Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Proč kontrolka dobíjení po startu sama nezhasne (Felicia)

Od: zdenek2® odpovědí: 37 změna:

Kontrolka dobíjení u Felicie po nastartování má hned zhasnout (má zhasnout jakmile alternátor začne dobíjet).

U mého vozu ale svítí pořád dál (stále stejně jasně). Jakmile šlápnu na plyn, tak kontrolka zhasne a už se nerozsvítí.

Je mi jasné, že něco není vpořádku v systému dobíjení, ale co? Je problém v regulátoru anebo uvnitř alternátoru?

Dá se to tak vůbec zjistit, kde je problém? Možná ano, pokud s tímto případem již někdo měl zkušenost.

 

 

37 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

1x

Pokud je to straší Felicie z počátků výroby s původním alternátorem Magneton, pak to tipuji na vadu jedné z "budicích" diod uvnitř alternátoru. Pak ihned po startu na volnoběh nedojde k nabuzení alternátoru a kontrolka svítí. Teprve po přidání plynu dojde k nabuzení a pak už je víceméně vše v pořádku. Ovšem to je pouze má úvaha, pro zjištění závady je třeba měřit, měřit a měřit.

Taky jsou diody letované a časem se odletují a vzniknou studené spoje. Taky vibracema se povolí ten sandwitch plechů hliníku ze kterých je můstek. Dobré je tam dát vysoké samojistné matice m5.

55A verze nemá cenu opravovat. To je slabej chudák.

Představ si gumídku, že já pamatuji i altíky 35A! Ve škodovkách řad 100/110 a 105/120.*smich*

PS: I když ve Š-105/120 už byly 42A.

No, ty ani já neznám. Kdyby jsi mi neřekl altíky, tak bych si myslel, že to jsou spíše dynama dle hodnot :).

Dynama, pokud mi paměť dobře slouží, se používala ještě v řadě Š-1000/1100MB a dávala celých 20A.

vernon
Seřizovat jejich regulační relé když už mělo načatý kontakty, bylo peklo...:)
Zlatej alternátor...

 

hodnocení

Kdybych si odpověděl sám, tak by se dalo říct, že alternátor na volnoběh nedobíjí. Jenomže jakmile sundám nohu z plynu, tak už se kontrolka nerozsvítí.

 

hodnocení

skoda-virt.cz/...

Tady to řešili a vypadá to, že to může u některých felicií být standardní chování.

I když, příručka uživatele říká něco jiného...

 

vernon
hodnocení

0x
Důvod je triviální - na 100% přestal fungovat pomocný budící rezistor v přístrojovém štítu. Buď se uklepal, nebo se spálil.

Taky se stávalo. Navíc myslím, že první ročníky ho možná ani neměli i když... U favoritů to tak bylo, že tam na žárovku buzení paralelně rezistor chyběl a jen ho měli budíky pro monotronic 94 vesměs co jsem se setkal.

vernon
Feldy ho asi měly všechny. I ty první s 55A altíkem. Jednu takovou jsem měl a byl tam.
Vlastně ani netuším, proč ho většina Fáček vůbec neměla, když třeba u Š742 byl - v regulátoru.
Přes žárovku 1,2W se prostě prakticky žádný Magneton bez zvýšení otáček po nastartování nenabudí. A to si tam ještě někteří dají LED, a potom fňukají, že jim to nedobijí...

Možná výrobce.

VDI Nitra (Felda) závod Adršpach

Favorit závod PAL tuším a pak až Nitra

 

hodnocení

0x

Stejnou závadu, tedy stejné chování dobíjení (kontrolky) jsem měl na Ford Escord a tehdy to byly ojeté sběrací kroužky buzení a poskakovaly na nich uhlíky. Alternátor to byl tehdy Marrelli...

bery*
A já totéž u oktávky, nefunkční buzení altiku od pristrojovky (včetně kontrolky). Vyřešeno prasacky natažením spinanyho plusu přes žárovičku napřímo do reglu altiku.

