Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Škoda 105 - vyřadit nebo brzdit motorem?

Od: mikihans® odpovědí: 46 změna:
avatar mikihans

Ahoj, chci se jako řidič-nováček zeptat, jestli je lepší se starou škodovkou (konkrétně 105 v nejstarším provedení, nevím teď přesně rok) při jízdě třeba z delšího mírného kopce vyřadit na neutral, nebo nechat zařazenou třeba čtyřku a přibržďovat motorem? U nových aut s řídící jednotkou se při brždění motorem zaškrtí přívod paliva, ale jak je to u staré škodovky, když pojedu třeba při 3500 ot./min bez přidávání plynu? Zajímá mě co je lepší na spotřebu :) díky.

 

 

46 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hop®
hodnocení

2x
avatar hop

Na spotřebu benzínu je patrně o něco lepší používat jízdu na neutrál a brzdy, u škodověnek není úplné zaškrcení paliva, tam je pouze vypnutí přívodu paliva při vypnutí motoru, což je ovšem za jízdy zakázané a občas opravdu nebezpečné. Takže motor si při zvýšených otáčkách přes volnoběžnou trysku přicucává o něco málo více, než při volnoběžných otáčkách.

Ovšem pokud spočítáme opotřebení brzd a přičteme větší bezpečnost jízdy, tak brždění motorem určitě vyhraje nad zanedbatelnou úsporou paliva!

Doplnil bych nicka hopa, který má v podstatě pravdu. Jsem toho názoru, že se u Š 120, kterou jsem také měl, vyplatí vyřadit na neutrál v těch případech, kdy vidím, že nebude třeba brzdit a po sjetí s kopce opět plynule zařadím 4.

V žádném případě nezkoušejte za jízdy při zařazené rychlosti vypnout zapalování! Přečetl jsem si v návodu, že při vypnutí zapalování uzavře jehlový ventil přívod paliva do karburátoru a tak jsem zkoušel využít tuto "motorovou brzdu". Když jsem pak zapnul zapalování, tak jsem odstřelil výfuk. Pak jsem se dozvěděl, že ten jehlový ventil neuzavírá dokonale a že je tam jen proto, aby zamezil samozápalům. Byl jsem mladý a hloupý:))

doplněno 27.06.11 21:53:

Teď už jsem jenom hloupý:))

hodnocení

díky :) tak nějak jsem to myslel, rovinka - kopeček dolů - rovinka, tak si prostě z kopce vyřadím abych neztrácel rychlost a dole tam zas hodím kvalt :) jinak vypínat motor za jízdy by mě ani nenapadlo, a volnoběh to drží krásně takže že by to samo zdechlo se nebojím :) a hloupě nevypadáš, málokdy člověk dostane takovou dobrou a srozumitelnou odpověď :)

Ještě bych poznamenal, že při jízdě na volnoběh se dají rozpoznat nějaké zbytečné pasivní odpory v pojezdové soustavě ( přidřená ložiska, nevracení brzdových čelistí nebo destiček, podhuštěné pneu a pod.) Toto všechno má vliv na celkovou spotřebu paliva. Kdo občas nevyřadí a nepozoruje, jak se vůz valí, tak na tyto závady nikdy nepřijde.

Já jsem tak zjistil, že se mi na Mondeu zasekává lanovod k ruční brzdě levého zadního kola, které stále mírně přibržďovalo. Když jsem po zastavení sáhl na disk tohoto kola, tak byl horký! Po odstranění této závady ( výměna lanovodu, přidání ještě jedné vratné pružinky na páčku ruční brzdy) se auto již zase hezky valí a drží rychlost jízdy i na volnoběh.

Nebo jsem koupil Favorita combi a opět se mi zdálo, že na volnoběh má nějaký valivý odpor. Tak jsem zajel tenkrát za totality do učňovského střediska DP, kde byla práce zdarma. Mistr řekl učedníkům, aby zvedli zadek auta a přišel zatočit s koly. Jedno kolo jakoby škrtalo v pravidelných intervalech. Mistr řekl, že je to dobrý, ale já jsem trval na namazání ložisek zadních kol. Když to rozebrali, aby to namazali, tak se zjistilo, že ta ložiska nebyla z výroby ( ve Škodovce ) vůbec namazána, měla v sobě pouze konzervační tuk od výrobce ložisek! Prý to tam montovali na lince vojáci - brigádníci! Po namazání se auťák opět pěkně valil!

