Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak zjistit, proč vystřelil airbag

Od: previt® odpovědí: 12 změna:

Zdravím,

dokázal byste někdo poradit jak zjistit, proč mi samovolně za jízdy vystřelil airbag u řidiče? Resp. jestli to vůbec nějak zpětně zjistit lze? Jedná se o Mercedes V-class (W447), r.v. 2014.

K souvislostem - autorizák mi měnil v rámci svolávačky posilovač řízení, ale u toho poškodili podvolantový kroužek (ve volantu lupalo při jeho točení do krajních pozic). To jsem zjistil až při používání a než se stihla vyměnit celá ta sestava s podvolantovým kroužkem, tak se po pár dnech rozsvítila kontrolka airbagu (dle servisu to znamenalo, že řídící jednotka ho kompletně odpojila a neměl tak vystřelit ani při nehodě) a pár dní nato airbag samostatně za jízdy vystřelil. Nikdo nechápe proč, když to nemělo kvůli jeho odpojení vůbec nastat a v ŘJ se prý nikde nezapisuje důvod vystřelení airbagu.

Podle autorizáku se nedá prokázat, že poškozený podvolantový kroužek má souvislost s vystřelením airbagu a proto za to tedy nemohou být odpovědní. Pro Mercedes je to staré auto, tzn. bez záruky a na své náklady to nevymění. Tím pádem za výměnu za nový si nakonec musím zaplatit já..


doplněno 21.05.23 06:16: U těchto aut byla svolávačka na lepší uzemnění airbagů, ale ta již byla podle záznamů provedena ve 2017.
svolavacky.cz/...
auto.cz/...

 

 

12 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

uz
hodnocení

3x
Důkaz je v kroužku - nechť jej vymontuje a zdokumentuje znalec.
hodnocení

Zkusím najít nějakého. Jen už to nevymontuje, airbag i sestava s podvolantovým kroužkem už byly vyměněny, ale ser is bude mít vyměněné díly.

 

hodnocení

2x

Podvolantový kroužek jsou dráty na folii ve spirále. Aby se dráty nelámaly přetáčení volantu. Dráty vede klakson, tlačítka infotaimentu, airbag. Mohlo dojít k poškození kroužku a dráty se navzájem prohodily a proud z klaksonu do tlačítka přišel vadným kroužkem do patrony airbagu a zašlehnul ji.

Bez proudu airbag nezapálí a nevyletí.

Jistota je pouze odpojený konektor airbagu, kdy odpojením je v konektoru mechanismus, který i piny pro odpálení prozkratuje, aby ani statická elektřina nešla na zápalnou patronu a nevyrobila chemickou reakci a plyn na nafouknutí pytle.


doplněno 20.05.23 23:11:

Stářím spíš nemusí k chemické reakci dojít nebo dojít včas při zápalu.

Zápal bez proudu do konektoru se nekoná, takže určitě je to kroužek.


doplněno 20.05.23 23:14:

Podle mě za to může ve zlomené kontaktní folii právě klakson. Proud jde do klaksonu přes pojsitku, projde klaksonem a vrací se kroužkem na tlačítko volantu, kde se o volantovou tyč ukostří a troubí.

Ve spoustě aut je tedy jeden vodivý pásek kontaktů v kroužku pořád pod proudem.

Nevím jak mercedes.

007cz
Klakson bývá ovládaný mínusem, to by potom musel neustále troubit, poškozeným kroužkem to určitě není. Nejčastější příčina je už jednou crasch jednotka,překódováná. Celému tomu příběhu se mi nechce věřit.
hodnocení

@gumidek: chápu to tedy správně, že ŘJ airbagu opravdu nemusí mít žádný záznam na základě čeho airbag nechala vystřelit, protože samotnou aktivaci mohl provést zkrat?
@007cz: auto nikdy nebylo bouráno, resp. nic nenasvědčuje o opaku. Nepočítám, že mi u stojícího auta do bočních dveří spolujezdce najela popelnice a musel jsem je vyměnit.
Věřit nemusíte, ale proč bych lhal při žádosti o radu, jak něco zjistit?
uu
Řídící jednotka AB (okolí roku 2000) měla zápis o tom, že spustila vystřelení, chyba nešla oficiálně vymazat, aby bylo nutno koupit novou řídící jednotku z bezpečnostních důvodů… samozřejmě se to všelijak neoficiálně mazalo, aby se to obešlo…
Takže na sekundárním trhu byla spousta “vyresetovaných” jednotek airbagů. A ty mohly pak zlobit…
Z toho plyne i, že Pokud by airbag vyletěl z popudu ŘJ, tak by tam asi byl nesmazatelný zápis.
Pokud vyletěl z důvodu “zkratu” na kabelech, tak buď tam zápis asi nebyl. Jen hypotéza, nevím, jestli je to možné. Např. odpalovat airbag napětím?
To by mi přišlo hodně crazy, aby při prošoupání kroužku pod volantem případná porucha vystřelili volantový airbag?

007cz... Ano, mínusem, ale jak píšu.

Proud plusu jde na cívku klaksonu. Je to elektromagnet. Ta cívka má odpor cca 30 ohmů. Klakson se tedy chová jako malý odpor. Plus od něj vede k ukostření a pokud se neukostří, tak na volném konci najdeš dostatečný proud na odpálení patrony, která je taky cívka (drátek tavný cca 3,5 ohm a na odpálení to plně dostačuje.

ŘJ nemusí mít záznam o odpálení, když airbag neodpálila sama. Jen bude hlásit chybu, pokud nebude připojen airbag (vadný kroužek) nebo bude připojen vystřelený airbag - pokud už není druhej dobrej nevystřelenej (vypálená patrona přeruší obvod taky).

Tak třeba v Citroen Xsara Piccasso 2008 1,6Hdi se používá elektronický přenos a klakson je ovládaný nesilově... Pod volantem je vyhodnocovací jednotka. Nechce se mi zdát, že by Mercedes 2014 , který je leadrem v inovacích používal metody uzemňovacího drátu jako v nějakém konstrukčně starém vozidle... (i když je to třeba možné?)

Na odpálení patrony může stačit i 500mA.

@gumidek

já myslel, že na odpálení airbagu stačí jen čidlo nárazu a že vystřelení airbagu neovládá ŘJ. Ale asi je s vystřelením airbagu spojeno i jiné čidlo kdyby došlo k poruše nárazového čidla, nebo se mýlím?

Systémy koncernu a vůbec většiny automobilek má ŘJ airbagů.

Ta se montuje na prostřední tunel co vede podél auta (před řadící páku nejčastěji). V samotné řídící jednotce je čidlo nárazu na podélné přetížení. Je to jen magnet s jemnou pružinkou a přetížení na magnet přetlačí pružinku, magnet posune do cívky a podle toho jednotka odpálí přední pytle a navijáky pásů taky.

Na odpal bočních pytlů sedaček jsou externí čidla přetížení pod sedadli na příčném nosníku či poblíž dveří.

ŘJ airbagů nemá jištění pojistkou a je v elektroinstalaci vždy napřímo, aby nemohla být deaktivována nebo nemohla jen tak selhat.

Zápalná patrona je jen odporový drát v nějakém hořlavém prášku, který vyvíjí chemickou reakcí plyn. protože je horký, tak jde přes kovovou pučošku a nafoukne pytel. Kouř při výbuchu a nafukování není nic jiného nežli horký plyn. Látka pytlů není ničím ošetřená proti slepení. Není to třeba.

Bez zapálení el. proudem na patronu bag nevyletí. Leda při vysoké teplotě. Třeba při požáru.

Sensor může mít mnoho podob na sepnutí.


 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]