Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Elektrony a xenony

Od: martinasmutna odpovědí: 48 změna:

Může mi někdo vysvětlit v čem se liší elektrony od normálních kol, v čem je jejich výhoda a proč jsou tak drahé? A xenonová světla? Mají modřejší světlo a asi víc žerou, v čem je jejich výhoda? Navíc musí mít asi jinak udělanou elektriku a nejdou přidat do normálního auta.

 

 

48 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

nu*
hodnocení

0x

co se podívat na google a něco si o tom přečíst? o vlasntostech kovů, plechu, slitinách, korozi, žárovkách, výbojkách, teplu , světelném spektru atd?vče je tam podrobně vysvětleno a číst umíš

 

michalll*
hodnocení

0x

V čem se liší elektrony od normálních kol? Jsou lehčí a hezčí, proto jsou drahší ale kola dělají auto :)

Xenonové světla svítí silněji, mají lepší teplotu barev a tak řidiče tolik neunavují, jsou v tom případě bezpečnější, ale musí se u nich měnit výbojky, i přesto že se do nich takhle investuje jsou dost drahé oproti běžným žárovkám, takže to opravdu asi stojí za to...

Xenonové světla svítí silněji a tak řidiče tolik neunavují, dejme tomu, ale co protijedoucí řidiči na silnicích 1. třídy a okreskách? Klasické asymetriky přisvítí při tlumených i pruh protijedoucím a je videt chodce, cyklisty. Potkávat někoho s xenony, je jako dívat se do oblouku svářečky. Miluji ty s dodělanými xenony, kterým to svítí do nebe.

Elektrony zmenšují neodpruženou hmotu vozu, někomu jen pro parádu.

 

hodnocení

0x

Xenony jdou přidělat na normální elektroinstalaci a do normálního auta (existují sady), ale je to zakázáný.

stirecek*

Hlavně nechat pořádně seřídit světla, opravdu nemám rád, když mě oslepují různí neschválení modráci bez ohledu na protijedoucí auta.

Alu kola jsou hezčí, lehčí a hlavně při naboření se částečně vrátí zpět, jsou pružné, takže se s nimi dá dojet a dají se i narovnat. To u ocelových disků nejde. To ale platí u kol zhruba od tří tis nahoru, které mají ideální směs slitiny s dostatkem hořčíku. Ty levné na aukru apod jsou jednorázovky a nejdou dost dobře rovnat, praskají.

ar*

A to jsi četl kde, tenhle nesmysl , že "Alu kola jsou hezčí, lehčí a hlavně při naboření se částečně vrátí zpět, jsou pružné, takže se s nimi dá dojet a dají se i narovnat. To u ocelových disků nejde."*zed*

Martinasmutna, litá kola, dříve se vyráběly z elektronu dnes ze slitin hliníu, je to levnější a bezpečnější, Používají se proto že jsou tužší a nepruží tolik jako plechové disky a tím jsou lepší jízdní vlastnosti. To že jsou lehčí a pružnější je absolutní nesmysl a je to právě naopak. Plecháče se nerovnají jen proto , že se to finančně nevyplatí,

Ohledně xenonů používají se z důvodu lepší svítivosti , kde je lepší barva světla podobná více denímu (zhruba 5000K) a mají větší účinost tím pádem i menší spotřebu energie. Halogena do hlaních světel má spotřebu 55/60W xenon "jen" 35W

stirecek*

No když je teda ocelový disk tak pružný, proč na tom nejezdí automobilové soutěže? Zkus se někoho zkušeného zeptat, první díra a končí v závodě. Hmotnost závisí na použité směsi a tvaru elektronu.

ar*

No odhalil ses jako opravdový oborník, očemž já jsem už delší dobu nepochyboval. Ten kdo se potřebuje zeptat odborníka budeš nejspíš ty, jinak bys nepsal takové hovadiny. Na druhou stranu oceňuji , že ať plácneš co plácneš vždy si za tím stojíš.

