Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Autobaterie se v mrazu nedobíjí

Od: pegyna odpovědí: 22 změna:

Máme 6 let staré auto Citroen Berlingo, naježděno cca 150 tis. km.

Poslední cca 3 týdny má problém - nedobíjí mu za jízdy autobaterie, což se projevuje tím, že v autě za provozu postupně chcípne veškerá elektrika a tudíž i celý auto (což je dost problém, že) a aby mohlo pokračovat v jízdě, je nutné tam dát nabitou baterii.

Byli jsme ve dvou servisech, i u specializovaného elektrikáře, proměřili auto a verdikt byl "to auto je naprosto v pořádku". No evidentně není, když mu opakovaně dojde šťáva a zůstane stát uprostřed polí. Vysledovala jsem, že se toto asi děje když mrzne - např. teď jak byla obleva, auto šlapalo jak hodinky a v těch servisech nic nenašli; a když auto chcíplo, je fakt, že venku fakt mrzlo.

Co s tím? Co to může být? Samotná autobaterie je prý v pořádku (tak snad je...).

Máme tip, že by to mohly být ušoupané uhlíky v alternátoru (ale to by asi nemělo spojitost s tím mrazem), jejichž výměna by ale obnášela větší "operaci" na autě, aby se mechanici k tomu dostali... a sami v (autorizovaném) servisu to udělat nechtěli, když je to auto přece "naprosto v pořádku". Takže to udělají jedině na naši výslovnou objednávku, ale poněkud nás děsí co když to není ono a nic nenajdou (a my zbytečně zacvakáme). Proto bych byla moc vděčná, pokud máte třeba nějakou podobnou zkušenost nebo tip co by to mohlo ještě být (buď jiného než ty uhlíky v alternátoru; a nebo i potvrzení že by to mohly být ty uhlíky), protože takto střílíme úplně naslepo.

Za případné tipy moc děkuji!

 

 

22 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

jabraka*
hodnocení

0x

Já bych asi provedl měření,když už nevěřím odborníkům.Nějaký slušný ampérmetr(Avomet) bych vložil do okruhu mezi baterií a + kabelem který z ní připojuje síť auta.Postup ale musí být striktně následující:Nastartovat auto s přpojenou baterií.Pak připojit měřidlo- plus na + kolík baterie,mínus na kabel z tohoto plusu.Ale rozpojit až motor bude běžet stejnoměrně.Pak veškerý proud poteče přes měřidlo a ukáže se,kolik teče do baterky.Ale pokud je plus kabel odopjen,nesmí se odpojit i měřidlo.Pak zastavit otor a kabel opět připojit.Pokud je proud aspoň 10A,mělo by dobíjení fungovat.Ale plně nabitá baterie také ovlivní dobíjecí proud.

Zkouška je jen orientační.

JABRAKA

pegyna
hodnocení

Jak jsem psala: auto bylo dvakrát kompletně proměřeno a nic se nenašlo.

Když bylo v servisu, dobíjení fungovalo. Auto jezdilo bez problémů v těchhle teplých dnech.

Co to může být, když se to projevuje "jen" OBČAS?

tms198330

O elektrice a autech toho asi moc nevíš svorka se za chodu nesmi sundat alternator okamžitě nema do čeho dávat proud a přetíži se jj a alternátor dava za běžného provozu tak 40-50A dokaže i 120A takže multimetr ti asi nevydrží to by jsi musel mít kabely hrubé jak prst...

cyril*

Reakce zcela mimo mísu! Jak časově, tak i obsahově. Chcete-li kritizovat příspěvky jiných, měl byste si je aspoň pořádně přečíst a potom byste nemusel psát tolik hloupostí.

