Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Hlava a svody fabia 1,4mpi

Od: bery* odpovědí: 19 změna:

Sundal jsem hlavu (šla trochu voda do oleje) a překvapily mě 2 věci. Zaprve na dvou válcích "zarostlé" svíčky a zadruhé prasklina na svodech. Jaká může být příčina u těch svíček? O praskajících svodech vím u feldy 1,6 (tam mi malinko popraskaly u obou kusů), ale u 1,4mpi mě to překvapilo. Má smysl se poohlídnout po jiných svodech na vrakáči? Nebo někde nechat zavařit či jinak zacelit a vyplatí se to ještě řešit u auta z 2001? Případně neexistuje nějaká hmota pro samodomo zalepení? Tmel na výfuky asi nemá smysl zkoušet, předpokládám, stejně jako zavaření COčkem, nebo ano?

Pozitivní je, že ač prasklina vypadá celkem výrazná, na lambda regulaci snad nemá nějak zásadní vliv, když auto jezdí po městě do 7/100 a mimo město podle stylu jízdy za 5-6/100. VAG sice nedávno psal sporadickou chudou směs, ale to přičítám rozpadlý hadičce odvětrání od uhlí ke klapce, kde to fičelo tak, že každý pohyb hadičkou vyvolal dojem, že motor musí vypadnout z auta :)


Hlava a svody fabia 1,4mpi
Hlava a svody fabia 1,4mpi #2
Hlava a svody fabia 1,4mpi #3

 

 

19 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

3x

Podle mě ta voda šla i do spalovacího prostoru. Proto jsou prostřední válce tak umyté na pár místech. Voda při kompresi funguje jak parní čistič a vymeje postupně ten karbon. Pak jsou tam místy stopy.

Záleží taky, jak vypadaly písty a okraje vložek.

Svody bych na vrakáči vzal jiné. Nemá cenu opravovat. Jen pozor na zničené štefty. Z těch litinových svodů jdou mnohdy povolit jen nahřátím okolí masy svodů švajcem, aby kolem šteftu materiál roztáhl a šteft šel vytočit ven.

Sací svody jsou pro 44 a 50kW jiné. 44ky mají menší kanálky. Výfukové svody jsou stejné pro všechny AQW,AZF,AZE,AME,...

...

Na těchto motorech je hodně netěsnost mezi hlavou a svody. Pak i mírně houpe volnoběh a spotřeba jde nahoru, ale nemusí. Stačí obstříknout čističem brzd a sledovat hodnoty lambdasond ve VAGu. To samé gumičky na vstřikách do hliníkových svodů sání.

Nezapomeň nové šrouby a mírně naolejovat pod hlavou podložky šroubů a závity. Jen mírně a díry v bloku pořádně a dusledně vyfoukat. Jak ti tam zůstane voda nebo olej, tak šroub, jak se bude zašroubovávat tak narazí na kapalinu a kopresí zašroubováním prdne blok a roztrhne se v místě závitu.

bery*

Nejsou umytý prostřední, ale napřeskáčku :) JJ, voda, respektive pára čistí, vždyť se s ní i dekarbonizuje. Ty 2 i vypadaj, jako že tady trochu čistila (i když subjektivě do vody to nefoukalo, ani nic z expanzky cítit nebylo), ale není mi jasnej původ toho výkvětu u těch dvou, asi párou nečištěných, svíček. Jediný, co mě napadá jako možný částečný vysvětlení, že jak už to trochu bralo vodu dááávno (dlouhodobě, poslední roky, odhadem třeba čtvrt litru na 1 tkm a teď se to začlo trochu horšit), tak jak se dostávala do oleje, odtamtud se v podobě par a aerosolu přisávala do sání a nemrzka se možná kolem svíčky spekla v takovejhle vodní kámen, nebo co to připomíná. A nebo, ještě jsem si zevnitř neprohlížel sání, ale pokud v něm docházelo ke kondenzaci páry, tak mohlo vlivem různýho tvarování kanálů docházet ko tomu, že se ta zkondenzovaná směs do dvou válců nasávala a do dvou ne, když bude čas, sundám klapku a kouknu se dovnitř. Písty a okraje vložek jsem zatím podrobně nezkoumal, jen zběžně a přišly mi "normální", jen jsem v rychlosti vyfotil tu hlavu a svody a mazal hlavu odvézt na preventivní slíznutí, než mi zavřou, snad bude do víkendu hotová. A snad bude co ještě z ní slíznout, před 10 lety, v době rozmachu E85, jsem ji nechal sundat až po značku, ať to využije to vysoký oktanový číslo (a stejně v tom autě pak líh nikdy nebyl) :) Co mě hned po sundání hlavy zajímalo, jak vypadají po asi 100tkm zevnitř vložky Vika nebo AQ, nebo co jsem to tam před deseti lety dával - čekal jsem, že už budou viditelně "silně zajetý", ale ani prd, žádná hranka, krásný honování (vyšly tenkrát na čtvrtinu originálu).

