Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

EPC fabia 1,4/8v

Od: bery® odpovědí: 19 změna:
Ahoj, vrtá mi hlavou taková nejasnost a asi je tu jeden rádce, co by věděl.
Fabia 1,4 euro2, po delší době se zase rozsvítilo epc a padlo do nouze, po vypnutí/zapnutí klíčku zase dobrý.
Už v minulosti to souviselo s vodou ve svazku, ale teď je zrovna sucho. V paměti závad bývá víceméně standardně sporadická chyba ve smyslu vypočtené zátěže, teď nevím přesně.
A hlavně co nevím - musí být nutně příčina elektrického rázu, nebo to může způsobovat i moc zvýšený kompresní poměr (hlava už sundana do roviny značky) a tím vyvolané nonstop korekce predstihu podle klepání (slyšitelného)? Prakticky pořád to musí na všech válcích ubírat, jde zahlídnout i hodnoty k 10 stupňům, tak že by to jednotka mohla za nějakých podmínek vyhodnotit jako epc relevantní závadu?
Díky

 

 

19 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

bear
hodnocení

0x

Co je padlo do nouze podle tebe?

Třeba, když u těchto motorů nebudeš mít funkční hall snímač vačky u filtru oleje nebo nebude funkční indukční snímač na setrváku, potom auto jede jako, kdyby pod kapotou Fábku poháněl motor z babetty. Prostě totálně línej osel.

EPC je elektronické řízení regulace plynu. Tedy od klapky se servy po dráty kabeláže přes ECU motoru až po potenciometry na pedálu plynu. S kompresí a klepání dle mě nemá nic společného.

Kolik je najeto km?

Byla klapka vyčištěná a jak? Setkávám se s tím, že vpodstatě to nikdo neumí pořádně.

Takže ve VAGu najít kanál, kde se zobrazují úhly natočení klapky. Začne PWM pískat servo. Dej plnej plyn a vem kartáček na zuby a stříkej na klapku čistič karburátorů a drbej kartáčkem. Hlavně hrany mince klapky a místo stěn kanálu, kde je v kanále v těsném umístění při poloze volnoběhu a proudí tudy mírný vánek vzduchu. Tam je nejvíc důležité, aby bylo čisto. Dále kolem osičky a v neposlední řadě obě plochy klapky (panna/orel).

Bacha, VAG ti tuším nedovolí setrvat příliš dlouho s otevřenou klapkou v bloku hodnot. Asi za minutu zavře. Tak a´t ti tam nezavře kartáček na zuby.

Pak na kanále 060 udělej přizpůsobení při zahřátém motoru na 70C -90C a nejlépe před tím vyresetuj ECU testováním hodnoty na kanále 000 zapsat 00. Tím ECU resetneš. Pak 060 klapku přizpůsob.

Readiness ti u Euro2 nepůjde, tak je zbytečné na kanálech 034 043 046 070 dělat testy. Možná 070 ti půjde otestovat.

Po tomhle bych hledal závadu na EPC. Bu´d vadné potenciometry na klapce nebo na pedálu plynu, případně ta kabeláž. Dle nájezdu km klapky kolem 200 000km mohou být KO.

Co ti to vypisuje za DTC kódy chyb?

Svorka 30 je vpohodě? Co pojistky nad baterkou? Nejsou vyměknuté a jen se na ně člověk koukne, tak prasknou?

Akumulátor je OK? Kolik naměříš EN bezzátěžákem? Jestli je AKU slabej, tak hodně houpe napětím v palubní síti samotné SERVO. Klidně veme i 70A. Pak může pokles napětí zablbnout ECU motoru.

hodnocení

Díky,

ten nouzák soudím podle popisu polovičky, svítí EPC, motor tupej a bez síly z výfuku je slyšet malej předstih, vlastně jako při chybě snímače kliky nebo vačky :) Ale tam bych problém nehledal, na vačce jsem ho kdysi měnil a zrovna u těchhle závad to podle mě jednotka celkem spolehlivě pozná a uloží. Když se jí to stane, zatím vždycky stačilo vypnout/zapnout.

