Nejste přihlášen/a.
Dobrý den
Dělám autoškolu a není mi jasných pár věcí, tak bych se chtěl zeptat...:
1) Blikání když jsem na hlavní. Když jedu po hlavní jako ve výhledu/obrázku pod textem, jedu po hlavní a pokračuju po hlavní doleva (viz značka na obrázku), blikám v tomto případě doleva nebo neblikám (vůbec)...? Podle mě bych blikat nemusel ale četl/viděl jsem podobné situace, kde se říká že i do leva by se blikat mělo...("ten oblouk hlavní je ale podle mě "malý"("skoro rovně")?
("Vzadu za autem"není žádná křižovatka, prostě jen rovný úsek a toto je první křižovatka (to co vidíte). Blikám nebo neblikám doleva? A je to tak správně podle zákona nebo podle zákona je to "jednak"ale v praxi je to jinak...?
2) Co kdyby byla situace že i vlevo je napojena nějaká vedlejší silnice (viz pozměněný obrázek níže), já opět pokračuji po hlavní, blikám v tomto případě vlevo, když jen pokračuju po hlavní (a vlevo se napojuje vedlejší - to by pak auta nevěděli jestli jedu dále vlevo po hlavní, nebo odbočuju vlevo na vedlejší)...?
3) A v tomto dalším, úplně jiném obrázku a místě - v tomto případě když pokračuji po hlavní vpravo, tak určitě blikám, ano? viz opět obrázek níže:
Díky
Jen sem pro diskuzi doplním zákonné úpravy používání blinkrů:
Zákon (hledej "znamení o změn" ) hovoří v §30, odst.1 o "Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat [...] také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu ..."
Ještě přidám i ty obrázky, ať každý nemusí rozklikávat ty velké obrázky.
situace 1: obr. nahoře, bez červené vedlejší silnice na značce
situace 2: obr. nahoře, s červenou vedlejší silnicí na značce
situace 3: obr. dole
Autoškolu jsem dělal před nějakými čtyřmi roky a říkali nám, že pokud na křižovatce chceme pokračovat v jízdě po hlavní komunikaci a ta je zakřivená, máme dávat znamení o změně směru jízdy. Podle toho bych řešil uvedené příklady takto:
1. Dal bych znamení o změně směru doleva.
2. Nedal bych znamení o změně směru doleva, protože by to mohlo být matoucí, že odbočuji na vedlejší komunikaci.
3. Dal bych znamení o změně směru doprava.
1) Jedna se o "Y" krizovatku s ostruvkem - Ano blikas doleva nebo doprava podle toho kam jedes.
2) Podobnou krizovatku mame u nas ve meste, Ucili nas ze kdyz jedu po hlavni tak v tomto pripade neblikat jelikoz by to bylo neprehledene a i nebezpecne pro provoz. Potrvzeno i komusarem v zavereckach
3) Zaoblena T krizovatka, jediny smer je vlevo nebo vpravo, takze blikas tam kam jedes. Ale z praxe se zrovna tato situace v teto podobe ignoruje neblika se. Neco jineho by bylo ve smeru z druhe strany.
Podobné se tu řeší každý měsíc, nikdy se poradci neshodnou ve 100%.
Znamení o směru jízdy (blikání) se neřídí podle toho, jaká je hlavní, co ukazují značky, ale podle toho, zdali na křižovatce měníte směr jízdy.
Je mnoho pouček, třeba pokud křižovatka vypadá dle písmena Y, tak se bliká. poku se přibližuje písmenu T, tak se bliká jen jedeteli zespudu písmena.
Starý učitel autoškoly, dávál radu. Přijedeteli na křižovatku, musíte někam zatočit volantem, abyste nevjel do příkopu či baráku, tak měníte směr jízdy a musíte blikat.
Citaci ze zákona již někdo napsal, ale opakování je matka moudrosti.
Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých
ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje
bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
Citace je přesná, ze zákona.
museli blikat v každé zatáčce, nebo i při každé korekci volantem, což je přece blbost
Ale v zatáčce nemění směr, tím je myšleno na křižovatce, když měníte směr. Je to hodně dávno, kdy jsem podobné již slyšel, že v zatáčkách se přeci nebliká.
jedu li po hlavní, zbytečně neblikat***to nejste sám, kdo porušuje předpisy.
Zde tedy doleva neblikáte?