O čistotě děr vím, už jsem se v minulosti pár výměnám těsnění/hlav nevyhnul, ale díky za upozornění. Je až neuvěřitelný, že tohle ale evidentně nenapadlo například vesnickýho mechanika, kterej měnil těsnění mýmu kolegovi na mojí bývalý feldě - změnilo se to ve výměnu motoru, protože "měl ste prasklej blok" - a ten můj kolega, zbytečně vyučenej automechanikem, mu to sežral.

Ty svody akorát nemám moc čas kde shánět, aby právě zase neměly jiný vady, tak bych to nejradši zkusil aspoň nějak zaprskat (je to skrz, pavučinka je vidět i zevnitř), jenom nevím, abych je tepelným pnutím zbytečně nedokurvil ještě víc. Ono to vlastně nemusí mít žádnou pevnost, jde jen o utěsnění, ale názory na webu na vaření litiny se dost různí, od "nejde" až po "to je jenom fáma" :) Kdysi jsem četl i o metodě zapečení praskliny nějakým práškem.

Na okraji hlavy je malý žlábek uprostřed mezi válci. Lízáním hlavy nesmí zmizet. Pak už je hlava snížená moc a neadá se použít k vůli detonacím při spalování.

Pokud není křivá, tak se lízat nemusí. Jen očistit škrabkou a pak vyleštit pod vodou smirkem 1000 v dřívku či jsou na to takové chňapky jako žehlička na ten smirkový papír.

bery*

Jj, v podstatě rovnou až po ten žlábek jsem to nechal vzít před 10 lety s úmyslem do toho lejt E85ku a nakonec tam nikdy nepřišlo nic než N95 :) No, nepatrně znát tam ta značka ještě je a když si vezmu, kam až kompresi u benzínů ženou některý, tuším japonský, motory, tak tady je oproti sériovýmu KP ještě velká rezerva, kam to hnát :) Chápu, že u aut s rozdělovačem ta značka byla zásadní, ale samo to snad jentak detonovat nezačně a 15° rozsah selektivní regulace předstihu to snad musí pobrat. A trochu věřím, že i díky tomu sebrání po žlábek to jezdilo tak úsporně.

Taky jsme to zamlada s klukama měnili bez rovnání a zpětně se až divím, že to jelo :) Ale v tomhle případě, když jsem hlavu sundal až po 10 letech, jsem ji, ač mi přišla naprosto nevyžraná, asi stačilo jen očistit, radši zavezl do dílny aspoň aby mi řekli, jestli ještě trochu u nich orovnat, nebo už radši jenom ošudlat sám. No jo, jenže jak člověk vleze do dílny k dědulovi poznamenanýmu favoritama se žlutým Fridexem Stabil, v ruce má právě takovou hlavu a chce se jen poradit, neuslyší jinou odpověď, než sprdnutí "to jako 10 let jezdilo a myslíte vážně to tam takhle dávat zpátky? Tamhle to položte a přiďte si za tejden" :)

asd1

Snížení hlavy se dá dohnat silnějším těsněním, a šmirgl je lepší na příměrný desce (v nouzi aspoň sklo) a "zalapovat" - tim se hlava nejen čistí ale hlavně rovná.

Litina vařit jde, jsou na to spešl elektrody + předehřev atd. Ale neni to úplně jednoduchý. Pájení, prášky apod. jsou na svody nesmysl, je tam vysoká teplota. U plechových svodů dobře fungujou přechodový nerez elektrody/ drát, u běžných to rychle rupne znova.