Právě proto že plecháče jsou pružné a v zatáčkách se více prohýbají a nevedou tak dobře stopu , tak se v automobilovém sportu používají litá kola i když ty jseš určitě přesvědčenej , že je to kvůli vzhledu, né není. A pokud se hmotnosti jedná tak si vem váhu a zvaž si plechový disk a disk litý "hlinikáč" a pak mudruj, Pro tebe zváš upozornění ,musíš vážit kola stejného rozměru třeba obě 15" abys pak netvrdil že hlinikáč z "malucha" je lehčí než plecháč na "Lízu"

stirecek*

Ocel je sice pružná, ale když se to přežene, tak je po závodě. Viděl jsem záběry natočené vysokorychlostní kamerou co udělá kvalitní liťák po doskoku a možná by ses divil, kolo vypadalo jako z gumy. Neříkám ani jsem nikde nepsal, že kola nejsou pevné, kvalitní směs je ale důležitá, ani jsem nepsal, že je to kvůli vzhledu. Doskok na ocelovém disku by znamenal konec závodu, takže až tak to není o tom, jestli špatně vede, ale jestli dojede. Několik plechů jsem zničil, opravit sice jdou, ale nikdo to nechce dělat, poněvadž výsledek není stoprocentní. Stejné je to i se super levnými alu, kdy směs není ideální a při narovnání prasknou. Ideální jsou kované disky, ale ty najdou uplatnění více na náklaďáku než osobáku. Ale nebudu se ti do toho míchat, odborník jsi tady ty!

ar*

Jak říkám zbytečná debata, když dojdou fakta tak nastupuje viděl jsem , slšel jsem a synovec sousedky.

Máš pravdu slitina je gumová není křehká a netrpí praskáním. V pneuservisech dělají jen blci když tvrdí , že každé druhé auto na hlinikíčích je má "cinklé" Stačí to tak.

tomtom*

Pane AR, opět případ kdy jste se projevil jako odborník. Gratuluji, hlavně pozor na hrubky.

 

rv*
hodnocení

0x

Příkon autožárovek je předepsán předpisem. U tlumených/dálkových tak, aby protijedoucí nebyli oslňováni. Xenony mají vyšší účinnost, proto vám umožní neporušit předpis a přitom více svítit. Jak je to u LED světlometů nevím, protože jejich účinnost je ještě vyšší.

cyril*

Děkujem za "odborný" výklad! *ee**ua*

 

jabraka*
hodnocení

0x

Co se týká Elektronu,tedy lehké slitiny,je lehčí a pevnější a pružnější než běžný ráfek z ocelového plechu.Ještě koncem minulého století se z elektronu(Al,Mg,Cu) se používal na díly letadel.

JABRAKA

 

hop®
hodnocení

0x
avatar hop

Mám na Transitu dodělané takzvané bixenony - tedy xenony které lze přepnou na tlumená i dálková světla (elektromechanická záležitost). Výhoda je větší svítivost (samozřejmě v rámci norem) a to že žárovka nepraskne, takže ji nemusíte okamžitě na silnici měnit. Dožívání "žárovky" se projevuje snižováním svítivosti a žloutnutím světla. Nevýhodou je určitá daná pořizovací cena sady, je nutná montáž několika "chytrých krabiček" do prostoru blízko reflektorů. Ale jiné úpravy nejsou nutné, akorát musíte zvolit správný typ žárovky (H4, H7...) kvůli patici.

P.S.: Jsem s nimi naprosto spokojen, a zatím mi na ně policajti neřekli ani fň...

cyril*

Snažím se namluvit si, že se jedná pouze o pokus o vtip - hlavně v tom: "jiné úpravy nejsou nutné"!

hop®

Jaké jiné nutné úpravy máte na mysli?