 

 

buss
hodnocení

0x

Auto v pořádku asi bude, jak tvrdí, ale zřejmě ne dobíjení. Mráz vliv ... kdyby vlhkost.
Tak to zajeďte změřit, když bude mráz.
Aku snad vadné by nemělo být, když to nastartuje (zkusit několikrát za sebou), snad měřili kapacitu. "Uhlíky" nejezdí po lamelách, ale po kroužcích, budící vinutí. Zkusit jet bez zapnutých světel. Ale při jízdě by to bylo vidět, při poklesu otáček, jejich zvýšení na světlech, kontrolka dobíjení?.

 

ar*
hodnocení

0x

Tak ono na 150.000 už by ty uhlíky zasloužily výměnu. S tou závadou jediné co mě napadá je že uhlíky jsou zanešené v pouzdře ve kterém se pohybují a pak nemusí dobře doléhat. Nevím sice o jaký motor v Berlingu jde, ale u těch motorů není zase až tak šílený přístup k alternátru.

erikch*

jestliže je baterie o.k.(a spíš bych věřil jednoduššímu,snazšímu, měření baterie-je to stabilní,nepohybující se "zařízení"...),tak bude problém v dobíjení,čili alternátoru...Zkuste někde v annonci,aukru apod.sehnat jiný za přijatelnou cenu-500-600 kaček(samozřejmostí by měla být třeba 10denní záruka na odzkoušení)-funkční vždy prodáte dále,ten na dva tři dny vyměnit a uvidíte sami...Záleží na motorizaci(když písnete jaký máte motor,nechá se napsat i přesnější postup demontáže-není to nic dramatického,nebojte),ale všeobecně je altík u frantíků vcelku dostupný(většinou 3 šrouby 16ořech),takže při troše snahy a trpělivosti to zvládnete i svépomocí-to třeba u japončíků(krom subarky,motorů boxer-tam se na vás pěkně směje nahoře uprostřed jen otevřete kapotu) a některých fordíků je altík "za motorem" co možná nejvíc vespod-takže přístup jak k penězům-ale to není váš případ...

doplněno 18.01.11 10:23:

jen pro doplnění-je to samozřejmě na vás,ale takhle mi to příjde nejlevnější postup,pro zjištění problému-než kupovat novou baterii,repas altíku,servis-kde si za výměnu nebudou účtovat 200 kaček atd. Investice(vratná) pár stovek za použ.altík v záruce a hodina nervů(když jste altík ještě nevyndavali)a nahodíte-li motorizaci a rok,návod nebude problém...

pegyna
hodnocení

Je to Berlingo 1,6 z Německa, z roku 2005.

Abychom se dostali k alternátoru, je nutné zvednout auto, vymontovat klimatizaci a pak teprve se dostaneme k altíku. To si doma svépomocí bohužel neuděláme.

erikch*

je jasný,že s místem v motorovém prostoru se šetří všude-ale aby inženýři v PSA(Peugeot Citroen)navrhli řešení,možnost, demontáže altíku pouze za předpokladu vymontování kompresoru klima apod.,je trošku nesmyslné a v praxi zcela nepoužívané?!...Je jinou věcí,že každý máme jinou oblast činnosti a ne všichni můžem dělat všechno-takže výměnu svěřte někomu,kdo se v autech "hrabe"(takže asi popis demontáže bude zbytečný)-ale máte další velké plus(prozíravost frantíků-i když je to spíš úsporou výrobních nákladů),že altíky se užívají vesměs stále stejné už x let,takže na Berlingo pasuje altík třeba z Peugeota 106,206,Xsary,Saxa atd.(maximálně je odlišná řemenice-snadno zaměnitelná,ale parametry ,na 1.6 motor je 75A,což se dávalo od 1.0 motorů až právě po 1.6,jsou shodné),takže shánění jiného je bez problému(a od toho odvisí i příznivější cena)...

ar*

Nevíj jestli je to 1.6 benzín a nebo 1.6 HDI, ale u obou se nechají vyndat uhlíky bez vymontování alternátoru. Musí se nejprve sundat ten plastový kryt na altu. a pak na dvou šroubkách drží celé relátko i s uhlíky. Je tam sice výfuk ,ale na vyndání uhlíku prostor stačí.

