Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Vyjíždění ze zákazu vjezdu

Od: luk12* odpovědí: 18 změna:
Dobrý den,chtěl jsem se zeptat jestli značka zákaz vjezdu vypovídá něco o typu komunikace (např účelová) a stím i o přednosti při vyjíždění z ní a také kde bych se to mohl dočíst (zákon, pragraf).Mám normální křižovatku "do kříže" (mezi domy) kde nejsou žádné značky upravující přednost. Jedna ze čtyř komunikací je označena zákazem vjezdu s dodatkovou tabulkou "mimo dopravní obsluhu". Samozřejmně je za touto značkou plno aut, které od tam vyjíždějí (asi tam bydlí). Zajímá mne jestli pokud někdo vyjíždí z této komunikace a přijíždí mi z prava, tak mu musím dávat přednost? Kdo by byl vinen v případě havárky?Občas prostě přednost přijíždějícímu z prava (ze zákazu vjezdu) dám, občas ne, záleží jak se ten vyjíždějící zachová. Je mi jasné, že ne každý si to při vyjíždění uvědomuje, že nemusí být na normální komunikaci, nicméně si také nejsem jistý, jestli se jedná o účelovou komunikaci.Dík.

 

 

18 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

2x
avatar magdon

Značka zákazu vjezdu nic nemění na tom, že jde o normální komunikaci, to znamená včetně přednosti zprava. V případě, že nedáte vozidlu, vyjíždějícímu z této komunikace zprava, jste jednoznačně vinen Vy.

 

hodnocení

2x
avatar hejkal

v první řadě je dobře se radit se zákonem o silničním provozu, např. 361/2000, hlava 1 § 2 ods. cc říká:

cc) obec je zastavěné území, jehož začátek a konec je na pozemní komunikaci označen příslušnými dopravními značkami; na účelových komunikacích se značky neosazují,

toto Vám hned vysvětlí, jak je to s tou účelovou komunikací... je tam značka Zákaz vjezdu, není to účelová...

dále můžete vyhledat heslo účelová komunikace, jedním z odkazů bude třeba i tento:


13/1997 Sb. o pozemních komunikacích

§ 7
Účelová komunikace
(1) Účelová komunikace je pozemní komunikace, která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků. Příslušný silniční správní úřad může na návrh vlastníka účelové komunikace a po projednání s příslušným orgánem Policie České republiky upravit nebo omezit veřejný přístup na účelovou komunikaci, pokud je to nezbytně nutné k ochraně oprávněných zájmů tohoto vlastníka.
(2) Účelovou komunikací je i pozemní komunikace v uzavřeném prostoru nebo objektu, která slouží potřebě vlastníka nebo provozovatele uzavřeného prostoru nebo objektu. Tato účelová komunikace není přístupná veřejně, ale v rozsahu a způsobem, který stanoví vlastník nebo provozovatel uzavřeného prostoru nebo objektu. V pochybnostech, zda z hlediska pozemní komunikace jde o uzavřený prostor nebo objekt, rozhoduje příslušný silniční správní úřad.

a dále

w) křižovatka je místo, v němž se pozemní komunikace protínají nebo spojují; za křižovatku se nepovažuje vyústění polní nebo lesní cesty nebo jiné účelové pozemní komunikace na jinou pozemní komunikaci,

dále

§ 22 Jízda křižovatkou

(1) Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!" musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím po hlavní pozemní komunikaci.
(2)Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.

takže tak...

doplněno 27.06.11 03:14:

chvála bohu, existuje i kontrola ... máš pravdu, cyrile, nesprávně jsem to vztahoval i mimo značek začátek a konec obce...

díky za mne i tazatele...

cyril*

"na účelových komunikacích se značky neosazují" tato věta se týká značek "OBEC" a " KONEC OBCE"!

luk12*
hodnocení

Díky moc hejkale za vyčerpávající odpověď. Tohle je přesně co jsem potřeboval. Sice by se to dalo vykládat podle bodu w) že to jaksi není křižovatka se 4 komunikacemi, ale jenom se 3, nicméně je to dost sporné. Řekl bych že to vypadá tak, že zákaz vjezdu nemusí znamenat, že se jedná o účelovou komunikaci, pouze možnost, že to tak asi bude, takže příště už si na to dám pozor.

 

hodnocení

2x

Takže Vy jste na dálku schopen poznat, že jde o dopravní obsluhu-a tomu přednost dáte? Nechtěl bych Vás na této křižovatce potkat, když budete mít prostě jen špatnou náladu a nebudete proto dávat přednost zprava. Asi byste si měl pročíst znovu vyhlášku. Vždyť je to silnice jako každá jiná, jen s určitým omezením, tudíž přednost zprava, jak zde již je řečeno, na 100% platí.

pecenkav*

Ja osobne bych tazatele poslal na prezkouseni a do te doby bych mu sebral papiry.

luk12*
hodnocení

Výborně, dáváte přednost tomu kdo vyjíždí zprava z kde jakého dvora?

