Nejste přihlášen/a.
Rozdíl je zásadní. Spojka je mezi motorem a převodovkou a vlastně přeruší přenos výkonu od motoru k převodovce. Převodovka řadí převodové stupně. Pak tam je ještě diferenciál, ale tím tě nebudu zatěžovat když neznáš rozdíl mezi spojkou a převodovkou.
Myslím že lze zjednodušeně říct: spojka spojuje kola vozu s motorem. Dobře - přes převodovku. Je-li spojka volná (nesešlápnutá), kola jsou spojeny s motorem a vůz jede. Je-li sešlápnutá, kola spojeny s motorem nejsou a vůz nejede. Pokud samozřejmě není zařazen neutrál - pak je motor od kol odpojen bez ohledu na spojku.
Otazkou je, k cemu je dobre, ze absolvent autoskoly bude toto znat. Coz se ostatne da rici o vetsine otazek tykajici se udrzby vozidla.
@bery: Mne, jakozto ucastniku silnicniho provozu, je ale uplne jedno, jestli si absolvent AS odrovna spojku za rok nebo za 10let. Ja mu ji sponzorovat nebudu. Pro me je dulezite, ze vi neco o pravidlech silnicniho provozu a dokaze je aplikovat v praxi. Ono se staci podivat na zneni tech otazek a clovek hned vidi, ze 3/4 z nich jsou dost poplatne dobe vzniku a dnes celkem mimo. A ze by ty otazky mely jakoukoliv souvislost s bezpecnosti silnicniho provozu tez dost pochybuji.
Jestli otázku myslíte vážně, tak jednoduchý výklad:
Jsou to 2 samostatná zařízení. Spojka odpojuje motor od převodovky, aby převodovka mohla snadno řadit rychlosti. Tedy u manuální převodovky. Porucha jednoho nemá nic společného s druhým. Ovšem při poruše spojky můžete špatným zacházením zničit i tu převodovku. Opačně nikoliv.
U automatické převodovky je sice princip v podstatě stejný, ale funguje to poněkud jinak a spojky jsou součástí převodovky.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.