 

hodnocení

0x
avatar dabel
Je to jednoduchý
Voltmetr baterie míň jak 13.8V problém
Vic jak 14.3 V problem
Altik ven repas tečka
vernon
S alternátorem nic nemá. Vyndaval by ho zbytečně. Jemu auto dobíjí...
Vyndat musí přístrojovku a připájet nebo opravit tam ten rezistor...
xd
A ma to na neco vliv, kdyz staci jen pridat plyn?

Ono to. že zhasne kontrolka není ještě znamení že to dobře dobíjí, jenom se taky stává, že napětí z alternátoru je rovno napětí baterie a kontrolka sice zhasne, člověk má dobrý pocit, ale účinně nedobíjí, to je zkušenost..

hodnocení

Kde to je "pomocný budící rezistor v přístrojovém štítu"?

Ráno jsem to měřil a po nastartování na baterii klesá napětí k 12 V, čili nedobíjí.

Po sešlápnutí se napětí vyhoupne někam k 13,7 V, čili pak už to dobíjí.

Alternátor je magneton 70A.

Potřebuji vědět, kde se ten rezistor nachází jestli to teda je opravdu tím.

vernon
Je zezadu, na desce tištěného spoje přístrojového štítu.

ten zelenej u černýho konektoru uprostřed.

Spíše vyměnit. Bejvá vyhřátej a prasklej. Pokud není jen odletovanej.

3-5W nevím drátovej

a asi 82ohm? taky už nevím.

Proč kontrolka dobíjení po startu sama nezhasne (Felicia)
17.11.23 16:10
Proč kontrolka dobíjení po startu sama nezhasne (Felicia) #2
hodnocení

Nechápu jak může rezistor na přístrojové desce mít něco společného s dobíjením baterie? Alternátor musí dobíjet baterii i kdyby byla přístrojová deska odmontovaná.

Psal jsem, že po nastartování alternátor nedobíjí (auto jede na baterku = napětí na baterii klesá k 12 V).

Po sešlápnutí plynu alternátor začne dobíjet (auto jede na proud z alternátoru = napětí na baterii stoupne k 13,7 V).

Co s tím má co dělat rezistor na přístrojové desce?

Stator v alternátoru, to jsou ty tři cívky na vnějšku alternátoru. Z nich se usměrní třícestně (třífázové) proudy a ty se odebírají k napájení auta.

Aby se na cívkách statoru naindukovalo napětí, tak je potřeba cívky budit magneticky.

Od toho je uvnitř alternátoru rotor, který se točí. Rotace magnetického pole na rotoru umožní cívky statoru nabudit.

Princip elektřiny a magnetismu. Na zvláštní škole to asi neprobírají, že? ;)

...

Rotor není ovšem permanentním magnetem. Potom by alternátor vyráběl různě velká napětí v závislosti na otáčkách. Tak je rotor elektromagnetem, kdy přivádíš to kotvy rotoru do jeho cívek stejnosměrné napětí.

Pokud napětí překročí 14V na statoru, tak rotor přestane magnetizovat a budit stator. Ten pak přestane vyrábět proud a napětí klesne. Klesnutí zachytí trabzistor regulátoru a sepne proud opět do rotoru a rotor zase začne být magnetem a nabudí stator.

A tak pořád dokolečka.

Potom to enní závisle na otáčkách, ale minimální otáčky je potřeba vyrovit, jinak to napětí hapruje vlivem taky velikosti zátěže na odebíraný pros statorem. Zapneš světla, větrák, mlhovky, dálky, kdo ví co ještě všechno, tak z malejma otáčkama tolik proudu nikdy slabej altík nevygeneruje i se stálou zapnutou regulací (buzením) rotoru.

...

Rotor se budí seriově přes žárovku. Plus teče přes žárovku 1,2W na rotor a ten je ukostřen na druhém konci. Tím se po zapnutí klíčku začne rotor magnetizovat.

Vylepšením žárovičky a zvednutím proudu na buzení je vylepšením paralelní odpor.

