Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Má smysl větší kapacita autobaterie?

Od: patrik odpovědí: 22 změna:
Dobrý den, mám dvojkovou Octavii 1,9TDI BXE.
Mám 2 roky starou autobaterii VARTA SILVER Dynamic 77Ah.
Auto jezdí převážně krátké trasy,v autě je doděláno nezávislé topení které se semtam použije.
Před zimou jsem autobaterii nabil profesionální nabíječkou. Po zapojení v autě je napětí 12,4V a start už je hodně líný i při 0°.
Má smysl koupit silnější baterii s větší kapacitou? Třeba 100ah? Pokud se tam vejde Díky za rady

 

 

22 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

vernon
hodnocení

3x
Ta baterie je už načatá - sulfatuje. Nabitá by měla mít aspoň 12,6V. Proto už nedodá tolik proudu pro spouštěč.
Pokud jezdíš krátké trasy, musíš dobíjet nabíječkou pravidelně. Jen jednou před zimou je málo...
Varta je už dnes největší hnůj. Mají tenké desky a v nafťácích nic nevydrží. Kup Exide Premium stejné kapacity.
patrik
hodnocení

Myslím že jsi to trefil,jednou za rok je málo

 

hodnocení

2x
S menším trpěním míňamperhodinove baterie je to přesně naopak. Alternátor drží stabilní napětí a větší baterka si z něj vezme větší proud, takže kapacitu spotřebovanou pro start dobije zpět rychleji. Zároveň startovací proud je procentuelně menší z jejího maxima- odevzdá ho efektivněji s vyšší účinností, start z baterky odebere procentuelně méně kapacity,díky menšímu namáhání má delší životnost a je použitelná až do jejího konce, což je u běžných aut někde kolem 10-20Ah,kdy začnou problémy se starty - například 45Ah baterka přestává startovat dejme tomu kolem 15Ah, tedy když je "opotřebená" ze dvou třetin, zatímco 90Ah baterka využitelnou kapacitou na těch stejných 15Ah klesne až po dvojnásobném opotřebení, takže klidně o rok později a to zanedbávám výše zmíněnou delší životnost už kvůli menšímu namáhání a trvale vyššímu stavu nabití. Možná to někdo napíše pochopitelněji :) Menší baterka se rychleji nabije jedině proudovým zdrojem, tedy starou neregulovanou trafonabíječkou.
vernon
Je to PŘESNĚ TAK.

 

lll
hodnocení

1x
Přesně v takovéto oktávce mám přes tři roky baterku 61Ah, a v pohodě.
Protože s ní nejezdím každý den, někdy ani každý týden, tak v zimě 1x měsíčně dobiju doplna automatickou nabíječkou.
Jsem zastánce míň ampérhodinových baterií, které se po nastartování rychleji dobijí do plna, a i při kratších jízdách tedy tolik netrpí.
vernon
Nedobijí se rychleji do plna. A dávat tam menší baterii než je předepsaná, je blbost. Zbytečně se taková baterka při startování přetěžuje a to každá nemusí vydržet...

 

hodnocení

0x
Trochu to pomůže, ale většinou je problém ve startéru, drátech, nebo dobíjení.

 

patrik
hodnocení

A platí že čím větší startovací proud tím lépe?
vernon
Platí, ale 77Ah baterie ho má dostatečný s velkou rezervou. Není to osmiválcový čtyřlitr...
hugon

Neplatí.

Naopak čím menší je startovací proud, tím méně výkonná baterie postačí ke startování.

Pokud tím však myslíte proud, který je baterie schopna dodat krátkodobě při startu, tak by jeho hodnota neměla být nižší než je množství proudu odebíraného při startu. Je-li násobně vyšší, nemá to žádný vliv. Jedině na cenu baterie.

vernon
@hugon Zjevně nechápeš, na co se ptal...
haho

Startovací proud na startovací autobaterií nemusíš řešit.

Vyhni se všelijakým tzv. "duálním" bateriím, ty mají samozřejmě ten startovací proud nižší na úkor počtu cyklů (Jinačí konstrukce). Cca 50 vs 200 cyklů.

Zapamatuj si že PB startovačka se nemá vybíjet jindy, než pro startování! Cokoliv jiného výrazně zkrátí životnost, která je standardně 12 let. Pokud budeš používat bufika před nastartováním, tak potenciál.zničíš každou baterku

 

runner2
hodnocení

0x
Pokud provozem auta nestacite dobíjet aktuální baterií, jak zaručit dobijeni baterie s větší kapacitou? Lidé navrhli přehradu aby zajistili vodu pro město pod přehradou. Když byl zajištěn předpokládaný roční přítok vody do přehrady, přehrada vyrovnávala období sucha. Pokud se ale přítok do přehrady dlouhodobě snížil, řešením není zvětšit přehradu. Stejně jako nepomůže přehradu naplnit jednorázově.
To je špatný přirovnání. Tady se přítok do přehrady zvyšuje úměrně s jejím objemem. :) Alternátor je schopen po většinu času dávat několikanásobně větší proud, než si z něj pro nabíjení bere sebevětší baterka co se vejde. Placnu příklad, když 50Ah baterka si za půl hodiny jízdy vezme (přijme) kapacitu třeba 10Ah, tak stovka baterka, na začátku srovnatelně vybitá, přijme těch Ah 20. Ta dvojnásobná baterka má totiž poloviční vnitřní odpor. Alternátory dnes dávají obvykle maximum přes 100A, ale baterka, kromě pár vteřin hned po startu, si z toho bere jen jednotky ampér, proud hned padá.
vernon
@runner2 Alternátor není nabíječka. Nenabijí proudovou charakteristikou. Neplatí, že čím větší baterie, tím déle se v autě dobijí...
runner2