Snad nikdy jsem tam neviděl uloženou chybu jednoznačně ukazující na klapku nebo pedál, vždycky "někde mezi", přesný znění ani číslo si bohužel nepamatuju, ale něco jako "calculated load value", tak kromě kabeláže mě právě napadlo, jestli to nemůže dělat to nadměrný klepání a z něj vyplývající krátkodobý nebo dlouhodobý selektivní korekce předstihu překračující nějakou tolerovatelnou hranici. Už jíí dlouho říkám, ať zkusí nabrat nějakej "stooktan" na zkoušku.

Když to projedu, je i znát, že motor by měl na víc, než předvádí. Reaguje na plyn bleskově, ale při každým přidání zaklepe a hned se to projeví na korekcích, při akceleraci naplno to i tak zvoní. Kdysi jsem ten motor jednoduše "čipoval" šizenm snímače podtlaku v sání, aby změřený podtlak byl trochu vyšší a s ním i předstih :), což už jsem teda musel po posledním srovnání hlavy odpojit a stejně to nestačí. Falešný "klepání" od rozvodů můžu vyloučit, sice jsem je měnil už asi před 80tkm (klein a blažek), ale zatím skoro slyšet nejsou, zato předtím už do přestihu svým rachotem zasahovaly.

Se směsí snad taky problém není, sice jsem tam v minulosti vídal sporadickou chybu chhudý směsi (předpokládám související s mým odporovým šidítkem čidla podtlaku) a teď pro změnu sporadickou bohatý, ale lambda korekci jsem viděl jen v rozsahu pár procent na obě strany. Jinak lambda před měsícem měněná (druhovýroba) ,víceméně preventivně kvůli vůni benzínu s podezřením na bohatou směs (zbytečně, byla to prolínající hadička u vstřiků ).

Najeto něco přes 280, ale už kdysi předchozí majitelkou měněn motor snad kvůli prasklé ojnici (blok je bez čísla) a pak mnou měněný písty a vložky.

Přizpůsobení jsem u toho nikdy nezkoušel, tak na to někdy kouknu.

Klapku jsem (beze změny) vytíral naposled asi 2 roky zpátky, ne teda takhle pečlivě, ale jen "nepořádně" tak, jako to vždycky dělám, prostě stříkám sprejem a prstím starou fuseklí :)

Baterka je 2-3 roky Exide Premium 62ah a s motorem i po delším vybjení světly otočí svižně a podle altíku po takovým trápení i hladově zase žere proud, napětí jen pomalu leze nahoru a na altík se nedá ani sahnout, ale změřit v tý chvíli dobíjecí proud mě nenapadlo. Úbytek mezi altíkem a baterkou při plným odběru je ale minimální, cca 0,2V včetně kostry.

Ovšem nějaký podpětí jsem tam uložený zahlídnul (a bezmyšlenkovitě smazal před "zkušební jízdou"), snad v motoru a myslím ještě někde. Servo si těch 70A tady nevezme, beží v nouzáku na stálý minimální otáčky bez čidla volantu a kontrolka zhasnutá kódováním budíků.

bear

U těchto motorů je i naprd svazek motoru s malým konektorem. Jen ten svazek motoru MPi Euro2. Z ECU totiž jde malým konektorem nahoru a pak je přes jeho okraj zlomený zase dolů. U Euro 4 už jdou svazky pěkně z boku konektoru plynule dolů bez ohybu. Tam to třeba mě pozlobilo.

Další slabinou je svazek u konektoru hall snímače vačky. Přímo našponovanej společně s čidlem oleje. Kolikrát jsem viděl dráty u konekotru proklepané až na měď o ty tvrdé hrby husího krku.

Pak mě ještě napadá tlak paliva, ale s tím EPC nevím, zda to nebude slepá cesta.

EPC je opravdu jen regulace přenosu pohybu od pedálu na servo klapky.

No napiš mi ty DTC kódy, ale ty Euro2 jsou vždy vopruz, co jsem sám zažil. Ideálně bych se snažil o flash FW.

