Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Co je to volnoběžka?

Od: peterek odpovědí: 8 změna:

Dobrý den,

co je to vonoběžka a k čemu slouží? Vysvětlí mi někdo?

Děkuji

 

 

8 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

4x
avatar promon

Volnoběžka se mj. využívala v kultovních vozidlech z NDR - Trabant a Wartburg. Je to v podstatě spojka, která zabírá, když je motor v záběru, ale v situaci, kdy se auto pohybuje setrvačností, nebo třeba z kopce, odpojí přenos síly k motoru. Tedy ve výsledku to zNamená, že když přidávám plyn, auto zrychluje, zatímco když plyn pustím, auto jede vesele dál, bez toho, že by brzdilo motorem. Bylo to tam z toho důvodu, že dvoutakty z principu funkce nemohou být roztáčeny do otáček bez toho, že by měly přívod paliva - jsou totiž mazány olejem ve směsi s benzínem. Používá se také např na startéru a mnoha dalších aplikacích

cs.wikipedia.org/...

 

ar*
hodnocení

2x

Řeknu to jen zkáceně a zjednodušeně. Volnoběžka se používala hlavně u dvoutaktních motrů. Fungovalo to tak, že pokud se ubral plyn, vůz se začal chovat jako kdyby se vyřadila rychlost a jelo se na neutrál. Po přidání plynu šlo auto zase do záběru. Používalo se to hlavně proto, že dvoutakt je přimazáván olejem v benzínu a pokud by se jelo z kopce dost dloho se zařazeným ryclostním stupněm a brzdilo se při tom motoem , ten by nebyl dostatečně mazán a hrozilo by poškození motoru a časem i zadření.

To ja to reknu jeste jednoduseji :)

Volnobezka je jednosmerna spojka.

 

ladinpraha*
hodnocení

1x

 

hop®
hodnocení

0x
avatar hop

Třeba u Wartburga? To je podobné zařízení jako "cvrček" v převodovce u bicylku.

Zjednodušeně: pokud u auta sundáte nohu z plynu, tak brzdíte motorem, protože otáčky kol přes převodovku udržují odpovídající otáčky motoru a tím auto brzdí. Volnoběžka, občas zvaná "koloběžka" bývala u aut s dvoutaktním motorem, který zaprvé vzhledem k principu funkce moc motorem brzdit neumí a zadruhé se při případném brždění motorem ničí, protože není mazán. Pokud u auta s "koloběžkou" sundáte nohu z plynu, nebrzdíte motorem, protože motor se vrátí do volnoběžných otážek. Většinou bývala u těchto vozidel páčka pro zařazení či vyřazení volnoběžky, mimochodem s volnoběžka u Wartburga byla docela poruchová u aut, s nimiž jezdili necitliví řidiči...

 

hodnocení

0x
avatar milancukrar

peterku, já mám volnoběžku u vysokozdvižného vozíku...

(mám tam motor z trabanta)

doplněno 25.05.11 12:21:

promone, je to úprava bateriového vozíku na motor.

cukrar.rajce.idnes.cz/...

Cože? Ještěrka s motorem z Traboše? To je nějaká spezial úprava, nebo je to celý dělaný? Mě přijde dvoutakt celkem nevhodný k pohonu podobných strojů - má to houby jaký krouťák, chce to pořád točit a jako ne nepodstatná vlastnost se mi jeví značná spotřeba řidičů udušených kouřem :) Taky volnoběžku u vozíku vnímám spíše jako výrazné mínus - brždění motorem je u ještěrky celkem frekventované. Z tohoto ranku máme veteránského Balkancara, byl za odvoz, r.v. 1976, motor díesel tříválec Perkins. Naprosto nezdolná potvora - žhavení nemaje startuje za mrazu ,,přečtením´´ Rudého Práva, a je to podivuhodně bezúdržbový stroj.

 

peterek
hodnocení

Děkuji za informace všem

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]