hop®

Ještě upřesním: pokud sjíždíš kopeček, pod kterým nebudeš brzdit, ale plynule opět zařadíš a přidáš, tak ano. Tady je zákaz vyřadit kvalt pro auta se vzduchovými brzdami, což asi Tvoje škoděnka nemá, možná trošku zavzdušněné... *smich*

Takže brždění motorem je zbytečné, pokud s nějakým bržděním vůbec nepočítáš. Přibrzdit lze i chvilkovým zařazením rychlosti a opětovným vyřazením...

hope, "což je ovšem za jízdy zakázané" kterým předpisem je toto zakázáno?
"Tady je zákaz vyřadit kvalt pro auta se vzduchovými brzdami" to je mi novinka...
jirkamatapat*

Milane,pro mne je to novinka také.Ale spíš bych řekl,že je to jeden z bludů,které jsou mezi držiteli ŘP(záměrně nepíši řidiči)dost rozšířeny.

hop®

Milane, napsal jsem to nepřesně, myslel jsem, že většina lidí ví, že vzduchové brzdy se používají u velkých náklaďáků...

Jinak odkazuji na Zákon o silničním provozu, § 7, odstavec 4:

Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg, zvláštního vozidla nebo jízdní soupravy musí jet ze svahu se zařazeným rychlostním stupněm. Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg musí tak učinit, jestliže to vyžaduje bezpečnost jízdy.

*tanec*

Hope, omlouvám se, ale " napsal jsem to nepřesně, myslel jsem, že většina lidí ví, že vzduchové brzdy se používají u velkých náklaďáků."

já stále zjištuji čím je to zakázané... ale již mě začíní svítat, co jste myslel...

hop®

Milane, nezlobte se na mne, ale nemusí Vám svítat, stačí umět číst. Myslím že jsem snad dostatečně upřesnil problém "čím je to zakázané", a to citací platného zákona i odkazem na něj! *nevi*

doplněno 07.07.11 21:45:

... přečíst lze třeba zde: business.center.cz/...

doplněno 07.07.11 21:47:

... ty vzduchové brzdy jsem původně zmínil proto, že je to hlavní důvod tohoto nařízení. Při jízdě na volnoběh nemusí kompresor stíhat vytvořit dostatečný tlak a auto po pár sešlapnutí brzdového pedálu přestane brzdit...

ať je po Vašem...

Ale ono to není po jeho, ono je to dané zákonem. Myslím že každá diskuse je tady zbytečná.

doplněno 07.07.11 22:26:

Jo a není to žádná novinka, platí to minimálně od roku1970 (předtím nevím).

hop®

Magdon: díky za podporu, pan Milan občas neumí (či nechce) přiznat svoji nevědomost. Jinak vím, že tato formule je uzákoněna minimálně od roku 1979, kdy jsem dělal svoji první autoškolu... *palec*

magdone a hope, vůbec nepolemizuji o zákoně. Vím velice dobře co tam je napsáno. Vy na mě utočíte že nechci přiznat "svoji nevědomost."
Ale bohužel Hop napsal nasmysl a tak jsem hho slušně bez útoku požádal aby mi sdělil kde je zakázáno toto:
"Tady je zákaz vyřadit kvalt pro auta se vzduchovými brzdami"
Pak se ale ukáže. že napsal svými slovy úpně něco jiného, páč se to netýkájen vzduchového systému, ale všech vozidel nad 3 500kg ze svahu
a úplně všech vozidel i osobních v situaci "jestliže to vyžaduje bezpečnost jízdy."
Chlapi, na to jsem reagoval, klidně mě můžete poučovat o zákonu, ale diskuze je o něčem jiném..
OK?
klidně můžu napsat stejnou větu..."pan HOP občas ..." ale to nic neřeší a už vůbec ne dotaz tazatele...
hop®

Milane, neútočím pouze konstatuji!

Pokud vysvětlím a upřesním moji původně zobecněnou a nepřesnou informaci (jak jsem přiznal), dám citaci zákona i s odkazem a Vy stále "zjišťujete, čím je to zakázané" a "Vám začíná svítat", tak je to podle mého názoru pouze pouze kličkování před přiznáním vlastní neznalosti či omylu. Je ještě jeden možný důvod, ale stále věřím ve Vaše vzdělání, sečtělost i nadprůměrné IQ, proto tento důvod ani neupřesním.