Alternátor je třífázový generátor. Akorát auto tři fáze nevyužije, tak se fáze spojí a usměrní. Díky tomu má altík větší sílu nežli třeba dynamo. Navíc tři vlny sinusovky po usměrnění jsou stabilnější nežli jedna.

Více si něco přečti o alternátorech a třífázových generátorech.

Moderní auta budí altík elektronicky tranzistorem. Kontrolka není hlavní součástí buzení. Je jen indikací výstupu elektroniky v budíkách. Je to spolehlivější.

...

Můj výklad je hodně laický.

Zde podrobně

tznj.cz/...

vernon
Pěkné, takové stručné :)
Prostě po zapnutí zapalování teče skrz regulátor dobíjení do buzení altíku proud přes kontrolku dobíjení. Tento proud je malý (cca 100mA) a to většinou nestačí k tomu, aby se altík nabudil bez zvýšení otáček. Má totiž jen slabý remanentní magnetizmus kotvy. Ten rezistor zvyšuje tento proud na hodnotu cca 250 mA a to už stačí k tomu, aby se alternátor nabudil i na volnoběh a začal dobíjet.
Dobíjení za jízdy to ale samozřejmě neovlivňuje vůbec, protože za jízdy se alternátor budí přímo ze svého pomocného usměrňovače.

žárovka kontrolky jde na svorku D+ stejně jako regulátor.

Prvotní nabuzení dělá žárovka. Až je napětí dostatečné po roztočení, tak žárovka zhasne, protože se tam objeví plus od varobeného napětí altíkem a zbytek už břebere regulátor na altíku.

Proto žárovka po zvednutí otáček zhasne. Normálně zhasne zvednutím otáček co udělá motor sám startem. Ale pokud je žárovky líná, tak funkci regulátor nepřebere.

Ty tu závadu buzení vykompenzuješ zvednutím otáček rotoru, aby to malé magnetické pole mělo rychlekjší změny a lépe stator nabudilo i když je nedostatečené. Pak už je dostatečné, když místo žárovky rotor budí regulátor.

Takže bych hledal závadu v žárovce, tedy v jejím odporu, protože žárovka svítí a tak je OK a nebo ve vadných uhlíkách či diodách buzení na usměrňovacím můstku případně vadný kontakt můstku s obalem altíku nebo jinde vadný kontakt.

Prostě jít po trase obvodu buzení rotoru.

@vernon ...Remanence přesně u nových kotev chybí a altík je potřeba nabudit na první start natvrdo drátem přímo bez žárovky na D+ ;). U jetých je to přesně jak píšeš.

17.11.23 17:59


vernon
Jemu to ale jinak dobijí. Takže to bude opravdu jen tím rezistorem.
Vadné diody a odskakující uhlíky, stejně tak i vadný celý regulátor, se projevuje úplně jinak. Především by mu nezhasla, nebo mžourala nebo by se mu za jízdy po zvýšení otáček rozsvěcela kontrolka dobíjení.
Remanence u nových chybí, nebo je občas u jetých i otočená. To když se tam namontuje opačně polarizovaný regulátor.

To vlákno žárovky je nelineární odpor. Ten regulátor je polovodičovej spínač.

Kdyby měl studeňáky na diodách , tak kldině ten regulátor dle mě toto překlene na větších otáčkách nebo menším odběru proudu ze statoru líp, nežli ta žárovička.

A zy ty roky ty pájený spoje v altíku nebudou dobré. Naví ty velký proudy a teplo v altíku spoje na můstku vyhřejou. Na těch magnetonech je to běžné.

Ale na 90% je to tím odporem. Souhlasím.

