Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Vybitá baterka kvůli autorádiu?

Od: davidhavel* odpovědí: 21 změna:
Zdravím, chci se zeptat, zda je možné, aby mi alernátor v autě (výkon 55 A) nestačil dobíjet autobaterii, když jezdím pouzdě na krátké vzdálenosti, tzn. časté starty, rozsvícená světla a ono autorádio má výstupní výkon 4x50 W, přičemž na něm mám napojeny reproduktory 2x25W a 2x180W a puštěné ho mám zpravidla na plno - ovšem pouze za jízdy...

 

 

21 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

jabraka*
hodnocení

4x

Davide,spotřebu auta si lehce spočítáš.

Musíš svítit -cca150W´= 10 A za hod = 10 AH

Startování = 300 A za 1 min 5 AH

ventilátor = 10 A za hod 10 AH

radio = 3 A za hod 3 AH

zapalování 2 AH

celkem skoro 30 AH

Pokud máš baterii 45 AH moc v ní nezbude a za hodinu bude skoro vybitá.

500 W Alternátor dodá za plného provozu 15-20 AH,tedy deficit skoro 30 %Je to jen příklad.

To radio bude zatěžovat elsíť asi 2 A Pokud bude vypnuto,bude pod napětím nějaká stabilizace napětí pro napájení.Naprázdno jím poteče proud tak 50-70 mAPo delší době by to ten zbytek v baterce mohlo zlikvidovat.

Ještě k těm reproduktorům.

Mylný dojem,že pokud mám reproduktor na němž je napsáno 180 W je dělo,neznamená to nic jiného,než že do tohoto reproduktoru můžeme tento výkon dodat bez poškození cívky a membrány.Jinak bude hrát takový výkon,daný napětím sítě auta,tedy 15 V a proudu,který může proteci leckdy jen 1 mm tlustým vodičem,pokud není nataženo speciální vedení,které snese až 5 A.

I v tomto ideálním případě je maximální sinusový výkon zařízení pouze něco přes 50 W.Hlavně že vyhodíš velké peníze za super repráky.

JABRAKA

davidhavel*
hodnocení

Ahoj, je to vlastně jednoduché počítání :) tak děkuji :) někdy stačí nakopnout a člověku to dojde jak to spočítat... a k těm reprákům - já je nkupoval, byly v autě, nechal je tam předchozí majitel, který je měl napojené přes zesilovač, přes audio-kabely... já na zesilovač nemám... radši bych nějaké slapší repráky, které by hrály víc.. ale to je úplně o něčem jiném... každopádně díky za osvětu :)

 

jabraka*
hodnocení

4x

Ještě mě napadlo,jak snadno zjistíš,zda ti při vypnutém zapalování nějaký spotřebič nežere baterku.Stačí odpojit + akumulátoru a vložíš tam měřidlo-ampérmetr.Pokud se nic neukáže,máš vše v pořádku.Pokud naskočí nějaký údaj o proudu,někde je něco trvale zapnuto.Pak hledej dál.

JABRAKA

plaky*
ked mas alarm,tak udaj o odbere tam urcite bude ;)...ale malo by to byt len v miliamperoch cca 20ma...zavisi od typu alarmu...a ano minus nechaj tam kde je a + od baterky odpoj,daj cerveny pol meraku na baterku a minus daj na plus kabla z auta...ja jazdim vecsinou na kratke vzdialenosti a v poho...asi mas na prd baterku...
davidhavel*
hodnocení

Baterku mám 40 Ah, půl roku starou... spíš bych to viděl na vadné dobíjecí relé, protože je to stoleté a ještě mechanické... všiml jsem si, že za jízdy mi i mrkají světla... alarm na autě nemám... tak zkusím ty ztráty poměřit :) jestli tam žádná ztráta není a když ne, tak fakt rádio na plno odebírá moooc?! Pokud ho nepoužívám, nemám s baterkou problémy..
davidhavel*
hodnocení

Po zapojení amper měřáku mezi přerušený obvod autobaterie je odběr "0"...
To by souhlasilo.
Pokud je obvod preruseny, nemaji elektrony kudy tect.
davidhavel*
hodnocení

Udělal jsem to tak, jak psal "plaky"...
davidhavel*
hodnocení

Kam zapojím ten ampérmetr? na tu baterku s odpojeným + pólem od auta? to jsou mi věci... to vyzkouším... ale v zásadě mi šlo o to, jestli je možné autorádiem o udaných parametrech vybít baterii při jízdách na krátké vzádelenosti... teď jezdím týden bez rádia a je klid...

