Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Brzdeni motorem snizuje spotrebu?

Od: mumlosek odpovědí: 47 změna:
nekolikrat jsem cetl, ze brzdeni motorem snizuje spotrebu, muze mi to nekdo vysvetlit? vzdyt pri brzdeni pedalem brzdy se take nespitrebovava palivo ne?

 

 

47 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

bak65*
hodnocení

4x

Velmi stručně: Při brždění motorem se částečně nebo zcela uzavírá dávkování paliva. Při vyřazování před křižovatkou nebo takz. plachtěním na neutrál při jízdě z kopce, je nutný přívod paliva do motoru, aby se udržel v chodu na volnoběh.

naše oblíbená otázka *smich* je to jak píše @bak65. Zapomněl říci, že pokud je možnost rozjet se z kopce na neutrál a následnou rychlost využít dole na rovince případně do dalšího kopečku, pak je úspornější jet chvíli na neutrál - nabrat zrychlení, které vykompenzuje spotřebu při tom neutrálu. Naopak pokud je dole potřeba mít stejnou nebo nižší rychlost je dobrý brzdit motorem - ušetří se brzdy i palivo.

S touto odpovědí 100% souhlasím. Často někdo píše jak bržděním motorem z kopce ušetří, ale když pod kopcem zase potřebuje akcelerovat, tak ušetří leda prd, možná právě naopak :)

Já osobně brzdím motorem v případě, že je kopec natolik prudký, že bych musel při neutrálu využít brzdy - tedy "brždění" motorem mi udržuje stálou rychlost. A v druhém případě, když pod kopcem potřebuju přibrzdit či zastavit.
Pokud ale vím, že pod kopcem je rovina a budu pokračovat v jízdě stejnou rychlostí, tak vyřadím :)

 

hodnocení

0x

Pokud to ti dva přede mnou nenapsali dost jasně, tak jde o to, že pokud vyřadíte, tak jde do motoru benzín pro udržení motoru ve volnoběžných otáčkách, což např. při rychlosti 60 km/ h odpovídá cca 0,3..1 l paliva/100 km podle typu motoru. Při brždění motorem může jednotka odpojit vsrikování paliva prakticky zcela. Reálně když si s tím hrajete, tak v běžných podmínkách docílíte rozdíl v dlouhodobé spotřebě max cca 0,2..0,4 l/100km.

buss

volnoběžných otáčkách, což např. při rychlosti 60 km/ h odpovídá cca 0,3..1 l paliva/100 km
A není volnoběh stejný - otáčky - když auto stojí, nebo jede z kopce bez ohledu na rychlost?

asdd

Není - když stojí tak je spotřeba na 100km nekonečně velká ;) a udává se v litrech za hodinu. Když na volnoběh jede tak je hodinová spotřeba stejná, ale spotřeba na km se mění podle rychlosti.

 

hodnocení

0x

U motoru s karburátorem bez elektroniky to neplatí. Tam je vždy při brzdění motorem, dodáváno palivo pro volnoběžné otáčky. miro

 

jyri*
hodnocení

0x

hele já mám opel astra a vždy když jedu z kopce tak sem si dříve vyřadil a ukazovala se mi na display spotřeba cca kolem 0,7l( spotřeba volnoběhu ) a když pustím plyn a brzdím motorem tak mám spotřebu 0,00 takže si myslím že když brzdíš motorem tak to přece jen vezme o něco méně :)

asdd

Viz Clayman - pokud nevyřadíš tak se sice uzavře přívod paliva a nežere nic, ale motor brzdí a auto nedojede tak daleko. Pokud vyřadíš, tak motor má volnoběhovou spotřebu, ale nebrzdí a auto dojede mnohem dál. Jde o využití polohové energie auta (je na kopci), její přeměny na kinetickou a využítí na ujetou vzdálenost. Tj. nejmenší spotřeba vychází při stylu: tam kde se nemusí brzdit tak vyřazovat, tam kde se musí brzdit tak zařadit a brzdit motorem. U motoru který přívod paliva nezavírá tak všude vyřadit (samozřejmě s ohledem kde jedu = vyřadit z Alpského krpálu je špatně, tam není priorita nízká spotřeba ale šetření brzd)

