Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jaká rychlost je nejekonomičtější?

Od: matahari odpovědí: 17 změna:

Dá se nějak odhadnout,při jaké rychlosti (otáčkách motoru)pracuje auto nejekonomičtěji? Když pojedu 50kmh, tak okamžitá spotřeba bude malá,ale pojedu trasu dlouho. Když pojedu 150kmh,tak pojedu rychle,ale spotřeba bude velká.Nemám v autě computer,ale ono to bude u všech aut podobně,nebo ne?

Co žere nejvíc energie?Světla a rádio?To se také promítá do spotřeby?

 

 

17 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

3x
avatar axus

Samozrejme ma kazdy motor optimalni otacky, pri kterych je optimalne vyvazen pomer vykonu a spotreby. Lze to zmerit a vytvorit grafy, ale ne tak jednodusse v beznych silnicnich podminkach.

Jak uz je vyse psano a jak je celkem patrne, na spotrebu ma vliv mnoho faktoru. Od terenu az po vsechny spotrebice v aute.

Kdyz se na to podivam z jine strany, jak pisete:Když pojedu 50kmh, tak okamžitá spotřeba malá,ale pojedu trasu dlouho...

To muze byt pro vypocet pomerne zajimave.

Z bodu A do bodu B pojedu rychlosti v1, cesta mi bude trvat cas t1 a spotrebuju X1 litru paliva. Pri cene C za 1L paliva me cesta vyjde na C*X1=Y1 Kc.

Stejnou trasu pojedu rychlosti v2, cesta mi bude trvat cas t2 a spotrebuju X2 litru paliva. Pri cene C za 1L paliva me cesta vyjde na C*X2=Y2 Kc.

Absolutni hodnota Y1-Y2 urci rozdil v Kc, o ktere bude mene ekonomicka jizda drazsi.

Absolutni hodnota t1-t2 urci cas, o ktere bude vice ekonomicka jizda delsi.

Pokud pripustime, ze cas jsou penize, pracuji a jsem spokojenej s vydelkem P penez za 1 hodinu prace, pak mohu predpokladat, ze cenu meho casu (1 hodiny) mohu vyjadrit prave timto mnozstvim P Kc/hodinu.

Pak si mohu spocitat, ze rychlejsi jizdou jsem usetril cas v hodnote P*absoluti hodnota(t1-t2)=Y Kc.

Pri zaverecnem porovnani Y vuci (Y1-Y2) zjistim, ze pokud:

Y > absolutni hodnota(Y1-Y2) ... z ekonomickeho hlediska se vyplati rychlejsi jizda (pokud nedostanu pokutu za prilis rychlou jizdu)

Y < absolutni hodnota(Y1-Y2) ... z ekonomickeho hlediska se vyplati pomalejsi jizda

Y = absolutni hodnota(Y1-Y2) ... je jedno, jak rychle jedu

Staci si dosadit realne hodnoty a spocitat...

esprit*

tys měl asi z matematiky jedničku *dril*

 

 

hodnocení

2x

Nejekonomičt+jí jízda je na nejvyšší rachlostní stupeň a držet otáčky na hodnotě nejvyššího kroutícího momentu nebo těsně pod ní.

U dieselu je o např. na 5. rychl. stupeň a 1900 ot/min (plynový pedál sešláplý max. 1/3 zdvihu). Pak se také hodně ušetří dojížděním ke křižovatkám nebo ke zdáli viditelným překážkám na volnoběh! To jedete třeba 2 km rychlostí 90 k/hod při spotřebé 0,5 litru nafty za hodinu! Na dlouhé trase se takové úseky sčítají a pak skutečně můžete ujet třeba 60 km za 0,5 litru nafty!

 

hodnocení

1x
avatar miramira

nejekonomičtěji se mi jeví jízda se zahřátým motorem rychlostí kolem 90km/h plus mínus zhruba 5-10km/h. Samozřejmě záleží na výkonu motoru. Například s 1.9TDi ve verzi přes 100kw je i V=120-130km/h velmi ekonomická . neplatí např pro 1.2 benzín. Na spotřebu má velký vliv roční období a zapnutí klimatizace. V zimě je nárůst spotřeby až o 20% i více u osob vozu díky studenému až zmrzlému motoru a jízdě na kráké vzdálenosti. V této souvislosti je nutné podotknout že je ekonomické jezdit vzdálenosti od 10 (15)km výše protože čím delší vzdálenost je, tím je průměrná spotřeba paliva menší. Největší spotřeba paliva je na prvním kilometru (necelých 15L/100km) a s dalšími ujetými KM průměrná spotřeba značně klesá.

