0x
Velmi záleží na tom jaký je motor, jaký systém LPG, způsobu jízdy, a taky množství km ujetých v kuse.
Systémy LPG mohou být podtlakové, vstřikovací - plyn, a nebo vstřikovací-kapalný plyn.
Cena pořízení je asi 10-15 tkč podtlak, 25-35 tkč vstřik-plyn, a 40-45 vstřik kapalného plynu. Samozřejmě to ovlivňuje obsah motoru. Ale tyto ceny by měli odpovídat motoru do obsahu asi 1800 ccm. Je to přibližné a jen pro orientaci
Rozdíly:
podtlakový systém má trošku větší spotřebu,a o asi 10-20% menší výkon, a 10-20% větší spotřeba jako u bezínu. Velmi záleží na odladění.
Výhoda je že se dá nastartovat i bez benzínu a není potřeba velkého zásahu do elektriky automobilu. Start bez benzínu se ale nedoporučuje, při častém strartování se totiž mohou podpálit sedla ventilů v motoru, což je u nových aut celkem nákladná záležitost.
Tento systém je počítačově neřízený tudíž jeho správná funkčnost žáleží nejvíce na odladění při montáži a následném doladění, a čím jednodušší systém je tím je i spolehlivější.
Vstřikování plynného LPG, neboli sekvenční vstřikování - Je podobný systém jako u podtlakového. Kapalný plyn se ve zplynovači přemění na plyn a není dávkován do sání vzduchu jako u podtlaku, ale dopravován vstřikami paliva, stějně jako benzín, před sací ventil. Bohužel pro komplikovanost už tento systém musí být vybaven řídící jednotkou, která je napojena na další čidla v automobilu.
Plyn se chová trochu jinak jako benzín, odledění procesu spalování pro lepší výkon a také nižší spotřebu tedy závisí od této řídící jednotky která si upravuje sama předstih, množství plynu a také správný poměr smíchání plynu se vzduchem.
Dosahuje tedy stejné výkonu jako na benzín a je i trochu úspornější jak podtlakový ale i tak spotřebovává více plynu než benzínu. Jeho nevýhoda je spíše v montáži.Je tudíž nutno zvolit tu správnou řídící jednotku, nebo výrobce chcete-li, která se nebude hádat s řídící jednotkou automobilu. V dnešní době dobrá montážní firma ví, kterou má zvolit aby nedocházelo ke konfliktům mezi těmito jednotkami.V dnešní době nejvíce používaný a montovaný systém.
Vstřikování kapalného LPG - v podstatě asi nejdokonalejší systém, který je stejný jako u plynného vstřiku akorát že LPG nezplynuje a je vsřiky dodáváno jako kapalné. Výhoda je že ochladí vzduch nasávaný před ventylem sání, čímž dosahuje vyššího výkon a lepšímu spalování směsi. V následku tímto klesají emise. Také klesá spotřeba na srovnatelnou hodnotu a zachovává, neli zvyšuje výkon motoru tak jako při provozu na benzín. LPG má asi 114 oktanů, takže při velmi dokonalém smíchání se vzduchem by měl dosahovat lepšího výkonu. Tento systém je u nás celkem nový a díky jeho vysoké pořizovací ceně, také ne tolik montovaný. Mohu ho doporučit do nového nebo zánovního auta kde se opravdu vyplatí.
Takže spotřeba se rovná nákladům vynaloženým na pořízení LPG do auta.
Například motor 2.0 - 115 hp má spotřebu od
10 - 13 litrů LPG při podtlaku
9 - 12 litrů u sekvenčního vstřikování
7.2 - 9.5 litru při vstřikování kapalného LPG
Pokud mohu ale doporučit jinou variantu tak doporučuji CNG - neboli zemní plyn. Dosahuje opravdu velké uspornosti a také jeho cena je nižší jako LPG. Nevýhody jsou - málo čerpacích stanic - což je jen otázka času a vysoká pořizovací cena asi 35 - 40 tKč.
CNG - Compressed Natural Gas
LPG - Liquid Petroleum Gas
Jen pro zajímavost, někteří lidi neví co to vlastně znamená v originále.
Doufám že to je aspoň trochu zajímavé čtení a že pomůže při výběru LPG systému alíbo se vám. Já osobně doporučuji nešetřit, prachy se vrátí později, ale určitě.