erikch*
No a ono to je v reálu právě obrácené...nedávno dělal AutoBild fundované měření různých běžně rozšířených modelu aut a jejda na neutral maji VZDY nižší spotřebu než se zařazenou rychlosti...Původní záměr měření byl zjistit jak moc jsou palubní computery ukecane a v tomhle lžou az to hezky není...Bylo to tuším září neměl by byt velký problém to dohledat zkratka padl jeden z hodně rozšířených mýtů mezi motoristy...Navíc jedna zkušenost z praxe - známý od něhož mám občas naftu jezdí s nakladakem mezi automobilkami(Škodovka)denně tři otočky z Bolky Kvasiny a Vrchkabi a za čtrnáct dni naspori okolo osmdesáti litru jenom díky tomu ze z kopců jezdí na neutral...de facto tím do rovnava spotřebu svých kolegu jezdících na totožných nakladacich s totožným nákladem a stejných trasách...

To je fajn vedet, ze po ceskych silnicich jezdi nakladaky z kopce s vyrazenym kvaltem.

Tak tak..

Zažil jsem to dokonce u autobusu...na neutrál z kopce...100km/h..

Ten pocit co jsem jako cestující měl byl k nezaplacení..

Toho řidiče experta bych hodil medvědům..

asdd

jj, on to povinné zakvaltování náklaďákům vymyslel pumpař aby byla větší spotřeba...

bak65*

A výrobce brzdového obložení či destiček zase vymyslel ježdění na neutrál. Jsou to ale troubové ty výrobci nákladních automobilů či autobusů, oni tam dokonce cpou motorové brzdy nebo retardéry! Mám najeto s nákladními auty statisíce km, převážně jako zkušební řidič, jezdili jsme jsme s F-kovými SPZ, tak jsme v rámci pracovních úkolů nedodržovali nejvyšší povolenou rychlost, protože bylo potřeba v rámci jízdních zkoušek dostat nejenom motor ale i ostatní komponenty na hranici použitelnosti. Dělali se v rámci zkoušek různé divy (např. vyhybačky, něco jako losý test - podotýkám na letišti v ohraničeném prostoru!) ale vyřadit z kopce bych si nedovolil...

martin1965*

To je jasný, že kdo jezdí s náklaďákem s kopce bez kvaltu je debil.

Martine, že vy nejezdíte s náklaďákem? Páč pak byste toto nenapsal.

 

vyřadit rychlost u náklaďáků z kopce může jen ten kdo to umí.

Není kopec jako kopec..

V Nasavrkách vyřadíte a dojedete ažb do Slatinan. Bez problémů...

Chlapci, s náklaďákem pustit bez rychlosti z Nasavrk, bez problému dojedete až do Slatiňan.

Když to umíte, není problém. Když nezvládáte vozidlo, tak ani zařazená rychlost (klidně vymáčknutá spojka) Vám nepomůže.

erikch*

...nejen po českých...ale jak píše Milan C. jsou řidiči a řidiči-jedni nepotřebují v zimě na horách řetězy,druhým nepomůže ani traktorový vzorek a stejně skončí v pangejtu se zjištěním,že "to klouže"...Ale trošku zaniklo to podstatné-na neutrál setrvačností jedoucí auto "žere" mín než se zařazenou rychlostí...oproti obecně rozšířenému dogmatu

ty si šetříš palivo, já si šetřím brzdy...

já si šetřím obojí, zbytečně nebrzdit. Páč když dám vozidlu pokyn aby jelo, tak pak si rozmyslím mu dávat pokyn, aby zase brzdilo.

Setrvačností se dá ujet mnoho km.

jo to dá... záleží taky s čím se jede a kde.., za jakých podmínek... přece když jedu z prudšího kopce a vyhodím si rychlost, přede mnou bude auto, tak nemůžu jet jen tak bez brždění... jel jsem třeba s autobusákem který se rozjel a pak jel z hodně mírného kopce na neutral a ten autobus je jak tank ztrácí to rychlost dost pomalu takže dojede až na další zastávku :D... ale taky jsem viděl styl jakožto rozfofrovat na rovině 140 a jet dokud rychlost neklesne na 60 a pak to zase roztáhnout.. no to si fakt nemyslím že by něco ušetřilo.. já osobně na trasách kde jezdím neutrál nikde nevyužiju..

praivo*

A proč tedy při brždění motorem ukazuje měřič spotřeby okamžitou spotřebu 0.00?

protože v tento okamžik je opravdu spotřeba prakticky nulová. Jenže auto zpomaluje, což je někdy nežádoucí a potom musím o to víc pod kopcem akcelerovat, takže ve výsledku je spotřeba horší.

