Zdar Chci nasadit brzdový buben (se štefty na matice kol) na zadní hřídel. V manuálu píšou 235 Nm . Mám momenťák do 210Nm. Mám to hrotit? Mám asi tu starší verzi matice, viz foto doplněno 18.06.25 22:39: Ford Focus MK1 rok 2004 1.6 74 kW
Zdravím, tak toto jsme dotahovali trhákem, tj. kloubovou rukojetí 3/4" či 1". Silní normálně rukou, někteří i nohou, ale to je maso! Na Renaultech se to dělalo razákem na vyšší stupeň, pak přetáhlo rukou. Jinak tato skládaná matice je za trest, často se rozpadá - klec povolí. Bacha na škodovku, ne všechny bubny se dotahují na krev(záleží na typu ložiska)!
Síla utažení stlačuje vnitřní kroužky ložiska a tím přesně vymezuje vůli, málo dotažený má vůli moc velkou (mírné snížení životnosti), přetažený vymáčkne důlky v oběžných drahách (výrazné snížení životnosti). Kromě toho při utahování je třeba ložiskem otáčet aby si valivý segmenty vjely přesně do provozní polohy (klec to vymezí jen přibližně), jinak opět přesah, důlky a snížení životnosti.
Kdo na to s. tak ať se pak nediví že mu ložisko chcípne po 10kkm. Spousta mechaniků to má na háku, aspoň bude další kšeft, takže žádný momentový klíč, ale metrová trubka hop dotáhnout na krev a odjezd. Jeho auto to neni a že za rok přijde znova tim líp pro něj, svede se to na silnice a ahoj.
U ložiska se udává tolerance dotažení ca +- 10 až 15 Nm, 2,5 kg an metru je 25 Nm = už je mimo limit = špatně. Reálně ještě relativně v pohodě, spousta ložisek je dotažená výrazně mimo a jede to..
bear
asd1... nejvíc mechaniků zničí ložiska VAG koncernu, kde je v 1 a 2 generaci ložisko s integrovaným nábojem a musí se lisovat přes přípravek. Jinak tlačením přes náboj hned kuličky vymáčkne a je vymalováno.
asd1
Lozisko s nabojem a nutny přípravek je i na dvojkovym Focusu. Samotný lozisko vymenit nejde.. holt pokrok nezastavis. Zlatej mk1fl, ten je z fiku podle mě nejpovedenejsi..
Nejsem si teď jistej, 210Nm momentak z Lidlu (o kterým je asi řeč) mám taky, ale mám pocit, jestli on nejde od tý poslední čárky ještě o trochu víc pootocit. Jinak bych prostě po cvaknutí ještě pár stupňů přidal.
Odmastil bych vnitřek matice a závity hřídele náboje, kápnul modrej loctite a dotáhl na 210nM. Potom bych si udělal fixkou čárky a dotáhl o 2°pro lepší pocit.
Než jsem dočetl to odmaštění jen ke kapnuti, nechápal jsem v očekávání kapnuti kapky oleje Pro mastný závit by stačil i menší momentak Loctite (resp. teď už jeho polský/čínský napodobeniny za zlomek ceny) používám skoro denně na něco, ale u takhle velkýho momentu bych se trochu bál potřeby případného budoucího povolení. Na O2 už jsem musel zadní matku náboje povolovat privarenim k náboji a popojetim, nebo u staršího Mondea se mi povedlo při povolování přední poloosy rozštípat 32 očkovou Tonu na kusy, když jsem ho podepřel heverem a tuknul paličkou
bear
Modrej Loctite přetlačíš stejnou silou jako nordlocka podložku. Vpodstatě drží proti povolení jen skrz vibrace. Ale dvoumetrové páce neodolá ani náhodou.
I tak bych 210nM nehrotil, pokud je momeńták kalibrovanej a min 210nM zkutečně udělá. Proto bych i to další pootočení o 2°udělal pro lepší pocit hned po dotažení momentem. Na 300nM tzv. na krev bych to nerval. To ložisko se nemá jak uvolnit, pokud je silně utažené.
Tak nastavte 118Nm a dotáhněte to 2x . No ale vážně, dotáhnul bych to na těch 210Nm a pak odhadem ještě o kousek. Nebo když to necháte na 210Nm, tak je to chyba cca o 10% a nemělo by to vadit (Bůh ví, jak jsou ty čínské momenťáky přesné).
Jen pokud ji mám k dispozici. Což při sundání bubnů a výměně čelistí nemám.
jawacek350
Nehroťte to tak. Měnil jsem nedávno na Fiestě zadní brzdy a matky zase vrátit zpět s tím, že jsem je pojistil Loctitem.
asd1
Zrovna Ford udává že matici je možný použít 4x a až pak novou.. Přesně to je v dílenském manuálu.
trtr
Ford toho udává. Vemte si plátky plechu cca 2mm, naskládané na sebe, zavřené v plechovém obalu. V tomto vyřezou závit a nazývají to maticí - hnus. Tehdy nám nechal mistr kolovat, abychom to všichni viděli!
asd1
Nj Fordí vychytávky 4x použít udávají u normální matky na předním kole.. jak na tomhle vynálezu nevím..
trtr
Jj, Fordem tam, Vlakem zpátky. Pak byl i obrázkový vtip:v kufru byl granát s popisem: při závadě vozu vzít, odjistit, vhodit dovnitř a vzdálit se. Taky existuje:"Rally hopla, rozbili jsme Opla. Opel kokoTec,... Alfa, více v servisu, než li na silnici. Renault, co na srdci to na kapotě. Škoda mluvit, HTP - hned to prodej, h.. o to pojede a spousta dalšího. K tématu. Sehnat novou samojistnou maticí. Bacha na velice závitu a případnou orientaci. Pak dotáhnout trhákem na velkou gólů a je to + zkontrolovat, zda se budeš pěkně točí (je-li potřeba - vyplnit náboj vazelinou a dát víčko, některá ložiska jsou krytá).
bear
trtr... takže na Sááby nic
... i když ten Opel/Vauxhall...GM koncern
trtr
Na Saab nic nevím, ale je to srdcovka jednoho známého.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.