Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Proč cyklovač stěračů údajně poškodí řídící jednotku vozu Felicia?

Od: zdenek2® odpovědí: 28 změna:

cimbu.cz/...

Na tomto odkazu jsem našel zajímavé tvrzení:

Upozornění: Z důvodu výrobní vady vyskytující se u této řady motorů důrazně doporučujeme nepoužívat cyklovač stěračů - dlouhodobější použití cyklovače může nenávratně poškodit ŘJ motoru. Tato závada je opravitelná pouze výmenou ŘJ, neboť je poškozen i tištěný spoj.

---

Co je na tom pravdy? Proč by měl cyklovač stěračů (a který) poškodit řídící jednotku?

Není to nesmysl?

 

 

28 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

6x

Nikdy jsem se s tímto problémem nesetkal a cyklovač jsem používal normálně (AEV2026ku i AEV2032jku).

Myslím, že jde o přepětí napěťových špiček při spínání relé (včetně cyklovače). Většina relé v automotive mají paralelně na cívce usměrňovací diodu už z výroby. Feldy ne. Favoriti mají v pojistkovce na desce plošných spojů. Novější škodovky mají relé s integrovanou diodou či odporem přímo v relátkách. Je to většinou namalované přímo na relé.

Voltampérová charakteristika cívky má takový průběh, že po přerušení proudu cívkou cívka vygeneruje opačný průběh. Ten by mohl vadit řídícím jednotkám, tak se tento jakoby zpětný zášleh udusí diodou, která to vyzkratne. Dost laicky řečeno.

Další co je v napájení řídících jednotek hojně užíváno jsou polovodiče tzv. transily. Jedná se o takové ochránce před přepětím. Jak na nich překročíš určité napětí, tak se stanou vodičema a hodí napájecí vstup do zkratu a tím ochrání elektroniku, ale sebe mohou zničit, proto mají v serii pojistky nebo používají pojistky přímo v pojistkovce auta.

Pokud výrobce ECU použil nevhodně navrženou cestu na DPS, že jí udělal moc tenkou, tak ta pojistka třeba přežije, ale přepětí na transilu a následný zkrat místo pojsitky spálí tu tenkou cestičku na dps přímo v jednotce.

Ale jestli je tam ještě něco jiného, co by jednotce vadilo a dokonce jí poškodilo, to fakt nevím. Spíš se Cimbu podle mě kryje stejně jako výrobce léčiv na příbalovém letáku. To, že se to může stát neznamená, že se to stávalo 90% případů.

Fakt jsem o tom nikdy neslyšel a nikdy jsem v rukách nedržel poškozenou ECU k vůli cyklovači. A Feldu s přebíjejícím altíkem jsem už potkal. Žárovky černý a přesto to šlo nastartovat :). Asi to bylo na hraně a šlo o štěstí.

@gumidek
A to prebijeni zpusoboval spatny regulator na alternatoru?
Jinak jsi to popsal skvele *palec*

Jo, regulátor KO.:)

@gumidek
Napsals:
Většina relé v automotive mají paralelně na cívce usměrňovací diodu už z výroby.
Nechtel jsi napsat Zenerovu diodu? Ta se pouziva jako ochrana ne?

Ne, je tam obyč dioda na usměrnění. Pohltí ten přechodový děj, kdy po odpadu napětí proud teče opačnou polaritou.

Když dáš na cívku + a - tak po přerušení napájení cívka vyrobí krátkodobě v přechodovém ději proud s opačnou poalritou - a + a pošle to do obvodu. Pokud tam bude paralelně dioda, tak v normálním zapojení se bude chovat tak, jako by nebyla a při přerušení napětí bude cívka vyrábět opačnou polaritu a tu sežere do zkratu ta právě aplikovaná dioda. Do obvodu se pak nedostane špička s opačnou polaritou.

Zenerka by byla asi lepší. Ochránila by jak před opačnou polaritou, tak i před přepětím. Ovšem není moc výkoná (na to je lepší transil) a tak by v relátku při sebemenším přepětí ihned odešla.

Zenerka je v obvodech vhodná k stabilizaci napětí jen jako reference pro nějaký výkonový prvek a teprve přes ten (třeba tranzistor) ve výsledku teče hlavní odebíraný proud. Samostatně je neefektivní a nehodí se na větší odběry. Navíc hodně protopí a musela by mít nějaké výkonové pouzdro a chladič.

To se do relé nevleze :) a ani by tam nebyla potřeba. Jde jen o ten přechodový děj zpětného proudu v cívce po odpojení relátka. Na to bohatě stačí obyč dioda.

elektross.gjn.cz/...

bobann
@gumidek
Gumidku, moc diky za vysvetleni, za tvuj cas *palec*

 

hodnocení

2x
avatar dabel
To slyšim taky poprvý
Vom že u 120tek když sme dodelavali cyklovač tak se nasvorkovnici motorku přidávala žárovka ale u felicii sem se nesetkal že by stim byl problém
A tydle cyklovače navic byly oblibeny a človek je dokazal upravit do vozú ruzných značek
Ja to měl v oplu vectra B a chodilo to parádně
club-opel.cz/...

vtipný je, že ta páčka Vectry, Astry, Corsy od GM byla použitá i pro Felicie.

Stejný zadek s konektorem. Jen jinej design hmatníku rukojeti.