Chce to nad tím umět přemýšlet, pokud je kopec mírný, nebudu pod ním brzdit, tak neutral a pěkně mi to drží rychlost nebo ještě trošku zrychluje, dole tu rychlost pořád mám. Kdybych z takového kopce nechal zařazeno, motor bude auto brzdit, a přestože celý kopec budu mít spoteřbu "nula", pod kopcem budu mít o dost nižší rychlost, musím tomu šlápnout a ve výsledku mi to sežere víc.

Když je kopec prudký, tak naopak nechám kvalt, jedu zadarmo, drží to rychlost a ještě šetřím brzdy.

Ale nedá se to nijak zobecnit, je potřeba se nad tím zamyslet a uvědomit si kdy je lepší neutral a kdy kvalt.

praivo*
To je mi jasné, mně jde o to slůvko ,,VŽDY“, což je podle mne blbost a podle tebe a mnoha ostatních taky.
buss

Já to chápu tak, že při brzdění motorem vzniká podtlak, který phm cucááá. U klasických motorů s karburátorem je to pochopitelné, co dělá elektronika běžný uživatel nevíí. Vzpomínám, že se dělaly úpravy, aby benzín při povolení pedálu plynu přívod uzavřel. No ale co třeba Trabant...

 

hodnocení

0x
avatar milancukrar

mumlosku, vysvětlit bych Vám to mohl názorným příkladem, když pojedeme spolu. Zde jen teoreticky.

Jsou úseky, kdy vždy dojížím na volnoběh, jiné někdy dle situace v provozu na volnoběh a někdy i s rychlostí.

Vždy záleží, co se bude dít, až docílíte toho, co právě činíte. (ne)máte zařazenu rychlost a (ne)brzdíte motorem, pak se bude dít co?

 

hodnocení

0x

Ještě toto zdůvodnění:

Při jízdě z kopce, při zařazeném rychlostním stupni (brzdění motorem) má motor zpravidla vyšší otáčky než při volnoběhu (jízdě z kopce s vyřazeným rychlostním stupněm. Tudíž vyšší spotřeba při brzdění ze svahu motorem, pokud neni používána motorová brzda. - miro

blbost. pokud ma motor určité otáčky a není sešlápnut plynový pedál, řídicí jednotka přes vstřikovače nepouští palivo do motoru!

 

fand*
hodnocení

0x

TIM ZE BUDETE BRZDIT MOTOREM NECO MALO MUZETE USETRIT ALE BUDETE BRZY INVESTOVAT DO NOVE SPOJKY JESTLIZE MATE DVOUHMOTNOSTI SPOJKU COZ MA DNES KAZDE TROSKU SLUSNE AUTO,STEJNE TAK NICI TENTO TYP SPOJKY I TI KDO STARTUJI SE STLACENYM SPOJKOVYM PEDALEM TAK SI VYBERTE NAPR. SPOJKA NA GOLF,OCTAVIA,LEON,FABIA ATD. S MOTORIZACI 1.9tdi JE CENA SPOJKY KOLEM DESETI TISIC BEZ PRACE, TIMTO ZPUSOBEM SETRILY PALIVO NASI DEDOVE SE SKODAMA 1000MB Z POHLEDU DNESNICH TEC HNOLOGII AUTOMOBILU JE TO HLOUPOST

hop®

VYPNI si capslock! Dík...

To fand :

Nemáte pravdu, bržděním motorem se nemůže spojka nijkak poškodit, pokud ovšem neřadíte dvojku v sedmdesátce :))

A dvouhmotová není spojka, ale setrvačník a ten nejvíce trpí trhavými rozjezdy začátečníků !

 

henkka*
hodnocení

0x

Pochybuju že by to ušetřilo nějaký závratný sumy oproti klasickýmu používání neutrálu, každopádně je ale neutrál z kopce daleko šetrnější k dvouhmotnostnímu setrváku, pokud ho auto má.. Tam už jsou to pak jiný peníze, brzdy jsou proti tomu sranda..

 

lopattka*
hodnocení

0x

Pokud máš palubní počítač tak zařaď a sundej nohu z plynu ... uvidíš že počítač ti bude okazovat 0.. jakmile vyřadíš já osobně tam mám něco okolo 1,5 litru :)

po stopadesáté... ano, OKAMŽITÁ SPOTŘEBA je 0, tedy benzín není vstřikován. Jenže třením v motoru a kompresí válců auto ztrácí rychlost, tedy pod kopcem budu mít třeba o 20 km/h míň než kdybych vyřadil.