 

hodnocení

2x
avatar lego
Ano je to mozne. Pokud auto nejezdi tak se akumulator sam vybiji a jizdou na kratke vzdalenosti se nestaci dobit.
davidhavel*
hodnocení

Autem jezdím denně, ale průměrně tak trasy do deseti km... zajímalo by mě, kolik Ampér (Ah) rádio odebírá... zda jde spočítat nějak celkový odběr auta = světla a další komponenty (cca) a porovnat ho s dobíjecím proudem...

 

hodnocení

2x
A jseš si jistej?Měl jsem podobný problém a jednou to bylo tím že mi pořád svítilo světlo v kufru a nebylo to vidět,a zkusil bych kolik dobíjí alternátor měl by mít aspoň 14 voltů-chce to změřit při vypnutém zapalování proudový odběry na jednotlivých okruzích (pojistkách).Nemusí to totiž být nutně to autorádio!Napřed si to ověř!
davidhavel*
hodnocení

Právě že si jistý nejsem, proto se ptám, jestli je to možné... fakt je, že když jezdím bez rádia, je klid, ale až moc :)
Tak jak to píšeš tak by to mohlo "vyžírat" autorádio ale stejně bych nejdřív změřil jak dobíjí alternátor a jak je na tom baterka.

 

al bunda*
hodnocení

2x
Třeba máš pořád zapnuté (zkratem?) vytápění zadního okna?

 

jabraka*
hodnocení

2x

Davide,Přečetl jsem tvůj blog a hodnotím,jakou jsi si dal práci,ale závěry z měření jsou scestné.Je potřeba,abys oprášil svoje znalosti Ohmova zákona.Napětí,o němž mluvíš,jsou nepřímo úměrná odebíranému proudu a tím i výkonu spotřebičů.Čili,pokud budeš měřit za běhu motoru napětí na svorkách baterie,nemělo by kolísat během připojování spotřebičů.Pokud při zapnutí světel poklesne,znamená to,že dobíjecí proud nestačí napětí aku vyrovnat.Totéž platí při zapnutí kteréhokoliv spotřebiče.Provozní napětí plně nabitého akumulátoru by mělo být kolem 16 V naprázdno.Při zapnutém zapalování a světlech kolem 14,5 VPokud regulátor nefunguje,klesá napětí níže.

JABRAKA

davidhavel*
hodnocení

Děkuji za přečtení, to jsem právě potřeboval tu konzultaci těch mých závěrů :) Fyzika mi od ZŠ opravdu moc neříká.. já myslel že je to v pořádku, jak se napětí mění při spouštění spotřebičů, že podle toho teprve pracuje alternátor a ten buď stíhá dobíjet či nikoli... což vlastně potvrzuje to co píšeš, že by kolísat nemělo, pokud dobíjí jak má... nicméně 16 V mi přijde opravdu mnoho, podotýkám, že tam mám komplet dobíjení (altík i relé) ze Š 120...

 

jabraka*

Davide,Ještě můžeš změřit,když jsi v tom měření,budicí proud alternátoru.U alternátoru se z regulátoru vede proud přes diodu a kartáče-uhlíky-do rotoru ten pak indukuje ve statoru střídavé impulzy o napětí,úměrném tomuto budicímu proudu.Pokud budicí proud nekolísá,nebude kolísat ani napětí a proud statoru a tedy i sítě auta.Proud do rotoru je poměrně malý a změříš ho odpojením kablíku od regulátoru na něj dáš měřidla,a - měřidla na místo na alternátoru,kam byl původně připojen.Jsou tam konektory,tak by to chtělo ještě jeden kablík s konektory na konci.Pokud regulátor funguje,proud bude mít stálou hodnotu.Nebo ještě lépe,proud bude postupně klesat bez připojených spotřebičů,a při nabité baterii bude téměř nulový.Když bude baterie vybitá,proud dosáhne maxima.

JABRAKA

davidhavel*
hodnocení

Tak to už je na mě moc, na to si netroufnu, bál bych se, že udělám něco špatně a "odpálím" nějako součástku, což bych nerad... dám to přečíst tátovi a uvidím(e) co na to řekne a zda to se mnou proměří... každopádně děkuji za Tvůj čas, závěr si zatím vyvozuji takový, že altík nestíhá dobíjet baterii při vyšším odběru než jsou světla...
davidhavel*
hodnocení

Abych to tu nějak uzavřel... dal jsem do auta silnější baterii a je tak nějak klid... vybíjí se postupně také (tzn. nestíhá se dobíjet) ale to bude tím popojížděním... takže ji jednou za měsíc, dva nabiji mimo vůz a je to... za tipy a rady ještě jednou děkuji!

 

davidhavel*
hodnocení

Všechny vás ještě poprosím abyste se podívali na tento článek, kde jsou zapsána moje měření, třeba se dopídíme nějakého kýženého výsledku :)
davidhavel.pise.cz/...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]