Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Teorie blinkru

Od: herd® odpovědí: 24 změna:
avatar herd
Měl bych takovou filozofickou otázku (přestože blinkr se má dávat vždy při změně směru jízdy a tak to dělám):
(vynechávám z otázky jednu situace: víceproudou silnici v jednom směru)
Je blinkr spíš informace pro ty zamnou nebo pro ty proti mně (*)?
Poupraveno:
Je blinkr doleva spíš informace pro ty zamnou (protože vten moment mají zakázáno mě předjíždět)?
+
Je blinkr doprava spíš informace pro ty proti mě?
(v takové situaci(platné i na označené i neoznačené křižovatce) ,kdy ti proti mě dávají přednost, vědí že jedu doprava a tedy mohó vyjet ze své pozice, ze které dávají přednost, protože budou mít "čisto", samozřejmě kromě do tohosměru, do kterého odbočilo to auto odbočující vpravo ) -- opačně to nemůže být tak, jelikož, jelikož pokud ten s předností odbočuje doleva, "blokuje" do všech směrů**
** pořád ale platí, že pokud nakonec ten pravoblinkař pojede nakonec doleva , má ten, co na to spoléhal, na krku zavinění nehody, jelikož nedal přednost. Myslím, že takový dotaz v poradně byl a myslím, že závěr z toho právě byl, že v tomto duchu se určuje zavinění nehody. Samozřejmě ten co ty blinkry dá/nedá správně taky musí odejít s nějakým trestem.
Přeformulováno na druhou sadu otázek (a tady už je to hodně odvážné)
- je blinkr doleva pro ty za mnou "restriktivní"?
- je blinkr doprava pro ty proti mě "permisivní"?
Původně jsem chtěl připsat "i pro ty předemnou", ale snad se shodneme, že sledovat, zda auto zamnou dává blinkr je nesmysl.
Neradím, abyste se tím řidili, jen se zajímám, jak tato teorie dává smysl. (určitě se tam najdou nějaké vyjímky a situace)

 

 

24 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

10x
avatar magdon

Vaše úvaha je nesmyslná. Blinkr je informace pro všechny oklo. Jak pro protijedoucí, tak pro ty za mnou, ale i pro všechny ostatní (i chodce). Když se protijedoucí chystá odbočit vlevo a bliká levým blinrem, zvýším pozornost, protože si nemůžu být jistý, že mi dá přednost. Když odbočuju vlevo, blikám levým a dávám přednost protijedoucímu, ale pokud i on bliká vlevo, znamená to, že také odbočuje, budeme se tedy míjet pravými boky, takže si vzájemně nepřekážíme. Když řidič předemnou bliká levým blinkrem, je pravděpodobně připravený odbočit, nebo předjíždět, takže s vedle něj necpu. Pokud řidič, jedoucí přede mnou ve vedlejším jízdním pruhu po víceproudé silnici bliká kamkoliv, beru na vědomí, že chce změnit jízdní pruh a jsem ve střehu, jestli mi nevjede do cesty. Kam bliká auto jedoucí za mnou mě samozřejmě nezajímá.

Blinkryv podstatě ale považuji za nezávaznou informac. Spoléhat se na jakékoliv blikání se 100% stejně nedá.


doplněno 14.05.23 14:36:

Ještě příklady - když budu vjíždět z vedlejší (třeba i z polní cesty) na hlaví a řidič jedoucí zleva po hlavní bude blikat vlevo, dává mi tím na vědomí, že mu nijak nepřekážím a můžu klidně jet. Když bude blikat vlevo auto, stojící u chodníku, opět zvýším pozornost a budu sledovat jeho počínání.

Takže opakuji - blikání je informace pro všechny na silnici a reaguji na něj až když jsem si naprosto jistý, co má blikající v úmyslu dělat.


doplněno 14.05.23 14:37:

oprava - "...řidič jedoucí zleva po hlavní bude blikat vpravo..."

 

hodnocení

5x
avatar gilhad

Taky se připojuju k názoru, že blinkr je pro všechny okolo.

Jsou tu křižovatky víceproudých silnic se semaforem, kde se právě podle blikání aut rozhoduju, do kterého pruhu se postavím.

Když někde jedu a někdo okolo (i na bočních cestách nebo v protisměru) bliká, tak mi to dává lepší informaci o jeho úmyslech a líp se pak řeší celková situace.

Já beru silniční situaci průběžně jako záležitost všech vozů a dalších okolo a snažím se jí optimalizovat - většina zkušených řidičů to tak dělá a provoz je pak hladší, auta se mezi pruhy plynule řadí, nepřekáží si a neomezujou se, začátečnické chyby nemívají následky - "Tenhle mi tam určitě vlítne a nedá blinkr, radši přibrzdím, no jo, už tam je, blinkr po ukončení manévru taky moc nepomůže, ale hlavně, že se nic nestalo", "tenhle vypadá jako plašan ... no jo, už plaší, jestli jsem si to neříkal ... tak jeď a zmiz v prachu v dáli, sice jsem měl přednost, ale bez bouračky dojedu do cíle dřív než s ní ..."