A tento rozdíl rychlostí musím logicky dohnat sešlápnutím pedálu. Tedy co ušetřím z kopce, utratím pod kopcem.

Brždění motorem má smysl v případě, že jízda na neutral příliš zrychluje auto (prudký kopec) nebo pod kopcem budu potřebovat zpomalit/zastavit. Z mírného táhlého kopce, když vím, že dole budu pokračovat stále stejnou rychlostí je ekonomičtější vyřadit na neutral.

po stopadesáté první

je to tak jak popisuje mikihans. Vždy je důležité vědět, předvídat, co se bude dít potom..., podle toh ose vozí neutrál či rychlost. Používám obě možnosti, přesně jak píše Mikihans.

hop®

To je zase debata :-D

Už v dotazu se píše o brždění, předpokládám tedy, že tazatel chce zpomalit, pak tedy jednoznačná odpověď je podle mne ANO. Šetří se palivo, protože přívod paliva je úplně uzavřen, narozdíl od neutrálu, kdy motor jede na volnoběh. Navíc se šetří i brzdy, protože co ubrzdíme motorem, nemusíme dobržďovat "hoblováním" destiček.

Druhá otázka je, jak jsou tyto úspory znatelné, a jestli mají další, negativní vliv na pohonnou jednotku vozu, ale o tom dotaz nebyl...

Kolego Hope, ano máte pravdu, tazatel se ptal jen na brždění. Ale znáte to, jak se debata rozvine jiným směrem, aby měl ten odpovídající svoji pravdu..

hop®

Ano, proto jsem se debaty moc nezúčastňoval, předpokládal jsem, že první odpověď na dotaz vše vysvětlila, a ejhle, opět vlákno přes několik stránek... :)

OK, Hope, to se stává, že se vytáhne staté vlákno, a pak se opět někdo chytne...ale již nečte začátek, ale jen poslední reakci..

Přeji hezký den, a jak by bylo krásné, kdyby mohl někdo uzavřít vlákna, kde se jen již utíká od dotazu.

Milan

hop®

Milane, podle mne to není problém, stačí vlákno nahlásit a syslíci po úvaze mohou uzavřít.
Na druhou stranu je podle mne často dobré nechat vlákno trošku rozrůst, dozvíme se zde věci, které sice na původní dotaz přímo neodpovídají a přesto jsou zajímavé a poučné, a mohou pomoci nejen tazateli.

Hezký den... *slunce*

erikch*

tak ještě do třetice z trošku jiného úhlu pohledu-pokud by byla spotřeba 0-jak ukazuje PC při jízdě z kopce na zařaz.vyšší rychl.stupen bez seělápnutí plyn.pedálu,co pak dělá zapalování...? Že by "pálilo" to nic co jde do spalovacího prostoru...? Anebo úplně jinak,pro nevěřící,kdo chce necht vypne klíček(palivová čerpadla,zapalování atd.-pak do válců opravdu půjde 0 litrů paliva) a jak se pak bude chovat auto při jízdě z kopce na zařazený např.VI,rych.stupen...? Bude to asi trošku (úplně) něco jiného než ono "plachtění" při zapnutém klíčku,motoru v chodu-ačkoli PC bude hlásit tu svou "nulu" okamžité spotřeby...Tohle už zkoušelo x laiků ale i třeba fundovaných motor.novinářů s odpovídajícím techn.vybavením a výsledek-po odborném měření zní jasně-auto má na neutrál skutečnou spotřebu nižší než se zařaz.rychlostí bez sešlápnutého plyn.pedálu...a PC může řidičům nalhávat co chce...realita je jen jedna...

