Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak funguje chladič?

Od: kalzan odpovědí: 9 změna:

Dobrý den, popsal by mi někdo jak funguje chladič? Vím že chladič ochlazuje kapalinu ve vozidle, jak tam však prodí ta voda? Nakreslil by mi to někdo do obrázku?
Jak je možné, že stačí jen lehká nehoda do chladiče a on začne tct a je k vyhození? Jak tam proudí ta voda? Děkuji za vysvětlení


Jak funguje chladič?

 

 

9 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

4x
avatar axus

V chladici jsou paralelne vedle sebe usporadane velke mnozstvi trubicek s malym prumerem - pro co nejlepsi rozdeleni vody do malych objemu, kterymi nucenym obehem proudi voda. Dalsi nezbytnou soucasti standardniho chladice jsou lamely, ktere vytvari teplosmennou plochu chladice - lamely jsou ohrivany prochazejici vodou a zaroven ochlazovany proudem vzduchu, ktery jde skrz chladic.

Samozrejme, ze ve chvili kdy dojde k poskozeni chladice prorazenim nejake trubicky, tak okamzite zacne tect.

Zajimavy je zpusob vyroby techto chladicu, kdy se chladic posklada volne do vysledneho celku a pak je najednou cely ponoren do roztavene pajky, ktera ho cely spoji a spaji najednou do jednoho kusu.

 

xxx*
hodnocení

2x

Zde máš krásné schéma diopan.cz/... je tam okruh se zavřeným i otevřeným termostatem.

K cirkulaci vody dochází z pravidla díky vodní pumpě.

Na vyhození to nutně být nemusí, dají se použít speciální granule, které případné poškození (malé) utěsní nebo chladič lze nechat zavařit. Pokud je poškození opravdu masivní je nutné chladič vyměnit.

 

e250td*
hodnocení

2x

Opsáno z Wiki...

Chladič se používá pro chlazení spalovacích motorů s vnitřním spalováním, a to hlavně v automobilech, ale i v letadlech s pístovými motory, lokomotivách, motocyklech a ostatních podobných případech.

Chladič umožňuje co nejefektivnější ochlazování chladicí kapaliny, která se pak vrací do bloku motoru, kde se zahřeje a vrací se zpět do chladiče. Bývá nejčastěji vyroben z hliníku. Touto kapalinou je obvykle voda, ale může jí být i olej. Zpravidla je pumpována. Častou součástí chladiče bývá ventilátor, který skrz něj žene vzduch.

Podobně konstruované chladiče se používají i pro chlazení motorového oleje a také jako mezichladiče stlačeného vzduchu (intercoolery), proto může mít vozidlo i několik různých chladičů.

 

hodnocení

1x
avatar milancukrar

Kalzane, stručně?

přivedete do chladiče teplou vodu, náporem větru nebo ventilátorem jí ochladíte a odteče zpět do motoru za pomocí čerpadla.

Stačí?

 

kalzan
hodnocení

Děkuji moc, mohli by jste mi někdo popsat jak funguje malý a velký okruh chladiče? Kdy je jen malý a přes co jde? Jde přes chladič nebo ne? A velký? Děkuji

..spíše malý a velký okruh chlazení motoru. Velký okruh chlazení se podle mě otevře ve chvíli kdy, je motor dostatečně zahřátý a potřebuje se chladit prostřednictvím velkého okruhu s chladičem vpředu vozu, v tu chvíli otevírá termostat/termostatický ventil velký okruh chlazení - chladič. Příkladem, pokud velký okruh nebo termostat nefunguje správně, vůz může jet, ale po krátké době jízdy cca 5 až 10 minut se začne přehřívat motor (vytryskává pára a voda z nádržky na chl. kapalinu).

doplněno 16.03.11 22:07:

motor má v zásadě dvoj-obal v jehož dutinách je chladící kapalina. Když je motor studený chladí v podstatě sám sebe svojí plochou vnějšího obalu, pokud je motor v záběru(jízda) tak se zahřívá a po čase toto ochlazování je nedostatečné a aby se nepřehřál využije k tomu okruhu s chladičem viz výše.