Samozřejmě, i já se dělám chyby, i já se mohu splést, i já jsem jen člověk. Ovšem pokud jsem někým přesvědčen o mém omylu (a navíc ještě citovanou literou zákona), umím tento omyl přiznat a za svůj nesprávný názor se omluvit. Dělám to nerad, taky jsem jen ješitnej chlap. Ale dělám to a nesnažím se tento potupný okamžik zbytečně oddalovat...

Jinak si ale stále myslím, že jsem se kromě naší dvoustranné diskuse stále snažil vyjadřovat se k tématu a tazateli pomoci.

HOWGH!

Toníku, máš pravdu, souhlas... jako mlydý blbec jsem taky střílel z výfuku, neřli jsem ho rovněž rozrhl a otec mě dal přes hubu, páč známý mu to nahlásili, že jezdím po Jaroměři a střílí mě výfuk...

 

technoman*
hodnocení

2x

U tak starého vozu důrazně doporučuju kontrolu brzdové soustavy , trubek a hadic a výměnu brzdové kapaliny. Na vlastní oči jsem viděl u starší škodárny při výměně prasátka co z toho teklo za černý sračky ( bod varu byl asi 105st.C.!)*sok*A u mojí se při ohýbání trubka zlomila! (Taky to doposud brzdilo...)

Jinak samozřejmě pokud brzdíš motorem, tak spotřeba je o něco vyšší, motor si zvýšením otáček něco víc přisaje. Ale jestli chceš jezdit na volnoběh, podívej se o pár řádků výš.

 

jirkamatapat*
hodnocení

1x

Nejlépe vyřadit...z provozu.

mux

Proč vyřadit z provozu? Auta, která ještě neměla řidicí systém motoru byly nejlepší. :) Např. 30 let stará škodovka nebo tatra nemají tolik problemů jako nový vozy od roku 1990 s jednotkami. Vlastní zkušenost Ford Tourneo 2,5 TD 1999 měněno víc věcí a vyhozených peněz za diagnostiku než u 33 let staré T 613. A o najetých km ani nemluvě ford 150 tkm a už se sype, T613 380 tkm na motor nešahlo kromě spotřebních dílu. Stáre auto dám na veteránská čísla a ušetřím na pojistce o 80%, nevýhoda nesmí jezdit denně. :)

jirkamatapat*

Tak předně, stará škodovka drží pohromadě jen silou vůle.Nepopírám tímto existenci dobře udržovaných škodovek tzv. svátečních řidičů,ale pokud by jste přežil srážku s novějším vozem,mluvil by jste určitě jinak.Prostě bezpečnost takového auta se při dnešním provozu rovná nule.Jinak máte pravdu s tou jednoduchostí.Sám jsem jich měl několik a všechny závady jsem si opravoval sám.Ale i přes tu jednoduchost,už bych škodovku nechtěl.Samozřejmě neberu fandům jejich zanícenost se kterou se o své miláčky starají ale Škoda 100 nebo 105 přece jen už patří mezi veterány.

borecek*

Doplnil bych mezi nebezpečná a vražedná auta i Favority, Formany a nyní již mají našlápnuto i Felicie.

A viděl jste v TV ty vražedné Fiaty, Fordy a Hondy? Když dojde k čelní srážce, tak jsou vražedné téměř všechny typy :))

 

hodnocení

0x
avatar 2masoni

u takovýho škopku bych rozhodně nevyřazoval. chcípne to a přestane to brzdit. a dole potkat třeba strom...

spotřeba je v tomto případě nepodstatná záležitost. neušetřil bys nic.

nepřestane to brzdit. Š 105 nemá posilovač, takže brzdí stejně s motorem běžícím i neběžícím.*frajer*

Tak je to dost dávno, ale mám pocit, že škodovky 105 od roku výroby 1985 (tedy řada M) už posilovač brzd měla. Zrovna v tu dobu jsem dělal autoškolu a vzpomínám si, jak jsem se zahryzl do volantu, když jsem v ní dupl na brzdu stejnou silou, jako ve staré -úzké stopětce, která jej opravdu neměla.

Každopádně nedoporučuji vypínat motor, to je fakt o hubu.

jabraka*

Ano,typ M posilovač měl.Nedal se s kopce vypnout motor.

JABRAKA

solenza*

My jsme měli 105ku s posilovačem. Byla ale z roku 1985, ty starší posilovač neměly.

hodnocení

moje ještě nemá, bohužel

 

janmega*
hodnocení

0x

Jezdit se dá naučit i medvěd.

