Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Mohu mít přívěs větší než dle TP?

Od: martinp odpovědí: 28 změna:
Dobrý den,
mám v technickém průkazu auta omezení, že můžu táhnout nebrzděný přívěs jen 450 kg. Mohu táhnout nebrzděný přívěs do 750 kg?
Legislativu chápu tak, že ano. Jelikož 750 kg je celková hmotnost (nosnost) i s nákladem. Samotný přívěs váží pouze asi 100-150 kg. Podle mě mohu na takovém přívesu vozit náklad max 300 kg, abych tuto hranici nepřekročil. Fakt, že vozík je konstruován na 600-750 kg podle mě není v tu chvíli rozhodující.
Dnes jsem však byl poučen v autoservise, že se mýlím, a že mohu táhnout pouze přívěs do 450 kg, a že přívěs do 750 kg nesmím vůbec používat.
Prosím o radu, jestli mám pravdu já nebo pánové v servise.
Děkuji

 

 

28 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

2x
avatar milancukrar

V tomto případě je to okamžitá hmotnost, která nesmí překročit ůdaj uvedený v techničáku vozidla.

Něco jiného je pro řidičské oprávnění, tam se jedná o celkovou hmotnost. Ale to se dotazu netýká.

Nepamatuji ze svého okolí, aby vážili osobák s vlekem. Páč si tipnu, že 99% vleků za autem je přetíženo.

vezeko.cz/...

martinp
hodnocení

Rozumím, taky jsem si tak myslel. Děkuji

V otázce je větší, ale určitě myslíte těžší...:)

martinp
hodnocení

Ano přesně tak :)

 

hodnocení

0x
Předpokládám, že auto s takhle nízkou povolenou vahou na kouli samo o sobě nebude nijak těžký, konkrétně ne nad 2750kg celkové hmotnosti :), takže v tom nevidím problém ani z hlediska řidičáku.

 

df
hodnocení

0x

Legislativně nelze pro skupinu B. Ti musí počítat s maximálními vahami i když vezou poprázdnu.

Nebrždění o maximálce 750kg je dosti velká kráva za autem. Viz:

vypos.cz/...

Pouze s B+E, kteří počítají váhy okamžité vzhledem ke kouli.

Tato logika vyplývá z vyhlášky. Stačí se více začíst. Zdraví rozum není relevantní při PČR kontrole nebo likvidace pojistné události při nehodě.

martinkupka

přesně tak, je nutné odlišovat legislativu, upravující jednotlivé skupiny řidiských oprávnění ( co s čím mohu řídit) a současně dodržet technické požadavky pro spojení vozidel do souprav, které upravuje provádějí vyhláška k zákonu č. 361 a také jiný zákon /56/2001 Sb) a jeho prováděcí vyhlášky.

legislativy je trochu víc ( minimálně 2 základní zákony a několik prováděcích vyhlášek) a je nutné chápat vše komplexně

Tazatel se neptá na rozsah řidičáku, potřebný k řízení soupravy, ale na spojení vozidel.

Legislativu na řidičské oprávnění se zde něřeší. Dotaz je na něco jiného.

df

Pokud má skupinu B+E nebo C+E, tak by se na takovou základní triviální věc neptal! Pokud vlastní tyto skupiny, tak to musí vědět i o půlnoci.

Takže skupinu E nevlastní evidetně a tudíž je odpověď NE, nesmí to připojit.

To je jako kdyby se řidič ptal zde na poradně, kolik se jezdí v obci a nevěděl, že 50kou.

Co to je za blábol? Samozřejmě, že vlek o celkové hmotnosti do 750 kg může táhnout za jakýmkoli autem do celkové 3,5 t jen se skupinou B!

df

Za jakýmkoliv autem...

NE NESMÍ. Jste natvrdlej?

To auto nemá v techničáku 750kg nebržděného přívěsu. Konstrukce auta a tažáku neumožňuje táhnout takto velký vlek.

Nebo si myslíš, že 750kg vlek bez brzd může táhnout i Fiat 500 nebo Škoda Citigo, Toyota Aygo, atd...?

NE nemůže.

Píše sám tazatel, že může jeho auto maximálně 450kg vlek bez brzd

A jako Bčkař nesmí zohledňovat okamžité aktuální váhy. Musí počítat ty maximálni i když je prázdnej!

@df: Souhlasím s vašimi odpověďmi *palec* Dovolím si jen jednu výhradu. Jako "poradce" se prosím vyjadřujte pokud možno odborně. Tedy žádná vyhláška, ale zákon (č. 361/2000Sb, §80a, odst. 1, písm.f), a také ne maximální váha, ale největší povolená hmotnost. Nezlobte se, jsem už na to obecně trochu alergický. Děkuji ;)

asd1

df není pravda.