Zdaleka ne každý to takhle má, ale spousta lidí ano. A pokud budeš dávat blinkr včas a správně, tak jim uděláš radost a pomůžeš k hladšímu provozu. A dát tam ten blinkr včas není zas tak velká práce, tak proč nepotěšit ostatní? :)

 

hodnocení

3x
Kdyby místo těch teorií všichni radši blikali! Někdo bliká až když už točí volantem a dávno zahýbá.Jiní ignoranti neblikají vůbec a nechají vás čumět na křižovatce, kde čekáte až projedou..a když vás mají minout, tak zatočí.Mnohdy jako chodec uhýbám rozhulákanému autu někam do kopřiv apod..A ten inteligent kousek ode mne zastaví a zaparkuje anebo odbočí...Atd..Pak znám poctivky, které blikají ikdyž manipulují s autem na svém dvorku *smich*
doplněno 14.05.23 18:35: A ještě mne napadla otázka ohledně blinkrů..Existuje nějaký předpis na to, jak rychle nebo v jakých frekvencích má blikat blinkr? Chtěli mě teď nedávno vyhodit s motorkou z STK za to, že blinkry prý blikají moc rychle.Prý vadný přerusovač..ten je ale nový.

Já dávám blinkr, i když není nikoho, kdo by ho mohl vidět. Teda i "doma na dvorku". Je to pro mě jednodušší ho prostě dávat vždycky správně bez přemýšlení, než se rozhodovat, jestli náhodou teďka by to bez něj neprošlo. Ona se tá žárovka zas až tolik neošoupe, aby to něčemu vadilo :)

 

hodnocení

1x
avatar milancukrar

že blinkr je pro všechny okolo.

Souhlas.

kdykoliv se domnívám, že můj blinkr usnadní situaci, tak blikám.

nickys

Ale pane Milane. Podmínky použití "blinkru", jsou jasně definovány v zákoně. Nemůžete si blikat, když se vy domníváte.

Jste z těch, co blikají na kruháku doleva, abyste usnadnil situaci a přesvědčil ostatní, že nemáte v úmyslu vyjet z kruháku?

Neblikám doleva na kruháku. Není důvod, přesněji zákon 361/2000, §30 ods.5 Při vjíždění na kruhový objezd a jízdě po kruhovém objezdu, nepřejíždí-li z jednoho jízdního pruhu do druhého podle § 12 odst. 5, řidič nedává znamení o změně směru jízdy

. Jsou kruháky, kde se nebliká doprava ani při výjezdu z kruháku.

nickys

To víme všichni, nemusíte citovat. Byla to jen nadsázka a reakce na to, že blikáte, když se domníváte...

Nevím co jste citací chtěl dokázat. Že pravidla znáte, ale vytváříte si i svá, lepší?

Prostě nesmíte blikat, podle svých domněnek. Musíte blikat dle pravidel.

Ale mýlíte se, "Prostě nesmíte blikat, podle svých domněnek" páč blikám vždy podle zákona, třeba v případě:

Jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

*smich**smich**smich* @nickys je asi překvapen, očividně zákon nezná...

Pánové, tak například u nás je jeden z nejde*ilnějších kruháků,jaký znám...je v kopci a nakloněný..z jednoho směru se na něj ani nedostanete,připojení se nekonalo díky majetkovým sporům..důležitý přípoj je o cca 15 metrů mimo kruhák.Zaručuju vám, že na něm budete blikat doleva,jinak vám z nejvytíženějšího směru ustřelí ostatní auta předek..A když při výjezdu naopak zablikáte,tak vám tam vjedou auta z toho nepřipojeného přípoje *smich*

gene, jestli to nebude mít jiný důvod...

doutnáku, prosím, GPS. Děkuji

nickys

Noo, pěkný pane Milane. Teď už ale přeslapujete ve svých vlastních lejnech, za podpory ostatních hýkalů. Je to pro vás už typické i v některých jiných vláknech.

gene, vidíte, měl jsem pravdu, nejde jen o neznalost zákona...