Když pominu debaty o posilovači, tak to chce za jízdy myslet. Pokud je to kopec a dole vidím zatáčku nebo něco kde bych musel brzdit, tak vyhodit rychlost nemá cenu. Pokud bude kopec na konci zase do kopce a nikde nic nebude překážet ve volném letu, tak se vyřazení vyplatí.

Při brzdění motorem je spotřeba srovnatelná s během motoru naprázdno, ale pokud auto brzdí, tak nedojede tak daleko a musím k ujetí stejné vzdálenosti zase přidat plyn.

Otázkou zůstává, jestli se v dnešním provozu najde najde pár minut na klidnou jízdu s vyřazenou rychlostí.

Honza

Tak z vlastní zkušnosti mohu sdělit, že plynulou jízdou s častým vyřazováním na neutrál s kopce jsem dokázal na trase Praha - Žilina s vozem FORD Galaxy udělat podle palubníhp počítače průměrnou spotřebu nafty 6,2 litru na 100 km. Při tom kolega- majitel vozu s ním běžně jezdí za 8,5 litru na 100 km a nikdy nevyřazuje!

Tondo, máš pravdu, je třeba jet s rozumem, pokud jedu na spotřebu, jedu jako když nemám funkční brzdy.

Rozjet vozidlo a pak mu dávat pokyn brzdou už zase nejeď...tam se nejvíce ušetří..

 

dousa
hodnocení

0x

105 apod karburátor - lze vyřadit na volnoběh - trocha šetří benzín a hlavně někdy z táhlých kopců i sluch - páč i na 105 by se někdy ta 5 hodila :) Pozor jen na stále zapnutý motor(posil. brzd u některých aut) a na zahřívání brzd po dlouhém brždění (to pak zařazovat rychlosti..)

V zimě radši zařazovat rychlost - sníh apod..

Pozor u novějších aut - fabie apod bez karbur. - tam nemá cenu jezdit na neutrál - zařazeno - má menší spotřenu než neutrál - osobně byzkoušeno.

Byl jsem 105 kař co neutrálkoval co šlo. a pak ve Fobii jsem měl pocit že to furt žere - 3 válec htp - task jsem siříkal , že to je tím motorem - že neumím jezdít s HTP .. no nikdo mi neřek - vašíku, zařazuj, zařazuj..

Jinak htp - holt lepší 105, víc utáhne, jinej nástup síly a rychlosti než 4dobý motor, ale 1,2htp je holt novější 120.

Jen hodně řidičům s tím má problémy - kvůli otáčkám, zvuku apod. .. já bych taky neuměl v trabanti s 2taktem dobře jezdit ..

Prosím vysvětlit, co je htp?

petapeta*

HTP - High Torgue Performance cs.wikipedia.org/wiki/HTP

dousa

HTP označení na autech - motor tříválec.

standart je čtyřválec.

třívalec jiný zvuk a jiný chod motoru a výkonu - lehčí motor

doušo,

je to o prostoru a místu kde se pohybujeme,

příklad v HK ve skleněném ndjezdu vždy u Fabie (1.4) vždy vyřadím rychlost, páč dole mě čeká červená na semaforu, a volnoběhem tam dojedu a lehce přibrzdím...

Klesání u Nasavrk směr Slatiňany...

Liazka vyřadit na kopci a dojede se na volnoběh do Slatiňan, s Fábii občas zařadit a malinko přidat...

je to o každém řidiči, na co si zvykne. Zařazená rychlost VŽDY brzdí...

dousa

Pravda - velikost - váha auta hraje roli. A typ motoru.

mě překvapilo, že i při zařazení rychlosti, mám na FAbce HTP nižší spotřebu než při neutrál jízdě. Holt člověk se musí stále učit a být ve střehu.

osobně se mi neutral jizda líbí - páč motor pobroukává, nohy si odpočinou a prostě nespěchám.. Jinak stres, vztek a muzika kolikrát přišlápnou plyn... :)

 

fran
hodnocení

0x

Hurá, také Š 105! Tedy z táhlých kopců přibržďuji rychlostí, ale spíš kvůli šetření brzd, aby byly připravené spolehlivě na prudší stop. Ale vůbec si nedovoluji radit, já mám také dotaz:

Benzín. Aditivum.

