Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Výkon klimatizace při stání vozidla

Od: previt® odpovědí: 31 změna:

Ahoj, je možné, že by se klima při stání vypínala/omezovala svůj výkon a naplno fungovala jen za jízdy? Přijde mi, že po startu anebo na semaforech se dost zeslabí (vzduch je spíš takový vlažný až lehce studený) a začne víc chladit zase až po rozjezdu.. Jedná se o V-class (W447, r.v. 2014).

Říkám si, že kdyby tam byl únik chladící kapaliny, tak by nefungovala pořád. Ale takhle mi to nejde do hlavy a napadlo mě jen jestli za tím zase není snaha výrobce o snižování emisí...


doplněno 19.08.25 17:08: Tak únik chladiva tam není (doplněno jen nějakých 100g z 910g celkové náplně) a tlaky kompresoru jsou také spíš na horní hranici než nižší. Takže jsem zase na začátku s hledáním problému...

 

 

31 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

smode2
hodnocení

2x

Výkon klimatizace při volnoběhu je běžně nižší.

hodnocení

Mám ale takový pocit, že dříve to nedělalo. A třeba u Octavie mi jede naplno stále..
smode2

Pokud je na potrubí únik, může se závada projevovat podobně. Např. při jízdě chladí, při volnoběhu vůbec.

hodnocení

Aha, to jsem netušil. Takže holt servis...
vernon
Výkon klimy už na volnoběh, pokud není uniklá část chladiva, je u moderních aut vždy 100%.
hodnocení

Tak už mám potvrzeno od jiného "Véčkaře", že jemu klima jede na 100% neustále, takže to bude opravdu problém, který budu muset řešit přes servis...

 

hodnocení

2x
avatar promon

Tak zkusme zapojit logiku. Při běžné jízdě točí motor běžného OA nějakých 2.500 - 3.500 ot/ min. Kompresor je poháněn řemenem od kliky, tudíž i jeho otáčky závisí na otáčkách motoru. A pak stojíte na volnoběh, kde se bavíme o cca 750 ot/min, tedy o mnohem nižších otáčkách, řekněme čtvrtinových , kterými se, pochopitelně, otáčí i kompresor klimy, tudíž zákonitě bude tlačit daleko menší objem chladiva, což zase nevyhnutelně, vyůstí v nižší výkon chlazení.

No a teď si představte, že zapomenete vypnout tu pseudoekoblbost Start/stop - dojedete na semafor, motor chcípne a máte po chlazení interiéru úplně! Ale zase ten pocit, ta snížená uhlíková stopa, záchrana planety, Greta nebude muset vřeštět ,,How you dare ! ´´ to přece za to stojí, ne?

Logická i skutečná ta závislost na otáčkách sice je, ale podle mě není absolutně přímo úměrná. U dnešních aut je kompresor variabilní, takže pokud je dostatečně dimenzovaný, klidně může v běžných otáčkách už běžet třeba jen na třetinu výkonu a při volnoběhu na dostupné maximum, tedy výkon stále stejný. I starší on/off kompresory podle mě , nezkoumal jsem to, musí mít nějaký bypass nebo něco pro omezení tlaku, jinak by pri točení k omezovači musely namrzat výdechy v kabině:) Subjektivně mi dokonce přijde, že čím vyšší otáčky, tím klesá zatížení motoru kompresorem.
smode2

Motor má většinou při vyšších otáčkách i vyšší výkon.

aaa

taky záleží na typu kompresoru. Pístový je na volnoběh lepší než rotační, které se dávají poslední dobou kvůli úspoře.

 

hodnocení

2x
Na volnoběh klima chladí míň, ale tak moc, aby vás to mělo trápit. Co začít zkontrolováním náplně?
hodnocení

Asi dám auto do servisu, ale tady jsem se chtěl zeptat na možnosti ještě předtím, než to udělám..

