Nejste přihlášen/a.
Ahojky.Mám vůz škoda fabia combi 1.9 TDI. Chtěl bych dolít olej tak 0,5 litru a nechce se mi kupovat drahé oleje. V motoru je kastrol 5w30. Můžu dolít některým olejem levnějším,třeba OMV? Díky za radu,T.
Trochu to shrnu.
Bezne prodavane motorove oleje prochazi tzv. motorovymy testy. Tedy i ty nejneznackovejsi, nejhorsi a nejzavrhovanejsi, jako je napriklad Starline obvykle splnuji minimalni kriteria, dana nejruznejsimy normamy, at uz petrolejarskeho prumyslu, automobiloveho prumyslu atd.
Na cene srovnatelnych oleju se pak samozrejme dale podepisuji jejich vyssi kvality, nez ktere predepisuji normy, ktere jsou dany nejruznejsimy aditivy, cenu zvedne i napriklad jmenovite schvaleni oleje konkretni automobilkou / koncernem a v neposledni rade se na cene podepise i znacka oleje.
Nicmene i levnejsi oleje, ktere splnuji pouze minimalni limity norem A JSOU POUZITELNE PRO DANY MOTOR A DYNE JIZDNI PODMINKY, motor bez problemu namazou, tedy mixovani takovychto oleju motor neposkodi. Nicmene lepsi olej namixovanim kvalitu ztrati a horsi se nevylepsi. Je proto lepsi menit vzdy celou napln.
Hlavni kriterium, ktere musi motorovy olej splnovat, je jiz ARem zminena vykonova specifikace. Ta urcuje, pro jaky motor je ktery olej urcen. Vykonove specifikace se obvykle urcuji podle norem automobilovych federaci, bud Evropske (ACEA) ci Americke (API).
Vsude na internetu se da nalezt, ktere znaceni dle prislusne normy odpovida vasemu autu a podle toho hledat olej, ktery tuto normu splnuje.
Pro moderni automobily je dnes nejcastejsi ACEA A3 ci API SL pro bezne benzinove motory a ACEA B3/B4 ci API CF pro bezne dieselove motory.
Dalsim dulezitym kriteriem je viskozita oleju. Ta se prave znaci onim notoricky znamym 10W 40 a pod.
Bez dlouheho vysvetlovani zjednodusene receno plati, ze cislo pred W udava viskozitu za studena a s tim spojenou startovatelnost a rychlost promazani pohyblivych dilu po studenem startu. Jednoduse olej tolik netuhne. Cim je cislo nizsi, tim se lepe startuje v tuzsi zime a motor se po startu rychleji zacne mazat. To ma samozrejme na motor blahodarny vliv. Tyto pozitiva jsou vykompenzovany vyssi porizovaci cenou takoveho oleje, jelikoz je obtiznejsi vyrobit olej s nizsim vyskoznim cislem z levnejsiho mineralniho zakladoveho oleje, tak se vyrabi draz z polo ci z cela syntetickych zakladovych oleju.
Nicmene to, jestli je to syntetika, mineral ci cokoliv mezi tim nema vliv na normu, kterou olej splnuje a tedy i na to, ze motoru bude chutnat. Mineralni olej je jednoduse z ropy, zatimco synteticky z jinych latek. (je pravda, ze synteticke muzou byt a byvaji (nebo lepe receno byvali) kvalitnejsi, coz je dano prave michatelnosti nejruznejsich latek a tedy i nastavenim parametru, ktere jsou pozadovane, ale znovu opakuji, ze normam a tedy i motorum vyhovuje kterykoliv zaklad oleje).
Cislo za W znaci viskozitu za tepla. Tedy, ze si olej udrzi mazaci vlastnosti a celistvost mazaciho filmu i za vysokych teplot.
Cim je toto cislo vyssi, tim je olej pouzitelnejsi za vysich teplot a vetsiho provoznich namahani a diky vyssi hustote je ho i obvykle nizsi spotreba. Nadruhou stranu se s prilisnou viskozitou hure dostava k mazanym soucastem coz muze byt problem u trecich ploch s velmy vysokou vzajemnou rychlosti.
Kazdopadne.
1) v kazdem pripade dodrzet vykonovou specifikaci.
2) pokud motoru po studenem startu napriklad prilis neklepaji hydraulicka zdvihatka ventilu, ci jinak prilis nehluci a pokud zaroven nepapa prilis oleje, tak zustat u viskozni klasifikace, kterou pouzivate.
3) Pokud dodrzite 1 a 2, muzete bez obav michat ruzne znacky oleju mezi sebou, ale lepsi je kvuli ruznym aditivum vymenit vzdy celou napln.
