychlost.

1) blbost. Zatáčku se zařazenou rychlostí. Pokud jedu před zatáčkou rychle tak ještě před vjezdem pustim plyn- brzdim motorem, případně přibrzdim brzdou, podřadim, ale projet zatáčku s vyšlápnutou spojkou? Proč?

2) při couvání menší rychlosti reguluješ spojkou, tzn plyn máš stejně, pouštís spojku. Pokud budeš couvat rychle tak už spojku nemáš sešlápnutou. A ano, trpí když ji dáš čoud

3) Brždění motorem je úspornější než vyŕazování, tedy u nových aut, u starých s karburátorem se vyřazovalo aby se dojelo třeba ke křižovatce co nejúsporněji. Sorry ale opět mluviš blbosti protože vypnutí posilovače platí u defakto všech současných aut, tedy pokud většina lidí nejezdí např Unem z roku 86, tam posilovač nebyl, ale zamknul se ti jen volant

4) ano trpí, je to stejné jako couvání. Ale to se naučíš, chce to cvik a hlavně v klidu, plyn se přidává až po záběru spojky.

Spojka se pouští i rychle, ale jen k záběru, tam pak pomalu a pak už opět normálně. Nevim jak bych to popsal, ale spojku netřeba pouštět pomalinku po celou dobu, ale to je věc co se naučíš praxí, ze začátku ji budeš pouštět pomalu

social*
hodnocení

k tomu za 1) _ intruktor mi říkal, že je lepší vyšlápnout spojku, když je to zatáčka nějaká moc ostrá, popř. z kopce. a ta ké v případě, že jedu malou rychlostí, tj. cca 10 - 20 km/h.

hop®

Jen k bodu 3: při podřazení z kopce spojku pouštět raději pomalu, a nedejte moc na rady a vyřazení rychlosti, v autoškole to nemají rádi, u náklaďáků je to přímo zakázané...

klusik*

To je blbost, jde spíš jen o to, kdybyste jela třeba na sněhu a měla tam za jedna, tak při puštění plynu u silnějšího auta a zatočení volantem pojedete rovně :)

 

lada1*

1. Brždění motorem žere zbytečně benzín, takže radši sešlápnu spojku aby to dojelo volnoběhem... nebo přivřu kouhoutem benzín a pak to taky míň táhne.

3. zamykání volantu a podobné nesmysly naštěstí v autě nemám.. Ale jel sem úplně novou feliciou a málem sem se vyboural protože z kopce to vůbec nebrzdilo když byl vypnutý motor.. Proto říkám že nový auta sou nebezpečný.

To mi vysvětli jak může být úspornější brždění motorem? To logicky musí na vyšší otáčky brát víc benzínu. Já v těchle situacích přivřu palivový ventil, ale ten v dnešních autech myslím taky není. Takže to není čím regulovat. A přece čím vyšší otáčky má motor, tím musí víc brát ať máš karburátor nebo ne.. Jedině že by tam fakt byl počítač který by to řídil.

Děláš si ze mě srandu? Po tvrzení úplně novou feldou asi nemá cenu moc pokračovat.
Elektronické vstřikování funguje trochu jinak a ten benzín si to reguluje, takže nad asi dvatis otáček to prostě nežere nebo absolutní minumum, kdežto volnoběh žere víc. Počítač i když jednodušší než nové auta mam i já na autě z roku 91.

hop®

Mave, klid, lada1 je asi pěkný vtipílek, nemá ani zamykací volant... ;)

Vtípky mam rád, ale ne když tu někdo radí kraviny ;)

lada1*

Nač bych měl zamykací volant? Když sem jel novou Feliciou v práci, tam byl ten zamykací volant, a tam když sem vyjel z garáže tak ani nešly vyndat klíčky ze zapalování bez toho abych vypnul motor... U svýho auta vyjedu z garáže, nechám motor běžet, vyndám klíček a jdu zamčít garáž. Pak tam zase strčím klíček a jedu. U nový Feldy to prostě nešlo, musel sem prvně vypnout motor pak teprve šly vyndat klíčky. Tak kterej dement tohle může vymyslet? A kterej dement takový auto může koupit to nechápu...

hop®

Lada1: Ale tak už nás nenapínej a prozraď, co to máš vlastně za vozítko. Nezamykací volant, 6-tivoltová baterka, motor běží i bez klíčku - že ty jezdíš s motorovou sekačkou?! ;)

lada1*

No dovol?! Mám Trabant 601 z roku 1969 a zatím sem nepoznal lepší auto.