 

autoa
hodnocení

0x

Záleží na obsahu motoru.Typu motoru atd.Máte otáčkoměr? Tak na třech tisících to už začínáte pořádně krmit.Nejvíce energie,kromě motoru,žere např.klimka.Světla a rádio jsou zanedbatelné.Také záleží jakým se jede terénem,jestli se táhne přívěs,jak je zatížené auto...

erikch*

jen tak na okraj-světla nejsou zrovna zanedbatelným spotřebičem,stejně jako třeba ventilátor a čerpadlo paliva-oproti rádiu-to má opravdu min.odběr...

 

buss
hodnocení

0x

Exitovaly na to grafy, při jakém točivém momentu.., pohledat, napsat výrobci, literatura, testy ...
Obecně se říká jet tak na 75 % výkonu.
Jistě, vše co zatěžuje alternátor je zatěžování motoru. A co vezeme, protivítr, terén, no toho je..

 

nespokojenyurednik
hodnocení

0x

tak když pojedete do kopce rychlostí 50 km na dvojku a otáčkoměr ukáže 4000 otáček, a ve stopadesáti po rovině na šestku 3100 otáček, bude spotřeba vyšší dle mého názoru v prvním případě, i v případěš kdyby jste jel na tu dvojku po rovince, takové věci jako využívání setrvačnosti vozidla, předvídání, minimální brždění a styl jízdy vůbec jsou o hodně dlůležitější než samotná rychlost

 

rv*
hodnocení

0x

Většinou pokud pojedete na pětku rychlostí 70km/hod, nebudete daleko od optima. Nejvíc energie žere manuální klima, pak brzda a pak plyn.

hospodin*

Pokud pojedete těch 70km/h na pětku do prudšího kopce, budete muset mít plyn na podlaze a auto bude žrát i trávu kolem silnice.

Takže to nejde takhle všeobecně říct...

 

stirecek*
hodnocení

0x

Teoreticky - motor při plném zatížení má nejmenší spotřebu v oblasti největšího točivého momentu. Při částečném zatížení má menší spotřebu v nízkých otáčkách. Spotřebu zvyšuje zatížení alternátoru, pneumatiky s vysokým valivým odporem, náklad na střeše, otevřené okna, podhuštěné pneu, ale největší vliv na spotřebu má styl jízdy

no, styl jízdy je zajímavý. Známý jezdil s dieslem v octávce vždy dost šetrně kolem 1500 otáček (podtáčel to), až se mu vysypaly některé motorové součástky a oprava nakonec stála dost peněz. Takže šetřil, až odepsal turbo nebo cosi, už nevím.

stirecek*

Styl jízdy brzda plyn, předvídání u křižovatek nebo provozu před sebou, dojíždění...atd má vliv na spotřebu podstatný. Nízké otáčky motoru nevadí, záleží na zatížení. Jestli to dusil, tak se není čemu divit, motor se musí stále lehce točit.

podle matematických tabulek v manuálu vozu je uvedeno, že nejmenší spotřeba je na nejvyšší rychlsotní stupen,což je 5ka resp. někdy i 6 tka a odpovídá to rychlosti jízdy 80-90-100km/h. Tím jen doplňuji, že 50tkou (na 3ku tedy) to podle této tabulky nevychází jako nejekonomičtější jízda.

stirecek*

Mně točí pětka při devadesátce 1800ot, max krouťák mám při 1750ot, takže tam má motor nejvíc síly a nejmenší spotřebu. Pro běžnou jízdu využívám cca 1500-2300ot, to mi stačí i na předjíždění a spotřeba na delších trasách bez problémů 4-4,2litru, moje paní stejnou trasu za 3,7 a to pětku dává jen na velmi širokých a rovných silnicích, drží si tedy víc otáček. Veměstě jde spotřeba nahoru, kolem šesti litrů, v zimě víc, záleží na počtu studených startů a taky na hustotě provozu a počtu rozjezdů.

Známý si nejspíš oddělal dvouhmoťák, jak píše tomason, ty staré diesly s vyšší kompresí a vyšším objemem na to dost trpěly

tomason*

Dvouhmotý setrvačník klasika šetřílků, moderní motor toto spektrum nemá rád.U Octavie ho lze nahradit jednohmotou.

 

buss
hodnocení

0x

Chybička matahari, chcete odpověď na nepřesnou otázku, buď je jen hypotetická, co by kdyby, nebo máte uvést mám toto auto, tento motor a v neposlední řadě tuto nohu, miluji tento styl jízdy. Takže se v podstatě dozvíte nic.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]