 

cyril*
hodnocení

0x

"Elektrony" jsou přežívajícím slangovým výrazem pro dnes vyráběná kola litím ze slitin hliníku. Původní název vyjadřoval skutečný stav - kola byla skutečně odlita a obrobena ze slitiny s obchodním názvem "elektron". Tento materiál byl dalším vývojovým stupněm ve výrobě převážně sportovních kol. Dokázal skloubit výhody kol plechových a drátěných, ale měl jednu velice podstatnou nevýhodu, kterou byla strukturová nestálost. Tento nedostatek se musel v pravidelných (ročních) intervalech sledovat nedestruktivní defektoskopií a pokud nevyhověl, nesměl být dále na autě použit. Tuto nevýhodu dnes výrobci nahradili litými koly ze slitin hliníku s podobnými, avšak ne tak dobrými vlastnostmi. Dnešní litá kola jsou však používána hlavně z důvodů vzhledových a ne mechanických vlastností. Takže shrnuto: výhodou dnešních litých kol (nikoli elektronů), je v první řadě vizuální efekt (jsou líbivější) a tím pádem i dražší. Cena je však dána i náročností výroby oproti ocelovým.

Xenonová světla jak již bylo řečeno mají lepší svítivost s nižší spotřebou, jejich použití v běžném provozu je podmíněno současným použitím automatického naklápění světel v závislosti na pohybu vodorovné osy vozu a rovněž povinným zařízením na čistění světlometu s výbojkou (ostřikovač světel a pod.).

hop®

Pokud sidobře pamatuji, tak "elektron"je slitina hliníku a hořčíku...

Ale co se týká těch mých BIXENONŮ, prosím Vás o nějaký odkaz, kde bych našel moudro,které jste citoval (jistě z důvěryhodných zdrojů), předem děkuji! *hej*

ar*

Hope Cyril má pravdu s těma světlama HIDy jako takové oficiálně povolené nejsou. Elektron byl slitina 90% Hořčíku a 10% hliníku.

Cyrile jen k těm elktonům, v dávných dobách jsem je měl na žigulu a muselo se na rentgen po dvou letech. Váha starého elektronu se dnešníma hlinikáčema nedá srovnat, byly podstatně lehčí, ale jak píšeš vnitřní koroze a pitomé rentgeny tak šly z baráku.

hop®

Are, netvrdím, že jsou povolené, pouze konstatuji, že jsem ještě neměl sebemenší problém, takže jsem spokojen.

A jsem rád, že jsi potvrdil moj vzpomínku na staré elektrony a jejich složení (měl jsem je na Š1000MB)...

*palec*

ar*

Hope a víš kolik lidí je má namontované, ale opravdu to chce mít seřízená světla, jinak je to šílené jet proti takovému autu, no ono i když má halogeny a svítí po veverkách tak to je podara

Jinak ty elektrony krásně hořely. Ještě když jezdil v autocrossu Jeam Beam Team a jezdec Weber tak tady u nás když je mistrovství, měli bouračku a auto blaflo, začaly hořet i kola, hasiči na to flákli vodu a to byla fagule jako když hasí benzínem

hop®

Are, seřízená světla mám, prošlo to i ofiko STK, ty výbojky jsou díky patici v původním umístění HáČtyřky. Nekupoval jsem to jako nové, od kámoše bez návodu, ale jel jsem sám proti sobě (zní to blbě, jen výměna aut a řidičů...*smich*), a fakt mě to moje auto neoslnilo!

ar*

Ale jo věřím, když jsou dobře poladěný tak to nijak neoslňuje, nejlepší jsou v "čočkových světlech" . Bohužel když na silnici vidím, jak tam napral nějaké s výbojkou 8000K a nebo 12000K tak to je šílenost a lákadlo na poldy. Pokud jsou normální 4800K až 5300K tak to v pohodě projde i technickou.

hop®

Fakt nevím, co tam mám, ale je to tak akorát super. Zkoušel jsem tam kupovat klasický H4 s výkonem okolo 100W místo těch 50/55 (abych trochu viděl), normálně koupený v krámě, ale vydržely pár desítek hodin a pak šly do kopru. Mám na Transitu standartní původní parabolu a do toho ty bixenony na patici H4 a *tanec*...

xenon

Zdravím vás, pouze vám vymluvím slovo bixenony. Bixenony znamenají xenonová výbojka pro potkávací světlo,další xenonová výbojka pro dálkové světlo.Vaše náhrada za žárovku H4 je jednoduchý xenon, u kterého je měněno mechanicky ohnisko.Správný bixenon je otázkou desetitisíců,dálková výbojka musí být stále předohřátá,aby došlo k jejímu okamžitému rozžehnutí bez klasického xenonového efektu.

