Nejste přihlášen/a.
Zdravím, mám 1.4 16v a úplně mi není jasné, jak v tomto motoru funguje termostat konkrétně systém chlazení. Mám ho na dolní hadici, což prostě nechápu. Ze spodku chladiče hadice vede do skříně termostatu. Horní hadice se začíná ohřívat už dříve než je 90 stupňů pochopitelně a vede do topení to chápu. Nicméně nahoře je taktéž vedena hadice do chladiče a žádný termostat tam není.. Jak toto může fungovat? To ta ohřátá voda teda ohřívá topení a motor a něco málo už jde dřív do chladiče a pak jak už je dost horká, tak to pustí na plnej kotel do toho chladiče? Prostě to nechápu :D Potřebuju to nějak laicky vysvětlit. Děkuji.
Termostat je kohout pro přívod vody do chladiče.
Pokud je uzavřený, tak voda koluje jen z motoru do topení a zpět a tak pořád dokola. Když dosáhne určité teploty, tak termostat otevře a pustí většinu kapaliny velkým okruhem do chladiče, kde se náporem vzduchu či větrákem voda ochladí a nateče zpět do malého okruhu k motoru. Jak teplota klesne, tak velký okruh s chladičem termostat zavře a motor si honí vodu jen do topení a zpět.
Aby topení netopilo, tak má vzduchové klpaky, kterými odkloní vzduch mimo radiátor i když radíátorem stále proudí horká kapalina.
Je jedno, zda je termostat dole nebo nahoře. Zastaví oběh vody. To je hlavní.
Trčí zadkem do bloku a v bloku proudí voda kolem vložek.
Jasně, že by to nefungovalo, kdyby trčel do chladiče.
Stejně nechápu tohle. Když jde horní hadice do chladiče a není tam žádná prepážka, tak to musí cirkulovat kapalina chladičem už dříve, ne? Ta horní se ohřívá už v průběhu ohřívání motoru, z té horní hadice to jde do topení. Ale i tak je propojená s chladičem... Nedává mi to smysl, jedině by tam musely být 2 termostaty aby to osobně mi dávalo smysl.
Já jezdím krátké trasy a moc nejezdím do kopce, tak mám v zimě problém i ten benzín ohřát. Termostat v podstatě nemusí otvírat na vzdálenost ujetých 15-20 km (když je zapnuté topení na vyšší stupeň) Motor se uchladí přes horní hadici.
Aby voda v soustavě motor - chladič cirkulovala, musí mezi nimi být dvě hadice.
Přitok horké vody do chladiče je dole, horká voda stoupá a pomáhá cirkulaci.
Proto je na té dolní hadici na motoru termostat, aby reguloval podle teploty vody, která jde z motoru a ne podle teploty vody vracící se z chladiče.
Protože v horní hadici není zábrana, šíří se v ní teplo při necirkulaci sdílením, proto se trochu zahřívá.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.