Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Pár otázek z autoškoly… (vyjetí bus ze zastávky a přednost a další věci):

Od: autoxxx odpovědí: 8 změna:

Je to dlouhé sorry, odpovězte jen na co chcete, děkuji :( :).

Vyjetí autobusu ze zastávky:

Vyjetí autobusu (a trolejbusu, tramvaje...) ze zastávky musím umožnit zpomalením jízdy i až úplným zastavením vozidla... Stalo se mi ale během jízd v autoškole, že autobus stál v zastávce, NEblikal ještě blinker (levý), že by chtěl vyjíždět, tak jsem jel dál podél autobusu ve svém pruhu, ale v momentě kdy jsem byl už vedle autobusu (byť teprve u jeho zadku), tak autobus začal blikat že bude vyjížděť... Nevěděl jsem teď co dělat, protože už jsem jel (možná ale ani ne rychle), ale prostě měl jsem strach najednou takto "rychle"začít brzdit, aby do nás někdo nevrazil vzadu (nevím ale ani jestli tam někdo byl) anebo abych nezastavil přímo před předkem autobusu a nebránil mu tak vyjet, prostě z mého pohledu když už jsem vedle autobusu (byť teprve u jeho zadku), už je moc pozdě brzdit (podobně jako na žluté na semaforu když už jsem moc blízko) a tak jsem to prostě projel... Instruktor cosi říkal ale nepochopil jsem to jestli je to takto dobře nebo špatně... Prostě i když jsem už vedle autobusu a on TEPRVE začíná blikat, tak se musím snažit brzdit...? To podle mě ne, ne..? Když už jsem vedle něj tak to mám prostě projet...?

Spojka:

Musím pouštět spojku úplně při podřazování, když chci ještě dále podřadit ještě o jeden stupeň dolů (nebo začít brzdit)? Např. jedu městem na 3. Vidím s "dostatečným"předstihem přechod a chodce že bude přecházet, sundám nohu z plynu, zcela sešlápnu spojku, podřadím z 3 na 2 a rychle pustím spojku do bodu záběru, tedy jen cca DO POLOVINY dráhy spojky... Auto začíná brzdit motorem, v bodu záběru (kdy auto zpomaluje bržděním motorem) spojku ("v půlce její dráhy") držím třeba co já vím 2 vteřiny... Pak se ale rozhodnu že to takto nedobrzdím a chci úplně zastavit (nebo podřadit na 1 třeba), musím spojku z toho bodu záběru napřed ÚPLNĚ pustit nahoru a teprve potom ZNOVU sešlápnout a brzdit brzdou...? Nebo spojku nemusím vůbec zcela pouštět a prostě ji jen Z TOHO BODU ZÁBĚRU (polovina dráhy spojky) opět zcela sešlápnu do podlahy a začnu brzdit brzdou do úplného zastavení...? Podle mě spojku nemusím vůbec zcela pouštět ne...? Stačí z toho bodu záběru ji zase sešlápnout úplně dolů a pak brzdit (nebo případně podřazovat na ještě nižší stupen), pouštět ji zcela vůbec nemusím?

Jak mám vědět že jsem na hlavní na určitých úsecích?:

Jak mám někdy vědět, že jsem na hlavní? Jezdil jsem a na některých ulicích před křižovatkou vůbec neviděl značku "hlavní pozemní komunikace"a tak zpomaloval a díval se doprava (kde byla silnice), jestli tam něco nejede – protože jsem předpokládal že se tady dává přednost zprava (protože jsem neviděl žádnou značku "hlavní pozemní komunikace") a instruktor mi říkal co to dělám a co plaším, že mám zbytečné nervy a stresuju se a zbytečně zatěžuju hlavu, protože tady je přece hlavní, tak nemusím zpomalovat a hledět doprava. Myslel jsem, že jsem značku "hlavní komunikace"jen přehlídl, ale teď jsem se díval na panorama mapy.cz a prostě tam žádná značka není...(!?). Jak to mám tedy odhadnout na takových místech (možná podle zadku trojůhelníkové značky "vedlejší pozemní komunikace"někde u silnice vpravo, ale jsem začátečník a dělá mi problémy sledovat i značky určené pro mě, pro můj směr jízdy, natož abych ještě pohledem hledal někde jinde jestli tam náhodou není značka vedlejší... Jak mám tedy poznat na takových místech, že jsem na hlavní...? Proč tam ta značka není? To chtějí ušetřit na jedné značce nebo co...? Jak to vědět a řešit tyto situace? Prostě zpomalovat a předpokládat že je tam přednost zprava...?

Např. jde o tento úsek:

mapy.cz/...

Já tam nikde žádnou značku "hlavní pozemní komunikace"nevidím...?