Pro spojitelnost soupravy platí okamžitá hmotnost, ne nejvyšší povolená. Auto které smí táhnout 400 kg přívěs může připojit přívěs s nejvyšší povolenou hmotností 750 kg, za podmínky že okamžitá hmotnost přívěsu nepřevyšuje 400 kg.

Nejvyšší povolená hmotnost je podstatná pro řidičské oprávnění.

209/2018, par. 3

Hmotnost = okamžitá hmotnost = kolik to fyzicky váží.

Věčný spor..je dvojí posouzení, ohledně velikosti řidičáku a ohledně spojování vozidel. Dvě odlišní věci, u kterých se dělí okamžitá a povolená hmotnost.

má-li B+E, tak může táhnout prázdný, nebrzděný přívěs do 750 kg, i když má v techničáku nebrzděný přívěs jen 450kg

NEmá-li B+E, tak NEmůže táhnout prázdný, nebrzděný přívěs do 750 kg, i když má v techničáku nebrzděný přívěs jen 450kg

Příklad: V TP auta je hmotnost nebrzděného vozíku 685 kg a v TP přívěsu 750 kg. Smím ho táhnout?

Ano, ale jeho okamžitá hmotnost včetně nákladu nesmí přesáhnout 685 kg.

zdroj:

Asd1, správně.

obrázek pro řidičák

Mohu mít přívěs větší než dle TP?
asd1

Do nejvyšší povolené hmotnosti přívěsu 750 kg stačí B; přičemž hmotnost nesmí být vyšší než nejvyšší povolená hmotnost přípojného vozidla. "Hmotnost" = "okamžitá hmotnost".

361/2000, 80a

f) B jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmenech a) až e), jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3500 kg, určená pro přepravu nejvýše 8 osob kromě řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti

1. nepřevyšující 750 kg,

2. převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3500 kg, nebo

df

Jak je vidět s přiložených obrázků, tak i to auto má nejvyžší povolenou hmotnost.

Tedy 3500kg a stejně tak přívěs nejvyžší povolená hmotnost 750kg.

Tedy nepleťe tam tu "okamžitou" (prázdný nebo prázdný s nákladem)

:)

Př.: Automobil Octavia má na tažáku údaj nebržděný přívěs 500kg, tazatel připojuje přívěs o maximální hmotnosti 750kg nebržděný.

Chce ho táhnout prázdný.

Jako Bčkař počítá dle obrázků s maximální nejvyžší povolenou váhou, tedy 3500 + 750 splňuje, ale nesplňuje to techničák s údajem o přípustné váze připojeného přívěsu konkrétní Octavie, kde nesmí překročit 500kg.

Táhnout nesmí.

Pokud si udělá BE, tak vozík v tomto případě táhnout může, protože ho veze prázdný a okamžitá váha je 350kg prázdného přívěsu a Octavie má 500kg.

BE počítají okamžité váhy a musí sledovat co tahají čím (tedy zda to splňuje tažný závěs dle ORV daného auta).

Pro Bčkaře to zjednodušila vyhláška, která mluví jen o nejvyžších dovolených hmotnostech, aby v tom neměli zmatek a nezapojovali obrovské autopřepravníky o třech nápravách s hmotností po prázdnu 400kg za nějakou Felicii. Takový autopřepravník totiž má nejvyžší hmotnost třeba 3200kg.

Ovšem BEčkař toto udělat může, pokud dodrží okamžité váhy v ORV na tažák auta.

Schválně uvádím extrémy, protože čím jsou rozdíli menší, tím mají lidi zmatek a budou se dokolečka hádat o pravdě.

df

@genehawkins

Koukni se do techničáku, jak tě tažák limituje u tvého auta.

Všechna auta nemají př.: 80kW motor, obří brzdy a váhu alespoň 1600kg, aby se dalo říct, že jakékoliv utáhne 750kg.

Proto každé auto má od výrobce stanoveno, kolik kg přívěs může táhnout, pokud má ten přívěs brzdy nebo nemá. Dvojí váhy.

Ten obrázek od Milana specifikuje řidiče co se týče jeho řidičského oprávnění. Takový řidič pokud sedne do malého auta nebo i velkého musí svou možnost přizpůsobit možnosti konkrétního auta ze kterého složil soupravu. Takový řidič se prostě musí podívat do ORV auta, co jeho auto může táhnout.

Tedy nesmí překročit 750kg jako Bčkař a nesmí překročit třeba po sednutí do Octavie váhu nebržděného přívěsu 500kg = rovná se = nesmí překročit B čkař v Octavii 500kg TEČKA.