Ta jednotka motoru není všemocná a rozhodně neodreguluje předstih donekonečna. Navíc v extrému hodně posunutý předstih nemusí být kompatibilní s nastavenou hodnotou délky vstřiku s množstvým vzduchu (na základě úhlumnatočení klapky a tlaku sání). Už to prostě pospolu nebude hrát jak má.

Proto je tam ten limit ještě z dob Favoritů na tom odlitku hlavy. Co jsem vypozoroval, tak u Fabií je ta stopa žlábku už při nových hlavách daleko mělčí nežli u Felicií, kde byla silnější a mohlo se snižovat vícekrát.

Donekonečna určitě ne, ale standardně bývá možný ubrání předstihu myslím o 15°, co mi přijde rezerva až až. Samozřejmě to nepomůže proti samozápalů, tam netuším, kde reálně ta nebezpečná hranice KP je, ale přeplňovaný motory, případně některý atmosféry, pracují se skoro o půlku vyšími tlaky, tuším Mazda snad 14:1, ale nevím, jestli tam samovznícení třeba už principielně nezabraňuje přímý vstřik a jeho časování, kdy při stlačování je třeba přítomen jenom vzduch a benzín tam cákne až v okamžiku zážehu, nevím. Ale dodnes pamatuju, ještě z dětských let, cestu přes Grossglockner se Š130 a obytným přívěsem. Táta měl větrák nastálo, zadní kapotu z obou stran podloženou dřeveným hranolkem v molitanu a přapásanou gumicukem a když to začalo vařit, motor vlivem samozápalů chvíli běžel dál i s vypnutým zapalováním. A přežil to. Akorát na finální stoupání už prostě neměl, tam to musel tenkrát zachránit němec v Mercedesu s tažným lanem a i otec doteď nezapomene, že takovým fofrem do takovýho krpálu se škodovkou nikdy neletěl, natož s přívěsem :)

 

hodnocení

2x

Svody: Zkontrolovat, zda jsou prasklé až dovnitř do výfukového kanálu. Z fotky není zřejmé, zda není prasklé jen žebro mezi 2. a 3. válcem. Pokud prasklina nezasahuje do výfukového kanálu, neřešil bych to. Jinak za horka (ohřát svody na vysokou teplotu) zavařit elektrodou na litinu, pokud už není modernější opravný postup.

Svíčky: Hlavu demontovat (rozebrat) včetně ventilů, nechat odborně zkontrolovat na těsnost a hlavně srovnat dosedací plochu, která se mi nelíbí. Pak hlavu složit, zabrousit ventily, nové těsnění a namontovat na motor. Použít výrobcem doporučené svíčky, vyzkoušet a jezdit. Pár tisíc km věnovat zvýšenou pozornost.

bery*

Psal jsem to teď v předchozí odpovědi gumídkovi, i zevnitř je vidět tvar prasklin. Ještě jsem nezkoušel, jestli/ jak moc tamtudy třeba prosákne voda, musím to zkusit a pokud bude třeba sotva prolínat, nemůže to mít vliv na funkci a nebudu to řešit. V případě potřeby nepotřebuju modernější postup, stačilo by mi něco na "ucpání" netěsnosti pomocí svářecího trafa z Lidlu, nebo COčka, případně to můžu předtím nahřát pb hořákem položený na pb vařiči a pak prskat.

Hlava už je v "hlavový" firmě na preventivní srovnání (i když podle mě ta dosedací plocha vypadala i po 10 letech a 100tkm bez známek vyžrání, jen na fotce nebyla nijak očištěná). Ventily vyndavat nebudu, jezdilo to hezky, za málo a "kulatě" a gufírka na nich jsem už měnil, i když pravda, před těma 10 lety, nějak to letí ... Svíčky tam jsou předepsaný, akorát mi dochází, že jak ten čas letí, už nějakej rok mám někde nový, že už bych je měl vyměnit :) U sebe na oktávce na lpg je obvykle měním společně se zapalovacím trafem :) Njn, těch pár tisíc věnování zvýšený pozornost bude problém, protože se to časově sešlo tak blbě, že fábku buď hned po složení čekat 2x700 km do Alp a zpátky s polovičkou a dětma, nebo je tam budu muset na otočku dovézt a po týdnu přivézt já ...