 

bear
hodnocení

2x

Pokud máte slabou baterku nebo s malou Ah kapacitou, tak při zapnuté klimě běží sahary ventilátorů (ventilátor kabiny a dva velké na chladiči a kondenzátoru klimatizace v motorovém prostoru. To je tak velký odběr proudu, že alternátor na volnoběh neumí udržet napětí a ze 14V padne klidně na nominální baterky třeba i na 12,3V, když je taková zátěž.

Logicky pak přestane tolik foukat do kabiny a špatně se začne chladit přehřívající se kondenzátor (tenký chladič) klimy. Tím se zhorší účinek chlazení i když je náplň klimy vpořádku.

Kondenzátor je nutné silně ochlazovat proudem vzduchu. Náporem za jízdy to jde lépe než ventilátory elektricky. Kór na volnoběh.

Proudění vzduchu výrazně zhoršuje zanesené voštiny chladiče mootru i kondenzátoru. Plné bláta, much, atd...

Ideálně rozebrat a kondenzátor i chladič vymejt vodou od nečistot. Případně obojí vyměnit za nové.

Wapkou vymejt jen po směru voštin, jinak je všechny ohnete a chladič bude pro vzduch nepropustný.

Chápete?

hodnocení

Baterky jsou tam dvě - 96Ah hlavní a 13Ah dodatečná. Sahara jede naplno hned od startu.
Ale jestli tm je něco na rozebrání, tak to bych nechal spíš na autoservisu..
bear

Potom bych šel po té očistě chladičů a kontrole náplně média v chladícím okruhu.

 

mathew
hodnocení

2x

Já jsem si nikdy v žádném autě rozdílu nevšiml. Neříkám, že tam žádný měřitelný rozdíl není možná je možná ne, nikdy jsem to neměl potřebu měřit, ale silně pochybuji, že to funguje tak jak tady někteří píší to by se totiž člověk na křižovatce uvařil a na dálnici umrzl. Pokud máte rozdíl ve výkonu tak velký, že ho poznáte tak to bude rozbitý a nebo málo chladiva, ale to by asi nechladilo ani za jízdy.

hodnocení

To byla také moje diagnostika, že to je rozbitý. S tím chladivem jsem měl stejnou teorii, ale podle ostatních příspěvků i s málo chladivem může klima za jízdy fungovat normálně..

 

hodnocení

2x

Mně se stalo, že při volnoběhu se mi občas klimatizace vypínala a zjistil jsem, že to byl důsledek úbytku chladiva. Po doplnění je vše zase v pohodě... Za samotné jízdy nebyl běžně poznatelný problém...

Přesně - tohle jsem taky zažil, koupil jsem manželce Fiestu a bazarník praví - má to sice klimu, ale moc nefunguje, stále vypíná. No, stačilo doplnit chladivo a klima jela jak zamlada.

 

007cz
hodnocení

2x
Se zapojenou logikou zjistíme, že klima musí chladit i na volnoběh. U tebe se klima přehřeje, naroste tlak a tlakový snímač kompresor odstaví,po ochlazení tlak klesne a kompresor zase sepne.Při jízdě se stíhá chladit. Problém hledej u chladiče (kondenzátoru) klimatizace.

 

riva
hodnocení

0x

Otáčky (výkon) kompresoru klimatizace závisí na otáčkách motoru.

 

vas
hodnocení

0x

Proč jsi se neobrátil na profesionální firmu která zná a řeší klimatizace? Příčin může být spousta a také to může být konstrukční vlastnost.

Je potřeba se také podívat na to jestli není ucpaný výparník/kondenzátor. Může tam být taky magnetická spojka, můžou být také nízké otáčky motoru na volnoběh (Já mám schválně volnoběžné otáčky zvýšené, abych mohl jezdit na volnoběh, aby to motor utáhl na nějakých 990 otáček, Protože předpisových je nějakých 700 až 800)...