Měřil jsi osciloskopem lambdu?

hodnocení

Se svazkem už jsem se tam natrapil kvůli vodě, po deštích taky svitilo epc, ale to vždycky hlasilo chybu pedálu. To už jsem rozmotal, zavěsil, opakovaně sušil, impregnoval silikonovým olejem a otočil vzhůru nohama ten gumovej trychtýř, kudy voda z vany pod torpédem tekla přímo do svazku. Ale teď tam chyba pedálu právě není, jen ta chybně vypočtená zátěž, to mě vede k tomu klepání. Osciloskop nemám, ale když jsem hledal ten smrdící benzín, i stará lambda ve vagu hezky kmitala. Korekce podle lambdy na volnoběhu většinou pár procent ubírá a v otáčkách naopak trochou přidává, ale jen malý jednotky, nelíta to nikam mimo, že by to ukazovalo třeba na chybu regulátoru ve filtru. Jinak třeba na dálnici jsem s tím nikdy rychleji nejel (když s tím výjimečně jedu, kocham se nízkou spotřebou) , ale prej když se zapomene, tak kolem 160 to jede jak nic (44kw).
bear

svazek, co vede na známém místě nemá souvislost s EPC (to není svazek motoru). Píšu svazek motoru (od malého konektoru z ECU ke vstřikům, klapce, atd...)

hodnocení

A jo, teď jsem se tam byl podívat a fakt od motorový jednotky, jejího horního konektoru se zalomenými dáty, vede husí krk za filtrbox o kus výš, ne až dolů do louže.

Dneska se to "pěkně" vybarvilo, během asi 100 kiláků 2x nebo 3x nouzák následovaný nutným "restartem" klíčkem. Kouknul jsem teď v rychlosti na chyby,

v motoru jsou:

17549 - Load Calculation cross check P1141-35-00 implausible value

18047 - acceleration position sensor 1/2 (G79/G185) P1639-35-10-implausible signal-intermittent

a v BSG:

01054 - power supply relay, teminal 30(J317) 28-00short to plus

01598 - drive battery voltage 07-00 - signal too low

A teď už netuším, čím začít, jestli to spolu souvisí, nebo se sere víc věcí najednou a jen se to sešlo ...

 

hodnocení

Zase jsem trochu pátral. U baterky pojistky bez úbytku, max jsem na hlavním kabelu naměřil úbytek 0,2V při odběru 46A, půlka z toho byla přímo v lisovaném spoji, tak jsem ho radši proletoval. Každopádně závada napětí na svorce 30 trvá a podle grafu z vagu napětí kmitá mezi 0 a 13V pri běžícím motoru, bez motoru ukazuje 0V. Hýbání s draty, relatky a pojistkami nemá vliv. Po čem jít? Jinak pedál plynu jsem na zkoušku vrátil původní, jen napruzil kontakty jezdců a maznul starou Diavou.
bear

půlka z toho byla přímo v lisovaném spoji, tak jsem ho radši proletoval. Proboha, to jsou mi opravy...*bzum*

Nad relátky je připojovací bod všech svorek 30. Jen překontroluj dotažení matic a úbytky.

Případně vyměň odlehčovací relé značené 18. Taky ho můžeš rozdělat a kouknout, zda na kontaktech nemá už pecku a kráter od proudu.

Pokud je to jako u Feldy, tak odlehčovací relé ovládá kostrou svorka 50 na startéru. Překontroluj i tam.

Pochopitelně před výměnou relete si ho můžeš proklemovat na těch tlustých hlavních nožích kusem drátu s fastony.

Pedál plynu se nerozdělává. Nikdy ho nesložíš tak, aby potenciometry měli výchozí stav. To není jako adapovat klapku.

hodnocení

Proč "proboha"? Já lisovaným okům, fastonum a tak z dlouhodobého hlediska moc nevěřím, hlavně v místech, kde časem vzniká oxidace vlhkem. Zásadně pajim, předtím tak maximálně zmáčknu, aby lanko nevypadlo, než spoj prohřeju. A zrovna u těchhle silových spojů ve starých autech to opravdu pomáhá odstranit přechodak.
Relatka jsem našel pod palubkou jen 3 a jejich čísla nevím, ale vyndání dvou nemělo na chod motoru ani kmitání napětí svirky 30 ve vagu vliv, třetí okamžitě vyplo motor :)
Kdyby jiskřilo x-rele, nebylo by to znát na všem, co je přes něj napájeno? Naopak s motorem to snad nesouvisí?
Z toho pedálu jde vyloupnout krytka, víčko, pak se dá na dráhy kapnout ta Diava. I páčka s kartáčky jde sundat z osičky a vrátit přesně zpátky, ta osicka ma "tisicihran" s jen asi 10-15 zoubky, takže není problém to nasadit zpátky stejně. Což ale nebyl můj záměr, já ty kartáčky všechny trochu ohnul do strany, aby chodily mimo vybehane stopy v odporových drahách. Už se mi to osvědčilo u klapek pro 1,6ky feldy, kde jsem naopak posouval desku s drahama, případně vyklepaval osicky, vyndaval kolečka a pájkou řezal plast kolem motorku, abych ho dostal ven a vyměnil uhlíky a vždycky to zase fungovalo:)
Ten pedál jsem po tomhle rozjebani a montáží hned projel, reakce na pokyny hladká, ve vagu správně ukazuje stavy od idle po full trotl :)
Následně dneska s tím zase ujela něco přes stovku
a zatím plná spokojenost, ještě jsem nebyl vyčíst chyby, ale za jízdy se nedostavil problém, zítra bude zase asi 150km, tak jsem zvedavej.
bear