Jezdil sem už i s novýma autama s Feliciou a s Favoritem v práci ale hrůza a děs... Vůbec to není slyšet ani není cítit vibrace, nepoznáte vůbec kdy chcípl motor, sedadla tvrdý neodpérovaný, má to drahý povinný ručení... A hlavně jízda v těchle autech dělá z řidiče dementa protože to dělá všechno samo a to by mě nebavilo


No dovol?! Mám Trabant 601 z roku 1969 a zatím sem nepoznal lepší auto.
To jo. To je pravda. Treba na vyrobu mlhy tak huste, ze by se dala krajet, je to auto naprosto nejlepsi.
lada1*

náhodou to jen když má studenej motor. Jak se zahřeje tak nekouří vůbec. Ale zase dnešní auta nemají plno věcí co Trabant má - třeba sytič, kohout na zavírání benzínu, přehazování mezi topením a větráním, mají trvdý sedadla a sedíš tam zapadlej v díře...

hop®

Lada1: tak to jóó, už chápu, trabíka jsem měl taky, dodnes na něj v dobrém vzpomínám! *srdce* Akorát nevím, proč z kopce vyřazuješ když tam na čtyřce máš "koloběžku"! ;) Ale kdybys měl Hycomata, tak jsi v zatáčkách s celou spojkou v p*deličce, viď! *smich*

lada1*

Proč srandu? Fakt sem v ní jel párkrát v práci ale už bych to nechtěl... Pak už sem radši ani nevypínal motor abych nemusel dobržďovat ruční brzdou... Já myslel Škodu Felicia tu novou nebo co myslíš ty?

Dyt sem si to myslel že by to muselo být řízený počítačem, jinak by to nemohlo při volnoběhu vypínat benzín. Jen mi řekni, jak třeba pak seřizuješ motor, volnoběh, předstih a tyhlety věci?

Já znám Felicie dvě. Jednu už starou a jednu ještě starší. Žádnou novou neznám.

Jedno vim ale jistě...tebe na silnici potkat nechci.

Myslím, že ho na silnici nepotkáte. Buť nikdy neseděl v autě, nebo si rozbije ústa hned v první zatáčce.*smich*

Asi tak nějak *smich* Jako zábava dobrý, ale jako vzato vážně...to ani snad nejde

*sok* To všechno myslíte vážně?

 

drich*
hodnocení

0x

Dobrý den,

no tak teprve při druhé hodině je logické, že se necítíte ještě ve své kůži. To příjde až časem.

1) před zatáčkou podřadit a zatačku vždy projíždět "pod plynem"

2) při velmi pomalém manévrování je normální, že dáváte nějký plyn a rychlost regulujete spojkou

3) na spojku, vždy plynule prosím =) (čím vyšší rychlostní stupeň řadíte tím může být uvolnění rychlejší)

4) tímto se vůbec netrapte, spojka trpí vždycky, když se vyšlápne, ale to je běžné opotřebení jako začátečník to neřešte.

Jestli Vám na křižovatce vyhovuje mít sešláplou spojku a mít zařazeno, tak to tak dělejte. (samozřejmě je lepší když to jde vyřadit a na spojce nestát)

lada1*

Podřaďovat se musí ve městě když projíždíte křižovatkou. Ale v zatáčce když jenom vede silnice do zatáčky, tak skoro nikdy nepodřaďuju. Stačí chvíli sešlápnout spojku, dostatečně dlouho před zatáčkou (čím větší zatáčka tím dřív) a v zatáčce pak zase přidat plyn. Samozřejmě až se člověk naučí, která zatáčka se dá projet jak rychle... říkám ideální projetí je když mírně pískají gumy, to auto nejmíň ztratí rychlost.

1jara*

Lado1 to by Vás asi v autoškole neměli moc rádi.

lada1*

Jo ale zato jezdím hospodárně :) Dobrý řidič by vůbec neměl používat brzdu (kromě nenadálých situací).. A to já nepoužívám. A já třeba u nás půlku města projíždím s vypnutým motorem což jentak nikdo nedovede.

stirecek*

Dobrý řidič by měl především používat mozek*haha**haha**haha*

Jistě, na co brzdit? to akorát zdržuje.;)

1jara*

Bezdůvodně pomalou jízdou ohrožujete řidiče jedoucí za vámi, kteří spěchají nebo dárce. Tím že jsou nuceni Vás předjíždět i v místě kde to není vhodnénebo se to nehodí.

buss

co to je, v životě mě nenapadlo šlapat v zatáčce na spojku..., dpo zatáčky pomalu a rychle ven případně před ní přibrzdit, řadit. Nebrzdit už v zatáčce. Využívat svou polovinu vozovky. najíždění do zatáčky, zkrátit si ji.. O spojce se mluvilo u smyku..., tam, to ještě má smysl, ale musí se s tím umět.
Ano, jsou i tací řidič!, co projíždí zatáčku s pedálem spojky na podlaze!

Busi. Dovolil bych si tvoji posledni vetu upravit.