cyril*

Opravdu není nad zaručené informace!

xenon

Ono to svítí stejně,jestli je to 4800K nebo 12000K. Jde pouze o barvu světla. Policajty s tím nerozdráždíš, protože ve stejných barvách se prodávají i klasické halogenové žárovky.Tak nám napiš ještě něco chytrého.

ar*

Xenone , pokud jsi přesvědčen že 4800k a 12000 k májí i stejné lumeny a různě dobarvované halogeny jsou legální pro použití na veřejných komunikací, tak tobě už nic psát nemusím, snad jen aby prostudoval níže popisovanou vyhlášku o osvětlení vozidel. Co je to Lumen, tím se snad ani nezatěžuj.

xenon

Pokud tu sám píšeš o Kelvinech, tak co sem plácáš Lumeny. Jasně že svítivost je u xenonů stejná, jde pouze o barvu světla od bílé to modrou. Jestli tomu stále nerozumíš, moho ti to vysvětlit.Ale asi to v tvém případě nemá cenu.

ar*

No mylslel jsem si že pro tebe každá barvy světla . . .,ale to je zbytečné žij klidně dál v tom že mají stejnou svítivost a jsou povolené.

xenon

Svítivost je stejná, povolené nejsou,protože ve světlometech neurčených pro xenony není naklápění proti oslnění.Dalším problémem je vypálení paraboly a zmatnění čočky u projekčího světlometu.Pokud nějací výrobci tvrdí že žárovka HID pracuje při nižší teplotě, stačí si dát před světlomet ruku.Spotřeba HID žárovky s trafem je 35W, oproti běžné třeba H7 s 55W.Většina novějších aut hlídá žárovky a při zapojení pouze 35W signalizuje závadu žárovky, čili se musí dát odpor, zvyšující odběr na 55w.U nejnovějších aut ani toto nepomáhá a musí se udělat zásah do ŘJ(pro ARa do řídící jednotky), protože startovací odběr xenonu je jiný, než u halogenové žárovky.

ar*

Správně, teplota xenonové výbojky 105stupňůC , halogénové žárovky 200-250 stupňůC, odborným měřením holou rukou zjistíme že pracují při stejné teplotě , páč obě pálí.

Světelný tok x.výboky 4800K = 3200lm, 7000K= 1390lm , 8000K= 1180lm Odborně lze říct svítivost stejná páč jsou ve tmě vidět.(zdroj. hidplanet.com/...

No a něco lze přečíst i zde autodiagnostika-chiptunin/... . . xenony.as/... . . xenony.as/...

Ještě děkuji za vysvětlení co je ŘJ.

xenon

Tak jsem rád, že jste si to na uvedených strákách ověřil.Zdravím.

cyril*

Bohužel je docela smutné, že je dnes ještě dost prodejců kol, kteří nabízejí ty "nejlepší elektrony", ale když se jich zeptáte zda k nim mají i platný atest, tak vůbec nechápou odkud jede vlak! Původní název se natolik zažil, že ani ti, kteří by to znát měli, tak rozdíl od běžných litých neznají.

cyril*

To s tím elektronem nějak odporuje tomu co jsem uvedl? A co se týče Vašich BIXENONU, tak stačí nastudovat zákon o tech. podmínkách vozidel 56/2001 a s ním související předpisy a nařízení EU včetně.