Místo, aby někdo vyměnil oko a nalisoval tam nové, tak zkur*í cínem 20mm kabelu, jak tam po prohřátí proteče. Potom krimpovat znamená odstřihnout 30mm až na čistou ohebnou měď a už nemám potřebnou délku. To nemáš velký pákovky na oka?

Cínování je super, ale na chvilku, dokud se drát vibracema neulomí nebo cínovaný spoj v mrazu, vlhku a vedru nezdegraduje a opět neudělá problém. Proto se na autech nic necínuje!

Navíc za svorku 30 z 90% může vadná baterka u Fábií I a II. Pořiď si bezzátěžovej měřák a nebo při laborování tam namontuj 70Ah baterku, která bude nová v kondici.

Jinak se doženeš bez vybavení k tomu, že akorát sprasíš kabeláž a nakonec to bude jinde ;).

Chudá výbava má většinou relé pro čerpadlo paliva 429 a relé X (18).

Případně může být doosazeno relé pro spínání varovných červených světýlek v tapci předních dveří co jsou místo červených odrazek (verze Comfort). Většinou 54

hodnocení

Nene, velké pákovky nemam, jen takovo sadu z Lidlu a nějaký další podobný, na fastony a tak. Ale nekurvím 2 cenťáky kabelu, zalejvám cínem jen ten kousek, co z lisovaného místa přečnívá k oku, smerem k bužírce nejdu. Třeba u oktavky mi vyhořel lisovanej spoj oka u pojistky altíku nad batekou a po proletování už drží asi 10 let a nehřeje se. Jinak už jsem tu v nějaký diskuzi na tohle téma i psal svůj názor, netvrdím, že je to tak spávně, ale zatím se mi to osvedčilo - pokud to jde, naopak cín napustit až pod bužírku co nejdál, aby klepáním docházelo k ohybu až právě v bužírce a ne hned na nahatém odizolovaném drátu, který se by se fakt asi uklepal rychle. Při různých pokusech a úpravách na svým autě takhle běžně bastlím kablíky v klepajících se svazkách u motoru :)

Pořízení měřáku na baterky mě láká, ale radši klasicky zátěžovej, klidně něco samodomo, jen to už dávno odkládám, páč na výrobu fut nějakj není čas. Ale baterka je každopádně zdravá, 62ka Exide Premium stará do tří let, po půlhodině zapnutýho zapalování se světly a větrákem točí motorem jak nic. Pokud se to povede, přikládám fotku grafu z vagu, kde napětí na 30 nekolísá, ale nezřízeně kmitá mezi 0 a 13V, což je blbost, ve skutečnosti na tom plusovým plechu pojistek na baterce i všem připojeným je stabilní napětí o pár mV nižší oproti altíku. Takže problém musí být někde mezi těmahle pojistkama a jednotkou, případně v ní. Spíš teda soudím, že v ní, protože kdyby napětí takhle lítalo odhadem v průměru 2x za sekundu, motor by určitě nejel :) Na ten průběh na fotce nemá vliv nic, otáčky, veškerý spotřebiče, tahání za jakýkoli kabely, bouchání do pojistek a relátek, žádná změna. Někdy se to pár vteřin drží kolem 13V, jindy zase chvíli na nule, ale prostě žádná souvislost s čímkoli, nemá to na nic vliv a nic nemá na to vliv.

Výbava to je myslím comfort, světýlka ve dveřích přítomny, palubák, vepředu el okna, centrál s jablotroním alarmem a to je vlastně asi všechno :) Bez klimy, zrcátka manuální, vzadu kličky.