Bonus: Pokud je motor zahřátý a venku je vedro a vozidlo stojí někde na rozpálené křižovatce, může se stát, že se motor přehřívá i se zapnutým okruhem chladiče, jelikož přes něj při stání nebo pomalém pohybu vozu neproudí vzduch (při popojíždění v koloně) s dostatečnou rychlostí a chladič nemůže plnit svoji funkci, v takové situaci se automaticky zapne obvykle plastová vrtule s motorkem namontovaná na chladiči a vytvoří přes něj proud vzduchu (jako ventilátor) a tím se motor a jeho soustava patřičně zchladí (cca těch 90st-provozní teplota motoru). snad sem něco nedomotal.

Je to tak, jak to píše miramira. Pokud je motor studený, proudí chladící kapalina jen motorem a vytápěním kabiny. To proto, aby se motor rychle dostal na provozní teplotu, studený chod není pro motor příznivý. Po dosažení provozní teploty začíná termostat otevírat velký chladící okruh, tedy kapalina proudí i přes chladič a ochlazuje se

Celekm výstižná schémata lze najít mj. na stranách 8. a 9. tohoto souboru :

hella.cz/...

xxx*

Jen doplním kolegy o detaily :) Topení lze zapnout jak při malém, tak i při velkém okruhu a funkce termostatu je drobet složitější. Termostat v podstatě slouží k tomu aby udržel provozní teplotu, která zde byla částečně řečena, tu má však každý motor trošku jinak. Většinou se však pohybuje v rozmezí 85-90 stupňů, u některých motorů se dokonce blíží 100 stupňům. Termost se začne na základě teploty otevírat, ještě malinko před provozní teplotou a plně otevřen je až třeba 3 stupně za provozní teplotou. Díky zapojenému velkému okruhu, začne teplota klesat a s ní se začne i termostat uzavírat. Z toho nám vyplívá, že termostat se snaží udržet provozní teploty, která by neměla být ani nižší ani vyšší. Takže se díky termostatu pohybuje v rozmezí, několika málo stupňů. Termostat je mechanický díl a je ovládán pouze teplotou. Pro jistotu je na chladící soustavě ještě přetlakový ventil, který je většinou umístěn ve víčku chladiče a pokud dojde k vysokému nárůstu teploty a tedy i tlaku ventyl tlak upustí a tím dojde zároveň ke schlazení soustavy. Další zajímavou součástí jsou protimrazové zátky. Jsou umístěny na bloku a na hlavě motoru, když náhodou nemám v autě nemrznoucí směs, tak v případě zamrznutí kapaliny v motoru dojde k uvolnění tlaku pomocí těchto zátek. Ovšem ne vždy motor zachrání. Doufám, že jsem někde něco nezmotal :) :)

... možná zbytečně opakuju předešlé, ale sebevětší chladič nic moc=vůbec nechladí bez proudění vzduchu přes jeho konstrukci, pokud z jakých koli důvodů vozidlo stojí - může dojít k přehřátí. Všimněte si ze zajímavosti novějších autobusů, třeba žluté co jezdí praha brno, že nemají chladiče v předu karoserie, ale vzadu na bocích s obrovskými vrtulemi. ty (domnívám se) nahrazují právě proud vzduchu, který je u klasického osobního automobilu při uspoř vpředu. Například v zimě v mrazech se tyto chladiče dokonce částečně zadělávají/zakrytovávají, aby se dopravní prostředek příliš neochlazoval a dokázal se sám dostatečně vyhřát. Bez této úpravy a teploty venku nějakých -15stC by se vozidlo nedokázalo vevnitř vůbec vyhřát. Dobrý byly v zimě dvoutaktní motorky menšího objemu - docela dobře se chladily a dobře jely i při relativně velké zátěži. Zato kolena trpěla, aúúú.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]