Citigo dokonce s tažákem jak koukám tahat vůbec přívěsy nesmí. Je to jen konzole na držák jízdních kol.

Pro řidičák se posuzují maximální hmotnosti. Pro tažení se posuzuje u vozíku do 3500kg okamžitá hmotnost, aby se splnil právě požadavek z technického průkazu vozidla.
Takže mrknu na maximální hmotnosti a dle toho zjistím, jaký musím mít řidičský průkaz (skupinu). Pak následně řeším okamžitou hmotnost přívěsu, abych splnil omezení výrobce auta v technickém průkazu.

Gazdo,

Pro řidičák se posuzují maximální hmotnosti. Pro tažení se posuzuje u vozíku do 3500kg okamžitá hmotnost, aby se splnil právě požadavek z technického průkazu vozidla.

Naprostý souhlas a na to se ptal tazatel. Jenže do toho zamíchali řidičské oprávnění, tak je to jinak, jak správně píšete.

Dokonce ještě použijí "draví rozum "

@df: Vůbec tomu nerozumíš.

Gazda to píše přesně.

gene, já si myslím, že df jen řeší velikost řidičáků, nikoliv dotaz tazatele. Přitom jsou to dvě různé věci. Snad to jednou zjistí.

[ Obsah příspěvku byl skryt moderátorem @milancukrar z důvodu porušení pravidel poradny. ]

 

vili
hodnocení

0x
Tak zas blbce bych z tazatele opravdu nedělal, protože když jsem kupoval vozejk za auto, vyloženě se výrobce ptal, kolik mi má napsat do techničáku. Protože ten samý vozejk kupují lidé, kteří měli feldy, co tahaj maximálně 450 kg, i větší auta, co můžou 750.
Jiná věc je, že když mě s takovým vozíkem zastaví policie, nebo snad budu účastník nehody. Tam prostě záleží na tom, co je právě v tom techničáku a co vezu.

 

martinkupka

Tato praxe některých výrobců vždy odporovala a odporuje platné legslativě, která platí v ČR od rolu 2001. V dnešní době to neníé možné, údaje se předávají do systému elektronicky.

Já v tom nevidím problém, čemu by odporovalo, když si výrobce sám určí (nižší než technicky pripustnou) povolenou nosnost (a tedy i max hmotnost) přívěsu, na kterou ho nechá schválit? Celkovou 750 přece může mít jak hobby vozejcek za 14 tisíc, tak trimetrovej s vlastní váhou 4 metraky, tak klidně i dvouosak s 6 metrakama a nosností 150 kilo, stavěnej a standardně otypovanej na 2 tuny. Jasně, je to jen ojebavka, jak "legálně" tahat těžkej vlek s Béčkem a aspoň s skoro/prázdným neriskovat postih. Ale teoreticky určitě se najdou i uživatelé, co často opravdu vozí pracovně daleko něco lehkého a objemného, na co by hobbyvozík, nebrzdeny a hopsajici, nebyl ideální a můžou si dovolit kvalitu, takže na dálnici ocení stabilní dvouosak, i když pod plachtou vezou jen pár balíků polystyrenu nebo hlinikovej žebřík. Ale u SUV nebo dodávky jim do 3,5t moc nezbývá, takže potřebují vlek s papírově malou nosností a výrobcům se pro tuhle, asi velkou, skupinu kupujících, určitě vyplatí homologace stejnyho vleku na různý hmotnosti. Osobně i přes porušení předpisů (mám jen B) za lehkou oktavkou radši tahnu dvouosak s vlastní vahou 550, než stejně velkej jednoosak do 750 a vahou 350, ty 4 kola jsou prostě stabilnější a většinou tolik nehopkaji.
vili
S tím textem, že to není možné od roku 2001, jste mě opravdu rozesmál. Věřím tomu, že výrobce to má dobře vymyšlené, například na vyšší nosnost má 2 výztuhy dna a na nižší jednu standardní výztuhu a jednu dodatečnou na přání zákazníka.
Vili: přesně tak, v době legální existence mopedoaut pro náctileté, stavěných nejen od základu jako laminátový prditko se vznětovým jednoválcem a variátorem, ale už i vznikajících přestavbou běžných aut na čtyřstopý... Nemluvě o kamionech s homologací jako traktor se všemi výhodami včetně řízení od 17ti (tatraktor)... Ale na fichtla si s Béčkem legálně sednout nemůžu, protože zároveň nemá automat a může překročit 45kmh :) Zatímco na skútru 120kmh jet můžu... To různý otypování vleků bude klidně jenom o tom, jestli stejná výztuha má jiný označení.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]