 

hodnocení

1x

Zdravím,Vzhledem tomu ,že z vrakáče stojí 800kč + doprava sbazar.cz/... ,tak bych parohy vyměnil a co se svíček týká určitě jsou tady borci co poradí líp např gumídek,já bych vyměnil svíčky za jednobodové a změřil kompresi .

Stojí i 450 + doprava, co jsem hned našel. Akorát jsem doufal, že hlava bude slíznutá do dvou dnů a čekání na balík se svody by mě tak zdrželo. Hlava nakonec bude až po týdnu a já si rvu vlasy, že jsem neobjednal z vrakáče ty svody, už tu mohly být ...

Tak jsem se, pro lepčí pocit, abych tam zatím jentak nevátil ty prasklý svody, dneska zastavil ve svarshopu, mám to skoro cestou, ukázal svody, popsal svoje možnosti a vybarvení, dostal pár rad a koupil nějaký elektrody na litinu, 2 kusy stály třetinu ceny svodů... Měly by jít na AC i DC, 50-120A, bez předehřevu, no, údaje zní jak z pohádky. Tak to o víkendu zkusím trochu proříznout a zaprskat, horší to snad být nemůže. Akorát nevím s tím proříznutím, někdo tvrdí, že uhlík z kotouče flexy znemožní následný vaření, další, že kašlat na to, stejně se to roztaví a slije dohromady .. a teď kde je pravda, podle informace z obchodu je to jedno, otěr z kotouče flexy ničemu nevadí. A nebo můžu prasklinu "připravit" plazmovou řezačkou? Akorát bych vaření nerad začal zaprskáním propálený díry jak do pr.ele...

Přes ty svody letí výfukový plyny s vysokou teplotou.

Asi je opravdu jedno řešit flexu, protože podle mě to dlouhodobá oprava nebude a opět to praskne. Ale třeba se pletu.

Výměna není nijak náročná, takže bych to bral jako pokus. ;)

Jen pro info, kolik máš najeto km? Já jen, že jsem u tohodle motoru prasklý svody ještě neviděl. Sice je hned na nich první kat, ale stejně... asi vada při výrobě?

asd1
Dobře si to nastuduj třeba na svarinfo, máš jeden pokus..
Z ty litiny je naopak uhlík vypálené, proto je křehká a praskla, jak to půjde vařit, dost blbě.. Měl jsi vzít ty z vrakace, i když hajzli neví co za to chtít.. nebo spíš objet vrakace a garáže v okolí, nejakej motor by se určitě našel.. vařit to je opravdu nouzovka když nic jiného není a problém je to vypálení. Taky je otázka co přesně to je za litinu,to by ti řekl konstruktér že škodovky...
hodnocení

Taky jsem o prasknutí těchhle svodů nikdy neslyšel, není to jako u 1,6AEE ... navíc tady to není taková klasická vlasová prasklinka, ale zvenku to vypadá, jak když třeba při ohřívání v mikrovlnce praskne párek :) Zvenku je to prostě takový rozšklebený, milimetr mezera, ale zevniř jen neznatelná prasklinka. Jakoby je to v tom místě nějak pokroucený a ani ze štěftů v hlavě se těm svodům moc nechtělo dolů, jako by někde přesně neseděla rozteč. Ale asi to tam nějak moc neprdí, stínící plech není očazenej.