777

Tak přesně tohle jsem zkoušel a výsledek stejný,jak se zaplým klíčkem tak s vyplým klíčkem...navíc palubní PC ve feldě není napojený na řídící elektroniku motoru,okamžitá spotřeba se snímá indukčně z kabelu vedoucího ke vstřiku,a to se těžko dá nějak ošulit...tak dvě sekundy po uvolnění pedálu to ukazuje tak kolem 0,9l a pak to spadne na nulu...zapalování se dle mého názoru taky vypíná,ale nezkoumal jsem to blíže

Není přece důvod hnát do motoru palivo,olejové čerpadlo,chladící čerpadlo,alternátor a všechno důležité pohánějí kola,palivové čerpadlo klidně může běžet,palivo se vrací přepadovou hadičkou zpátky...s dnešní elektronikou připojit dodávku paliva a zapnout zapalování je otázka milisekund,což žádný smrtelník nemá šanci postřehnout

erikch*

už jste se zamyslel někdy nad tím proč třeba automobilky "měří" spotřebu a emise aut v uzavřených halách,na ideálně hladkých podlahách v 25 st.C teplotě vzduchu,ujedou pouhopouhé 4 km-po důkladném zahřátí oleje v motoru samozřejmě(celý jakože výsledek těchto "rádobyměření" se pak násobí 25x,aby byly údaje jakože na 100 km-ale je to v souladu s předepsanou metodikou EU)? a proč třeba PC ukazuje při zař.rychlosti bez sešlápnutého plyn.pedálu okamžitou "spotřebu" 0.00 l...? (ačkoli fyzikálně je to nesmysl,jednalo by se totiž o perpetum mobile,a jak známo tak daleko ještě lidstvo není...-žádný motor,které lidstvo používá,není doposud schopen fungovat bez paliva) -nenapadlo vás ,že tenhle "pravdivý" údaj PC je jakože z důvodu bezpečnosti,aby lidé nejezdili na neutrál,ale vždy se zařazenou rychlostí...? poněvadž přesně v duchu našeho uvažování(PC mi ukazuje při zařazené rychlosti,že jedu "zadarmo",tak přeci nebudu plýtvat palivo na neutrál-a už nad tím dál nikdo nepřemýšlí...) proč třeba koncernový algoritmus u profláklého kolapsu mazání motoru (klasika 2.0TDI,ona šestihranná hřídelka) je schválně o několik minut ŘJ "zbržděn",ačkoli čidlo tlaku oleje pokles tlaku hlásí jak má,čili ihned,a kontrolka mazání se na přístrojovce rozsvítí až když je pozdě...? A tak by se nechalo pokračovat celý den...Chce to trošku přemýšlet a ne jen slepě důvěřovat tomu co mi kde kdo(automobilky) strkají pod nos...

asd*

při zař.rychlosti bez sešlápnutého plyn.pedálu okamžitou "spotřebu" 0.00 l...? (ačkoli fyzikálně je to nesmysl,jednalo by se totiž o perpetum mobile

Sorry, tady jste mimo. Řídící jednotka opravdu uzavře přívod paliva a spotřeba je nula. Ovšem žádné perpetum moibile to není - s motorem točí energie auta (pohybová + polohová energie), tok energie je kola - převodovka - motor.

Na spotřebu vychází líp z mírných táhlých kopců vyřadit a jet daleko na volnoběh, a z prudkých kopců (nebo tam kde je potřeba brzdit) nechat kvalt a brzdit motorem.

777

To jak se motory šidí je věc jiná...tady přece nejde o perpetum mobile,auto jede z kopce,motor pohánějí kola a energie auta a motor který je poháněný od kol zase pohání všechno ostatní(alternátor,čerpadla,komresory atd atd)...

U nějakého nového auta kde je všechno propojeno s řídící elektronikou centrálně bych možná tuto teorii sežral,ale některé staré palubní počítače nejsou napojeny na řídící elektroniku(krásný příklad je u feldy u pal. PC apri-okamžitá spotřeba se snímá indukčně jednoduchým indukčním snímačem z kabelu vedoucího ke vstřiku,a jak by se tohle dalo ošulit to teda nevím,jak by to PC poznalo že auto jede z kopce když není nijak spojené kromě + a - s elektrikou auta)

 

777
hodnocení

0x

Tohle je trochu složitější než se zdá...nová auta se vstřikováním uzavírají nebo hodně omezují přívod paliva do motoru při plachtějí z kopce při zařazené rychlosti...na neutrál motor pořád něco žere

Ovšem ta logika není tak jednoduchá-když máš prudký kopec,vyplatí se nechat zařazeno,motor ti brzdí a nic nežere...naopak když máš třeba dlouhý a mírnější kopeček,vyplatí se dát neutrál,pokud máš v tomto případě zařazenou rychlost,auto začne zpomalovat a ty stejně musíš zachvilku přidat plyn...a na neutrál doplachtíš dále a ve výsledku je spotřeba nižší

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]