Ten můstek by byl projevem velkých pádů napětí při zátěži spotřebiči, když nějaká sinusovka bude "kulhat" a altík to částečně vykompenzuje jen rychlejším točením.

vernon... skvělá debata *pivo*

vernon
Zažil jsem u Feldy závadu regulátoru a spálenou hlavní kladnou diodu. V prvním případě se mi auto rozsvítilo jak vánoční stromeček :) naštěstí mi okamžitě došlo, co se děje a odpojil jsem u altíku buzení (ten kablík z regleru na D+) a dojel si pro novej a v tom druhém případě úplně nezhasínala kontrolka dobíjení a napětí se propadalo až někam pod 13V...
Alternátor jsem vyměnil za zrepasovaný, hrabat se v tom mě nebavilo. Vůz měl najeto přes 280 000 km a podle mne už byla ložiska toho altíku beztak v hajzlu, protože při otáčení chrastil. Zároveň jsem při tom odmontoval a očistil všechna očka a kostry silových kabelů (i na startéru, na baterce, prostě všechno) a dobíjelo to jak z praku...

Já zažil výkonovou diodu do zkratu. Kontrolka svítila i po zhasnutí motoru.

Za chodu altík smrděl a řemen povrzával. Motor měl slabší výkon. Tak tak jsem dojel 1km domů.

Docela jsem se bál, protože Felda nemá hlavní výkonové pojistky na altík a ani na centrální elektriku do kabiny. Natvrdo bez ochrany svorky 30.

vernon
Tak ono to nedá ani do zkratu o moc víc, než je maximální proud alternátoru a tady se vlastně zkratuje jen jedna fáze. Nemělo by to oddělat ani vinutí na statoru. Je to vnitřní zkrat, takže to by silová pojistka mezi altíkem a baterkou stejně neřešila. No a kontrolka samozřejmě při vypnutí zapalování svítí, proražená dioda jí neodděluje od plus pólu baterie.
Taky mne napadá, že ten alternátor musel při zkratu hlavní diody velmi hlasitě hučet.

To hučel. Máš pravdu. Vlastně to byl vnitřní zkrat. To by ty pojistky musely být na výstupech vinutí.

Stator přežil. Vinutí naštěstí nezčernalo. 1km a pak hned odpojit.

Příjemné to nebylo. :)

 

bery*
Hehe, před delší dobou jsem tu myslím v nějaký diskuzi zmiňoval, jak mi před lety u 90A Valea v oktavce zčernalo vinuti statoru v pulce cesty do Chorvatska, byl to hukot a smrad, ale dojel jsem s tím tam a pak ještě zpátky. Trochu to dobíjelo, ale jen bez světel.
hodnocení

Já bych řekl, že tu kecáte nesmysly. Alternátor byl společně s regulátorem zkonstruován tak, aby při běhu motoru posílal do sítě proud. Kolik toho proudu do sítě při daných otáčkách posílá, závisí na tom jaký odběr tato síť má. Alternátor posílá (jinými slovy vyrábí) jenom tolik proudu kolik ho síť potřebuje. A je to regulátor alternátoru, který podle odběru proudu ze sítě řídí alternátor tak, aby alternátor posílal (vyráběl) jenom tolik proudu kolik síť potřebuje.

I na volnoběh, když je vypnutý větrák, světla a podobné věci a i kdyby byla baterie již plně nabitá, tak je tu pořád odběr sítě automobilu (budíky, řídící jednotka, čerpadlo, vstřikovač, cívka ...), čili alternátor musí posílat proud.

Jestliže tedy na volnoběh alternátor nedobíjí (neposílá do sítě žádný proud, protože napětí na baterii je prokazatelně 12V a stále klesá), tak chybně funguje regulátor.

Nevalte proto lidem do hlavy klíny o nějakom odporu, který je v palubní desce.

Ten odpor je v palubní desce nejspíše jenom proto, aby správně fungovala kontrolka. Ta kontrolka funguje správně, když svítí, protože alternátor proud nevyrábí.

vernon
Gumídek má pravdu. Ty MÁŠ o kolečko víc.
Sprav si ten budící rezistor a neteoretizuj. Nebo se na to vykašli a nech to tak. Ničemu to nebrání, akorát prostě musíš prošlápnout plyn, aby to dobíjelo.
Výše jsem vysvětlil jeho funkci (zvýšení budícího proudu pro rozběh alternátoru). Pokud to nejseš schopen pochopit, tvoje chyba...

Jo. A cenu v obchodě za zboží určuje výše výplaty kupujícího.*smich*

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]