Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Výkon klimatizace při stání vozidla

Od: previt® odpovědí: 7 změna:

Ahoj, je možné, že by se klima při stání vypínala/omezovala svůj výkon a naplno fungovala jen za jízdy? Přijde mi, že po startu anebo na semaforech se dost zeslabí (vzduch je spíš takový vlažný až lehce studený) a začne víc chladit zase až po rozjezdu.. Jedná se o V-class (W447, r.v. 2014).

Říkám si, že kdyby tam byl únik chladící kapaliny, tak by nefungovala pořád. Ale takhle mi to nejde do hlavy a napadlo mě jen jestli za tím zase není snaha výrobce o snižování emisí...

 

 

7 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

smode2
hodnocení

0x

Výkon klimatizace při volnoběhu je běžně nižší.

hodnocení

Mám ale takový pocit, že dříve to nedělalo. A třeba u Octavie mi jede naplno stále..

 

riva
hodnocení

0x

Otáčky (výkon) kompresoru klimatizace závisí na otáčkách motoru.

 

hodnocení

0x
avatar promon

Tak zkusme zapojit logiku. Při běžné jízdě točí motor běžného OA nějakých 2.500 - 3.500 ot/ min. Kompresor je poháněn řemenem od kliky, tudíž i jeho otáčky závisí na otáčkách motoru. A pak stojíte na volnoběh, kde se bavíme o cca 750 ot/min, tedy o mnohem nižších otáčkách, řekněme čtvrtinových , kterými se, pochopitelně, otáčí i kompresor klimy, tudíž zákonitě bude tlačit daleko menší objem chladiva, což zase nevyhnutelně, vyůstí v nižší výkon chlazení.

No a teď si představte, že zapomenete vypnout tu pseudoekoblbost Start/stop - dojedete na semafor, motor chcípne a máte po chlazení interiéru úplně! Ale zase ten pocit, ta snížená uhlíková stopa, záchrana planety, Greta nebude muset vřeštět ,,How you dare ! ´´ to přece za to stojí, ne?

Logická i skutečná ta závislost na otáčkách sice je, ale podle mě není absolutně přímo úměrná. U dnešních aut je kompresor variabilní, takže pokud je dostatečně dimenzovaný, klidně může v běžných otáčkách už běžet třeba jen na třetinu výkonu a při volnoběhu na dostupné maximum, tedy výkon stále stejný. I starší on/off kompresory podle mě , nezkoumal jsem to, musí mít nějaký bypass nebo něco pro omezení tlaku, jinak by pri točení k omezovači musely namrzat výdechy v kabině:) Subjektivně mi dokonce přijde, že čím vyšší otáčky, tím klesá zatížení motoru kompresorem.

 

hodnocení

0x
Na volnoběh klima chladí míň, ale tak moc, aby vás to mělo trápit. Co začít zkontrolováním náplně?

 

bear
hodnocení

0x

Pokud máte slabou baterku nebo s malou Ah kapacitou, tak při zapnuté klimě běží sahary ventilátorů (ventilátor kabiny a dva velké na chladiči a kondenzátoru klimatizace v motorovém prostoru. To je tak velký odběr proudu, že alternátor na volnoběh neumí udržet napětí a ze 14V padne klidně na nominální baterky třeba i na 12,3V, když je taková zátěž.

Logicky pak přestane tolik foukat do kabiny a špatně se začne chladit přehřívající se kondenzátor (tenký chladič) klimy. Tím se zhorší účinek chlazení i když je náplň klimy vpořádku.

Kondenzátor je nutné silně ochlazovat proudem vzduchu. Náporem za jízdy to jde lépe než ventilátory elektricky. Kór na volnoběh.

Proudění vzduchu výrazně zhoršuje zanesené voštiny chladiče mootru i kondenzátoru. Plné bláta, much, atd...

Ideálně rozebrat a kondenzátor i chladič vymejt vodou od nečistot. Případně obojí vyměnit za nové.

Wapkou vymejt jen po směru voštin, jinak je všechny ohnete a chladič bude pro vzduch nepropustný.

Chápete?

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]