Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak to funguje? (termostat)

Od: rosty6 odpovědí: 7 změna:

Zdravím, mám 1.4 16v a úplně mi není jasné, jak v tomto motoru funguje termostat konkrétně systém chlazení. Mám ho na dolní hadici, což prostě nechápu. Ze spodku chladiče hadice vede do skříně termostatu. Horní hadice se začíná ohřívat už dříve než je 90 stupňů pochopitelně a vede do topení to chápu. Nicméně nahoře je taktéž vedena hadice do chladiče a žádný termostat tam není.. Jak toto může fungovat? To ta ohřátá voda teda ohřívá topení a motor a něco málo už jde dřív do chladiče a pak jak už je dost horká, tak to pustí na plnej kotel do toho chladiče? Prostě to nechápu :D Potřebuju to nějak laicky vysvětlit. Děkuji.

 

 

7 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

2x

Termostat je kohout pro přívod vody do chladiče.

Pokud je uzavřený, tak voda koluje jen z motoru do topení a zpět a tak pořád dokola. Když dosáhne určité teploty, tak termostat otevře a pustí většinu kapaliny velkým okruhem do chladiče, kde se náporem vzduchu či větrákem voda ochladí a nateče zpět do malého okruhu k motoru. Jak teplota klesne, tak velký okruh s chladičem termostat zavře a motor si honí vodu jen do topení a zpět.

Aby topení netopilo, tak má vzduchové klpaky, kterými odkloní vzduch mimo radiátor i když radíátorem stále proudí horká kapalina.

Je jedno, zda je termostat dole nebo nahoře. Zastaví oběh vody. To je hlavní.


doplněno 12.01.24 20:15:


bery*
To je jasný, ale jemu jde v dotazu o to, podle čeho termostat otevírá, když je až na zpatecce, pokud chapu dotaz :)

Trčí zadkem do bloku a v bloku proudí voda kolem vložek.

Jasně, že by to nefungovalo, kdyby trčel do chladiče.;)

rosty6
hodnocení

Stejně nechápu tohle. Když jde horní hadice do chladiče a není tam žádná prepážka, tak to musí cirkulovat kapalina chladičem už dříve, ne? Ta horní se ohřívá už v průběhu ohřívání motoru, z té horní hadice to jde do topení. Ale i tak je propojená s chladičem... Nedává mi to smysl, jedině by tam musely být 2 termostaty aby to osobně mi dávalo smysl.

Já jezdím krátké trasy a moc nejezdím do kopce, tak mám v zimě problém i ten benzín ohřát. Termostat v podstatě nemusí otvírat na vzdálenost ujetých 15-20 km (když je zapnuté topení na vyšší stupeň) Motor se uchladí přes horní hadici.

Pokud by chladič byl 5m od motoru, tak bez oběhu se horká voda nepřenese z jednoho konce na druhý.

A je jedno, zda oběh zastavíš na vratce nebo na přívodu.

Nevím, jak ti to lépe vysvětlit. Od toho byly pokusy na ZŠ a SŠ ve fyzice a vlastní zájem o techniku.

 

hodnocení

2x

Aby voda v soustavě motor - chladič cirkulovala, musí mezi nimi být dvě hadice.

Přitok horké vody do chladiče je dole, horká voda stoupá a pomáhá cirkulaci.

Proto je na té dolní hadici na motoru termostat, aby reguloval podle teploty vody, která jde z motoru a ne podle teploty vody vracící se z chladiče.

Protože v horní hadici není zábrana, šíří se v ní teplo při necirkulaci sdílením, proto se trochu zahřívá.

rosty6
To je blbost, kdyz je chladneji tak ta horni je horka az moc, klidne i po 20 km, az pak se zacne ohrivat spodni.
To same chladic, je pulka chladice tepla nahore a pulka dole studena, kdyz je zavreny termostat kolem 70 stupnu na budikach.
Privod musi byt nahore a dole odvod kde je i termostat (vratka)
Ocividne ten system funguje trochu jinak. Mel jsem za to, ze termostat uplne uzavira vodu, aby nesla do chladice, ale tady to tak zrejme neni.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]