Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak zkalibrovat hustoměr chladicí kapaliny

Od: hm odpovědí: 14 změna:

Zdravím, pořidil jsem si hustoměr chladicí kapaliny a moc si nevím rady s kalibrací. Podle návodu se má kalibrovat v místnosti, kde je 20 stupňů celsia a při každé změně teploty překalibrovat. Skutečně se to musí dělat takhle? Znamenalo by to, že kdybych měřil bod tuhnutí chladicí kapaliny u auta, kde by byl třeba jen 1 stupeň, musel bych to znovu zkalibrovat na okolní teplotu nebo stačí už provedená kalibrace?

Plus tedy další dotaz ohledně chladicí kapaliny. Mám auto, jako zábavu, starší, kde se musí odvzdušňovat soustava ručně. Bohužel se mi to nepodařilo udělat správně a dostanu se k tomu až v neděli. Kapalina je tam nová, ale nevadí, že to stojí v tomto počasí jen v přístřešku se zavzdušněnou soustavou?

Díky za zodpovězení obou dotazů.

 

 

14 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

0x
Jediné, co by něčím hrozilo, by bylo, kdyby mrzlo a tomu předcházelo proplachování soustavy obyčejnou vodou, která by v některý části soustavy zbyla nevypustena a opravdu čistá bez i minimální příměsi nemrzky.
Jestli je tam vzduch, ať už pár bublin,nebo celá soustava, je úplně jedno, někdo na zimu třeba motorku i vypouští. Jediný negativum může být rychlejší průběh koroze u povrchů, který nejsou pod hladinou a může k nim vzduch, ale takhle dočasně je to zbytečný řešit.
hm
hodnocení

Proplachování soustavy tomu předcházelo. Ale ten okruh má cca pět litrů a nové nemrzky se tam vešly tři litry. Té vody předtím přibližně dva. Ale pak jsem to vypustil a po nalití fridexu jsem to nechal běžet několik minut (spíš desítek minut) ve všech otáčkách, s vypnutým i zapnutým topením, tak doufám, že se to promíchalo. Navíc ani stará nemrznoucí směs nevytekla celá, takže mi přijde že je to taková směs staré nemrznoucí směsi, vody a nového fridexu, přičemž ten nový fridex převažuje.

Tak pak je obava úplně zbytečná:)
Dávám koncentrát tak mezi 1/3 až 2/3 a vodou dolejvam, jak to vyjde, nijak to nehrotim, zamrznutí nehrozí tak jako tak a v motoru se to smíchá cobydup.
hm
hodnocení

Jedině mě tak napadá, jestli by v tom promíchání neudělalo binec to špatný odvzdušnění. Že někde zůstala bublina a nepromíchalo se to dostatečně.

 

bear
hodnocení

0x

Plovákový skleněný hustoměr se nekalibruje! Kalibrace je z výroby co by závaží uvnitř skla hustoměru na jeho dně.

Měřit se má hustota při 20C, aby to měřilo správně.

hm
hodnocení

Já se špatně vyjádřil. Jde o optický refraktometr. Ten se zkalibrovat musí. A těch 20 stupňů platí i u něj? Jak toho mám dosáhnout? To nemůžu měřit tuhnutí kapaliny u auta?

Reflektometr se kalibruje destilkou, dá se kapka na sklíčko a šroubkem se pošteluje modrý ukazatel na risku nula.

 

hodnocení

0x

Nie nemusí sa to vždy kalibrovať a ani výsledok nepotrebujete vedieť presne. Ak vám ukáže okolo -20 stupňov,môžete byť bez obav zo zamrznutia.

bear

To tak není úplně pravda.

Zmrzlá kapalina má větší hustotu. Když nebude měřit při 20C kapaliny a ideálně i 20C venku (není podmínkou, protože měří kapalinu do které to ponořuje), tak naměří víc. Třeba -35C.

Naopak v horké kapalině naměří třeba jen -5C

Ale bez obav být může. Běžně mixovaná kapalina na rozumné hodnoty při dosažení meze jen udělá ledovou rosolovitou tříšť. Z motoru mrazové zátky nevytlačí a nepraskne nikde nic. Spíš se v extrému může přehřát motor, protože ten rosol nebude hadicema obíhat motorem a chladičem.

Ale v ČR možná tak s mrazy na Kvildě :)

hm
hodnocení

No jo, jenomže 20 stupňů už nedosáhnu. Takže měřit kapalinu ohřátou v pokoji nebo jak?

bear

Jak nedosáhnu? Tak auto projedeš a necháš ho hodinu vychladnout. Pak bude v expanzce vlažná. Nesmí být ledová třeba po odstavení auta přes celou noc.

..nebo to nasáté -semozřejmě nemyslím pět litrů ale to v té pipetě...ohřát na chvíli v sevřené dlani

 

asd1
hodnocení

0x

Pokud máš klasickou kapalinu 1:1 s vodou, nejedeš na Sibiř do -30 a nedolíváš čistou vodou po litrech, tak hustoměr vůbec řešit nemusíš.

Zavzdušnění pár dní nevadí.

Některý motory na odvzdušnění potřebujou čumák do kopce a vysoký otáčky, někdy i vyndat čidlo teploty nebo povolit víčko nádobky aby nebyl protitlak a vzduch vyběhl z "pytle" (víčko povolovat jen za studena!)

 

hodnocení

0x
avatar kornel

optický refraktometr.-jsme měli v práci-asi ho už než ho dali k používání do výdejního skladu někdo seřídil-takže jsem to nastavení neřešil...teď jsem na stejný kápl na Ali...Čina-za pár šestek- taky jsem zjistil že tam je kalibrační šoubek-dokonce u toho je v obalu pipeta a šroubováček na to seřízení-měří to kyselinu,močovinu,bod tuhnuti u nemrznoucí kapaliny a bod tuhnutí i u kapaliny v odstřikovačích-mám doma několik ruzných kapalin do auta s vyznačením hodnoty tuhnutí na orig obalu-takže jsem to zkusil sedělo to...no ale přiznám se ta destilka mne nenapadla...zkusím to ještě i na ní

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]