 

stirecek*
hodnocení

0x

...nějaký hodně velký "černý" odběr. Zimou se materiál smršťuje, teplem roztahuje a drží...

 

grrr
hodnocení

0x

Dobrý den,

mně se "před chvíli" stalo to samé, co popisujete s Citroen Xsara... při 90 km/h mi blikla kontolka baterie, vypl se motor a konec. Naštěstí byla kousek Benzina, kam se dalo dojet. Odtahovka ji zavezla na parkociště servisu Citroen, tak čekáme do rána. :-/

Vzhledem k počasí to mrazem evidentně nebylo.

pegyna
hodnocení

Držím palce ať se Vám daří auto resuscitovat a je dost velká pravděpodobnost, že Vaše závada není stejná jako ta naše.

Ale pro zajímavost Vám napíšu co se ukázalo být příčinou u nás (a taky pro ostatní, co mi tu radili): auto jsme nakonec nechali cíleně rozebrat a vytáhnout alternátor (při klasickém proměření bez vypreparování alternátoru totiž několik servisů nezávisle shledalo, že auto je naprosto v pořádku). Když vytáhli alternátor a proměřili a rozebrali jej, zjistili, že uhlíky jsou ještě celkem OK, ale to je tak jediné. Ložisko bylo totálně na hadry a alternátor masivně probíjel. Takže z toho nakonec byla výměna celého alternátoru a od té doby auto šlape jako hodinky.

pegyna
hodnocení

Jinak u nás to chcípnutí nebývalo "z ničeho nic", manžel vysledoval, že když se blíží chcípnutí, začnou stávkovat stěrače, slábnout foukání topení v autě atd. No a pak začalo divadlo s kontrolkami a konečná.

 

buss
hodnocení

0x

Auto je v pořádku říká NIC. Snad měřili dobíjecí soustavu a ta byla v pořádku (otázkou co vše, většinou měří jen napětí, a při zátěži?). Na aku je speciál měřič. Za jak dlouhou jízdu to odejde... možná za tepla po delší jízdě též, aku déle udrží kapacitu. Když. tak udělat pokus, nabít řádně aku a nechat svítit světla a jak dlouho vydrží (nebo znatelně klesne intenzita), tak jak je na tom aku (bezúdržbové, dolévané?). Popř. měřit i napětí, je-li možnost. No 6 let, to už může i odcházet. A co světla při startování, zhasínají znatelně? Nastartovat za mrazu, rozsvítit a mírně plyn, co to bude dělat, svítí intenzívněji, atejně, zkomírá. Když bude málo dobíjet, jezdí se se světly, krátké tratě... Když by to nešlo po delší době stání nastartovat, no dobře, ale za jízdy by to měl vše alternátor uživit, se světly teče z aku bohatě přes 20 A. To spíše dobře nedobíjí, nestačí. Joo elektroni...

pegyna
hodnocení

Už jsem to tu všechno napsala.

Aku se měřilo, i nabíjení se ověřovalo, všechna měření i u specializovaného autoelektrikáře neukázala problém. Ten problém se ukázal jen a pouze až po vymontování alternátoru a při jeho pitvě. Měl ložisko v kelu a probíjel.