Jestliže jste zakoupil oficiálně sadu na přestavbu běžných světel na výbojková, tak v návodu muselo být zcela jasně uvedeno, jak se mají montovat a za jakých podmínek používat, případně tam muselo být uvedeno, že nesmějí být použity na vozidla v běžném silničním provozu.

hop®

Předem děkuji za konkrétní odkaz na příslušný zákon, který upravuje použití bixenonů na vozidle, můžete poslat i vnitřní poštou... :)

nu*

úplně vyčerpávající odkaz na platnou předpisovou základni vztahující se k osvětlení vozidel je v novelizované příloze č.1 vyhlášky MDCR č.341/2002Sb, ve které ale chybí odkaz na dalších 6 nových předpisů EHS/ES...vše si satčí najít ns stránkách EUROLEX

 

dodousek*
hodnocení

0x

Co si pamatuji tak elektrony jako takové byly někdy cca kolem roku 1980 FIA zakázány používat na závodech automobilú kvůli obrovské hořlavosti.Byl jsem v učení svědkem že upnutý kus ulomeného ráfku ve svěráku rychlejším pilováním pilníkem létali jiskry jak od brusky.Jestli tu někdo výše psal o hořlavosti tak se omlouvám-nečetl jsem ty dohady detailně.Ještě malá poznámka-myslím že elektrony se odlévaly v Poldi Kladno.

bobby

Jak se teda mohly odlévat, a neshořeto to. To je mi nějaký divný.

To co v elektronech tak lehce hori je horcik.

Jakakoliv horcikova slitina se odleva bud v inertnim prostredi, bez pristupu kysliku (seriove vyroby) nebo pri kusove vyrobe, kdy neni k dispozici sopecialni pec se odleva pri stalem zasypavani odlitku sirou. Sira na povrchu odlitku hori a tim odebira kyslik, takze horcik nechytne. Na youtube lze snad najit nejaka videa. Pri odlevani timto zpusobem to vypada jak v pekle, vsude prskaji plameny a je z toho spousta koure.

Tez obrabeni se musi provadet v inertni atmosfere.

Po skonceni vsech mechanickych uprav se musi horcikovy vyrobek povrchove pasivovat, aby horcik dale s kyslikem nereagoval.

Pri destrukci vyrobku (napr. onech kol), kdy se kyslik dostane k vnitrnimu nepasivovanemu horciku hrozi opet nebezpeci vzplanuti.

dodousek*

*hej*super odpověď-díky za objasnění-ahoj

ar*

axus® *palec* Jen bych doplnil. že pokud by někdo zkoušel hořlavost elektronu :D tak hlavně nehasit vodou. Teplota hoření je natolik vysoká ( mám dojem že 2200) , že rozkládá vodu na H a O a pak z toho je fagule jak když se přilije benzín.

borat*

Co se týče hořlavosti elektronu,tak jste tu zešíleli.Elektron sice výborně hoří,dosahuje vysokých teplot,používá se i při sváření, ale to pouze ve formě jemného prášku.Podobně hoří i hliník.Elektronový disk by jste nezapálili ani autogenem.Disky z elektronu se přestaly vyrábět z důvodů koroze,přes zimu vám je sežrala posypová sůl.

 

nedouk

To snad psal pan AR, létali jiskry. Negramote!

výtka
Upozornění od sys hejkal 18. 12. 2010 22:17:04
Nedouku, stačilo jedno necitlivé slovo a vyprovokovalo reakci, která by se mohla rychle změnit na vzájemné napadání. V budoucnosti prosím volte slova tak, aby byla dodržena Pravidla poradny hlavně Z 2. Vyřiďte to prosím i tomu, kdo v tomto vláknu také ve svých příspěvcích pod jiným nickem psal z Vašeho počítače podobným stylem jako Vy.
dodousek*

nedouku jaké i nebo y jsy zjystyl určyte na offyces kde sys to zkontroloval a pak sem dal přýspěvek ale co je elektron any netušýš tak tadi neurážej-kdibi to napsal kdokolyv ze zde zdyskutujýcých OK.Ale ti...*smich**smich*:-P:-P*ua*a kdibi sy bil takoví yntelygent tak nebudeš urážet člověka(AR) kterí to nenapsal a podýváš se kdo to psal.Ale...vyd ti vanočný stres*zed*

tomtom*

Móc krásný projev, už vím s kým mám tu čest.

 

dodousek*
hodnocení

0x

Nooooo táááááák a máme to...jsme všichni šílení...*smich**zed*hezkou poslední advetní neděli všem na poraďte.cz a ještě hezčí vánoční svátky.*bzum*

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]