Nejste přihlášen/a.
Na tomto odkazu jsem našel zajímavé tvrzení:
Upozornění: Z důvodu výrobní vady vyskytující se u této řady motorů důrazně doporučujeme nepoužívat cyklovač stěračů - dlouhodobější použití cyklovače může nenávratně poškodit ŘJ motoru. Tato závada je opravitelná pouze výmenou ŘJ, neboť je poškozen i tištěný spoj.
---
Co je na tom pravdy? Proč by měl cyklovač stěračů (a který) poškodit řídící jednotku?
Není to nesmysl?
Nikdy jsem se s tímto problémem nesetkal a cyklovač jsem používal normálně (AEV2026ku i AEV2032jku).
Myslím, že jde o přepětí napěťových špiček při spínání relé (včetně cyklovače). Většina relé v automotive mají paralelně na cívce usměrňovací diodu už z výroby. Feldy ne. Favoriti mají v pojistkovce na desce plošných spojů. Novější škodovky mají relé s integrovanou diodou či odporem přímo v relátkách. Je to většinou namalované přímo na relé.
Voltampérová charakteristika cívky má takový průběh, že po přerušení proudu cívkou cívka vygeneruje opačný průběh. Ten by mohl vadit řídícím jednotkám, tak se tento jakoby zpětný zášleh udusí diodou, která to vyzkratne. Dost laicky řečeno.
Další co je v napájení řídících jednotek hojně užíváno jsou polovodiče tzv. transily. Jedná se o takové ochránce před přepětím. Jak na nich překročíš určité napětí, tak se stanou vodičema a hodí napájecí vstup do zkratu a tím ochrání elektroniku, ale sebe mohou zničit, proto mají v serii pojistky nebo používají pojistky přímo v pojistkovce auta.
Pokud výrobce ECU použil nevhodně navrženou cestu na DPS, že jí udělal moc tenkou, tak ta pojistka třeba přežije, ale přepětí na transilu a následný zkrat místo pojsitky spálí tu tenkou cestičku na dps přímo v jednotce.
Ale jestli je tam ještě něco jiného, co by jednotce vadilo a dokonce jí poškodilo, to fakt nevím. Spíš se Cimbu podle mě kryje stejně jako výrobce léčiv na příbalovém letáku. To, že se to může stát neznamená, že se to stávalo 90% případů.
Fakt jsem o tom nikdy neslyšel a nikdy jsem v rukách nedržel poškozenou ECU k vůli cyklovači. A Feldu s přebíjejícím altíkem jsem už potkal. Žárovky černý a přesto to šlo nastartovat . Asi to bylo na hraně a šlo o štěstí.
Ne, je tam obyč dioda na usměrnění. Pohltí ten přechodový děj, kdy po odpadu napětí proud teče opačnou polaritou.
Když dáš na cívku + a - tak po přerušení napájení cívka vyrobí krátkodobě v přechodovém ději proud s opačnou poalritou - a + a pošle to do obvodu. Pokud tam bude paralelně dioda, tak v normálním zapojení se bude chovat tak, jako by nebyla a při přerušení napětí bude cívka vyrábět opačnou polaritu a tu sežere do zkratu ta právě aplikovaná dioda. Do obvodu se pak nedostane špička s opačnou polaritou.
Zenerka by byla asi lepší. Ochránila by jak před opačnou polaritou, tak i před přepětím. Ovšem není moc výkoná (na to je lepší transil) a tak by v relátku při sebemenším přepětí ihned odešla.
Zenerka je v obvodech vhodná k stabilizaci napětí jen jako reference pro nějaký výkonový prvek a teprve přes ten (třeba tranzistor) ve výsledku teče hlavní odebíraný proud. Samostatně je neefektivní a nehodí se na větší odběry. Navíc hodně protopí a musela by mít nějaké výkonové pouzdro a chladič.
To se do relé nevleze a ani by tam nebyla potřeba. Jde jen o ten přechodový děj zpětného proudu v cívce po odpojení relátka. Na to bohatě stačí obyč dioda.
vtipný je, že ta páčka Vectry, Astry, Corsy od GM byla použitá i pro Felicie.
Stejný zadek s konektorem. Jen jinej design hmatníku rukojeti.
Je to vidno i s fotek
já dělal elektronický zapalování do 120ky dodělával centrál tenkrát byl z nákýho renaulta dodělával druhej alternátor cyklovač stěračů přídavný světla no otec byl tenkrát ze mě štěstím bez sebe
Ty jo, druhej alternátor .
V serii jsem viděl tři alternátory na autobusech MAN (Neoplan). Na Š120 dva altíky muselo být cool .
Já jsem kdysi koupil jump starter a na prázdno měl napětí 17V. Když jsem to připojil k autobaterii, tak se mi rozsvítily budíky jako vánoční stromeček, ale nestalo se také nic.
Jump starter jsem pak dva roky z tohoto důvodu nezkoušel (číňané mi vrátili peníze) a když jsem ho teď potřeboval, tak jsem zjistil, že stejně jako autobaterie už po dvou letech nemá sílu motor nastartovat.
To jenom, abyste nekupovali jump startery do foroty, lepší je mít startovací kabely a klidně si sebou v zimě za tu cenu vozit malou autobaterii pokud je hlavní baterka již stará.
V dnešní době už jsou relátka ve vozidlech bez ochranné diody. Pravděpodobně jsou hlídány samostatné vstupy a i samotná řídící jednotka. V dávných dobách byla ochranná dioda skoro na všech solenoidech třeba u Escorta na volnoběžném ventilu atd. Ale na Focusu už nebyla... Myslím si, že na těch stránkách se to docela zveličuje, případně se píše o nějakém ojedinělém případu. Za X let jsem se s tímto případem nesetkal a to byla nějaké kupa aut... Takovou uváděnou Feldu jsem také měl X let a cykloval jsem ostošest... A v pohodě... Moc bych nad tím nepřemýšlel...
Spíš mi stránka připadá jako lapač zakázaníků, kterým nasazuje do hlavy vrtkavé myšlenky... Řekl bych, že na autě co nemá perspektivu, které je pro provoz z hlediska bezpečnosti posádky celkem i nebezpečné nemá cenu nic víc investovat a ani nad tím přemýšlet.. (výměna ŘJ)
Jinak přebíjející alternátor, tedy vadný alternátor je ve všech vozidlech zcela určitě nebezpečný!
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.