Jako fór dobrý, ale máte pravdu, když jedu rovně a stojí tak auto, tak mu zablikám, aby věděl, že může jet.
praxe se zde liší od zákona, zákon viz co píše milancukrar, praxe většinou upřednostňuje, že pokud jede auto po hlavní, tak nebliká. já se snažím v tomto držet zákona, ale ne vždy, protože mnohdy značky svislé (dodatkové o tvaru křižovatky), vodorovné (šipky na silnici) a reálný terén (zakřivení silnic v křižovatkách) je v rozporu, takže se snažím tak nějak s rozumem...
bliká se podle tvaru křižovatky v terénu a nebo podle tvaru křižovatky na dodatkové tabulce?
PS: těším se, až se tu zas objeví nějaký expert, který napíše, že blikat nic není, že jedině "Dávání znamení o změně směru jízdy"
Stačí se podívat jaký má ta dodatková tabulka význam
Cituji "Vyznačuje skutečný tvar křižovatky" = platí tvar který je na tabulce vyznačený, ne to jak vypadá v terénu. Prostě schema, které jasně určuje jestli "ta hlavní mění směr nebo ne"
Nebo chceš tvrdit že tabulka tam je na okrasu a žádný význam nemá? To snad... Vůbec se nedivim že je v ČR tolik bouraček a chaosu...
"Nebo chceš tvrdit že tabulka tam je na okrasu a žádný význam nemá? To snad... Vůbec se nedivim že je v ČR tolik bouraček a chaosu..."
blá blá blá, to jsou zas keci... jasně, jsem přímo nejhorší řidič pod sluncem
"Znamení o změně směru jízdy se podle § 30 zákona dává také:" "vždy při změně směru jízdy (obvyklý výklad však je, že zatáčka na komunikaci se za změnu směru jízdy nepovažuje, nachází-li se mimo křižovatku)" více viz milancukrar
@asd1: To označení té značky není moc šťastné, ale kdo se tak nějak orientuje v českém jazyce a přečetl nějakou knihu, chápe, že je tím myšleno "Je vyznačeno, jaký je skutečný tvar". Tedy tady vám uděláme mapku, abyste se lépe orientovali.
On totiž "Skutečný tvar křižovatky", jak tomu říkáš, jako terminus technikus nikoho nezajímá, a rozhodně nemá žádný vliv na to, jestli blikáš nebo ne. Nebo ty někde v zákoně či vyhlášce vidíš bliká se podle "Slutečného tvaru křižovatky"?
gene, jsou řidiči, kteří jezdí podle dodatkové tabulky, i když silnice vede jinak. Pak skončí v poli. Ale hlavně, že je to podle předpisu.
Už jsem to našel..
platí tvar který je na tabulce vyznačený, ne to jak vypadá v terénu, ------proto jedu do příkopu, páč značka ukazuje rovně, ale silnice se zatáčí.
Každý má právo na svůj názor.
Tvar na tabulce je schema podle kterého se řídí chování v křižovatce, kolik tam je komunikací, která komunikace mění směr a která ne, kam vede hlavní atd.. Podle toho se mimo jiné dávají blinkry (mění směr X nemění směr)
Kecy že podle značky kde je oblouk nakreslený rovně musíš jet rovně do pole si nechte do hospody.
platí tvar který je na tabulce vyznačený, ne to jak vypadá v terénu
tak jedete podle značky, nikoliv jak to vypadá v terénu?
Jedu podle terénu a blinkr dávám podle značky. Ostatně která silnice je hlavní - řídíš se značkou nebo tim která silnice je širší? Podle tvojí teorie značka je na okrasu a rozhoduje jak to vypadá v terénu. Analogie k tomu že podle tebe tvar křižovatky neurčuje značka ale jak je to v terénu...
Jak u blbejch...
Řeší se tu "jedu po hlavní a přestože zatáčí tak nedávám blinkr protože z ní neodbočuju"
Na dodatkový tabulce je jasně/ schematicky vidět jestli hlavní mění/ nemění směr a podle toho se dává blinkr. Hlavní mění směr = měnim směr jízdy a blinkr dát musim.
Dodatková tabulka by měla odpovídat skuteečnému tvaru, ale je dost křižovatek kde hlavní je do mírného oblouku - pokud je na tabulce značená rovně tak hlavní směr nemění, pokud tam je kreslená do zatáčky tak mění.
To by se stát nemělo.. Ale značka je nadřazená obecné úpravě, tak by měla platit značka. V reálu zpozorníš, projedeš tak aby to fungovalo (klidně i za cenu porušení předpisu), a je dobrý nahlásit chybné značení aby to někdo řešil..
Zajímavá situace je jedeš po hlavní, ta je bez značky a zprava vedlejší se značkou - tu značku na vedlejší "nevidíš", takže bys měl dávat přednost zprava. Ovšem ten z vedlejší značku má, takže přednost dává i on..
