Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Zapojení elektronického obvodu

Od: bowl odpovědí: 9 změna:

Dobrý den všem,

chtěl bych se s vámi poradit ohledně následujícího:

Otec má auto (chevrolet VAN), a to má sklápěcí a posouvací "lavici", kterou je možné rozložit na "postel"a zase složit.

K pohonu jsou na lavici zabudovány dva obyčejné elektromotory, u kterých se mění směr otáčení pouze změnou polarity vodičů.

A teď k mému dotazu.

Jelikož k pohonu elektromotorů používáme zatím provizorně pouze dva "drátky", které postupně pro pohon elektromotorů připojujeme ručně k pólům baterie, chtěl bych toto ovládání předělat na dálkové.

Představuji si to tak, že bych použil TENTO vysílač a TENTO přijímač a k přijímači bych napojil například TATO 4 RELÉ, kterými bych postupně přepínal mezi elektromotory a směry pohybu.

Každému tlačítku by bylo přiřazeno jedno relé a to tím způsobeb, že dvěma tlačítky by se pouze spínaly jednotlivé elektromotory a dalšími dvěma tlačítky by se přepínaly smysly otáčení motorů, jak je znázorněno na obrázku...

Například:

Tlač. 1: aktivace - sepnutí - elektromotoru pro posuv lavice (Relé 1 spíná)

Tlač. 2: přepínání polarity elektromotoru pro posuv lavice (Relé 2 přepíná)

Tlač. 3: aktivace - sepnutí - elektromotoru pro sklápění lavice (Relé 3 spíná)

Tlač. 4: přepínání polarity elektromotoru pro sklápění lavice (Relé 4 přepíná)

Uvažuji správným směrem, pokud bych něco takového chtěl realizovat?

Na co si dát pozor zejména při výběru Relé?

Na co dát pozor při konstruování "obvodu"?

Předem vám všem děkuji za odpovědi!

Michal

 

 

9 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

bowl
hodnocení

Ještě posílám obrázek.

snad bude tentokrát vyditelný...

 

jarda3*
hodnocení

0x

Bezne se to zapojuje tak, ze k motoru se daji 2 rele, v klidovem stavu jsou oba vyvody motoru spojeny na zem, a po sepnuti jednoho rele se privede +12V na jeden pol a pri sepnuti druheho rele na druhy pol motoru a toci se na jednu nebo druhou stranu. Staci 2 tlacitka a 2 rele, jednoduche zapojeni.

 

qwert*
hodnocení

0x

Zdravím,
pozor na zařízení zapojované do auta. Elektronika se musí dimenzovat tak, aby přežila záporné i kladné špičky, které jdou hluboko nad/pod 12V viz. např. ISO 7637-2 ( ee.cityu.edu.hk/... emc/20098022ppt2.pdf) s.21, s23.
Tedy k přijmači bude třeba předřadnit nějaký filtr případně i stabilizátor. Nlp. svěřit celé dílo zkušenému elektrotechnikovi.

jarda3*

Co jsem videl ruzne DO k centralu do auta, veskera ochrana spocivala v seriove diode a elektrolytickem kondenzatoru, nasledovanem stabilizatorem 7805 a bez protestu to funguje, to na co tazatel odkazuje je v podstate totez bez krabicky, toho bych se nebal.

 

hodnocení

0x
avatar hejkal

s vysílačem a přijímačem a relátky je to zbytečně drahé a složité, určitě to nebudete rozkládat a skládat na dálku... myslím, že by stačila tři tlačítka... každý motor by spínalo jedno a třetí by jen obracelo polaritu přívodu, tím by se měnil směr otáčení motorů...při rozkládání jedním tlačítkem posouvám lavici, pustím ho a stlačením druhého lavici sklopím... při skládání držím třetí tlačítko a prvním posunu a druhým sklopím opačným směrem...

 

bowl
hodnocení

Díky všem za odpovědi!
No asi takhle:
Variantu s tlačítky jsem navrhoval (je samozřejmě jednodušší), ale je trochu problém s tím, že se nám s otcem nepovedlo vykoumat umístění krabičky s tlačítky takovým způsobem, aby nebyla v autě jako pěst na oko, proto jsme se nakonec přiklonili k variantě s dálkovým ovládáním, kde by byla krabička s přijímačem a relátky pěkně chovaná.
Je jasné, že nebude od auta kilometr daleko a nezačne "štelovat" lavici, aby ji měl připravenou, ale nám oběma se tato možnost líbí natolik, že jsme se pro ni rozhodli.
Co se týče napěťových špiček v autě, tak těch jsem si vědom, ale pokud se kouknu do Datasheetu přijímače, tak je napsáno, že pracuje v rozmezí 7 - 24V SS, proto by to neměl být problém.
"Bezne se to zapojuje tak, ze k motoru se daji 2 rele, v klidovem stavu jsou oba vyvody motoru spojeny na zem, a po sepnuti jednoho rele se privede +12V na jeden pol a pri sepnuti druheho rele na druhy pol motoru a toci se na jednu nebo druhou stranu. Staci 2 tlacitka a 2 rele, jednoduche zapojeni"
Toto řešení mě samozřejmě napadlo jako první. Má to ale háček - jelikož si proud vybírá cestu nejmenšího odporu, pak by při zapojení tím způsobem, kdy by byly na obou koncích motůrků "mínusy" - neprošel by proud přes elektromotor, ale zkratoval by se přímo na "ukostřeném" vodiči...
jarda3*

Nic by se nezkratovalo, vyuzil by se prepinaci kontakt rele, na spolecny fous pol motoru, NC na zem a NO na +, pak to prepina na kazdou stranu motoru + nebo - ... Po rozepnuti to zkratuje jen motor, coz nemusi byt spatne jako aktivni brzda (taky to ale muze odrovnat to rele - zalezi na proudech)

bowl
hodnocení

Už jsem to asi pochopil.. Taky by to tak šlo a bylo by to určitě jednodušší, než jsem zamýšlel já..

Pokusím se přidat (opět) obrázek, jak si myslím, že by to šlo zapojit.

bowl
25.05.11 16:16
hodnocení

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]