Je to vidno i s fotek *smich*

Jo nad tim sem nak nepřemejšlel *smich*
24.12.23 14:08
@dabel
@gumidek
Mam dotaz panove. Ta zarovka se pouzivalank vybití toho napětí, napěťové špičky ,co se naindukovala v cívce po rozpojení proudu?
Diky

To by mě samotného zajímalo. Proč žárovka. Proč u Š120.

já už si to moc nepamatuju ale když tam nebyla lítala pojistka

a vim že problikla při doběhu

Tak uz sem to našel je to na 2 fotce a davalo se to na doběhovej kontakt
skoda-virt.cz/...
bobann
@dabel
Parada *palec*

@dabel... zlatý časy bastlení. Dneska, jak je všeho a jednotky se kodujou, tak to nemá toho správnýho ducha. Pamatuju si, jak jsem si dělal pozvolný prodlužovač osvitu s pohasínáním do stropního světla na Favoritu. Hned jsem si připadal jak v jedničkovým Superbu :). Zlatý časy.

já dělal elektronický zapalování do 120ky dodělával centrál tenkrát byl z nákýho renaulta dodělával druhej alternátor cyklovač stěračů přídavný světla no otec byl tenkrát ze mě štěstím bez sebe *frajer*

Ty jo, druhej alternátor :) .

V serii jsem viděl tři alternátory na autobusech MAN (Neoplan). Na Š120 dva altíky muselo být cool :) .



kámoš dělal v JZD a dones mi tenkrát uplně novou 55ku a relé nejhorší bylo dohnat dvojitou řemenici z Rka zbytek byla sranda

25.12.23 10:59

 

hodnocení

1x
Podle me by mohl motor odebirat vetsi proud a tim se pretezuji polovodice ridici jednotky.
Pan gumidek bude vedet vic

 

hodnocení

Já jsem kdysi koupil jump starter a na prázdno měl napětí 17V. Když jsem to připojil k autobaterii, tak se mi rozsvítily budíky jako vánoční stromeček, ale nestalo se také nic.

Jump starter jsem pak dva roky z tohoto důvodu nezkoušel (číňané mi vrátili peníze) a když jsem ho teď potřeboval, tak jsem zjistil, že stejně jako autobaterie už po dvou letech nemá sílu motor nastartovat.

To jenom, abyste nekupovali jump startery do foroty, lepší je mít startovací kabely a klidně si sebou v zimě za tu cenu vozit malou autobaterii pokud je hlavní baterka již stará.

 

bery*
hodnocení

0x
Mě napadá, jestli ty nebezpečný špičky, než od cívky relatka, v tomhle případě nemůžou pocházet spíš přímo od silových kontaktů buď relatka cyklovace, nebo dobehovyho kontaktu. Tam bych si dokázal představit, že když nastane vhodná konstelace indukce ve vinutí, jiskření na uhlikach a do toho přepnutí z dobehovyho na zastavovací kontakt, tak vznikne něco, proti čemu indukce v cívce relatka není nic.

To samé asi i motorky ostřikovačů. Nebo možná i přerušovač směrových světel.

 

bery*
Ee, v zarovickach blinkru není ta indukce, co ve vinutí motorku stěračů, ani to jiskřiště na uhlikach a kontaktech doběhu a brzdy. Právě v těch kontaktech vidím riziko, nejsou mžikové, pomalým rozpojováním proudu do motorku asi budou jiskřit vic, než relatko. Mimo téma - nedávno jsem řešil, že mi opakovaně "náhodně" odcházely drivery vstřikovačů (vn380sp)v LPG jednotce, po asi šestým opakování během 2 let jsem přišel na souvislost se svetlama, konkrétně okamžikem jejich rozsvícení, stacilo ballast od dobastlenych xenonu přesunout kousek dál od svazku lpg jednotky:)

Myslel jsem spíše to relé přerušovače. Ale tam je obvod s nějakým multivibrátorem co ovládá obyč relé a to je určitě ošetřené paralelně diodou.

Někde jsem měl schéma relé uvnitř AEV 3002 a AEV3001, ale stačí ta relé rozebrat a najít IO a jeho datasheet :)

 

hodnocení

0x

V dnešní době už jsou relátka ve vozidlech bez ochranné diody. Pravděpodobně jsou hlídány samostatné vstupy a i samotná řídící jednotka. V dávných dobách byla ochranná dioda skoro na všech solenoidech třeba u Escorta na volnoběžném ventilu atd. Ale na Focusu už nebyla... Myslím si, že na těch stránkách se to docela zveličuje, případně se píše o nějakém ojedinělém případu. Za X let jsem se s tímto případem nesetkal a to byla nějaké kupa aut... Takovou uváděnou Feldu jsem také měl X let a cykloval jsem ostošest... A v pohodě... Moc bych nad tím nepřemýšlel...

Spíš mi stránka připadá jako lapač zakázaníků, kterým nasazuje do hlavy vrtkavé myšlenky... Řekl bych, že na autě co nemá perspektivu, které je pro provoz z hlediska bezpečnosti posádky celkem i nebezpečné nemá cenu nic víc investovat a ani nad tím přemýšlet.. (výměna ŘJ)

Jinak přebíjející alternátor, tedy vadný alternátor je ve všech vozidlech zcela určitě nebezpečný!

Ono těch monotronickových jednotek zas až tolik dnes k sehnání není. A ještě je nutné rozlišit 40 a 50kW.

Ale i podle mě je to strašení. Jak píšu. Kryjou se tím, že jsou poslední, kdo udělal zásah, tak ať to není na ně, ale na Škodě a.s. MB

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:
Otázky na téma zenerova dioda

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]