Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Oslňování od protijedoucích aut

Od: jarin® odpovědí: 41 změna:

Ahoj,

potřebuju se zeptat, protože fakt netuším, jestli mám třeba citlivý oči a jsem jedinej...ale včera jsem jel v noci a každý druhý auto mě oslnilo a nebavím se o nějakých starých hujdách, kde by byly špatně seřízený světlomety ale nový auta, který svítí bíle, čtverková ofce, trojka po face, nějaký nový BMW. Ještě když jedete z kopca dolů a proti Vám se takový auto vynoří tak paráda. Netuším, jestli je cílem u nových aut aby viděl řidič co v něm sedí ale ostatní už ne. Ale skutečně po včerejšku zvažuju, že si do svých parabol koupím nějaký lepší LEDky a nezájem.

 

 

41 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

asd1
hodnocení

7x
Nejsi jedinej. Nechápu jak moderní led svetla mohly projít homologaci, oslnuje to jak svina. Zlatý xenony. Pak se dost rozmahaj neschvaleny led náhrady halogenek, to oslnuje ještě víc, obzvlášť když to je ve světle s poskrabanym sklem.
Cajti by se na to měli zaměřit.
Dát si taky ledky,sice uvidíš líp,ale budeš stejný kokot jako oni...
Už jsem to tu psal.
Večerní cesty Felicií byly mnohem příjemnější než jízda s pujcenym autem s adaptivními LED světly.
Felicia-obyčejný odolný H7, co svítí teplou barvou dozluta.
Homologace je dána přesnými parametry různých fotometrických bodů (určených počtem stupňů horizontálně/vertikálně od bodu zlomu).
Žádný výrobce světlometů/automobilka si nelajzne, aby světlomet nesplňoval legální parametry...

@boban... Felicia má H4ky, tedy dvouvlákna

Souhlasím, že bílá barva je na svícení strašná a málo viditelná. Proto i stará auta měla žluté mlhovky.

honzinek
Nebudu se přít, co je lepší, ale to oslňování, u nových aut, mě štve dost. Z mojí zkušenosti je to z rozdílu klasika/suv, z rozdílu výšky nad vozovkou a asi i výkonem světel. Zavistivý nejsem, ale řidiče suv nemám v noci rád, i protože jsou širší a potkat toto v noci v zatáčce to fakt je super.
@gumidek
Ano,felda má H4. Ani nepamatuju, že jsem v nich měnil žárovky. Proč vůbec nezůstali u téhle H4? Jejich výhoda je, že jsou výrazně větší a daleko líp odvádí teplo než H7(menší) , vydrží dyl.

Ale H4 nevymřely, měl jsem je ještě nedávno na služebním Partnerovi. Taky jsem tam kupoval jen obyčejný žérovky, svítilo to slušně, občas sice nějaká odešla, ale výměna byla otázka 5 minut - takže pohoda.

Já jsem za H7 rád. Při dálkových mi nezhasíná tlumené a svítí obě.

 

hg
hodnocení

4x
Prostě pustím dálkový, když vidím že má dálkový… A oči namířím doprava.
Pokud jste citlivý na potkávací světla, no tak to asi jedině nejezdit v noci, zřejmě máte něco s očima. Šero slepo st? Neuvedl jste věk

 

hodnocení

4x
avatar promon

Nejste jediný, třeba moje manželka v noci vůbec nechce řídit, protože ji to oslňování vadí. Já najezdím spousty kilometrů, v tomto období celkem pravidelně vyjíždím za tmy, vracím se za tmy, přičemž v tomto počasí, kdy stále leje, silnice je pod vodou a tudíž o to víc dochází k oslnění i tímto odraženým světlem. Pomůže jediné nečumět do světel, soustředit se na krajnici, už i proto, že tam může být nějaký chodec nebo cyklista .

Použít nehomologované LED, nebo HID fakt není dobrý nápad - když pominu nezákonnost, tak Vás každý protijedoucí prosvítí ne potkávačkama, ale rovnou dálkama. A to teprve budete oslněný.

