Nejste přihlášen/a.
Mám takovou podivnou otázku. Dlouho se odhlodlávám koupit nabíječku pro akumulátor do auta, ale prostě je mi líto peněz resp. ani si nejsem jistý jakou koupit.
Mám doma nabíječku pro aku do modelů. Má program i na olověné akumulátory a při 12V dá 5A, nabíjí v režimu "konstantní proud/konstantní napětí" takže jak nejobyčejnější nabíječka. Předpokládám, že dobití tedy budu muset hlídat sám. Aktuálně má aku 11,4V - mám nabíjet nebo to nechat být? Když nechám nabíjet třeba 6 hodin a pak přeměřím, můžu jí přebít a tím zničit?
Díky
claymane, to jsem netušil, že máte takovou nabíječku. Jsou knihy kde je popsáno na několika listech jak nabíjet. Já osobně nastavím na nabíječce (samo domo) aby teklo do baterky asi 4 A. Takto oto dělám desítky let, některé baterka vydrží 8 let, některé jen 2-3 roky.
modelářská nabíječka umí v v podstatě všechny typy baterií, ale bohužel jediná olověná nemá automatické nabíjení, včera jsem přeletoval svorky a dnes večer to zkusím nabít. Prubnu nejdřív aku v druhém autě, která má určitě 5 let a bude v horším stavu (méně se s ní jezdí) a když se s ní něco stane nebude to takový problém, díky.
Pokud nemá nabíječka automatické ukončení nabíjení, tak s ní nabíjení ukončete při napětí 14,4 V. Pokud bude přebíjet tak se bude voda v elektrolytu rozkládat na kyslík a vodík. Chybějící destilku do uzavřené baterie nedostanete.
Akumulár olověný je úplně vybit má-li na 1 článek 1,8 V = 10,8 V - 12V akumulátor. Bezvadný plně nabitý olověný akumulátor by měl vykazovat 2,8 V na článek t.j. 16,8 V - meřeno v průběhu nabíjení. Provozní napětí akumulátoru jsou 2 V na článek. Hustota elektrolytu je ukazatelem stupně nabití akumulátoru , ale také momentální kapacity která je k dispozici. miro
Několikrát tady proběhlo,jaký je princip nabíjení aku,rozhodně je hrubá chyba nechat vybitou baterii stát.Když se zjistí,že baterie je vybitá,musí se ihned nabíjet,.Plně nabitá se může skladovat i dva měsíce.Ta tvoje modelářská nabíječka určitě vyhoví.Měřit by se měl dobíjecí proud,a ten by měl postupně klesat a při dosažení 14,7V by měl být už minimální.Na tomto napětí a proudu se udržuje ještě tak dvě hodiny a pak odpojí.
JABRAKA
Jen připomenu , že nezanedbatelné je sledovat teplotu akumulátoru při nabíjení . Je to stejně nebezpečné jako jeho přebíjení. Neměla by překročit cca 400 C , to je přibližně teplota ruky , čímž se teplota akumulátoru dá dotykem ruky , dostatečně přesně zjistit. Pokud ještě není akumulátor plně dobit jak uvádí pan "jabraka" a jeho teplota se při nabíjení zvýšila , lze pokračovat v nabíjení je při snížením nabíjecího proudu , přibližně na polovinu , aby nedocházelo k zvyšování jeho teploty. miro
to není problém, nabíječka má teplotní čidlo na nastavitelnou teplotu, jakmile jí dosáhne, tak sama vypne. takže limit 40°C?
samozřejmě se čidlo přiloží k baterii, teplota nabíječky se určitě neřeší
pri nabijani kontroluj hustotu elektrolytu. Toto je informacia, ktora Ti povie, ako na tom aku skutocne je.
Nejedná se o teplotu nabíječky, ale baterie a tu je třeba zjistit "ručně".
doplněno 01.02.11 14:35:O jaký typ baterie se jedná? Je uzavřená bez zátek nebo lze zátky oddělat?
mám doplňující otázky, kdyby měl někdo ještě trpělivost
- k mému údivu nejsou bezúdržbové, takže o víkendu do nich mrknu. Kolik náplně v nich má být resp kam má hladina sahat?
Jsou to aku 40 a 45Ah, obě měly 12,3V (na sjetině ze servisu bylo 11,4V, tak nevím co měřili), nabil jsem je zlehka na 13,5V, protože:
- při nabíjení 14V a 4A aku šuměly, z domova si pamatuju, že vždycky šuměly, ale nejsem si jistý, zda od začátku nebo až ke konci, je to ok? (zátky jsem povolil a nabíjel raději pozvolněji)
- při nabíjení dojde ke zvýšení okamžitého "napětí" až na 17,2V (ukazuje nabíječka), je to ok? Po odpojení nabíječky se "napětí" aku vrátí, tam kde má být
Kdyby byly úplně vybité vešlo by se do nich 40.000mAh, je to tak? Nabíječka mi ukazuje kolik mAh vecpala do aku, tak můžu mít přehled jak na tom byly před nabíjením.
Omlouvám se všem, co o tom něco vědí, já koukám znovu objevuju Ameriku...
Uvádí se nabíjet desetinou, pokud bude více, zahřívá se aku, rychleji nabitá. Když aku vaří, tak snížit proud aby neprskal obsah ven, bublinkovat.
Kdo ví jak přesný je měřák na nabíječce, to jsou spíše informativní, lépe externí. Při dobíjení proud postupně klesá, až se po nabití ustálí. Otázkou je, jaká je teď skutečná kapacita aku. Změřit. Pokud dlouuho stály, starší, tak se i vyplachovaly a dala nová náplň.
Vyplachování a výměna elektrolytu je pro , zejména starší akumulátor zpravidla zhoubné- nedělat . Při nízhé hladině , dolévat je dest.vodou. Elektrolyt dolévat jen v případě , že elektrolyt z akumulátoru prokazatelně unikl a to zásadně stejnou hustotou původního uniklého elektrolytu.miro
Kolik náplně? Při pohledu dovnitř budou vidět takové kovové síťky, ty musejí být celé ponořené, takže hladina ať je trochu nad jejich horním okrajem.
Když budete nabíjet větším proudem, budou šumět od začátku. Zátky při nabíjení určitě všechny povolit.
Kdyby byly úplně vybité vešlo by se do nich 40.000mAh, je to tak? Nabíječka mi ukazuje kolik mAh vecpala do aku, tak můžu mít přehled jak na tom byly před nabíjením.
Tak to není ůplně pravda, je to pouze teoretický údaj. Jde o to, že část proudu se spotřebuje na ohřev aku (byť nechtěný) a podobné ztráty související s nabíjením. Pozor ještě na jednu věc - ne každý autoakumulátor snáší hluboké vybíjení.
clayman® v baterii bývají takové jazýčky kam má elektrolit sahat. Jinak to vychází asi 1,5 cm nad desky.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.