Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
co je to vonoběžka a k čemu slouží? Vysvětlí mi někdo?
Děkuji
Volnoběžka se mj. využívala v kultovních vozidlech z NDR - Trabant a Wartburg. Je to v podstatě spojka, která zabírá, když je motor v záběru, ale v situaci, kdy se auto pohybuje setrvačností, nebo třeba z kopce, odpojí přenos síly k motoru. Tedy ve výsledku to zNamená, že když přidávám plyn, auto zrychluje, zatímco když plyn pustím, auto jede vesele dál, bez toho, že by brzdilo motorem. Bylo to tam z toho důvodu, že dvoutakty z principu funkce nemohou být roztáčeny do otáček bez toho, že by měly přívod paliva - jsou totiž mazány olejem ve směsi s benzínem. Používá se také např na startéru a mnoha dalších aplikacích
Řeknu to jen zkáceně a zjednodušeně. Volnoběžka se používala hlavně u dvoutaktních motrů. Fungovalo to tak, že pokud se ubral plyn, vůz se začal chovat jako kdyby se vyřadila rychlost a jelo se na neutrál. Po přidání plynu šlo auto zase do záběru. Používalo se to hlavně proto, že dvoutakt je přimazáván olejem v benzínu a pokud by se jelo z kopce dost dloho se zařazeným ryclostním stupněm a brzdilo se při tom motoem , ten by nebyl dostatečně mazán a hrozilo by poškození motoru a časem i zadření.
Třeba u Wartburga? To je podobné zařízení jako "cvrček" v převodovce u bicylku.
Zjednodušeně: pokud u auta sundáte nohu z plynu, tak brzdíte motorem, protože otáčky kol přes převodovku udržují odpovídající otáčky motoru a tím auto brzdí. Volnoběžka, občas zvaná "koloběžka" bývala u aut s dvoutaktním motorem, který zaprvé vzhledem k principu funkce moc motorem brzdit neumí a zadruhé se při případném brždění motorem ničí, protože není mazán. Pokud u auta s "koloběžkou" sundáte nohu z plynu, nebrzdíte motorem, protože motor se vrátí do volnoběžných otážek. Většinou bývala u těchto vozidel páčka pro zařazení či vyřazení volnoběžky, mimochodem s volnoběžka u Wartburga byla docela poruchová u aut, s nimiž jezdili necitliví řidiči...
peterku, já mám volnoběžku u vysokozdvižného vozíku...
(mám tam motor z trabanta)
doplněno 25.05.11 12:21:promone, je to úprava bateriového vozíku na motor.
Cože? Ještěrka s motorem z Traboše? To je nějaká spezial úprava, nebo je to celý dělaný? Mě přijde dvoutakt celkem nevhodný k pohonu podobných strojů - má to houby jaký krouťák, chce to pořád točit a jako ne nepodstatná vlastnost se mi jeví značná spotřeba řidičů udušených kouřem Taky volnoběžku u vozíku vnímám spíše jako výrazné mínus - brždění motorem je u ještěrky celkem frekventované. Z tohoto ranku máme veteránského Balkancara, byl za odvoz, r.v. 1976, motor díesel tříválec Perkins. Naprosto nezdolná potvora - žhavení nemaje startuje za mrazu ,,přečtením´´ Rudého Práva, a je to podivuhodně bezúdržbový stroj.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.