 

hodnocení

3x

Pokud jezdíš v malém autě, tak sedíš níž nežli ta nová SUV a i proto ti svítí do očí světla víc, protože je máš prostě v úrovni očí. Stejně tak novější dodávky co jedou proti tobě.

Mám to stejně a když sednu do Ducata, tak mi to tolik nevadí.

 

jm
hodnocení

2x
Mám citlivé oči, používám žluté brýle.
aaa

Ty žlutý taky používám a je to lepší. Taky nesnáším jezdit v noci.

 

hodnocení

2x
No a jaké auto/světla máte vy? Novější auta prostě svítí silněji a pokud má člověk starší auto s H4/H7 a nedejbože trošku vysleplými světlomety, tak sám moc nesvítí a "oslňuje" ho skoro každý.

 

hodnocení

2x

Máš pravdu. Nové automobily a to zejména s LED dost oslňují, zejména tedy koncernové vozy a asi nejvíce asi novější Fábie.. To píšu nezaujatě .. Nedávno jsem dokonce našel v zahraničním testu test světel a opravdu koncernová auta mají snahu svítit více do protisměru oproti jiným.. Zajímalo by mě, jak to je s legislativou, neboť u světel vždy bylo, že nesmíš mít výkonnější žárovku než předepsanou... Přece jenom je nějaký kompromis s tím jak vidím při svícení a jak oslňuji protijedoucího... Není problém použít třeba 100W žárovky v reflektorech.. Ale popírá to schválené parametry... A pak někdo schválí reflektory co svítí že je na silnici světla jak v Las Vegas... Není to jen můj názor, slyším to i ve svém okolí... A to neřeším ještě ani ty nehomologované světelné zdroje...

hg
Světelný výkon není závislý na příkonu. tady jde spíše o nastavení světel/psraboly.
nevím jak dnešní vozidla, ale starší vozidla mají automatické nastavení světel pouze, pokud mají xenony. klasické Halogeny se nastavovaly manuálně…

Ovšem koncernové vozy nejvíc z důvodu, že jich je v ČR převaha.

Není myšleno množství vozů...

Myšleno je, že geometrie světel směřuje více do protisměru než u jiných vozidel..

Obecně, žárovka halogenová svítí 100W více než 55W...

 

riva
hodnocení

2x
Šedý zákal?
Je to možné.
ttt

nebo astigmatismus

test zde: eyerim.cz/...

 

hodnocení

1x
avatar vikos

Osobně s tím mám taky problém a nejraději bych všechny tyto auta odstranil ze silníce (nadsázka :) ) ale po zakoupení žlutých brýlí se to vnímání hodně změnilo. Sice je poznat jestli nějaký kkt svítí dálkovými nebo ne ale neoslňuje to a ani neunavuje oči.

Původně jsem efektu žuté barvy moc nevěřil, tak jsem si koupil obyčejné brýla v Canis asi za cca 100,- a nelituju.

Nicméně jsem toho názoru, že i přes toto řešení na mé straně, by se měly hlavně automobilky zaměřit na vhodnější osvětlení. Vadí mi to i při běžné chůzi po chodníku, kdy proti mně jede nějaké auto s novými světly.

 

hinek
hodnocení

1x

youtu.be/...

 

hodnocení

0x
avatar milancukrar

koupím nějaký lepší LEDky a nezájem***ale to Vám pomůže proti světlům od jiných vozidel?

Jakou radu potřebujete?

Ptá se jestli je jediný nebo má citlivý oči.

 

hodnocení

0x
" Prostě pustím dálkový, když vidím že má dálkový" - to jako fakt? Takže tu máme jednoho s dálkama, který vidí a druhýho, který se nebude dívat mimo a pustí tam dálky taky. Takže oslnění oba, bojí se příkopu a podvědomně to potáhnou trošku ke středu, skvělý... Není lepší ho prostě jen krátce probliknout?
hg
A co chces delat kdyz bLb nevypne dalky? Na probliknuti casto nereaguje. Kdyz je vypne tak je taky vypnu.
Ps: a novy auta to nemají automatizovany?