Jinak auto chcípalo naprosto nepravidelně. Jednou po 300 kilometrech souvislé jízdy, pak po 50 kilometrech, jindy kilometr po vyjetí z baráku. A to jsme tam pak před každou jízdou zkoušeli dát spolehlivě nabitou autobaterii. Se světly ani skomíráním při startování problém nebyl. Prostě auto chcíplo až za jízdy.

erikch*

jen tak k tématu-pokud je problém v napětí systému auta(jak píšete)a baterie,kabeláž, je o.k.-tak o dostatek napětí(a proudu)se stará naštěstí jenom altík,čili problém musí být v altíku,nic jiného napětí a proud "nevytváří"...Takže "specializovaný" autoelektrikář asi nebyl až zas tak specializovaný-prostě když je problém s dobíjením(poklesem napětí a proudu až do "chcípnutí" motoru)musí být problém v altíku(je-li baterie a kabeláž o.k.),takže i když "specializovaný" elektrikář nic nenaměří,preventivně by seriozní elektrikář altík vyndal(otázka 3,4 povolených šroubů,odkonektorování a odpojení kabelů-pro každého mechanika otázka cca.10-15 minut,pravda třeba u japončíků pak ještě laborování s prostorem jej vesměs zezadu motoru dostat ven...)a zkontroloval in natura...Mimoto mě vcelku překvapilo info o vysypaném ložisku-to je prostě slyšet-každý ložisko,jehož životnost se blíží svému horizontu,je krom velkého tření-a tím i nadměrnému zahřívání,i značně hlučný-nepřeslechnutelný-už to je vcelku jasná indície o problému...

pegyna
hodnocení

Už jsem Vám psala, že u našeho auta se musí nejdřív vyndat klimatizace a pak teprve se člověk dostane k altíku. Záležitost na pár minut to není.

Jinak při měření v servisech se baterie normálně dobíjela, i při jízdě při teplotách nad nulou se normálně dobíjela, takže měření problém neměla jak odhalit. Chcípalo to naprosto nepravidelně, pouze za velkých mrazů, ale někdy po kilometru jízdy, jindy po padesáti.

Zvukově se to neprojevovalo vůbec nijak.

erikch*

tak to bych se i "hádal"-jednak k.o.ložisko slyšet je skoro vždy-jde o natolik typycký "hukot",že to prostě nejde přeslechnout,ale budiž...Ale každopádně vyndavat klima(výměník-chladič)kvůli altíku je trošku přehnané-inženýři v každé automobilce moc dobře vědí,že altík je opravdu "výměnným dílem" v pravém slova smyslu-může vydržet 100 000,200 000 km,ale i jen 20 000,takže podmiňovat jeho demontáž vyndáním (a tím odpojením tl.hadic,vypuštěním a znovunaplněním chl.média klimatizace atd.)výměníku je trošku přitažené za vlasy...Je jiná otázka dokázat si v malém omezeném prostoru poradit s vyndáním,to už ne všichni zvládají,ale jít to prostě musí(horem,spodem,do strany...) i bez demontáže výměníku,chladiče,klima...,je něco jiného poodpojovat x kabelů na svorkách,odmontovat x plastových krytů apod.,to je normálka...Obdobou by bylo kvůli výměne zapal.svíček demontovat třeba hlavu motoru,prostě stejně tak si odporující...

pegyna
hodnocení

No halt asi nejsou všichni tak zruční automechanici jako Vy *nevi*

Upřímně je mi to už jedno, pro mne je důležité, že auto už jezdí.

stirecek*

Tipoval jsem hodně velký černý odběr, ale že by to bylo ložisko, by mě nenapadlo, protože jak psal erikch, nějak by se muselo projevit a v servise pravděpodobně neměřili vše nebo je možné, že zrovna v té době proud tekl normálně.

doplněno 16.03.11 10:01:

Ještě jsem se nedočetl, co tam máte za motor. Altík máte nový nebo repas?

pegyna
hodnocení

Ano,

evidentně většinu času proud tekl normálně, dobíjení fungovalo bezchybně. Proto jsem to tady řešila, že to byla závada, která se objevovala jen někdy a nepředvídatelně. Auto ujelo bez jakýchkoli potíží třeba desítky kilometrů, za teplejšího počasí nechcíplo nikdy. No a v servisu taky nemají tam kde s autem pracují sedm pod nulou, že...

Motor 1,6 benzín.

Altík máme nakonec celý nový.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]