Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Paliva s MEŘO vs. ETBE

Od: lubosnovak odpovědí: 14 změna:

Dobrý den,

od ledna 2024 se začne přidávat do Naturalu 95 10% složka biolihu. Většina benzinek používá methylester řepkového oleje (MEŘO), který je škodlivý jak pro moderní, tak i staré motory. Například ale Orlen Benzina používá tzv. ETBE - Etyl-terc-butyl-éter, který, je ale naopak pro moderní motory prospěšný.

Takže se ptám, zda palivo s ETBE můžu tankovat i do karburátorového Favorita 135L z roku 1990, nebo jestli je v tomto případě ETBE stejně škodlivé jako MEŘO.

Předem všem děkuji za rady a odpovědi.

 

 

14 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

3x
avatar diesel

Nemáte v tom p.Luboši trošku zmatek? Meřo je přísada v naftě a etbe se přidává (bude? ) do benzínu místo méně eko etanolu!

Jinak etanol se přidává do naturalu 95 už hezkých pár let, tedy s výjímkou některých čerpaček, které inzerují benzín (případně ropu) bez biosložek!

lubosnovak
hodnocení

Je možné, že v tom zmatek mám, proto také využívám tuto poradnu, aby mě lidi znalí toho, kterého tématu poučili, jak je to správně.

Jen doplním, mne toto nezajímá a nezajímalo mne, nevyhledávám paliva bez ekosložek, ale dokonce jsem jeden čas jezdil pokud to šlo a mělo význam díky ceně (RO 18kč vs NM za cca30kč) tak na čistý RO (klasika motor řady XUD jeden z asi nejlepších d motorů, ) a v benálovém pak s rv 1996 na E85 což byl etanol s 15% benzínu.

JInak stačí zadat strýčkovi Googlovi MEŘO nebo ETBE a dozvíte se pár informací.

 

hodnocení

2x

Tankoval jsem E10 u Benziny Vervu100 do Felicie MPi. O co jsem se bál byly jen gumové hadice.

U Favorita s karbem be výměny hadic určitě netankovat nic jiného nežli E5.

Ty opletené jednostěné zelené zmetky co nejrychleji zahodit a koupit hadice z Vitonu :).

Co bude stejnak problémem je to, že se ti při tankování rozpadne koleno hadice hned u nádrže na nalévací otvor tankování. Dalším místem je membrána akcelerační pumpičky a hlavně na chod hodně ovlivňuje na Pierrburgu Jikov ten obohacovač (klobouček na dva šroubky).

V neposlední řadě pak gumová podložka pod karburátorem, ale to už snad si všichni koupily ty trojdílné z pertinaxu, kovu v pozinku a papíru se silikonovou těsnící cestičkou.

Zbytku systému na trase už E10 nevadí.

autodily-stancl.cz/...

automrazik.cz/...

google.com/...

host

Přidám pěkný článek s ilustrčními fotog/....

 

janyhusak
hodnocení

0x
Jezdil jsem s Fakořem i s Felckou na E85 a nikde se nic nerozpadalo. Na E10 to musí být stejné jako na E5. Podle mne je to strašení, nic víc.

Není to strašení. Akorát jsi neřešil závady. Občas dlouho startoval a nenastartoval na brnk, že?

Palivové hadice ztvrdlé. Emise na hraně, atd...

Jezdit se stím dá, ale do určité doby. jak je těch závad víc, pak je s tím jezdit otrava.

bery*
Ja zkoušel do fel 1,3 bmm i 1,6 E85ku a s odporem zkresleným údajem čidla teploty vzduchu to jelo v pohodě, o hadičkách jsem neuvažoval. Ale mám pocit, jestli do tý "agresivní" E85ky nepřidávali naopak i něco tu agresivitu naopak potlačujícího, totiž, dlouho jsem to v práci používal na čištění dílů při servisu paintball zbraní a zdaleka to tolik nezralo ruce jako samotný N95.

Občas kupuju čirý hadice. Po otestování či přečerpání paliv jsou vpodstatě na vyhození. Ztvrdnou.