 

hodnocení

0x
avatar martincakl
Ano, už to zde někdo píše..
Klidně můžete mít šedý zákal.
Ale ano, nová auta svítí opravdu více a lépe. Já si také připlácel za LED světla. Rozdíl je to proti klasickým světlům obrovský.

 

hodnocení

0x
avatar libor007
Je to jednoduché. Auta mají nastavení světlometů podle zatížení. Světla před jízdou skoro nikdo nenastavuje a pak s narvaným kufrem oslňuje, ač by nemusel. Lámal bych za to hnáty...

Zdravím,

není to tak jednoduché a lámat se nic nemusí :)

Starší vozy mají manuální seřizování naklápění světel, což málo kdo seřizuje, a nové nebo novější, dle typu, mají automatické naklápění. A věřím že i tyto dokážou oslnit., zejména Ledky

a ještě další věc že u nových aut se s zvyšující rychlostí přidává na svítivosti světel.

vernon
Nepřidává. Jen se mění jejich sklon.

 

vernon
hodnocení

0x
Podle mne máš šedý zákal. Otce to postihlo taky.

 

hodnocení

0x
Nevíme co máš za auto, můžeš mít sedačku (a celkově auto) níže a můžou tě oslňovat.
Dále můžeš být více citlivý na bílé světlo (je agresivnější než žluté).
Dneska jsou módní "suv" a ty mají světla výš a to taky může dělat problém i přes to že sklon by měl být větší.
Dříve měli xenony a později led vždy automatický náklon podle stavu silnice a nákladů (náklon vozidla). Dnes to už neplatí. Často, se osazují 25W xenony/led (svítivost do 2tis lum) které mají manuální náklon jako halogen. A tady nastává problém který vidím i u svého auta kde mám 25W bixenon. Seřízení světel jak má být, jenže silnice je neustále nějaký hrbol a díra takže auto se houpe nahoru a dolů, to samé při větším přidání plynu kdy se světla samozřejmě taky zvednou, jízda do kopce logicky nejhorší. No a už mě občas probliknou protože jim svítím do okna. Jenže co jako můžu dělat? Nic auto takto bylo vyrobené a podmínky splňuje.

I dnes mají auta na nápravách snímače k nastavení sklonu podle klesnutí (zatížení) náprav. Akorát už není uživatelsky ovlivnitelné kolečkem an palubce. Řidiči to stejně nepoužívali. Automatika je lepší.

Tohle jsou třeba snímače sklonu světel pro Kodiaq LED.

Bez toho se ani nedají světla homologovat.

Oslňování od protijedoucích aut

 

@gumidek automaticky náklon je povinný jen od 2tis lumenů (silnější led a 35W+ xenon) a nebo výjimečně to dávali do určitých modelů. Ovšem neplatí že to mají všechna auta co mají xenony. 25W (bi)xenony dle zákona mohou mít manuální náklon.
Jinak ještě jsem neviděl auto že by mělo automatický i manuální náklon současně. Dokonce bych tvrdil že to ani nejde co se týká homologace. Nebo aspoň ne v téhle době. Máš nějaký příklad modelu? Rád se přiučim

Dle jakého zákona může být bixenon s manuálním náklonem?

@gumidek 153/2023 Sb - příloha EHK 48
6.2.9 Další požadavky
Potkávací světlomety se zdrojem světla nebo LED modulem (moduly), vytvářejícím(i) hlavní potkávací světlo a majícím(i) celkový skutečný světelný tok přesahující 2 000 lm, jsou přípustné pouze ve spojení s montáží zařízení pro čištění světlometů podle předpisu č. 45 (16).
25W xenony patice D5S a D8S dosahují cca 1800lm. U škodovky je má třeba rapid. Já je mám ve spojení bixenonu u corsy
Samozřejmě já blbec jsem nezkopiroval další odstavec:
Z hlediska svislého sklonu se ustanovení bodu 6.2.6.2.2 nepoužijí pro potkávací světlomety se zdrojem světla nebo s LED modulem (moduly) vytvářejícím(i) hlavní potkávací světlo a majícím(i) skutečný světelný tok přesahující 2 000 lm.
Bod 6.2.6.2.2 je manuální regulace náklonu

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]