Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak chápat vyhlášku 341/2002, § 14, odst. 7, písm. b?

Od: zdenek2® odpovědí: 17 změna:

Ve vyhlášce 341/2002 sb., § 14, odst. 7, písm. b) se praví:

"okamžitá hmotnost přívěsu kategorie O2 nesmí být větší než největší povolená hmotnost brzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla, za podmínky, že největší povolená hmotnost takového přípojného vozidla není větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M1"

Nechápu, co tímto odstavcem, jeho poslední částí vyznačenou tučně zákonodárce sledoval, když to nemá žádný praktický význam.

Mám například tažné vozidlo kategorie M1 (osobní auto) s největší povolenou hmotností 1450 kg a mám přívěs s největší povolenou hmotností 1500 kg, čili nesmím ho za vozidlo připojit, protože tato max. povolená hmotnost přívěsu je větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla.

A mám druhý přívěs, který má největší povolenou hmotnost třeba 1400 kg a tudíž ho mohu za toto auto připojit, protože jeho max. povolená hmotnost je menší než max. povolená hmotnost auta. Přitom fakticky se tyto dva přívěsy ničím neliší jen papírovou maximální povolenou hmotností, která stejně nemá význam neboť v technickém průkazu tažného vozidla mám maximální hmotnost taženého vozidla 900kg.

Druhý přívěs tedy připojit mohu a mohu mít okamžitou hmotnost jenom těch 900 kg (čili mohu táhnout jenom těch 900 kilo).

První přívěs připojit nemohu ač bych na něm mohl táhnout stejně jen těch povolených 900 kg.

Čili zákonodárce tady nepřemýšlel neboť oba přívěsy mohou být skoro stejné nebo dokonce ten první, co připojit nemůžu, může být malý a ten druhý, co připojit můžu, může být konstrukčně dlouhá potvora.

Klidně bych mohl táhnout přívěs s max. povolenou hmotností 3500 kg, který váží třeba 400-500 kg a stejně bych mohl prakticky táhnout jen okamžitou hmotnost těch 900 kg. Kvůli uvedenému paragrafu to ale nemůžu.

Pokud chtěl zákonodárce zamezit tomu, aby malá auta táhla těžké přívěsy, tak to již je dáno tou maximální hmotností taženého vozidla uvedenou v TP zmíněnou v první části paragrafu. Čili paragraf výše, jeho poslední část nedává žádný smysl.

Pokud chtěl zabránit tomu, aby malá auta táhla velké (dlouhé) přívěsy, tak tímto tomu nezabránil, protože klidně mohu táhnout přívěs 6m dlouhý, pokud má max. povolenou hmotnost menší nebo rovnu 1450 kg.

Je to hloupost. Vaše názory?


doplněno 19.01.25 20:05:

Pro doplnění: tato vyhláška byla zrušena a nahrazena stále platnou vyhláškou č. 209/2018 Sb., kde se v § 3 Spojitelnost z pohledu hmotnosti přípojného vozidla a souprav, písm. f), odst 2) praví:

"hmotnost brzděného přívěsu kategorií O1 nebo O2 nesmí být větší než největší povolená hmotnost brzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla, za podmínky, že hmotnost takového přípojného vozidla není větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M1"

Čili je to to samé, jenom opsané do jiné vyhlášky. Nediskutujte proto od věci o zrušení vyhlášky.

 

 

17 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

gg*
hodnocení

3x
Je tam právě změna z "největší povolená hmotnost" jenom na "hmotnost". A to je ten rozdíl, který už teď řešíte zbytečně.
hodnocení

Ano, už jsem si toho také všiml. Děkuji.

Otázkou zůstává, zda ta první zrušená vyhláška obsahovala pouhý překlep anebo to byla hloupost (neznalost) autorů?

hloupost je Náklad může přesahovat o 40 cm,

 

hodnocení

2x

Aj keď už zákon je neplatný,tak pre vysvetlenie. Je tam vo vašej citáci,hneď na začiatku, Okamžitá hmotnosť prívesu. Nie užitočné zaťaženie. Nesmiete naložiť viac,ako ako smiete ťahať.

 

k2
hodnocení

2x

To souveti (citaci paragrafu) mate neuplne:

...tažného vozidla u vozidel kategorií M1 a N1 a jedenapůlnásobek největší povolené hmotnosti tažného vozidla u vozidel kategorií M1G a N1G,

hodnocení

Ano, protože mne v otázce vozidla kategorie M1G a N1G nezajímají.

(Ale jinak je to jedno, stejný nesmysl jako u vozidel M1.)