Rozumim, ale pokud tazatel auto provozuje stylem, ze nestaci dobijet baterii s aktualni tj. nizsi kapacitou (provozuje ji treba s dobitim na 60%) tak se silnějsi baterii na tom preci nebude lepe. Ano absolutni hodnota kapacity muze byt treba vyssi (protoze vyssi proud) ale bude to opet tech 60% z celkove kapacity baterie, takze baterie bude opet provozovana jako podbita = jeji rychlejsi konec.

Tak teď už zbývá do té úvahy porozumět poslední, leč zásadní, drobnosti a tu vzít v potaz. Už jsem to psal, ale jinými slovy - z větší baterky každý start ukousne míň Ah hned ze dvou důvodu. Zaprvé proběhne rychleji (větší otáčky startéru) a zadruhy, uvnitř větší baterky se během startu díky nižšímu vnitřnímu odporu (větší plocha desek) míň energie zmaří přeměnou v teplo, proces přeměny chemie na elektriku během startu proběhne účinněji s menším vývinem odpadniho tepla a z baterky tak ubyde o něco méně Ah.
Takže dohromady s už popsanými a pochopenými rozdíly v rychlosti nabíjení altikem z toho snad už srozumitelně vyplývá princip rychlejšího hromadění elektriky ve větší baterce :)
runner2

Ok, a ještě se zeptam, zda stejná úvaha platí i pro auta se START/STOP systémem, kdy se baterie dobíjí i rekuperací. Platí i zde ze je výhodnejsi baterie s vyssi kapacitou? Diky.

 

haho

Smart dobíjení můžou mít naprogramovanou kapacitu, takže těžko říct...

Start / stop, tak tam to je určitě stejný jako je výhodnější mít větší nádrž? No jistěže ano proč ne! Je výhodnější mít větší úspory (rezervy) než menší (ruka-huba)? No jistěže ano, proč ne?

 

hodnocení

0x
Napätie je úmerné aj teplote. 12,4 V pri 0 °C (a ak bolo v noci menej) nie je zas až tak zlý výsledok.
Každopádne, kupujem najväčšiu batériu, aká sa do auta ešte vôjde. Preferujem Banner alebo Exide. Podľa dátumu výroby a dostupnosti.
Dobíjam preventívne za zvuku skúšky sirén ;). Ak som auto opakovane štartoval a za chvíľku studené zase vypol, tak aj častejšie.
doplněno 24.11.24 04:22: PS: Lenivejší štart (po nažhavení?) je už vypovedajúcejší. Prípadne skontrolujte svorky na oxidáciu a dotiahnutie a kabeláž na poškodenie. V servise sú schopní zmerať baterku pod záťažou. Prípadne aj doma zmeriate voltmetrom pokles napätia pri štartovaní. Musí ale zobrazovať dostatočne rýchlo.

 

haho
hodnocení

0x

1) Vybitou Baterku vem desulfatorem (v nabíječce Foxur - 4x16 hodin) - Pak bude mít zase 12,6

2) Bufika, a cokoliv v autě spouštěj pouze při nastartovaném motoru

Pak ti ta VARTA baterka vydrží ještě pár zim.

3) Neuvedl jsi výkon alternátoru, ani jak dlouhý trasy jezdíš. Pokud máš altík aspoň 120A - tak to smysl má atd.

Ps: Zabijákem je vybíjení PB baterky, olovo nesmíš vybít o víc jak 15%, Každý vybití pod 20% udělá na baterce asi tolik, co u tebe přechozený infarkt či mrtvička :) Teď už to asi chápeš.

ps2: Nejhorší pro baterku bývá, že jí vybiješ v autě, Start než kabelem a pak altík tam cpe 120A :) Myslím že je tam pojistka 170 A... No, taková baterka třeba Osmdesátka by se měla dobíjet správně ideálně 8 A a ne 120

 

pepa224
hodnocení

0x
Na bufika je nejlepší mít druhou baterii.mam v autě 2 baterie,jsou vzájemně propojovány inteligentním spínačem Cyrix CT, dobíjí se primárně hlavní baterie (ta, co startuje) , a až je nabitá,propojovac baterií propojí druhou a dobíjí se taky. Čili provoz bufiku neohrožuje první baterku a vždy nastartuješ. Nevýhoda je vymyslet místo pro druhou baterii a kabeláž.
Odpověď na otázku tvoji: není potřeba dávat silnější baterii,je to výrobcem dimenzované akorát.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]