Ale já se neptal na rozpor mezi značkou a obecnou úpravou, ale na rozpor mezi dodatkovou tabulkou a realitou!
Jistě - to by se stát nemělo, ale co už? Jistě jste za život viděl spoustu různých malůvek na těch tabulkách...
To už záleží na konkrétní situaci, jestli je dodatková tabulka úplná píp a řídit se jí by byla blbost, nebo to schema smysl dává i když terén je jinak.. Asi jako ta hlavní bez značky a z vedlejší přednost, tj. přednost mají dávat oba dva
Taky by se mohla plná čára nekreslit až 100m za zatáčku ale hodit přerušovanou hned jak je do rovinjy vidět. Jen to zkracuje prostor na bezpečný předjetí... Zlatej dojčland kde to nechávaj na řidiči a přerušovaná je často i v místech kde bych se bál předjíždět i se sporťákem...
Rozumít tomu tedy dobře, že se musím řídit podle té dodatkové tabulky, ale jenom tehdy, když si myslím, že je správná?
Gene, to je marné, asd často podstrkuje názor, že to ten druhý myslí takto...
Jedu podle terénu a blinkr dávám podle značky.
Co když tam dodatková značka není? Tak bliká, nebo nebliká, když tam značka není...
Nebliká se podle značkek, ale dle předpisu.
Když tam není tak se řídíš tim co vidíš. To je jak u blbejch. Když tam je tak se řídíš cedulí. A když je cedule úplně blbě (např. hlavní je doleva ale na dodatkový tabulce doprava), tak použiješ hlavu, blinkr dáš doleva a neprodleně oznámíš vadné značení.
Nejlepší obrana je útok, zesměšnit, spekulovat, vymýšlet "co když" a snažit se nachytat na slovíčkaření...
Nejlepší obrana je útok, zesměšnit, spekulovat, vymýšlet "co když"a snažit se nachytat na slovíčkaření...
Tak to nedělejte..
A tady neblikáte, přestože silnice odbočuje doleva i doprava. Když značku někdo oddělá, tak blikáte...
Už je to jasné.
A tady neblikáte, přestože silnice odbočuje doleva i doprava. Když značku někdo oddělá, tak blikáte...
Ano, přesně tak. Ta dodatková tabulka, na které je hlavní kreslená rovně, je tam právě proto aby bylo jednoznačně dané hlavní je rovně/ nemění směr. a vedlejší je doleva. X bez tabulky to jasné není - je ten mírný oblouk ještě rovně nebo už změna směru?Snad si už rozumíme...
To sis docela naběhl, ta dodatková tabulka totiž zcela zřejmě poukazuje na to, že hlavní NEPROBÍHÁ v přímém směru. Pokud tedy tou samotnou křižovatku nepovažuješ za "komplikovanou"...
Nevim jak ty, ale já na dodatkový tabulce hlavní vidim jako přímku.. Asi potřebuješ dodatkovou tabulku k dodatkový tabulce...
A křižovatka nebude komplikovaná, ale složitější (když už se tu začlo slovíčkařit).
Nebudeš ty náhodou právník pojišťovny, kde pojištěnýmu na povodeň přitekla voda hajzlem o minutu dřív než dveřma, takže to byla záplava a na tu pojištěnej nebyl, takže byl vyfakován a dostal kulový?...
Ano, jasně, pane asd. Máte pravdu, Dále se řiďte svými předpisy, já zase zákonem a vyhláškou a provozem.
Sám dobře víte, jaký jsem špatný řidič, jaké špatné gumy používám, na kruháku musím vylítnout z kruháku atd...
A to jsem najezdil jen něco přes milion a půl km, a přesto to neumím a neznám..
To nejsou moje předpisy ale platné české.
Ad ty gumy - projeď si prémiovky a porovnej s Barumkou, na mokru. Nebo si můžem domluvit pokus, pojedem na sněhu stovkou, ty 50m za mnou a schválně jestli mi skončíš v kufru. Tvrdim že na sněhu 100% nedobrzdíš, a dost možná to nedáš ani na mokru. Ten kruháč za mokra je ideální bezpečný test kdy spolehlivě poznáš při jaký rychlosti se guma začne sunout do smyku. Na konkrétním místě Barum na mokru 40 kmh a už se sunula, GY UG9 až při 50, pocit jako když jedeš po suchým. A Tvůj názor že jezdíš pomalu a předvídáš - krizovku si nevybereš, ta se prostě semele a klouzavá guma výrazně omezuje možnost situaci řešit. Najeto mám dost abych mohl hodnotit, a na rozdíl od tebe znám i jiný gumy než Barum (mmch. výroba obvykle Rumunsko apod. - ani to neni český)
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.