Ano, jsou i tací, co projíždí zatáčku s pedálem spojky na podlaze!

Nebo jeste jinak.

Ano, jsou i tací Ladove1, co projíždí zatáčku s pedálem spojky na podlaze!

buss

aha, to jsou šetřílci PHM

social*
hodnocení

Chlapi, kdybyste se podívali pořádně, co jsem psala maverickovi, tak byste se dočetli, že mi instruktor říkal, že do zatáčky použít spojku v případě, kdy je zatáčka ostrá (pravý úhel a více) a když je z kopce, nebo v případě nízké rychlosti.

hm*

To bude souviset v podstatě jen s tou velmi nízkou rychlostí, která je pro extrémní zatáčky potřebná. Protože i pro dvojku (rychlostní stupeň) je to pomalu, auto se dusí a chcípe. A jednička za jízdy zařadit "nejde".

social*
04.07.11 19:06
hodnocení

DĚKUJI!

lada1*

jak to myslíš že jednička za jízdy zařadit nejde? Proč by nešla?

Já když vyjíždím větší kopec tak (protože mám už trochu vychozený motor) tak podřaďuju postupně až na jedničku jinak bych nevyjel... Teda když mám plně naložený auto.

hm*

Prostě "nejde". Někdy to v normálním autě zkus.

doplněno 04.07.11 21:45:

Tak teda nevím, asi neumím řadit. Ale abych tam vrazil jedničku dřív, než tu páku urvu nebo ohnu, musí auto prakticky zastavit, jet tak nanejvýš krokem. Chovala se tak, pokud vím, všechna auta, se kterými jsem kdy jel.

(Tedy, jde řadit s meziplynem, ale o tom zde řeč není.)

stirecek*

Nebude totím, že jsi v normálním autě ještě nejel?*uf*

doplněno 04.07.11 21:56:

A jak bys chtěl jet rychle, když tam chceš dát jedničku. Předpokládám že při jízdě krokem je ta vhodná rychlost na to, abys ji tam bez problémů dal. Nevidím jiný důvod ji tam dávat ve vyšší rychlosti, od toho je tam těch převodů víc.

Ale jde. Občas je potřebné přepočítat zuby (v převodovce), jestli nějaký nechybí;)

doplněno 04.07.11 20:27:

Pokud si pamatuju, naposled to nešlo u Š1203, protože neměla synchronizovanou jedničku. U novějších aut to nikdy problém nebyl.

 

social*
hodnocení

Byl by teda prsoím někdo tak ochoten a vysvětlil mi, jak je to s tou spojkou do zatáčky? :( Intrsuktor říkal, že když je zatáčka ostrá, z kopce a když jeedu třeba nízkou rychlostí, je lepší spojku vyšlápnout. Ovšem si nejsem 100% jistá, jestli to bylo takto, bohužel nestíhám hlídat auto a ještě poslouchat každé slovo instruktora :-/ Díky

lada1*

ale dyt to je úplně jedno :) Buďto podřadíš a projedeš to se zařazenou rychlostí, nebo když jedu z kopce bez rychlosti tak jedu bez rychlosti pořád. Když prostě potřebuješ zpomalit na rovině tak je lepší sešlápnout spojku, a ono to zpomalí. Když třeba zatáčku uvidíš na poslední chvíli a nestihneš to tak musíš zabrzdit brzdou. To de taky ale sežere to víc benzínu.

Když vyšlápneš spojku tak sice bude auto zpomalovat, ale ne tolik jako když pustíš plyn nebo podřadíš. Nevim jaký dojezd má ten tvuj stroj bez kvaltu, ale asi moc ne když to srovnáváš s brzdou.

Z kopce bez rychlosti? Tak to asi nemáte kopce, na některých by jsi utavil brzdy

 

social*
hodnocení

Teď jsem si tak uvědomila, co mi instruktor říkal při prní jízdě: "Snažíme se učit v létě podmínky pro zimu". Je teda možné, že to s tím souvisí? Když pojedu v zimě do ostré zatáčky, není lepší vyšlápnout spojku? Před zatáčkou přibrzdit, a v zatáčce mít pouze vyšláplou spojku a při vyrovnávání zase šlapat na plyn? Děkuji.

NE! Zatáčku ne se spojkou. To je pouze když je nízka rychlost tak si spojkou pomůžeš.
Z kopce nevyřazovat, nebo hlavně ne z prudkých, je lepší zařadit rychlost a nechat motorem brzdit, ono vyšší kvalty tolik nebrzdí.

Mě připadá, že nečteš co se tu píše ;)

No mezi námi, ono je možná lepší nečíst, co se tu píše. *smich*

1jara*

Některý názory stojí za to. Dalo by se to zařadit mezi mýty a polppravdy.*sok*

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]