Děkuji

 

 

8 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

asd1
hodnocení

3x

1) autobusu musíš umožnit vyjet, on tě ale při vyjíždění nesmí ohrozit. V praxi pokud nabouráš do přední poloviny autobusu tak je viník on, pokud do zadní tak ty. Často vyjedou úplně bez blinkru a že je vedle auto na to s..u, tak bacha. A koukat pod přední kola - pokud se někdo chystá obejít autobus a vlízt před auto tak vidíš nohy a máš čas reagovat..

2) pouštět nemusíš, jen když řadíš tak musí být spojka vyšláplá. Je dobrý nedržet jí vyšláplou "půl hodiny" (axiální ložisko kliky) a nenechat jí dlouho klouzat (pálíš lamelu)

3) Tohle je často, z tvýho směru neni cedul, tak předpisově bys mu měl dávat přednost zprava. Ten zprava ovšem má ceduli přednost (kterou ty "nevidíš"), tak dává přednost i on tobě. Takže fifty fifty, v praxi to funguje že "se dohodnete" a ten na "hlavní" prostě jede.

 

hodnocení

1x
avatar magdon

Váš instruktor má sice oravdu, že jste na hlavní, ale ty značky (z obou směrů) by tam podle mě být měly. Na té vedlejší zprava značka "dej přednost v jízdě" je, takže se nejedná o křižovatku s předností zprava a řidič přijíždějící po vedlejší Vám přednost dá, jenže řidič jedoucí po hlavní to nemůže tušit. Každopádně nic nezkazíte, když zvýšíte pozornost.

 

kdosi
hodnocení

0x

Autobus - Pokud dokážu bezpečně zastavit, tak zastavím. Jestli za mnou někdo jede vím ze zpětného zrcátka (ze všech zpětných zrcátek), protože si udržuju přehled o celé situaci okolo sebe po celou dobu jízdy. (Pro začátečníka je to těžké, pro zkušeného bezmyšlenkovitá samozřejmost.) Kdyby mi tam z před autobusu vlítnul nějaký chodec bez rozhlížení, tak to budu muset taky zašlápnot na fleku, abych ho nesrazil a ten za mnou má povinnost si udržovat takový odstup, aby to i tak ubrzdil. Ale taky normálně vidím, jestli autobus do zastávky teprve vjel a zastavuje, nebo jestli tam stojí a zavírá dveře, takže jestli bude odjíždět taky odhadnu a případně pohodově zastavím včas předem.

Spojka - mám 3, sešlápnu spojku, zařadím 2, pustím spojku, vidím, že nestačí, sešlápnu spojku, zařadím 1, (případně zastavím), ale pokud možno mám spojku buď sešlápnutou zcela, nebo vůbec, při částečném záběru se zbytečně brousí. Zase to tam "nekopu", pouštím to plynule a plynem si vyjdu otáčkama vstříc (ale to je o zkušenosti). Pokud se ovšem stane, že je najednou "něco jinak", tak klidně přestanu povolovat spojku v půlce a rychle ji sešlápnu docela a řeším situaci dle potřeby. A teda taky když vidím v dálce přechod s chodcem, který tam leze, tak běžně vyřadím a přibrzdím/dobrzdím dle potřeby a klidně z 3 pokračuju 1, nebo zastavení, nemusím vždy projít po jednotlivých stupních a nevynechat :)

Hlavní - buď je značená, pak je to jasné, nebo značená není a pak není chybou tu přednost dát (podle pravidel dokonce musíš). Ale pokud to, co se připojuje není silnice, ale jen vjezd z místa mimo vozovku, tak přednost nedáváš. A taky občas se stane, že značka chybí, i když to hlavní je. To, jak odkazuješ je normální ulice, přednost dáváš, ale ono tam většinou nic nejede.

Další věc ovšem je, pokud tam někdo stojí a dává ti přednost a nikdo za tebou nejede, tak je lepší nezastavit a projet, čímž on může jet dřív, než by se dočkal toho, že dostatečně zastavíš a dáš mu přednost. Na druhou stranu, pokud za tebou jede mraky aut a na té vedlejší čeká jeden, je lepší mu tu přednost dát a mávnout na něj, ty se zdržíš o pár sekund a jemu ušetříš minuty.

Rozhodně si dej na auto nálepku se Z-Začátečník, a snaž se jezdit opatrně, pokud možno plynule a předvídatelně. Většina řidičů je zkušenějších než ty a pokud tě jsou schopni odhadnout tak to dobře dopadne. Ty se snaž do cíle dojet hlavně bezpečně, pokud někde někde nabouráš, ztratíš tím minimálně hodiny - za to pár ušetřených sekund nestojí. (Better safe than sorry)

Když na tebe bude někdo troubit, že nejsi dost rychlý, řekni si, že je trouba, tak troubí. Když pojedeš pomalu a opatrně a raději dáš přednost i kde nemusíš a budeš mít to Zetko, tak kdo tě uvidí si řekne "Nojo, začátečník" a dá si na tebe pozor, protože mu za to odřený lak nestojí. Až ta cedule oprší, uvidíš sám, jestli budeš potřebovat dát novou, nebo už dávno ne.