Jo a ještě něco to má ve výbavě, co jsem dneska objevil - nějakej jablotroní vysílač pageru PG-4T, což soudím, že bez nějakýho přijímače slouží už jen jako jeden ze spotřebičů zvyšujících klidový odběr (jehož poměrně velkou hodnotu přičítám možné historické příčině, kdy když jsem auto kdysi nepojízdné koupil, byla v něm Levá) baterka a odpálených několik pojistek, což podle mě mohlo poznamenat kondíky v nějakých jednotkách...

Ještě ty světýlka ve dveřích, jestli mají relé, tak mě to celkem překvapuje, aspoň u oktavky je mám evidentně spínaný něčím jiným, protože od náhrady za ledky mi při otevřených dveřích po usnutí auta svítí dál, jen sníženým jasem.

EPC fabia 1,4/8v
bear

Světýlka dveří jdou u Fabie 1 vždy přes relé.

Relé spíná přes mínus povel z komfortky (ne BSG).

Octavia to tuším má řešené přes motorky stahování el. oken (řídící jednotky dveří).

Na kolika ŘJ najdeš chybu svorky 30?

Jen v ŘJ motoru nebo i v BSG, servu, komfortu?

hodnocení

Chyby svorky 30 s kódem 01054 a 01598(a ten zubatej průběh viz včera fotka) jsou jen na adrese 9, nikde jinde.
V motoru teď po výměně pedálu za ten mnou "ošetřenej" už chyba pedálu není, jen pořád ta sporadická chybná zátěž 17549.
Pak už jen v servu chybějící snímač, co tam chybí:) a v 19 a 9 kód 1044 kvůli tomu odkodovanymu servu.. Ještě mě napadá, jestli příčina nemůže být v jablotronim alarmu, že by nějaký relatko v něm. Netuším, co vlastně odpojuje, ale blokuje snad všechno kromě větráku topení.
bear

Vyzkoušej jinou BSG.

Jen musíš dodržet verzi B, C nebo D, F popř dát lepší a nakodovat nastejno.

Taky jí můžeš opatrně otevřít a mrknout na plošňák, zda tam nejsou studeňáky.

hodnocení

Jinou na vyzkoušení nemám:( Je někde k nalezení schéma, kterým drátem do ní ta svorka 30 jde, abych fyzicky kouknul, co tam jde skutečně? Různý tahání za její konektory a klepání do ní za chodu motoru na průběhu toho kmitání grafu na vagu nic nemění, tak mi studenak nepřijde pravděpodobnej. Začínám se přiklánět k tomu jablotronu, tam určitě bude jenom malý relátko, co by mohlo pozlobit peckou na kontaktech, i když klepání na tu krabičku taky nemá vliv. Když je imobilizér aktivní, kromě všech spotřebičů (s výjimkou větráku) se nejde ani připojit k žádný jednotce, celý auto je jak bez baterky, ale netuším, co všechno to rozpojuje a jestli jde o jedinej okruh, nebo právě třeba ta bsg jednotka jde samostatně a problém by mohl být jen v jejím přívodu, každopádně je zvláštní, že ať do ní, aspoň podle vagu, to napájení 30 zrovna jde nebo nejde (občas se objeví výpadek i několik vteřin, nebo naopak několik vteřin je to v pořádku), nemá to na nic vliv, jako kdyby tam ve skutečnosti problém nebyl :)

 

bear

Z logiky hledej tlusté červené dráty. Popř červené s bílým pruhem. To jsou 30cítky.

Schéma BSG je v učebnici o BSG. Zkusím pohledat. Dále pak v dílenských příručkách. Ty si můžš na internetu taky postahovat.

slideshare.net/...

hodnocení

Diky, mrknu ba ten odkaz až se dostanu k počítači. S tou logikou tlustých drátu mi jde o to, jestli tam třeba není i nějakej slabší třeba právě pro hlídání napětí ...
bear

I slabší může bejt 30cítka, ale ta třeba vede do BSG ihned do relé apak ihned ven třeba na odskok kufru (jen princip. nevím, zda to tak je). Na hlídání asi ne.

bear

Spíš si pořeš ten Jablotron a uveď svazek do původního stavu, kde všude ten Jablotron svazek přerušil.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]