Nejste přihlášen/a.
Mohli byste mi prosim vysvetlit zaklady auto elektriky?
Proud putuje od plusoveho polu baterie a je rozveden ke vsem spotrebicum?
Jsou to jednotlive vetve ke kazdemu spotrebici nebo je to nejak za sebou?
Jak presne funguji pojistky? K cemu jsou dulezite?
Jak funguje ukostreni?
Moc Vam dekuju.
Neone, na to je obor. Pokud si dáš trochu práce, tak vše najdeš na intu. Jinak by bylo vhodné si vzít i třeba schéma elektriky vozidla (i ty jsou na intu) a prohlédnout si ho. Trochu aktivity projevit, už se zde řešilo, že dnešní žáci ale i dospělí umí kolikrát jen najděte, dejte...já si počkám. Něco je i ve fyzice ve škole. Každý jsme se něco učili, to co ti někdo řekne pustíš pře hlavu a je to venku, není nad to, to si nad tím popřemýšlet a pokud je zájem vážnější, je kupa knížek, zajít do knihovny ...Ideální na zapamatování. Něco i najdeš i na wikipedii.
Souhlasím s Bussem, je to vysvětlování na více slov, vět i článků. Ale velmi zjednodušeně:
Proud putuje od minusového pólu k plusovému (záporný pól má přebytek záporně nabitých elektronů, ale to vůbec není důležité, hlavně že teče) a je rozveden ke všem spotřebičům.
Jsou to jednotlivé větve, jeden drát od baterie vede k pojistce a od ní většinou k několika spotřebičům. Druhý drát od baterie je společný téměř pro všechny spotřebiče (kostra).
Pojistka je ochranný prvek, který se při nějaké závadě v elektroinstalaci přepálí dříve, než shoří dráty nebo celý vůz. Díky pojistce tedy pak můžeme hledat závadu a nemusíme hned hledat vrakoviště.
Ukostření u auta tvoří jeden "drát" elektrorozvodu. Vzhledem k tomu, že auta bývají z vodivého kovu, je tento vodič využit jako jeden "drát" (většinou minus). Doma vám vedou k žárovce dva dráty, žárovka ke svícení potřebuje dva "póly". V autoelektrice je jako jeden z těch pólů použita právě kovová vodivá kostra, takže teoreticky ušetříte polovinu metrů drátu, místo, peníze...
Moc Vám oboum děkuju. Máte pravdu, měl bych raději začít studovat knihy, je to obsáhlé téma. Já jsem holt netrpělivý. Knihy jsem studovat začal a další internetové zdroje, ale štve mě uplné nepochopení základů. Spíš bych měl teda položit dotaz, jak se stát trpělivým Děkuju ještě jednou a hope, i tyto jednoduché odpovědi mě zas někam posunuly, děkuju
Jak teče proud je pro praxi v podstatě nepodstatné, obecně se míní od + k -, i když je to naopak a moc lidí se tomu diví. Normálního uživatele to netrápí jak tečou např. u baterky při svícení elektrony, svítit to jinak nebude. Zrovna tak, jak pracuje polovodič, rádio hraje, tak co. Třeba ovládat ohmův zákon ..., zkoušet jednoduché obvody a měřit.
Příjemný den všem. Ano elektrický proud se pohybuje od pólu mínus k pólu plusu.Je to tak , že elektrický proud je proud elektronů a ty mají záporný ( - ) náboj . Místo jejich přebytku je mínus pól , odtud název mínus pólu. Elektrony se pohybují z místa jejích přebytku ( mínus pól) , do místa jejich nedostatku ( plus pól). Laicky - síla kterou se snaží elektrony přejít (přeskočit) z místa jejich přebytku do místa nedostatku je napětí (měří se ve V) . V případě propojení elektrického okruhu s nějakým spotřebičem se začnou elektrony pohybovat - rychlost (množství) pohybu těchto elektronů je proud ( měří se v A). Názorně to lze přirovnat k vodě. Vyšší hladina vody (větší spád) má větší sílu -větší napětí vody , dostat se z výše položeného místa do nižšího. Vypustíme-li vodu , počne voda téci (proudit) a velikost proudu vody je závislý na převýšení hladiny (napětí) a velikosti koryta řeky(průtokovém průřezu). Domnívám se že právě tyto a další , mnohdy nepodstatné vědomosti , jsou ukazatelem odborné zdatnosti , chceme-li řemeslníka. miro
Oba kolegové mají vcelku pravdu,ale autoelektrika nejsou jen dráty,rozvádějící proud od baterie ke spotřebičům,ale také ty spotřebiče a hlavně zdroj proudu,alternátor.Ten je připojen do elektrické sítě vozidla a doplňuje spotřebovaný proud do akumulátoru.Síť vozidla je rozdělena na více okruhů.Tedy především dobíjecí,okruh startéru,okruh světel,pomocných spotřebičů a zapalovací okruh. a další.Každý okruh má jištění a podle určitých zásad jsou pojistky dimenzovány,aby ochránily vedení i spotřebiče proti zkratu,jenž může způsobit i požár vozidla.
JABRAKA
Mám pocit, že si z nás Neon dělá srandu. Neone, jestli myslíš svojí otázku vážně, přečti si něco o elektřině jako takové. Ona ta autoelektrika má sice svoje specifika, ale v podstatě je to pořád jen elektrika.
Očekávám další otázku, třeba "jak fungujou stěrače".
Srandu si nedelam, i kdyz je mi jasne, ze to tak cele vyzniva.
A je pravda, ze mi nedochazeji uplne zaklady a na ty se nema cenu ptat tady, ale vzit knizku.
Ale na druhou stranu zjistuju, ze v uplnych zakladech je casto velka mezera v jejich chapani, definici.
Celou tuto otazku zacal problem na aute, kdy jsme se snazili zjistit vysoky odber auta s vyplym klickem. Otec na to sel tak, ze od plusoveho polu baterie vedl dratek, na kterem byla zarovicka a konec dratku jsem prikladal na jednotlive pojistky. Jenze jsem nechapal, co tak vlastne zjistim. Kazda pojistka ma dva konce. Na nekterem znich zarovicka svitila jen na jednom z koncu, na nekterem na obou, tohle se menilo s tim, jestli pojistka byla zasunuta, nebo vysunuta a kdyz jsem vydelal pojistku posledni a nebyla tam uz zadna, tak se to zmenilo jeste komplet cele a i to co predtim svitilo (bavim se porad o te zarovicce svitici, kdyz ji prilozim na nektery z konektoru pojistek), tak najednou vubec nesvitilo. Ale tohle je asi na dyl a hlavne asi ne na internet
Neone, jestli máš opravdový zájem o elektriku, vykašli se zatím na autoelektriku a sežeň si nějakou literatůru o základech elektrotecniky. Když pochopíš tyto základy, snadno pak pochopíš i to složitější. Měl jsem jako kluk knížku "modely a hračky s tranzistory". Ta byla sice zaměřená na slaboproudé obvody (elektroniku), ale byly tam i úplné základy elektrotechniky. Navíc psaná pro absolutní laiky. Sežeň si něco takového.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.