 

jarinek*
hodnocení

1x

Není to daleko od "teorie" blízké mě, s kterou jezdím desítky let, denně a bez nehod. Blinkr je informace pro ostatní účastníky provozu, o mých úmyslech. Vždy se mi osvědčilo ctít tři pravidla ohledně blinkru. Za prvé, slepě nevěřit. Blinkr ještě neznamená, že dotyčný skutečně změní směr a tam, kam bliká. Další dvě pravidla vyplývají z toho, když je v dohledu přede mnou, nebo za mnou, jiné vozidlo. Zjednodušeně, pro ty za mnou blikám dostatečně dopředu, aby věděli, že mám úmysl změnit směr, budu zpomalovat a minimálně si mají zvětšit odstup. Pro ty přede mnou blikám specificky, někde a někdy, zcela vědomě až na poslední chvíli, aby mě nemohli nedat přednost, kterou mám. Faktem je, že spěchače a lepiče takový způsob používání blinkrů vytáčí, ale to mě jejich styl ježdění také.

 

hodnocení

0x
Je tu spousta odborníků..Dokázal by mi prosím někdo odpovědět, jestli je nějaký předpis na rychlost-frekvenci blikání směrovek? Děkuji;) Snad nebude nutné pokládat samostatný dotaz.Barva má být oranžová a světlo dostatečné intenzity (jak se určuje nebo měří?) má být přerušované..Jiné předpisy neznám..Kryt má mít homologaci. V současnosti se používají oranžové žárovky, jejichž barva se časem oloupe a blinkr díky tomu bliká bíle..(oranžové kryty už skoro nejsou k vidění)..Bíle blikající směrovky vidím jako závadu ale rychlý blinkr je závada?

Pane Doutnáku, kdysi jsem se zajímal při přestavbě vozidla i na technickou stránku jednotlivých komponentů, a tak si matně pamatuji, že bylo v předpise uveden rozsah počtu přerušení směrového světla za minutu. Jelikož je to hodně dávno, již hodnoty nevím. Snad si někdo vzpomene, kde to je v předpise uvedeno.

Okopírované z jiné poradny:

Ano, u vozidel kategorie M a N je frekvence přerušování světelného toku směrových svítilen podle předpisu č. 6 dána předpisem č. 48 Evropské hospodářské komise Organisace spojených národů – Jednotná ustanovení pro schvalování typu vozidel z hlediska montáže zařízení pro osvětlení a světelnou signalisaci, in concreto, ustanovením jeho čl.6.5.9 věty prvé.

-------------

12.2 Směrová světla
Všechna motorová vozidla a jejich přípojná vozidla, s výjimkou dvoukolových vozidel s konstrukční rychlostí niţší neţ 50 km.h-1 a s objemem válců motoru do 50 cm3, musí být vybavena směrovými světly. Směrová světla musí svítit přerušovaným světlem oranţové barvy. Přerušování směrového světla musí mít frekvenci 1,5 ± 0,5 Hz. Doba svícení musí být mezi 40÷80 % doby cyklu, aby účinek směrového světla byl zřetelně a dostatečně vnímatelný. Ukazatele směru jízdy jsou základní signalizační prvky vozidel, jejich umístění, předepsaná svítivost a rychlost přerušování je stanovena mezinárodními předpisy

zdroj: BAKALÁŘSKÁ PRÁCE BACHELOR’S THESIS AUTOR PRÁCE TOMÁŠ VALA AUTHOR BRNO 2010

Pamatuji, že dříve to bylo počet přerušení za minutu, ale teď je to jen frekvence...

Díky moc, Milane *palec2*

"...ale rychlý blinkr je závada?"

V podstatě jde o to, že rychle blikající blinkr by se dal zaměnit s výstržným oranžovým majákem. Ten v některých případech mohou auta mít i na zadním nárazníku (plošina, nadměrný náklad...).

Milane, počet přerušení za minutu a "jen" frekvence je jedno a to samé. Jen jednotky jsou jiné. 1,5 Hz +/- 0,5 Hz je to samé, jako 90 +/- 30 přerušení za minutu.

 

Pavle, díky, to je mi jasné, ale jen u mládí to bylo na počet bliknutí za minutu a teď pro mne skoro cizí slovo.

Dříve jsem to mohl změřit a počítat cykly, teď již ne.

Doutnáku, děkuji za poděkování, alespoň jsem si zavzpomínal na mládí...

 

hodnocení

0x
Blinkr je informace pro všechny okolo a to i pro chodce. Nedávám ho když vím, že je to zbytečné = nikdo, nikde.
ml

A neni jednodušší, než přemýšlet, jestli někde někdo náhodou neni třeba za stromem prostě ten blinkr dát.

Já teda se pohybuju na kle, ale vždy dávám o svých úmyslech včas vědět předpisově upažením a je jedno, jestli to někdo může nebo nemůže vidět. Na kole je to složitější tím, že v zatáčce je potřeba obě ruce stejně jako v některých dalších situacích, takže nemůže zároveň jedna ruka signalizovat. Ale tenhle problém u auta odpadá.

Já o tom nepřemýšlím, to je automaticky pokud má člověk přehled o situaci a to by měl mít za volantem každý.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]