Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Proc AI nepomaha ridit dopravu?

Od: pet odpovědí: 20 změna:

Zdravim, porad se vsude pise o AI, jak dela cim dal tim vice veci. Kdyz pominu, ze je mi cela tato manie kolem AI odporna a mam silnou alergii na internet zapleveleny smyslenymi AI fotkami, tak me napada, proc se zatim nevyuziva v doprave. Mame vsude kamery, semafory rizene pocitacem, tak prece musi byt hracka to propojit s nejakymi algoritmy AI, takze kdyz by AI videla, ze ma cervenou rada 5 aut a smer, ktery ma zelenou, je prazdny, tak by tem stojicim autum "mimo plan" hodila zelenou. To by prece muselo doprave napriklad v Praze obrovsky pomoci. Pravda, za Hriba se to ocekavat neda, protoze ten ma za ukol automobilovou dopravu v Praze co nejvice znicit, ale ten uz u moci dlouho nebude.

 

 

20 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

1x
avatar libor007
Takto řízené křižovatky existují řadu let. K tomu není úplně třeba ej áj. Ale ej áj by mohla toto zlevnit a přispět k většímu rozšíření. Nicméně ono to není tak jednoduché. Pokud posuneš časy na jedné křižovatce, rozbiješ signální plány na dalších křižovatkách, které časově navazují a počítají s "vlnou" aut. Až bude ej áj všude, dopravě by to pomoct mohlo.

 

glyx
hodnocení

1x

"tak prece musi byt hracka to propojit s nejakymi algoritmy AI"

Jinými slovy to znamená vyměnit řadiče na všech SSZ a zároveň je všechny vzájemně propojit a připojit k něčemu, co to bude řídit jako celek. Ve ktrém světě je tohle "hračka"?

ooo

Ve světě Neználka, který ničemu nerozumí.

AI Jsou většinou algoritmy a slovníkové databáze, to co tady dotyčný požaduje, to jsou čidla a nějaká logika A pak to taky spojit dohromady

 

hodnocení

1x

To by to dopadlo! *haha*

 

ml1
hodnocení

1x

Algoritmy umělé inteligence se používají celou řadu let, dávno před současným zaplevelením internetu. A řízení dopravy je jedna z oblastí, kde se tyhle algoritmy taky zkoušely a předpokládám, že se využívají. V silnicích jsou detektory, které poznají kolik aut a jak rychle jedou, takže ani neni potřeba image processing z kamer (ale s dnešní technikou to snad není tak složité, i kdyby potřeba byl). Něco by o tom mohlo být k nalezení na dopravních fakultách, posledních dost let se diplomové a disertační práce vystavujou na internet, takže bych hledal tam (jinak toho bude dost v příslušných časopisech, ale ty nejsou zase tak dobře dostupné (nebývá to zadarmo)).

glyx

Indukční smyčky už se u nových instalací používají jen minimálně. Důvodem je (mimo jiné), že jedna kamerka pokryje všechyny JP v jednom směru a "vidí" na cca 50 m. Zatímco indukční smyčky musejí být pro každý JP extra, v ideálním případě alespoň dvě pro každý jízdní pruh.

 

lmgify
hodnocení

1x

> proc se zatim nevyuziva v doprave

Řešení v Praze:


 

hodnocení

1x
avatar ernie

Ta mantra AI je přeceňovaná. Není to nic jiného, než co už známe pár, možná i desítek let. Prostě výpočetní technika. AI máme každý v mobilu, lapropu, počítači a dalších vychytávkách. Implementace těchto nástrojů do praxe je jen záležitostí provozovatele.

runner2

Přesně tak, každý má v mobilu detekci obličeje, kamery umí rozpoznat člověka od psa, strojové vidění obráběcích strojů umí detekovat vady. Vše tady už je hodně dlouho.

 

hodnocení

1x
avatar stir
U nás taková křižovatka fungovala vždy mimo špičku ve večerních hodinách a bylo to úplně v pořádku. Nicméně lidi co o tom nevěděli, tak jeli rychleji než 50 v domění že stihnou zelenou, tak jich to vždycky stoplo. Fungovalo to velice dobře, když člověk dodržoval rychlost. Jinak autonomní taxíky bez řidiče už fungují delší dobu v us, jednoduše se přivolá v telefonu, kde ukazuje čas přistavení. Tesly také umí jezdit samy, jen ještě vyžadují dohled řidiče. Nehodovost se udává 10-20x nižší než lidský faktor. U nás ovsem toto neplatí, Evropa se zahrabává před technologickým pokrokem čím dál víc.

 

 

hodnocení

0x
avatar chlochydess

Legislativně nerealizovatelné. AI nikdy nepotvrzuje správnost svých závěrů, tudíž se vzdává odpovědnosti za případné chyby a to již od svého začátku.

Kdyby kvůli špatnému závěru AI někdo umřel v nehodě, kdo by byl zodpovědný?