Speciál 91 má už jen pár pump, a řeší se to čerpáním jiného benzínu a přidáním aditiva. To mám připravené, zatím malou lahvičku. Jenže mezitím skončily i benzíny s oktanovým číslem 91 - tak co se má čerpat (s přidáním aditiva) do nádrže, benzíny mají oktanové číslo 95...? Dá se to? Na co prosím jezdíte se svojí škodovkou?

hodnocení

Liju do ní běžný Natural 95 + aditivum a pohoda :) takhle už několik let. Jeden čas (když jsem ji neměl já) jezdila asi rok jenom na Natural 95 bez aditiva a nezdá se, že by jí to nějak uškodilo.

fran

A když to nebude Natural 95 ale jiný 95 tak je to tedy (kromě ceny) také v pořádku, ano? Mně se zdá že Natural mizí trochu také. A ještě k tomu aditivu: Musí se míchat s benzínem zvlášť, třeba s litrem, nebo lze dát rovnou dávku do nádrže (před nebo po čerpání?) Slyšela jsem, že to je lepší předmíchat, tak dotaz: je to nutné?

Omluva za debilní dotazy, jsem ta sváteční řidička: rok výroby Š 105 1976 a dosud jenom rez, teprve teď došlo na důkladné seřízení motoru a novou spojku.

hodnocení

95 oktanový potkávám snad jen Natural, ale myslím že by neměl být problém ani s jiným benzínem 95 :) já jsem nalil aditivum přímo do nádrže před čerpáním, chce to ale aspoň odhadem vědět kolik benzínu budete brát :) mám "až" rok 1980 a jediné co mám rezavé je asi chromovaný nárazník. Jinak maximálně náznak koroze, ale vyloženě rezavé nic není :)

fran

To je docela zázrak, ne? Já jsem tedy měnila rzí díraté víko kufru, prahy, něco ještě vyvařili...natřeli čímsi černým jako dehtem...nárazníky mám z černé umělé hmoty.

Ovšem pořádná světlost na dojetí po traktorové polní cestě - kdo má takový osobák (a není to tereňák)? Jinak jezdím z 80% po D1, v hodinách mimo špičku (kvůli potenciálnímu přehřívání ve štrůdlu), asi se dálnicí vůz dost šetří. Motor jenom dostal ojetý zvuk, ale jinak zatím jede "jako za mlada".

Veliké díky za benzínové info.

 

hodnocení

Nemáte vůbec zač, rád poradím. Dneska jsem si tak jel s pocitem že mám nejstarší auto v okolí a hle, potkám Škodu 100 v krásném stavu a ještě krásnější 1000 MB DeLuxe, červenou s bílou střechou. Nádhera :)

Jinak tohle je ta "kráska" kterou jezdím :)

Škoda 105 - vyřadit nebo brzdit motorem?

ke druhu benzínu.

Můj synovec vlastnil Š 120L, ke mě jezdil na servis...když auto zrušil, chtěl ho rozebrat do šrotu... zjistil jsem že vůbec nevěděl, že musí jezdit na olovnatý benzin, normálně používal Natural bez příměsí. Mnoho let tak jezdil...nevěřil jsem, ale je to tak. Motor jsme kuchli a nic problematického jsme nenašli. Tím nechci sdělit, abyste jezdil bez aditiva, ale v tomto případě se nic nestalo. Osobně používám Natural a "kapičky".

fran

No parádní vůz Š 105, nebyla náhodou garážovaná? Já mám tedy totéž ve vyšisovné banánově žluté (jako AAA taxi) jen s hranatými světly vpředu a s nárazníkem z umělé hmoty. Ovšem jestli to nad střechou není větvička ale anténa, tak to já nemám: Jezdím s tranzistoráčkem plus kompasem po ruce = GPS. Též jsem viděla ve vsi vypečované pojízdné MB-čko i Š 100, tuším u chalupářů.

Nejlepší adrenalin jízdy = jak se nové silnější vozy různě vytahují, nebo když se hrne vlevo vpřed tirák, jsem nadšeně velmi v pozoru. Za 25 let "vedoucí" domácí řidičky jsem jedinkrát ve dvacítce ťukla, značku přednost lehce zakrývala větev. Takže si říkám, jestli jim ten oklimatizovaný elán vydrží také tak. No snad s těmi různými posilovači...a tdi-technologiemi :)...

hodnocení

garážovaná byla :) a anténa na střeše není, je to opravdu jen větvička :D mám tam teda postarší rádio SONY na kazety a reproduktory Blaupunkt, které nehrajou zrovna špatně, ale anténu mám "home made" jen vyvedený drát ukrytý na kapotě pod plastovým krytem nasávání vzduchu pro větrání :) a kupodivu to hraje pěkně :) vymoženosti jako GPS nevedu, zatím jsem dojel kam jsem potřeboval :)

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]