 

hodnocení

1x
avatar milancukrar
luku, nevím o jakou křižovatku se jedná, ale cituji Vás:"Mám normální křižovatku "do kříže" (mezi domy) kde nejsou žádné značky upravující přednost."... to je důležíté k určení kdo a jak má dát přednost. To že je někde zákaz vjezdu, vůbec nic neznamená... (víte že tam můžou být i jiní účastníci provozu?)
luk12*
hodnocení

OK, OK, přednost zprava se dávat musí. Jenom bych upozornil na to, že jiní účastnící provozu můžou být všude ... :). Nešlo o to jestli tam ti co od tam vyjíždějí tam můžou nebo nemůžou (betu to tak že můžou), ale o to jestli se dá z umístění zákazu vjezdu na něco usuzovat o typu komunikace a tím i o přednosti...závě je že nedá.

 

zkrat*
hodnocení

0x

Na školení řidičů referentů nám k podobné situaci vykládali tohle poučení: Musíte mu dát přednost. Dokonce i kdyby tam byl jen zákaz vjezdu bez jakékoli dodatkové tabulky, tak byste mu musel dát přednost - kdybyste přednost nedal a došlo k nehodě, byl byste viníkem té nehody. Značka zákaz vjezdu nevypovídá o typu komunikace zcela nic, jen oznamuje, že je tam zákaz vjezdu. Ani to, že někdo jiný případně porušuje pravidla silničního provozu vás neopravňuje je porušovat taky.

erikch*

nedávno vydal NSoud průlomové precednetní rozhodnutí v obdobném případě-(v kostce)nedání přednosti v jízdě je generálním přestupkem,a to i když vozidlo(tam se to konkrétně týkalo motorky) jedoucí po hlavní překračuje max.povolenou rychlost...Takže přednost musím dát,i kdyby tam byla jakákoli značka,stejně tak musím dát přednost motorce na hlavní svištící 140 na 50ce...,v opačném případě jsem viník-jediný a 100%(bez ohledu na přestupky ostatních-porušení zákazu vjezdu,překročení rychlosti atd.jsou podružné...) A má to své logické opodstatnění-přednost musím prostě dát(tam kde jí mám dát) a nepřísluší mi zkoumat zda ten na hlavní nejede rychleji než má,případně zda ten co vyjíždí tam vůbec vyjíždět může a ták...

paaja*

... zároveň ale zdůraznil, že se musí prozkoumávat případ od případu. Je samozřejmě nesmysl, když vjedu na prázdnou hlavní a v ten moment se 180kou vyřítí zpoza zatáčky suzuki závodník, abych byl popotahovaný za nějaké nedání přednosti

erikch*

je jasný,že frajer řítící se v obci zpoza zatáčky 195 km asi už nebude "obětí"-nedá se to paušalizovat,přesto já osobně to považuji za velice důležité rozhodnutí,poněvadž spousta zmatků,nehod a situací nehodou zavánějící vzniká hlavně proto,že někdo "nečučí" anebo si říká ,že to prostě "stihne"-jinými slovy,to zda někdo jede rychleji než má(přiměřeně)nikoho neopravňuje prdět na povinnost dát mu přednost...-bohužel z praxe často sleduju pravý opak-takové ty šprajcíky dříve narozených apod.

erikchu, už,

konečně můžu sdělit, že to tak není, páč se musí vždy podrobně zkoumat stav. Četl jsem dvě rozhodnutí, jednou byl viník, které jel po hlavní ale moc rychle, pak se v jiném případě viník z veldejší hájil oním rozsudkem, a soud rozhodl jak uvádíte, páč tam šlo jen o malé překročení rychlosti...

pokud oba píšeme o stejném rozhodnutí (dvouch) NSS.

 

 

nejakyclovek*
hodnocení

0x

no ja bych rekl, ze v prve rade - letmym pohledem - je kolikrat problem poznat, co je a co neni ucelova komunikace... mimo obec to alespon obcas osadi cervenymi patniky, ale v obci, cert aby se v tom vyznal...

buss

A to kolikrát může být stejná či kvalitnější, než ta "hlavní" ...

luk12*
hodnocení

To je přesně ono, takových křižovatek je mezi těmi domy plno a žádná není označená. Když vzjíždím o pár křižovatek dál z takové "menší" ulice na tu co je dlouhá a rovná, tak počítám s tím, že ten co se hrne po té rovné to neubrzdí, a je fakt že kolikrát se ani nesnaží zastavit, když mu vyjíždím zprava. Na těch dalších křižovatkách žádné zákazy nejsou (jenom pro info).

DOBRÝ řidič pozná i bez značek, kdy má dát přednost, páč hlídá i ty co nedávají přednost...

proto mám pojištení Fabie za 1500Kč ročně...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]