Pokud bude mít olej stejnou specifikaci , např.podle API tak můžete dolít i od jiné Fy. Je na zváženou kolik máte na olej najeto a v jakém provozním režimu auto jezdí. Pokud jezdí převážně krátké trasy a má najeto 10000 tak bych měnil kompet. Na tyhle motory pokud se jezdí vyloženě delší trasy tak výměna max. po 15000
doplněno 29.07.10 12:30:Ale michal4939 názvy olejů jako syntetika polosyn. a minerál to už se zde probíralo stokrát. oleje.cz/...
v servisní knížce a dokumentaci k vozidlu je určena specifikace oleje podle norem VW, ve Fabii máte totiž koncernový motor, předpokládám že 74kW /PD, pro motory čerpadlo/tryska je předepsán výrobcem trochu jiný olej než pro starší systém TDi, pokud dodržíte uvedené prametry, na značce oleje nezáleží, půl litru oleje lze doplnit i levnějším...na vašem místě bych si nechat doplnit olej tam, kde jinak olej běžně měnite, předpokládm že to neděláte sám doma ve stodole včetně diahgnostiky
Tak predne, ten Castrol je sice drahy, ale nijak kvalitou nevynika - IMHO lze dolit jakymkoli olejem stejne specifikace, v pripade 0.5l bych rekl ze proste libovolnym olejem Jaka je hladina - jestli je nad spodni ryskou a chvili do vymeny, ani bych to neresil. Ja uz to mam asi 5mm pod spodni rysku a stale si rikam, ze uz bych to mel vymenit - no ale i 5.5l oleje musi stacit
5W30 je synteticky olej.Mozno dolevat jakoukoliv znackou,ale zase 5W30.Na doliti (mozno se zeptat kazdeho mechanika)Muze byt i 5W40.Nikdy nedolevat,nebo nemenit,za mene kvalitni.Jako za 10W30,nebo 10W40.Hrozi zadreni motoru!
Kdyz tomu nerozumim,tak podle Vas muzu do Super ba nalit i 15w40-ku .ne?Vzdyt motorovy olej,jako motorovy.
Rika Vam neco viskozita?A to jsou oleje.Jestli je viskozita stejna,je jedno,jestl olej je od Matadora,nebo Slovnaftu.Doplaci se za znacku.Proto ty rozdily!Ano nektere firmy uz sice pridavaji do tech oleju urcite smesi,podobne militeku.Ale jeste jich je velmi malo!
Kdyz neverite,tak se zeptejte primo nejakeho fachmana,mechanika.A ne nejakeho,co dela podle tabulkove knizky!Ja si uz hraju s motory 35 let.A jesdte jsem k tomu vyucen!
Kdyz uz jste tak nechapavy,prectete si tohle.
A na tu narazku reaguji:Abych se predstavil:
Jsem vyucen v oboru autokarosar-mechanik.Uplne stredoskolske vzdelani v oboru strojnim.Dale,praxe ve strojni a stavebnim zamecnictvi.Konicky:zahrada a slaboproud.Roky a roky.K tomu vsemu jeste domaci kutil.
Nehonim,jak si myslite,nejake bodiky,ale snazim se jinym poradit,to,co ja musel vycist z knizek a skouset a skouset.
Uz to nemam zapotrebi.Po autonehode jsem na duchode.
Na svém "bohužel" musím trvat i kdyby jste se představil jako papež. Dojem uděláte spíše tím, když nebudete strašit veřejnost nesmysly. Nebo mi snad můžete zdokladovat nějaké konkrétní případy zadření motoru vlivem dolití oleje např. 10W-40 do původní náplně 0W-30?
doplněno 01.08.10 18:31:Čerpáte-li své znalosti z podobných zdrojů jako jste uvedl, pak se tím vše vysvětluje. Nebo si opravdu myslíte, že kdejaký prodavač autodoplňků je tou pravou kapacitou v šíření odborných vědomostí v oblasti jako je tato?
Neni to 0W30,.alë10W30.Doufam,ze to je preklep.Ja nejsem zadny prodavac,nybrz praktik.A jestli nahodou nevite,jaky je rozdil,tak 30-ka je pouze do -30.supnu a 40.je do -40.stupnu.Ta 40.je o neco ridsi,aby tak rychle nezmrzla.10W,je polosynteticky se stejnou vizkoziou.A ty stranky jsem Vam nasel pouze proto,aby jste pochopil,ze nemluvim pitome.
A ty stranky byly od vyrobce.Nebo mam psat 600.0,600.1?Normy zapadni?
Nezbývá než věřit tomu, že celá tato anabáze je jen víkendovou groteskou, jinak se divím tomu, že se snažíte takto na veřejnosti zviditelnit svými neznalostmi a obsahovým nepochopením mých reakcí.
Navíc jste v odpovědi jaksi nestihl uvést aspoň jeden případ zadřeného motoru z vlastní zkušenosti, přestože jich musela být zřejmě celá řada. To byla moje prvotní reakce na Vámi uvedenou hrozbu.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.