 

hodnocení

0x
avatar milancukrar

Předpis byl zrušen k roku 2015

Zrušeno k 01.01.2015( 341/2014 Sb.)

Já jsem za Octávii v pátek táhl přívěs, který měl náklad váhy 2200Kh

hodnocení

Čím nahrazeno?

hodnocení

Bylo nahrazeno vyhláškou č. 209/2018 Sb., kde se v § 3 Spojitelnost z pohledu hmotnosti přípojného vozidla a souprav, písm. f), odst 2) praví:

"hmotnost brzděného přívěsu kategorií O1 nebo O2 nesmí být větší než největší povolená hmotnost brzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla, za podmínky, že hmotnost takového přípojného vozidla není větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M1"

Čili je to to samé, jenom opsané do jiné vyhlášky. ;)

153/2023

zakonyprolidi.cz/...

-------------------------

Vyhláška o hmotnostech, rozměrech a spojitelnosti vozidel

Vyhláška č. 209/2018 Sb.

zakonyprolidi.cz/...

ajajajajajajaj

 

hodnocení

Jak teď koukám na obě vyhlášky (tu neplatnou a tu stále platnou), tak se "drobně" změnila formulace:

"za podmínky, že největší povolená hmotnost takového přípojného vozidla"

se změnilo na:

"za podmínky, že hmotnost takového přípojného vozidla"

Jestliže se "hmotností" myslí okamžitá hmotnost, tedy okamžitá váha přívěsu a nákladu zvážená na silnici, tak pak už to jistý smysl dává, neboť zákonodárce nechce, aby se na silnici tahaly přívěsy těžší než největší povolená hmotnost tažného vozidla kategorie M1.

Čili znamenalo by to, že mohu legálně připojit jakýkoli přívěs s největší povolenou hmotností třeba 3500 kg, ale na silmici nesmí takový přívěs mít okamžitou hmotnost větší než je největší povolená hmotnost tažného vozidla uvedená v TP. Jestliže tedy taková max. povolená hmotnost tažného vozidla je u mého auta 1450 kg, tak mohu táhnout na silnici jakýkoli přívěs jehož okamžitá hmotnost (tedy hmotnost okamžitě zvážená na silnici) není větší než těch 1450 kilo.

hodnocení

Jenomže čím vícekrát tu novou vyhlášku čtu, tím více jsem přesvědčen o tom, že zákonodárce stvořil (a pořád tvoří) hlouposti.

Maximální hmotnost přívěsu, kterou mohu táhnout, je už zapsána v TP auta, což koneckonců říká už ta první část citovaného paragrafu, takže ta poslední část paragrafu ("za podmínky ...") je nesmyslná, protože proč by se uváděla v TP maximální hmotnost taženého vozidla větší než maximální přípustná hmotnost tažného vozidla M1? V TP je uvedena max. hmotnost přívěsu, která je maximálně povolená a bezpečná a proto šmitec.

Zákonodárce prostě nepoužívá hlavu napříč desetiletími.

Jak potom má takový stát fungovat?

Já bych jen k tomuhle poslednímu příspěvku přidal možné odůvodnění, nebo doplnění. Totiž, jestli se nepletu, ne všechny auta mají povolenou hmotnost přívěsu nižší, než svoji vlastní celkovou. U dodávek to takhle asi bude (celková auta 3500), ale třeba nějaký SUV typu Touareg nebo Q7 asi těžko mají max hmotnost 3500, přitom, jestli se nepletu, některý tolik "na kouli" povolený mají. Takže asi můžou tahat víc, než váží samo auto včetně nákladu.

 

gg*
Já si myslím, že jenom upravili původní znění, proto je to takové podivné. Ale nechali to to tam právě jako pojistku, kdyby náhodou výrobce auta povolil vyšší hmotnost přívěsu než je max. hmotnost auta (nebo 1.5 násobek u M1G).
hodnocení

A neschvalují onu max. tažnou hmotnost přívěsu uvedenou v TP rovněž úředníci tohoto státu?

Když to schválí, má se za to, že je to tak správně.


A neschvalují onu max. tažnou hmotnost přívěsu uvedenou v TP***nikoliv, to stanovuje výrobce, dle zákonných předpisů.

Tak se si na Vás vzpomněl, když jsem dneska opět táhl vlek za Octávii, kde bylo naloženo přes dvě tuny...

paveldvorak

České Ministerstvo dopravy je schvalovacím orgánem, běžně schvaluje vozidla

dokonce i obyčejný dorpavní úřad má nějaké pracovníky s kompetencí jednotlivě schvalovat vozidla...

ano velmi správný postřeh, na ministerstvu dopravy i na úřadech pracují úředníci s kompetencí schvalovat vozidla

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]