Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Nabíjení bezúdržbové baterie Varta

Od: romanaopel* odpovědí: 11 změna:

Prosím o radu, jestli je možné/nutné dobíjejet bezúdržbovou baterii, případně jak. Baterie byla v autě bez problému minimálně dva roky (nevím, kdy byla předchozím majitelem auta koupena), ale nyní po cca měsíci stání venku v mrazu se mi nepovedlo nastartovat. Jedná se o baterii Varta Blue Dynamic 12V 60Ah D59. Není mi jasné, jestli se bezúdržbová baterie může nabíjet nebo ne, na internetu jsem našla oba názory. Pokud se může baterie dobíjet, je nutné odšroubovat zátky? (nejsou viditelné- jsou pod destičkou?) V minulosti jsem bez problému dobíjela baterii, u které bylo potřeba odšroubovat při dobíjení zátky, ale s touto si nevím rady, nerada bych aby explodovala :) Děkuji za pomoc

 

 

11 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

1x
avatar jura2

Nouzově můžete tuhle baterii dobit obyč. nabíječkou, ale hlidejte si napětí na aku - při napětí 14,4 V nabíječku odpojte. Vaše obavy jsou oprávněné. Bezúdržbové a gelové aku se nabíjí řízenymi nabíječkami např. autokelly.cz/...|

tomason*

To je uplně normální baterie bezúdržbová v tomhle případě znamená to,že se u ní nemusí kontrolovat stav elektrolytu jinak má otvory na odvětrávání a není tudiž zapouzdřená a nesmí se naklánět hrozí potřísnění kyselinou.Dobíjet ji můžete uplně obyčejnou nabíječkou nápň je stejná,jako u normal baterek.

instrukce k nabíjení:

Nabíjecí proud* _ nejjednodušší obecně platné pravidlo říká, nabíjejte proudem o velikosti jedné desetiny

(1/10) kapacity baterie. Řečeno čísly, máte-li 60Ah akumulátor, nabíjejte ho 6A (60 : 10 = 6A).

Existuje přesnější nabíjecí vzorec, který říká, nabíjecí proud se rovná 0,12-ti násobku kapacity

akumulátoru. Nebo-li "I = 0,12 x C". V praxi, máte-li 60Ah, pak 60 x 0,12 = nabíjecí proud 7,2A.

V dnešní době většina uživatelů disponuje automatickými nabíječkami, v takovém případě pouze volte

vhodnou nabíječku s dostatečným proudem, s ohledem na skutečnost, že čas nabíjení je přímo úměrný

velikosti nabíjecího proudu a čas nabíjení nebyl zbytečně dlouhý (pro 60Ah je proud pod 1A příliš málo).

A naopak nezvolte příliš silnou nabíječku, aby nedocházelo ke zbytečně rychlému dobíjení, které

akumulátoru dlouhodobě neprospívá (např. pro 60Ah je proud nad 14A příliš silný).

Poznámka: nabíjíte-li regulovatelným nabíjecím proudem, nabíjejte dle vzorce "I = 0,12 x C" až do

dosažení napětí 14,4V, po té snižte proud na polovinu a pokračujte až do konce (napětí dosáhne 14,6V)

romanaopel*
hodnocení

potřebuji baterku nabít alespoň tak abych jednou nastartovala a dojela do servisu, kde by ji bezpečně dobili nebo vyměnili, nevíte odhadem jaká doba je zapotřebí?

cyril*

Nejsnažším řešením by pro Vás mělo být toto: auto nastartovat pomocí jiného vozu s použitím propojovacích kabelů a odjet do servisu nebo místa, kde si s daným problémem budou vědět rady. Pokud se zjistí, že je baterie vadná, pak na její výměnu postačí doba do půl hodiny, v případě řádného nabití je nutno počítat s dobou minimálně 8-12 hodin. Samozřejmostí by mělo být i přeměření dobíjení vozidla, abyste za pár dní neměla stený problém.

 

tomason*
hodnocení

0x

Zde máte nívosd na údržbu a můžete ji dobíjet

. battery-import.cz/... - bezúdržbová(22).pdf

doplněno 23.12.10 15:20:

battery-import.cz/...

doplněno 23.12.10 15:26:

battery-import.cz/...

návod je u všech baterií Varta blue dynamic.

 

slonbonjohn*
hodnocení

0x

Každá autobaterie jde dobíjet, i ta vaše. Bezúdržbová je takový zvláštní pojem ... Zkrátka ji s klidem připojte na dobíječku či nabíječku a nic nešroubujte.

 

buss
hodnocení

0x

Baterie se nedoporučuje nabíjet.

cyril*

Máte pro své poblouznění i nějaké logické vysvětlení?

Baterie se nedoporučuje nabíjet.

Jasně, takže z auta okamžitě vyhodit alternátor, po ujetí pár km a vybití akumulátoru jej zodpovědně odevzdat na sběrný dvůr, že jo?

*ee*

hop®

...ano, proto jsem z auta demontoval alternátor...*zed*

 

hop®
hodnocení

0x
avatar hop

Tomason vysvětlil velmi dobře, baterie v autě není jednorázová, je to akumulátor, proto je nutné jej nabíjet (vyjde to levněji, než ho po deseti startech motoru vyměnit). "Bezúdržbovost" baterie je v tom, že ji teoreticky není třeba dolévat, že elektrolyt nemá kudy uniknout, ovšem je to opět pouze teorie. Každý akumulátor musí mít odvzdušňovací "dírku", kterou se z elektrolytu odpařuje voda. Pokud je bezúdržbový akumulátor nabíjen špatně, je přebíjen, voda se odpařuje a je třeba ji dolít. Takže takzvané bezúdržbové akumulátory nejsou ideální, protože v případě jakéhokoli problému v dobíjecí soustavě auta je těžké je zachránit a obnovit jejich kapacitu na původní hodnotu...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]