E85 se trošku chová jako VIF. Ty ztvrdlý hadice rozblátí na měkké. Přesně takto dopadla propojovací trubka u nádrže na tankování. Děravá ještě nebyla, ale měká byla v ohybu jak žvejka.

Stejně tak těsnění palivoměru. U monotronicků není problém sehnat, protože to těsnění používá ještě Fabie a Octavie. U karbeců (je menší) nevím. Asi už jen náhrady nebo vůbec.

 

lubosnovak
hodnocení

Zdravím, mám ještě jeden dotaz:

je lepší tankovat OMV MaxxMotion 100 plus nebo Verva 100? Je mezi nimi nějaký podstatný rozdíl v kvalitě? Jediný rozdíl spatřuji v tom, že Maxxmotion je E5, kdežto Verva je E10, ale jen proto, že obsahuje ETBE, tudíž obsahuje více kyslíku, a proto musí být označena E10, ikdyž žádnou biosložku neobsahuje.

 

host
hodnocení

0x

gumídku, mohu tedy jako polekaný laik podle vaší rady bez obav až to (E10) přijde do staré Felicie 1998erv natankovat Verva100, nebo Natural 98 (pokud ho také nesmíchají s etanolem)? Nebo je lepší preventivně nechat některé díly u Felicie vyměnit?

Když na fotkách jsou vidět škody napáchené eko palivem.

host

Jde mi o jediné: aby majitelé Felicií a Favoritů ještě mohli po odstranění Naturalu 95 z pump na nějaké palivo jezdit i dál jako dnes.

Zvláště důchoci, kterým už zbývá jen pár let do doby, než jim změna zdravotního stavu řekne, že už nemají jezdit a do té doby stále chtějí a potřebují používat své udržované auto na nutné jízdy na nákup a k doktokorovi a nechtějí, nebo nemohou na těch pár let kupovat nové. Jo realita.

Jak jsem psal. Bez obav tankovat paliva s ETBE. Právě tato paliva jsou na stojanu čerpací stanice Benzina s označením obchodním názvem Verva100.

Nedělám jim reklamu. Jen já sám je mám poblíž a sám jsem tankoval a tankuji do Felicie už přes 4 roky.

Ale k vůli malému nájezdu a čistotě paliva a lepším startům v zimě. Teď už tankuji i k vůli E10 lihu u BA95.

Takže pro mě žádná zásadní změna. Až zakážou ETBE místo lihu, tak potom asi řešit víc věcí.

Nicméně palivovej filtr si nech vyměnit tak či tak. Mnozí ho tam máte od výroby! Dojebe*e akorát tímhle zanedbáním palivová čerpdla a vstřiky. ;)

Jako laikům alespoň ten filtr a paliva s ETBE

 

wlm
hodnocení

0x

Tankovat můžete cokoliv bez biolihu, tzn. vše s ETBE. Tedy veškeré benzíny 98 a výš (Natural 98, Verva100, OMV Maxxmotion100, Shell V-Power racing). Biolíh je akorát v Naturalu 95. A netýká se to jen Favorita, Felicie, veteránů atd., ale týká se to i motorek a veškeré zahradní techniky. A ve své podstatě se to týká úplně všech, kteří chtějí, aby jim auto dlouho a bezporuchově sloužilo. Biolíh totiž kromě vymývání změkčovadel z určitých plastů a pryží obecně zhoršuje kvalitu spalování, v důsledku čehož motor více karbonuje. Líh zároveň snižuje mazivost, tudíž se víc opetřebovávají ventily. To jsou dvě vlastnosti toho paliva, které jsou dané a je úplně jedno, jestli máte nové nebo staré auto. Vidím to u nás v servisu denně. Zejména ty zakarbonované moderní přímovstřiky. Což je z části způsobeno také tzv. longlife olejem a intervaly jeho výměny, kdy tomu ještě stále bohužel dost řidičů věří, nicméně na první pohled je poznat rozdíl při obdobném nájezdu v množství karbonu mezi motorem co jezdí dlouhodobě na palivo s biolihem a na palivo s ETBE.To že má palivo s biolihem omezenou skladovatelnost a váže vodu je důležité pouze při dlouhodobé odstávce. Nejlevnějším řešením je Natural 98 u ONO, stojí o 2,- víc než N95.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]