Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Měření zrychlení

Od: slavo® odpovědí: 6 změna:

Zajímá mě jak se měří zrychlení u auta když se např. uvádí, že 100 Km z nuly dosáhne za 7.5 sec.

Vím, že se to měří na rovině v obou směrech a pak se počítá průměr.

Ale auto je asi bez nákladu a je v něm pouze řidič?

A u manuálu řidič se prudce rozjede a při určitých otáčkách motoru přeřadí na vyšší rychlostní stupeň a plynový pedál má tzv. pořád na podlaze?

Vím, že auto s nákladem má horší zrychlení než bez nákladu.

 

 

6 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

kdosi
hodnocení

2x

Samozřejmě chce každá fabrika aby její auta v dané konfiguraci měla (alespoň papírově) co největší zrychlení.

Takže měří jen s řidičem, bez nákladu, řidič samozřejmě zkušený a řadí tak, aby co nejrychleji té stovky dosáhnul. Detaily asi budou mít někde ve firemní dokumentaci, malým písmem hluboko pod čarou zakódované odkazem na nějakou obskurní normu, ale nejspíš to bude u (skoro) všech stejné, takže by měly jít porovnávat mezi sebou.

Ale bez podrobného průběhu je to pro normálního řidiče stejně jen silně orientační údaj, málokdy se vám přihodí, že byste potřeboval akcelerovat z nuly práve na stovku a každá sekunda by byla drahá. Ale klidně si na nějaké prázdné silnici odměřte kilometr a zkuste si to sám, jak moc se tomu přiblížíte, může to být docela poučná legrace :)

(Technicky je to triviální, připojí se nějaké zařízení na CAN sběrnici a sleduje rychlost a čas, případně i pár dalších údajů. V podstatě by to asi zvládnul skoro každý mikrokontroler typu Arduina za pár korun s minimem součástek navch.)

mll

S přijímačem GPS by to šlo i bez připojování se někam. To zpracování by asi dalo trochu zabrat (hlavně ta nula by se hledala blbě, a ta stovka asi o něco líp, ale určitě by nestačilo jen čekat až to bude přesně 100 nebo víc), ale nic, co by arduino nezvládlo v reálném čase (i když já bych tohle nechal na postprocessing).

kdosi

CAN sběrnici má většina aut jednoduše vyvedenou někde, protože to je v podstatě první věc, na kterou se připojí každá opravna. Většinou to je někde vlevo dole pod volantem, automobilka se k tomu musí dostat naprosto triviálně. Po té sběrnici běhá i rychlost, takže stačí v cyklu koukat jestli je tam nula a když ano, tak uložit čas do jedné proměnné, když je tam stovka a víc a není nastavená druhá proměnná, tak do ní dát aktuální čas a pak tyhle dvě odečíst a uložit.

 

mll
hodnocení

1x

Tohle někdy řešili v topgearu (vysílá je furt dokola prima cool) a závěrem bylo, že je to zcela fiktivní číslo, které se snad ani neměří, ale jenom počítá (uvažuje se nereálná přilnavost pneumatik a nevzpomínám si co ještě). Co si pamatuju, udělali to nějak tak, že to změřil jejich ochočený závodník (The Stig) a nedosáhnul ani zdaleka udávaná čísla a oni se ptali automobilek, jak je to možné.

Jinak by se to mělo poctivě měřit s definovanou (řekl bych plnou) zátěží na nějakém definovaném povrchu. Ale protože se tohle číslo povýšilo skoro na modlu podobně jako výkon audiozesilovače, tak se vymýšlí právě různé nesmysly, jak to číslo co nejvíc srazit.

 

ridic
hodnocení

0x

Sám si to může jednoduše zkontrolovat s auto-kamerou připojenou na GPS, která zaznamenává rychlost vozidla.

Potom si to jednoduše a v klidu prohlédne třeba v PC. Nemusí při tom nic hlídat a sledovat při jízdě a tím možná riskovat nějakou nehodu, když se plně nevěnuje řízení.

Takovou možnost mají například kamery truecam.com/... ale je jich jistě mnohem víc.

Pokud takovou kameru nemá, tak mu ji možná na takové změření půjčí kamarád.

 

lmgify
hodnocení

0x

Někde jsem kdysi viděl, že za auto přidělají vyplétané kolo jako z jízdního kola s tvrdou, nenafukovací pneumatikou (neměnný průměr a tedy i obvod) a měří, za jak dlouho se otočí. Když to odpovídá hodnotě 100km/h, tak počítač zastaví čas, který se automaticky spustil při roztočení kola (fotodioda za otvorem).

Průměr kola a nebo počet odečtů během jedné otáčky se zvolí s ohledem na požadovanou přesnost měření.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]