 

autoxxx
hodnocení

Díky a ještě at nezakládám nové vlákno, tak mám další dotaz:
(autoškola) Najíždění do křižovatky - odbočování vlevo (za) semaforem...?

Dobrý den
Dělám autoškolu a není mi moc jasné jak se dělá situace, kdy odbočuju vlevo a zároven jsem na semaforu ("plné signály"("kruhové"), ne šipkové).

1) Když mám zelenou na semaforu a já odbočuju vlevo, tak se rozjedu ZA semafor a tam teprve (za semaforem) zastavím a dávám přednost protijedoucím automobilům (protože odbočuju vlevo)... Takto se to dělá správně...?

2) Co potom ale když např. tam vytvrdnu (za semaforem) moc dlouho (protože prostě pořád jsou protijedoucí auta, kterým musím dát přednost) a už třeba naskočila opět ČERVENA pro mě, ale tu já už nevidím, protože jsem už ZA semaforem a nevidím tedy jaký je tam signál...? To jako musím zůstat tam kde jsem... "uprostřed"křižovatky...?

(A mám vůbec popojet vpřed (za semafor) tak jak to popisuju v prvním dotazu? A tam se až zastavit a dávám přednost protijedoucím? Takto jsme to alespoň dělali v autoškole...)

Obrázky:
Takže, když jsem jako auto z výhledu z obrázku níže, tak mám zelenou, chci odbočovat vlevo, takže si najedu AŽ ZA SEMAFOR, zhruba tam kde je ta dodávka české pošty, ano?
prnt.sc/...

Tam (kde je ta dodávka české pošty) čekám a dávám přednost protijedoucím vozidlům a až žádná protijedoucí vozidla nebudou, tak můžu jet... Co ale když budou neustále protijedoucí vozidla a já tam vytvrdnu dlouho a mezitím už naskočí červená pro mě...? Jak mám vědět že naskočila červená... (a že už nemůžu jet)...? To to potom někdo do mě může vrazit ze strany ne?

Je to tady BTW:
mapy.cz/...

A tady je obrázek z opačného směru:
prnt.sc/...
(a jiného data asi úplně), kdy bílý kombík chtěl taky odbočit vlevo, ale asi byla spousta protijedoucích aut a tak tam musel vytvrdnout tak dlouho, než mu opět naskočila červená... (jde taky vidět nba obrázku)...? Co teď jako? Ten kombík snad ani nestojí na kraji ale už zasahuje dost do jízdního pruhu před sebou (kde to do něj můžu někdo naprat ze strany ne?)

Děkuji za pomoc

kdosi

Když odbočuješ do leva na semaforu, tak

počkáš na svou zelenou

najedeš do křižovatky

počkáš až protijedoucí auta projedou (nebo bude dost velká mezera, abys tam mohl bezpečně projet, aniž bys je ohrozil, či omezil)

dokončíš odbočování.

Jakmile jsi projel ZA semafor, tak už tě nezajímá, jaké jsou na něm barvy a zda vůbec. Musíš dát přednost protijedoucím. Když jim například padne červená, tak přestanou jezdit a můžeš projet ty. Normálně je křižovatka seřízená tak, že mezi červenou pro váš směr a zelenou pro směr křížící je krátká pauza, aby vozidla v křižovatce ji mohla opustit ještě než tam najedou ta křížící. Normálně tě ta křížící vozidla pustí, abys dokončil ten průjezd, protože jsi do křižovatky vjel před nima.

Jakmile jsi projel ZA semafor, tak už ti červená padnout nemůže, nemá totiž kde. (Až zase na další křižovatce, ale to už je jiná pohádka.)

asd1
Nebo se ulice ucpe až ke křižovatce a ses uprostřed křižovatky za kokota. Pokud nemůžeš pokračovat dál tak do křižovatky vjet nesmíš, tady to platí hlavně pro druhý,třetí auto.. vjet a čekat je častá příčina totálního ucpání cely křižovatky.

Pro odbočování doleva to neplatí.

 

km
hodnocení

0x

autobus: pustíte ho pouze v případě, že s dostatedčným předstihem než k němu přijedete vyhodí blinkr. pokud ho vyhodí až když jste u jeho zadku, tak jedete dál, případně ještě trochu zrychlíte, ale buďte obezřetný, někteří řidiči autobusů řídí stylem, že vyhodí blinkr, současně točí volantem a rovnou jednou, což je špatně, ale prostě někteří, vyjímečně, to tak, bohužel dělají...

spojka: brzdění motorem zpočátku využívejte pouze při jízdách z táhlých nebo prudkých kopců, jinak se bez toho zcela obejdete

hlavní: to je česká klasika... jediná rada tady je, že můžete koukat jestli tam u odbočky je značka dej přednost v jízdě, naštěstí má originální tvar, takže se dá poznat i ze své rubové strany

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]