Najeto má myslím kolem 250, ale když jsem před 10lety a asi 100 tkm měl skoro všechno kromě bloku s klikou venku, praskliny jsem si nevšimnul, podle mě tam nebyla, takže výrobní vadu bych nepodezíral. A to jsem to tenkrát koupil nepojízdný od starý paní, který se na tom vyřádil vnouček, takže už po nějaký větší opravě motoru včetně zapsaný výměny bloku, ale svody myslím byly v pořádku. Podle mě můžou škodit tepelný šoky jako plnej knedlík hned za studena, nebo třeba po dlouhým brzdění motorem, kdy svody vychladnou, sám se snažím takovým situacím vyvarovat a pod kopcem přidávat postupně. Ale zrovna nedávno taková "ideální" situace, kdy to mohlo prdnout - polovička ráno v mrazu marně couvala do kopce ze závěje, kravál, že mě to vzbudilo z opačný strany domu. Letím tam, co se děje, prej že to klouže, abych jí vycouval, než jí to ještě uklouzne dopředu. Za autem hromada sněhu z chodníku, pod autem a předníma kolama sucho ... motor ohřátej snad během dvou minut ... v autě kouř ze spojky a od tý doby sotva zabírá... Přitom by stačilo odhodit po lopatě sněhu od zadních kol a jako každej den, normálně po studeným startu jen spojkou přidusit a bez plynu couvnout. Jenže když to kolem auta klouže, tak to přece musí klouzat i autu :) a to řídí 20 let.

Na vrakáč bych pro ty svody hned vyrazil, akorát bych musel překousnout, jak ty dnešní vrakáče pod záminkou povinný ekolikvidace vlastně rozprodávaj něco, co jim nepatří. Ze sběrnýho dvora se taky nesmí nic odnášet a "ekolikvidace" klidně může rozprodávat, nechápu. Uznávám jenom soukromý inzeráty, kdy lidi prodávaj svoje.

asd1

Výrobní vada je i kvalita materiálu a o tý to je. + zvenku tam je i koroze která zeslabila stěnu a mohla jít i do hloubky mezi krastaly..

Je to celý vypálený, podle mě jak do toho šahneš elektrodou tak tam bude díra. Tam spíš nevařit trhlinky, ale vyříznout celej kus s trhlinama a navařit zátku z novýho materiálu. Ze šrotu, buď z nějakých svodů nebo z kotle... Opět otázka co přesně to je za litinu, neni jen šedá kde odlejou půlku svody a druhou víka na kanály...

 

hodnocení

No to by to v mým podání dopadlo, taková záplata :) Je to popraskaný jen podélně, ne napříč, že bych to potřeboval pevnostně spojit, drží to pohromadě a rozpadnutí snad nehrozí, jen bych to kvůli utěsnění rád v podstatě vyplnil nebo "přelepil" housenkou. Jinak jsem viděl třeba video, kde chlap na zkoušku svařil rozbitý víko od kanálu bez předehřevu obyčejnou elektrodou na železo omotanou měděným drátkem z vinutí relátka, ta přidaná měď prý nějak pomáhá, předpokládám, že asi je pak výsledek měkčí, pružnější.

S tím předehřevem furt nevím, profík v obchodě říkal, že tyhle elektrody jsou na litinu za studena, mě zase přijde logický, že čím vyšší teplota, tím líp se to provaří a sleje dohromady a hlavně tam bude menší pnutí, ale nemám s vařením litiny zkušenosti, můj majstrštyk v týhle oblasti zatím bylo zavaření hliníkovýho bloku motoru sekačky (ojnice skrz) prskavkou na hliník a přivaření hliníkovýho držadla motorový pily nějakým neznámým hliníkovým drátem z Lidlu pomocí COčka bez COčka (s ním to jen prskalo a nešlo vařit) :)

asd1

Hledej "svařování litiny""jak svařovat litinu"apod. Máš jeden pokus tak ať to nezmrvíš... A počítej že to je litina vypálená dlouhodobým velkým žárem a půjde vařit dost blbě... A vysoká teplota tam bude i potom, takže pájení atd. nepřichází v úvahu, i když třeba by to tam vydrželo dýl než zbytek auta... Nevim jak silnou to má stěnu..

Ta elektroda na je bimetal, dost možná s tou mění, takže klasika omotaná měděným drátem by mohla fungovat podobně Nebo je složení nějaká "lepší ocel"+ měď, mosaz apod...

Jak svařovat liti/...

asd1

V tabulce k tý elektrodě je že to je hlavně železo s niklem (55% niklu), měď tam neni. Takže klasická elektroda omotaná niklovým drátem..

 

asd1
hodnocení

1x
Svody spíš z vrakace, zavarit litinu není sranda ani se spesl elektrodama...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]