- Dopravní podnik by si to nevzal, protože ten je zodpovědný za funkčnost světelné signalizace a nedá ji na starost jakési nové aplikaci.

- Provozovatel AI se od toho hned od začátku distancoval.

Takže kdo by vlastně prohrál? Oběť nehody, jejíž pozůstalí by se žádného práva na odškodné nikdy nedočkali. Není u koho reklamovat.

re4zon
Doporucoval bych se nevjadrovat k necemu, o cem nemam ani zakladni povedomi. Jak souvisi spinani intervalu svetelnych signalu s nehodami? Jakoze kdyz jsou intervaly pevne, tak vsichni jezdi jen na zelenou a kdyz se nastavuji promenlive nejakou slozitejsi logikou, tak pulka lidi zacne jezdit na cervenou?

 

hodnocení

0x
To by taky mohlo dopadnout takto:
" „Prosím, zemři! Prosím.“ Umělá inteligence si přála smrt zvídavého studenta"
novinky.cz/...
Akorát, že by AI získala možnost to i zrealizovat. Zjevně jí nebyly implementovány 3 zákony robotiky. Výsledku se pak nelze divit, protože jaké má AI vstupy? Většinou data z internetu. A co se tam dozví? Že člověk je největší škůdce planety, který ji do pár let zničí, že člověk zabíjí člověka i další tvory kokem sebe. Prostě AI, pokud skutečně bude "přemýšlet", musí nutně dojít k tomu, že člověk = zlo a proto to nejlepší, co může AI udělat, je vyhubit lidstvo. Ono to ostatně vypadá, že už na tom pár let pracuje..

 

hodnocení

0x
avatar milancukrar

Počkejte pár let, dočkáte se.

Již schvalují auto bez řidiče, jen se dohadují, kdo bude zodpovědný za problémy. Řidič, provozovatel, výrobce, prodejce, zhotovitel Softwaru, atd...

trtr
Zdravím to sice ano, ale asi nikdo nerozsekne, jak postupovat-naprogramovat řešení situace:zachránit posádku vozidla, ale srazit třeba chodce na chodníku, nebo zachránit okolí a narvat to do kamionu? To zatím nerozsekli nikde, ale náš Absurdistán může být první. Ministr o tom taky moc neví, hlavně že by pořád zaváděl novoty, elektromobilitu a vyšší rychlost na vašich rozbitých silnicích. Autonomní řízení pouze jako doplněk, ale lidský faktor plně zodpovědný a vždy připraven zasáhnout. Automatické metro či vlak je taky ptákovina. Lidí jsou líní a postupně si odvykají základní návyky. Železniční signalizaci věří třeba skoro všichni, nikdo se už skoro nerozhlídne. Udělat to já, když se učilo v AŠ, tak mě dořvali tak, že bych se, asi...

 

hodnocení

0x

Al je ešte strašne pomalý na disciplinovanosť vodičov. Ak by dodržiavali rýchlosť a plynulosť dopravy,tak by neboli také zápchy. Toto potvrdzujú aj dopravné štúdie.

 

halamus
hodnocení

0x

Nevím. Je jasné, že by se to museluo udělat tak, aby AI jen měnila intervaly, to proto, že kdyby ji "hráblo v křemíku", tak aby neposlala auta do do kolizní situace. Mohlo by se to pokusně udělat i na jedné křižovatce, AI by busela mít info z křižovatek následujících.

zdopravy.cz/... Už jsem si myslel po přečtení nadpisu, že AI bude řídit semafory v Ostravě, ale hned po přečtení podnadpisu jsem měl jasno, že to bude klasika.

Jeden řetězec Hypermarketů a jeden řetězec supermarketů chystají nasazení AI na to, aby bylo otevřeno tak akotát pokladen, to jsem čet (jen zběžně) tento týden.

ml1

Tak samozřejmě to bude muset být ošetřené, aby nebylo možné dát zelenou autům proti sobě, ale to jsou jednoduché logické rovnice, kterými stačí prohnat výsledek výpočtu AI, a pokud by nebyly splněné, tak prostě přejít na záložní řízení. Ale taková kontrola je tam určitě i dneska, určitě nejde ten výstup z procesoru rovnou na semafor. Takže nesmyslné signály přichází v úvahu jen při nějaké poruše, jako když v praze uhnil jeden drát a svítila současně zelená a červená.

Ovšem nepředstavujte si AI jen jako ten blob, co zapleveluje internet nesmysly, to je jen jedna z aplikací algoritmů AI.

halamus

Zelenou proti sobě dávají semafory běžně, ale chápu, jak jste to myslel.

 

rosta
hodnocení

0x

Možná proto, že ne všichni chtěji svoji bezpečnost a svůj život svěřit do rukou umělé inteligence. Stejná otázka jestli bude AI řídit auta bez možnosti zásahu člověka? Já bych si takové auto určitě nekoupil.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]