Takže by se to muselo pořádně vyzkoušet tím to je způsobené u tebe. Přes diagnostiku se podívat, jestli třeba na volnoběh to auto neodepne kompresor... Ať už s jakýhokoliv důvodu. A nebo to poznáš jednoduše takže si sáhneš na trubky, prostě to drž v otáčkách a sahej na trubky půjde studená... Tak to nech na volnoběh a šahaj na trubky jestli stále jde studená nebo jestli se vypne sahara nebo co to udělá...

hodnocení

Konstrukční vlastnost to není. Jak jsem psal, dříve to nedělalo a potvrdil mi to i jiný majitel Véčka, že i na volnoběh jede klima na 100%.

Že existuje nějaká firma, která se specializuje na autoklimatizace mě opravdu nenapadlo. Dal jsem to čistě do autoservisu. Můžu to tam zkusit dát znovu a zeptat se na ten výparník/kondenzátor a diagnostiku.

vas

Vezmi si injekční stříkačku (Když nemáš ani hadici) a zamiř na chlafič a koukej jestli prostříkneš až do motoru?

Zapni AC na max (ventilátor na max), stůj na místě a otevři kapotu — sleduj, jestli ventilátory (zpravidla 1–2 před chladičem) běží.

Pokud neběží → hlavní podezřelý.

Pokud běží pomalu/nepravidelně → problém v ovládání/relé/motoru ventilátoru. (Motor musí být při testu zahřátý na 90°C - Takže ideálně testuj po nějaké jízdě)

Při stojícím motoru s AC změř (nebo aspoň odhadni prstem) jak rychle se ochladí proud vzduchu při plynulém zvýšení otáček (např. přidat na 2000 rpm).

Pokud se chlazení výrazně zlepší při vyšších otáčkách → potvrzení, že jde o problém s prouděním vzduchu / RPM závislé.

Poslechni kompresor: při zapnutí AC by mělo být slyšet sepnutí spojky kompresoru. Pokud se spojka často zapíná a vypíná (přepíná) -> cyklování kvůli tlaku.

Prohlédni přední část vozu (kondenzátor) na znečištění, listí, hmyz, případné poškození nebo nárazníkovou mřížku — silně zanesěný kondenzátor dramaticky snižuje výkon.

Víc doma jako amatér asi nevyřešíš, potřebuješ kamaráda aby u toho byli dva (Jeden zapne v kabině, a druhý čumí do motoru)

 

 

bear
hodnocení

0x

Jak zase na začátku? Jsi nečetl zde v diskuzi, co máš vše dělat? Někdo ti psal pouze kontrolu chladiva a nebo i další věci?

hodnocení

Pak už tam bylo jen umytí chladiče anebo to, co psal @vas dnes..

bear

A co psal taky @007cz.

Někdy se oplatí kondenzátor rovnou dát nový i s novým vysoušečem.

hodnocení

Ano, ten to napsal až po mém doplnění otázky.

bear

Nejlepší je to fakt vymontovat z auta. Z příčky vymontovat všechny chladiče v kuse (vypustit chladivo, vypustit chladící kapalinu, atd...)

A mimo auto rozebrat od sebe a promejt wapem a třeba carlanem nebo nějakou arvou.

Kolikrát je bláto mezi chladičema navzájem a pak to neprofoukne nápor vzduchu jak má nebo větrák sahary.

Naslepo to můžeš zkusit promejt zahradní hadicí bez silného tlaku co dělá wapka, aby jsi věděl, jak je to propustné, zda to skrz protéká.

hodnocení

Díky, ale na jakékoliv rozebírání auta si opravdu netroufnu a ani na to nemám žádný prostor (parkoviště na sídlišti, kde se lidem nelíbilo ani to, že jsem si měnil kola), tohle nechám na servisu. Já max. co dělám je doplnění ostřikovačů a oleje...

bear

Tak na sídlišti je problém i s propláchnutím vodou hadicí. I když na ZŠ, když jsem chodil ke kamarádovi na PC, tak mě v paměti utkvělo, jak jeho soused v činžáku měl z 1.NP nataženou hadici z lodžije a řval na manželku Růžo, pusť vodu a umejval Š105 :-D

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]